close

لیزر جای سوختگی ؛ راهنمای مؤثرترین سبک برای ترمیم

لیزر جای سوختگی

لیزر جای سوختگی یکی از راه‌های مؤثر درمان است که نگرانی بابت ترمیم پوست را به طور کامل از بین می‌برد. پوست یکی از مهم‌ترین عوامل زیبایی و جزء اولین موردهایی است که در ظاهر و اندام شما جلب‌توجه می‌کند. طراوت و سالم بودن پوست، زیبایی را چندبرابر نشان می‌دهد و اعتمادبه‌نفس شما را بالا می‌برد. به‌دلیل همین اهمیت، پوست توانایی بازسازی و ترمیم خود را دارد و با تولید سلول‌های جدید در برابر هرگونه آسیبی از زیبایی و جلوه خود محافظت می‌کند، اما همه صدماتی که به پوست وارد می‌شوند مانند جراحت سوختگی به طور کامل برطرف نمی‌شوند. ممکن است اسکار یا همان جوشگاه که به محل جوش خوردن صدمات پوستی می‌گویند، روی پوست شما ماندگار شوند و به ترمیم جای سوختگی با لیزر نیاز پیدا کنید. جراحت سوختگی علاوه‌بر جوشگاهی که روی پوست شما به‌جا می‌گذارد، ممکن است برخی از توانایی‌های عضلانی و مفاصل شما یا حتی اعصاب، ماهیچه‌ها و رگ‌های خونی زیر پوست را هم گرفتار کند. به‌همین دلیل بهتر است اطلاعات کاملی در مورد رفع جای سوختگی با لیزر داشته باشید.

انواع سوختگی پوست و دلایل آن‌ها

سوختگی‌های پوست دلایل زیادی دارند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان سوختگی براثر مواد شیمیایی، وسایل و جریانات الکتریکی اشاره کرد. همچنین سوختگی به دلایل حرارتی، نورانی و تشعشعی مثل آتش‌سوزی، مایعات در حال جوش، نور شدید خورشید و استفاده از دستگاه‌های لیزر موهای زائد نیز اتفاق می‌افتد. بهتر است قبل از هر تصمیم و اقدامی برای لیزر، درجه‌بندی و گرید سوختگی خود را بشناسید. به‌طورکلی سوختگی‌های پوست به سه دسته درجه 1، درجه 2 و درجه 3 تقسیم می‌شوند که در ادامه هرکدام را به طور مختصر توضیح می‌دهیم:

سوختگی درجه 1 یا سطحی

سوختگی درجه یک با قرمز شدن پوست همراه است که معمولاً پس از بهبود، اثری از آن بر روی بدن شما نخواهد ماند. شما در این نوع سوختگی درد زیادی احساس نمی‌کنید و پوست نیز تاول نخواهد نزد. سوختگی درجه اول به‌راحتی با پماد قابل‌درمان است و فقط پوست شما در مقابل لمس کردن حساس می‌شود.

سوختگی درجه 2 یا عمیق پوستی

این نوع سوختگی به لایه خارجی پوست (اپیدرم) آسیب می‌زند. این آسیب، سطحی است و بافت‌های زیرین را درگیر نمی‌کند. تاول، متورم شدن، درد شدید و ترشح مایع موضعی از علائم سوختگی درجه‌دو است که درمان آن چیزی در حدود سه هفته زمان می‌برد. همچنین می‌توان برای ترمیم پوست با لیزر به مراکز درمانی مراجعه کرد. در این نوع سوختگی امکان عفونت نیز وجود دارد.

سوختگی درجه 3 یا ضخامت کامل

رنگ پوستی که به درجه سوم سوختگی می‌رسد زرد، قهوه‌ای، سفید مرواریدی و گاهی اوقات سیاه است. سوختگی درجه سه دردی ندارد، زیرا اعصاب را از بین می‌برد و به همه ضخامت (اپیدرم و درم) و بافت‌های زیرپوستی (ماهیچه، استخوان و چربی) آسیب‌های سختی می‌زند. در مواقعی که سوختگی درجه سوم اتفاق می‌افتد باید در اولین فرصت به بیمارستان مراجعه کرد. در ضمن احتمال بروز عفونت در این سوختگی بسیار زیاد است.

باید گوشت اضافه، جای بد شکل زخم، تغییر شکل و رنگ پوست و محدودیت‌های حرکتی به‌دلیل جوشگاه‌های نامناسب پوست را از بدترین عوارض سوختگی درجه 3 برشمرد.

 

لیزر جای سوختگی

 

انواع لیزر و روش‌های متفاوت درمان با آن‌ها

حالا که با چند مورد از سوختگی‌ها آشنا شدید بهتر است انواع لیزردرمانی را نیز بشناسید. تا در این مواقع دقیقاً بدانید برای رفع جای سوختگی با لیزر کدام نوع برای شما مناسب است. این موضوع اساساً به نظر و تشخیص پزشک و کلینیکی که به آن مراجعه می‌کنید، مرتبط است. برای ترمیم پوست و اصطلاحاً اسکار، سه نوع لیزر وجود دارد:

لیزر فرکشنال (دی‌اکسیدکربن) co2

لیزر فرکشنال یکی از بهترین و مؤثرترین لیزرها برای ترمیم جای سوختگی با لیزر است که جای آن بر روی پوست و بخیه را در هر دو سطح عمیق و باریک برای همیشه درمان می‌کند. این لیزر از روش غیرتهاجمی برای لایه برداری پوست استفاده می‌کند و بعد از آن اثری از زخم و خون‌ریزی نخواهید دید. دوره نقاهت بسیار کوتاه لیزر دی‌اکسیدکربن از مزایای ویژه آن است.

لیزر اربیوم YAG

این لیزر نسبت به نوع قبلی توان کمتری دارد و برای رفع جای سوختگی و بخیه سطحی به‌کار می‌رود. برای لیزر جای سوختگی با اربیوم به بی‌حسی کمی نیاز است و نهایتاً بیمار طی یک هفته تا ده روز بهبود می‌یابد. این لیزر با واردکردن آسیب به اپیدرم، پوست را مجبور به ساخت کلاژن و بازسازی خود می‌کند.

لیزر پالس شدید نور یا IPL

این نوع لیزر با تابش پرتوهای نور به پوست و محل سوختگی نسبت به دیگر روش‌ها قدرتمندتر است. برای این روش از یک دستگاه دستی تابش استفاده می‌شود. تابش نور شدید، رگ‌های خونی را فشرده و کوچک می‌کند و طی دو تا سه جلسه درمانی جای زخم را از بین می‌برد. ممکن است اطراف ناحیه‌ای که تحت تابش نور قرار می‌گیرد دچار کمی کبودی شود که نهایتاً چند روز بعد از بین خواهد رفت.

 

لیزر جای سوختگی

 

زمان مناسب اقدام برای لیزردرمانی چه موقع است؟

لیزردرمانی وقتی که جوشگاه (اسکار) سطح متوسطی دارد، پیشنهاد می‌شود. اگر زخم، جای بخیه و به‌طورکلی اسکار خیلی عمیق باشد، روش‌های درمانی نظیر جراحی موردنیاز است. همچنین بعد از ترمیم با لیزر باید طبق توصیه‌های پزشک از پوست مراقبت کنید تا عوارض لیزر را به صفر برسانید.

عوارض جانبی بعد از لیزردرمانی نیاز است؟

دستورالعمل‌های لازم برای مراقبت از پوست، قبل و بعد از لیزردرمانی توسط پزشک تجویز می‌شود و شما باید برای به‌حداقل‌رساندن عوارض لیزر که کاملاً هم طبیعی و زودگذر هستند، این توصیه‌ها را به طور کامل رعایت کنید. نور آفتاب یکی از مواردی است که باید پوست خود را قبل و بعد از لیزر از آن در امان نگه دارید.

قرمزی پوست، متورم شدن، خارش و بروز زخم یا زخم‌های جدید از جمله عوارض جانبی است که لیزردرمانی به‌همراه دارد. بروز این عوارض و مشاهده آن‌ها توسط شما نباید هیچ نگرانی را در شما ایجاد کند، زیرا به‌روزترین و پیشرفته‌ترین تحقیقات پزشکی در سراسر جهان، ایمنی و مفید بودن این درمان را تأیید می‌کنند.

رفع جای سوختگی با لیزر برای زخم‌های کهنه و قدیمی

دلیل تردید بسیاری از کسانی که برای لیزر به مراکز درمانی و کلینیک‌های زیبایی مراجعه نمی‌کنند، قدیمی بودن و کهنگی جای سوختگی و زخم پوست آن‌ها است. این تصور که لیزر جای سوختگی قدیمی را از بین نمی‌برد و برای زخم‌های کهنه کار از کار گذشته، این طرز فکر کاملاً اشتباه است.

اشعه لیزر با نفوذ به لایه‌های میانی پوست و ازبین‌بردن سلول‌های آسیب‌دیده در زمان نسبتاً کوتاهی در حدود دو تا چند ساعت با رفع این سلول‌های قدیمی منجر به تشکیل لایه جدیدی از پوست می‌شوند. به‌همین دلیل شاید بتوان لیزر را به‌عنوان تنها روش تضمینی و مؤثر نام برد. برای مشاهده نتیجه قطعی و قابل‌قبول لیزر پوست، تنها به چند جلسه درمانی و احتمالاً دو تا چند ماه انتظار نیاز دارید.

لازم به یادآوری است که برای استفاده از لیزر در بیشتر مواقع نیازی به بیهوشی نیست و از بی‌حسی‌های موضعی استفاده می‌شود.

مهم‌ترین دغدغه‌ها و سؤالات در رابطه با لیزر جای سوختگی

ممکن است برای اقدام به درمان با لیزر با دغدغه‌ها و سؤالات زیادی که خیلی از آن‌ها بسیار درست و حیاتی هستند، مواجه شوید. مادرانی که باردار هستند یا نوزاد شیرخوار دارند و کسانی که داروهای خاص مصرف می‌کنند. همچنین افرادی که قبلاً از لیزردرمانی نتیجه نگرفتند یا کسانی که درجه سوختگی آن‌ها بسیار شدید است یا حتی جراحی داشته‌اند برای درمان با لیزر دچار تردیدهای بسیاری هستند و سؤالاتی در این رابطه دارند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید باید با مراجعه حضوری یا تماس تلفنی با یک مرکز درمانی معتبر از پزشکان و متخصصین این حوزه مشاوره بگیرید. راهنمایی‌های دقیق و تخصصی یک مشاور خوب در این زمینه می‌تواند تصمیم‌گیری را برای شما راحت کند و بهترین درمان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به ارمغان داشته باشد.

 

لیزر جای سوختگی

 

هزینه لیزر جای سوختگی، گران یا به‌صرفه؟

ارزش سلامتی و زیبایی را نمی‌توان با عدد و مبلغ سنجید. بااین‌حال با توجه به شرایط اقتصادی موجود در جامعه، دغدغه مالی منطقی است. قیمت و هزینه رفع جای سوختگی با لیزر به عوامل متعددی بستگی دارد. نام، جایگاه رتبه‌ای، کیفیت و خدمات کلینیکی که به آن مراجعه می‌کنید، تجربه و اعتبار پزشک یا پزشکانی که درمان شما را بر عهده می‌گیرند، نوع زخم و اسکار پوست شما و تعداد جلساتی که برای درمان قطعی نیاز دارید از جمله مواردی است که در تعیین قیمت لیزر نقش دارند.

مزایای ترمیم جای سوختگی با لیزر

لیزر جزء پیشرفته‌ترین و به‌روزترین روش‌های درمانی برای پوست به‌شمار می‌رود و قطعیت درمان و تضمین سلامت پوست از اصلی‌ترین مزایا و فایده این کار است. فایده‌های دیگری هم وجود دارد که در ادامه می‌خوانید:

درمان سریع، قطعی و کوتاه‌مدت

برای بسیاری از جای سوختگی‌های پوست تنها به دو تا چهار جلسه درمان نیاز است. میانگین زمان موردنیاز برای هر جلسه هم از چند دقیقه تجاوز نمی‌کند. همچنین تأثیر این درمان از همان جلسات اول قابل‌مشاهده است. درست است که برای رفع کامل جای سوختگی گاهی باید چند ماه صبر کرد، ولی هیچ درمان دیگری به این سرعت و قطعیت را بدون بیهوشی و تنها با چند دقیقه اقدام سرپایی پیدا نخواهید کرد.

سادگی، سهولت و درد حداقلی

درمان با لیزر دسترس‌پذیرترین و یکی از ساده‌ترین درمان‌های پوستی است که برای انجام آن فقط به‌اندازه یک تماس تلفنی و تعیین وقت مشاوره حضوری با یک کلینیک پزشکی و زیبایی فاصله دارید. درد و ناراحتی که در حین درمان تجربه خواهید کرد به‌اندازه سوزش اشعه لیزر خواهد بود که تنها برای چند دقیقه تا پایان مراحل آن باید تحمل کنید، زیرا پس از آن، با اسپری‌های خنک‌کننده پوست شما را التیام می‌دهند.

لیزر جای سوختگی روی پوست که به‌عنوان یکی از بهترین روش‌های درمانی و زیبایی شناخته می‌شود را برای شما شرح دادیم و سعی کردیم انواع آن را به شما معرفی کنیم. همچنین درباره هزینه، روش‌های مراقبت قبل و بعد از لیزر، نحوه مشاوره پزشکی، سؤالات مرتبط و دغدغه‌هایی که ممکن است برای لیزر پوست در ذهن داشته باشید را توضیح دادیم. شرکت تجهیزات پزشکی نیک لیزر با سال‌ها تجربه موفق در زمینه خدمات فروش و اجاره دستگاه‌های لیزر و لوازم جانبی آن‌ها آماده هرگونه ارائه خدمت و مشاوره به کلینیک‌های پزشکی است.

 

لینک کوتاه مقاله : https://niklaser.com/?p=3078

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس
  • نشانی :
    تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به دوراهی قلهک – جنب بیمارستان ایرانمهر
  • شماره تماس :
    09380118810 - 021-22004102
    021-22610240 - 021-22610350
    021-22004103 - 09129640360
  • ایمیل :
    info@niklaser.com