close

لایه برداری پوست با لیزر و هر آن‌چه باید بدانید

لایه برداری پوست با لیزر

لایه برداری پوست با لیزر یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای بازسازی آن محسوب می‌شود. برای لایه‌برداری سطحی پوست از لایه‌بردار پوست با لیزر مورداستفاده قرار می‌گیرد که نواحی آسیب‌دیده و بخش‌هایی که رنگ‌دانه‌های آن تغییر رنگ داده‌اند را ترمیم می‌کنند. لايه برداري پوست با لیزر برای ازبین‌بردن چروک‌ها، لکه‌ها به‌کار گرفته می‌شود. لایه‌برداری پوست با تحریک آن باعث تولید کلاژن می‌شود و ظاهری مناسب را در چهره شما ایجاد می‌کند.

یکی از راهکارهای جدید برای زیبایی و جوان‌سازی پوست، لایه‌برداری از طریق لیزر محسوب می‌شود. با استفاده از لایه‌برداری با لیزر می‌توانید نقص‌های کوچک پوست را پوشش دهید. برای ازبین‌بردن خطوط ریز چروک صورت و گردن از این متد استفاده می‌شود و پوست را شاداب می‌کند. یکی از دلایل بسیار مؤثر در زیبایی افراد شادابی پوست آن‌ها است. قرارگیری در برابر نور خورشید، داشتن رژیم غذایی ناسالم و مشکلات هورمونی از عوامل ایجاد چین‌وچروک، جوش، آکنه و دیگر مشکلات پوستی است. روش‌های بسیار زیادی برای جوان‌سازی پوست وجود دارد که باید ابتدا توسط پزشک متخصص پوست معاینه شود و براساس نوع پوست شما بهترین روش ممکن انتخاب گردد.

چگونگی انجام لایه برداری پوست با لیزر 

در حقیقت با استفاده از پرتوهای نوری لایه‌برداری پوست انجام می‌شود تا نقص‌های صورت برطرف شوند. پزشک شما برای رفع نواقص پوست و لایه‌برداری از لیزر استفاده می‌کند تا پرتوهای ضربانی متمرکز کوتاهی ارسال کند. این عمل موجب می‌شود پوست آسیب‌دیده به‌صورت یک روش دقیق برداشته شود. معمولاً لایه‌برداری با لیزر سرپایی بوده و به طور تقریبی بین 30 دقیقه تا 2 سال به طول می‌انجامد. در هنگام استفاده از این روش لایه بیرونی پوست یا اپیدرم برداشته می‌شود و درعین‌حال لایه زیرین پوست یا درم را گرم می‌کند. در این صورت با تحریک فیبرهای کلاژن و با بهبود نواحی درمان شده پوست جدید ایجاد شده، نرم و محکم‌تر می‌شود.

برای بازدهی بهتر پزشک شما با درمان‌های پوستی شروع می‌کند تا پوست شما برای لیزر آماده باشد. در اغلب مواقع این درمان‌ها 6 هفته یا حتی بیشتر ادامه می‌یابد. این درمان‌های پوستی برای نوع خاصی از پوست مورداستفاده قرار می‌گیرد تا عوارض را به حداقل برسانند. لایه‌برداری با لیزر بدون بی‌حس‌کننده می‌تواند دردناک باشد که باید جراح پوست شما را پیش از شروع کار بی‌حس کند.

 

لایه برداری پوست با لیزر

 

انواع لایه‌بردار لیزر

امروزه دو نوع لیزر در لایه‌برداری به‌کار گرفته می‌شود که شامل کربن‌دی‌اکسید و اربیم هستند. این دو روش برای تبخیر سلول‌های آسیب‌دیده استفاده می‌شود و می‌توانند نتایج بی‌نظیری به‌همراه داشته باشند.

لايه برداري پوست با لیزر

درگذشته پزشکان برای درمان انواع مشکلات پوستی از لیزر دی‌اکسید‌کربن استفاده می‌کردند. امروزه لیزرهای دی‌اکسید‌کربن قابلیت دریافت انرژی نوری ضربه‌ای بسیار کوتاه یا پرتوهای نوری مداوم را دارند. با حداقل آسیب لایه‌های نازک پوست را با بافت اطراف آن را با استفاده از لیزر برمی‌دارد و بعد از لایه‌برداری در فرد احساس خوبی ایجاد می‌شود.

لایه برداری پوست با لیزر اربیم

معمولاً از این روش برای برطرف‌کردن چروک‌های جزئی و خطوط عمیق پوستی استفاده می‌شود. همچنین می‌توانید از این روش برای نواحی سینه، دست‌ها و گردن استفاده نمایید. بعد از اتمام لایه‌برداری پوست، پزشک برای محافظت از بافت‌های درمان شده اقدام به پانسمان می‌کند.

مراقبت‌های بعد از لایه برداری پوست با لیزر

پوست ممکن است نسبت به لایه‌بردار واکنش‌های متفاوتی از خود نشان دهد. اصولاً در ساعات اولیه پوست حالتی مانند آفتاب‌سوختگی ملایم را دارد. ممکن است دچار قرمزی و تورم کمی می‌شود. همچنین امکان دارد چند روزی پوست دچار خارش و یا گزگز شدن شود. در این صورت باید مراقبت‌های بعد از لایه‌برداری را جدی بگیرید.

با توجه به درمان امکان دارد برخی از افراد احساس آفتاب‌سوختگی شدیدی داشته باشند. پوست دچار خشکی می‌شود و امکان تاول نیز وجود دارد. امکان دارد مایع زرد رنگی از بخش‌های درمان شده خارج شود تا لایه‌ای را تشکیل دهد. توصیه می‌شود مانع از خاراندن این لایه شوید، چراکه موجب ایجاد جوشگاهی می‌شود. معمولاً هفته ابتدایی بعد از درمان پوست شما دچار خشکی و پوسته‌پوسته می‌شود.

برای داشتن ظاهر بهتر مراقبت‌های بعد از لایه‌برداری پوست را در دستور کار خود قرار دهید:

  • روزانه بین 5 تا 7 بار نواحی درمان شده را با محلول الکلی یا آب‌نمک شست‌وشو دهید، البته این کار را باید تحت‌نظر پزشک خود انجام دهید.
  • داروهای تجویز شده پزشک را برای مراقبت از پوست و درمان آن به‌صورت مداوم استفاده نمایید.
  • بعد از بهبودی پزشکان توصیه می‌کنند از ضدآفتاب‌های مخصوص پوست‌های حساس استفاده نمایند.
  • در صورت الزام و با تجویز پزشک هر روز از مرطوب‌کننده استفاده نمایید.

به‌طورکلی بعد از استفاده از لایه بردار پوست با لیزر ناحیه تحت درمان پوسته‌پوسته شده و بعد رنگ آن صورتی می‌شود، اما بعد از گذشت 2 تا 3 ماه پوست به‌مرور روشن‌تر خواهد شد. امکان دارد تا 1 سال طول بکشید که پوست شما به حالت طبیعی خود برگردد و از رنگ صورتی خارج شود. در دوره بهبودی از پوست خود مراقبت کنید. برای بهبودی سریع سعی کنید با توجه به توصیه‌های پزشک مراقبت‌های بعد از لایه‌برداری را در دستور کار خود قرار دهید.

 

لایه برداری پوست با لیزر

 

لایه بردار پوست با لیزر برای چه افرادی مؤثر است؟

افرادی که دچار نقص پوستی از قبیل چروک‌، افتادگی، زخم (زخم ناشی از آکنه)، ضایعات عروقی (پاره شدن مویرگ‌ها یا وریدهای عنکبوتی)، منافذ بزرگ پوستی، سطح زبر پوستی، لکه‌های تیره پوست (هیپرپیگمانتاسیون)، خاکلوبی و ماه‌گرفتگی هستند می‌توانند از این متد استفاده نمایند. افرادی که دارای ضایعات پیش سرطانی بر روی پوست هستند می‌توانند با استفاده از این روش به‌صورت مؤثری برداشته شوند.

نتایج لایه‌برداری پوست

این امکان وجود دارد که بعد از استفاده از این متد برای جوان‌سازی و لایه‌برداری، پوست چندین ماه دچار قرمزی و یا رنگ آن صورتی شود. به‌هرحال، هنگامی‌که پوست بهبود می‌یابد شما تفاوت و کیفیت عمده آن را متوجه خواهید شد. استفاده از این متد می‌تواند تا چند سال تأثیرگذار باشد. نتایج استفاده از این متد برای لایه‌برداری تدریجی است و در یک مدت‌زمان کوتاه شاهد نتایج شگفت‌انگیزی نخواهید بود. با استفاده از این متد بافت پوستی شما تا حدی بهبود پیدا می‌کند. بعد از لایه‌برداری پوست باید تا 1 سال یکسری نکات اصولی را رعایت کنید:

تاحدامکان بدون محافظ در مقابل نور خورشید قرار نگیرید تا مانع از پیگمنتاسیون نامنظم شوید. این نکته را در نظر داشته باشید که این نتایج امکان دارد دائمی نباشند، چراکه با افزایش سن افراد خطوط پوست صورت نیز بیشتر می‌شود. قرارگیری در مقابل نور خورشید بدون هیچ‌گونه محافظی می‌تواند نتایج به‌دست‌آمده از لیزردرمانی برای جوان‌سازی پوست را معکوس کند.

عوارض لايه برداري پوست با لیزر

معمولاً ممکن است لایه‌برداری پوست با عوارض اندکی همراه باشد که پس از مدتی از بین می‌رود. شما باید توصیه‌های پزشک خود را در دستور کار قرار دهید. در ادامه قصد داریم به برخی از عوارض لایه بردار پوست با لیزر بپردازیم:

سوزش آکنه

پزشک باید توصیه‌هایی در رابطه با پرهیز غذایی را در برنامه شما قرار دهد.

عفونت باکتری

قبل و بعد از استفاده از این متد باید پزشک برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

پدیدار شدن تبخال

چنانچه لایه‌برداری در اطراف دهان شما انجام شود امکان دارد دچار تبخال شوید. در صورت داشتن سابقه تبخال باید با پزشک خود این مسئله را در میان بگذارید. برای ممانعت از بروز تبخال می‌توانید پیش از استفاده از این متد و بعد از آن مصرف آنتی‌بیوتیک را در دستور کار خود قرار دهید.

هایپرپیگمنتیشن

امکان دارد نواحی درمان شده تیره‌تر شود، در این رابطه ممکن است پزشک محلول سفیدکننده برای نواحی تیره شما تجویز نماید. همچنین امکان دارد هیپوپیگمنتیشن یا روشن‌شدن پوست برای شما رخ دهد.

 

لایه برداری پوست با لیزر

 

میلیا

امکان دارد جوش‌های سفید کوچک در حین درمان ظاهر شوند. با لیف یا پاک‌کننده‌ای ملایم می‌توانید جوش‌های سفید را از بین ببرید.

قرمزی طولانی‌مدت

در برخی از افراد امکان دارد قرمزی پوست دیرتر از بین برود.

جوشگاه

امکان دارد به‌ندرت جوشگاه در نواحی تحت درمان اتفاق افتد.

تورم

درصورتی‌که لایه‌برداری با لیزر را در اطراف چشم انجام می‌دهید، پزشکان برای درمان این تورم اقدام به تجویز استروئید خوراکی می‌کنند.

هزینه لایه‌برداری با لیزر

امروزه افراد بسیار زیادی دچار مشکلات پوستی هستند که قصد دارند از روش‌های مختلفی برای رفع نقص‌های پوست خود استفاده نمایند. استفاده از روش‌های زیبایی دارای هزینه‌های متنوعی هستند که برای برآورد قیمت نهایی نوع مشکل، روش موردنیاز و پزشک موردنظر را در نظر می‌گیرند. به‌طورکلی هزینه لایه‌برداری با لیزر براساس میزان نیاز شما و دیگر شرایط در نظر گرفته می‌شود.

لایه‌برداری پوست به چه منظوری و در چه مواردی انجام می‌شود؟

لایه‌برداری از طریق لیزر می‌تواند برای ازبین‌بردن نقص‌های کوچک صورت به‌کار گرفته شود. این نقص‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • برطرف‌کردن خطوط ریز یا چروک اطراف یا زیر چشم، پیشانی یا دهان
  • رفع لکه‌های کبدی
  • رفع لکه‌های مادرزادی نظیر خال‌ها
  • رفع غدد چربی روی بینی
  • رفع شل شدن یا افتادگی پوست
  • رفع اسکار ناشی از آکنه‌ها
  • رفع ضخیم شدن بافت پوست

در این مقاله سعی شد به مطالب کلی در رابطه با لایه برداری پوست با لیزر بپردازیم. برای رفع برخی از نواقص پوست خود می‌توانید از لایه بردار پوست با لیزر استفاده نمایید. یکی از روش‌هایی زیبایی و جوان‌سازی پوست لایه‌برداری با لیزر است که می‌توانید با توجه به نوع پوست خود از طریق پزشک برای استفاده از این متد اقدام نمایید.

 

 

برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادی خود می‌توانید از روش زیر در تماس باشید.

لینک کوتاه مقاله : https://niklaser.com/?p=3060

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس
  • نشانی :
    تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به دوراهی قلهک – جنب بیمارستان ایرانمهر
  • شماره تماس :
    09380118810 - 021-22004102
    021-22610240 - 021-22610350
    021-22004103 - 09129640360
  • ایمیل :
    info@niklaser.com