close

دستگاه لیزر الکساندرایت کندلا

لیزر الکساندرایت

لیزر الکساندرایت دستگاهی است که با طول موج ۷۵۵ نانومتر کار می‌کند و از کانی بسیار کمیابی به‌ نام کریزوبریل (chrysoberyl) تشکیل شده‌است. کریزوبریل یا آلومینات بریلیم (Beryllium Aluminate) با فرمول شیمیایی BeAl₂O₄ سومین کانی سخت در فهرست موهس است. کانی الکساندرایت یک ویژگی خاص به نام تغییر رنگ دارد؛ به این صورت که  در نور روز و شب در زیر لامپ رنگ‌های متفاوتی را از خود به نمایش می‌گذارد. این کانی به‌طور معمول در دو رنگ آبی متمایل به سبز (سبزآبی) و یا بنفش متمایل به قرمز (یاقوتی رنگ) یافت می‌شود. علت اصلی رفع موهای زائد در این دستگاه به قابلیت جذب بسیار بالای ملانین در آن ربط دارد به‌نحوی که بالاترین ضریب جذب رنگ‌دانه مو در بین همه لیزرهای ازبین‌برنده موی زائد متعلق به دستگاه لیزر الکس کندلا است. امروزه نسل‌های پیشرفته‌تر این دستگاه امکان این را دارند که علاوه بر موهای ضخیم‌تر و تیره‌تر که اغلب لیزرهای موجود در بازار به‌طور معمول بر روی آن‌ها تأثیر مثبتی دارند، بر روی موهای با ریشه کم‌عمق و کُرکی نیز به‌صورت مناسبی اثرگذار باشند. یکی از موارد بااهمیت برای خریداران دستگاه‌های مورد استفاده در پزشکی کازمتیک (Cosmetic Medicine) کیفیت و کاربردها و هزینه‌های تهیه و تعمیر و نگه‌داری از آن‌هاست. دستگاه الکساندرایت کندلا ساخت شرکت کندلا یکی از بهترین ابزارها برای رفع موهای زائد است. این شرکت فعالیت خود را از سال 1970شروع کرد و از کمپانی‌های پیش‌رو در زمینه ساخت دستگاه‌های مهندسی پزشکی در آمریکا است. در این مقاله می‌کوشیم تا به‌اختصار به چیستی، کارکردها و ویژگی‌های دستگاه لیزر الکس بپردازیم.

لیزر الکس کندلا ؛ نحوه کارکرد، ويژگی‌ها و مزایای آن

لیزر چیست؟ لیزر به‌طور ساده و خلاصه دستگاهی‌ست که از طریق فرایند گسیل خودالقایی تشعشعات الکترومغناطیسی، نور ساطع می‌کند و این کارِ لیزر ( که در زبان انگلیسی، مخفف تقویت نور به روش گسیل القایی تابش است) با انتشار یک طول موج نور با انرژی بالا انجام می‌شود. اگر این نور ساطع‌شده بر روی یک موقعیت خاص پوستی متمرکز شود، گرما ایجاد می‌کند و این توانایی را دارد که سلول‌های بیمار را از بین ببرد. طول موج لیزر بر حسب نانومتر (nm) اندازه‌گیری می‌شود. انواع مختلفی از لیزر برای استفاده در جراحی پوست در دسترس است. آن‌ها بر اساس یک عامل واسط تولید می‌شوند که پرتوی لیزر را تولید می‌کند. هر یک از انواع مختلف لیزر بسته به طول موج و فرکانس آن که قدرت نفوذ آن را تعیین می‌کند، طیف کاربردی خاصی را به خود اختصاص می‌دهند. هنگام عبور نور، محیط اطراف  یک طول موج خاص را تقویت می‌کند که این منجر به آزادشدن فوتون‌های نور می‌شود که دوباره به حالت (مدار یا اوربیتال پایه خود که پایدارترین حالت آن است) بازمی‌گردند. مدت زمانی که پالس‌های نوری تولید و ساطع می‌شوند بر روی کاربردهای بالینی لیزرهای مختلف که در امور جراحی و زیباسازی به‌کار می‌روند، تأثیر می‌گذارد.

امروزه دو نوع تکنولوژی لیزری به‌طور کلی از مهم‌ترین انواع لیزرهایی هستند که در حوزه کاربردهای پزشکی به‌کار می‌روند:

 

لیزر جامد

لیزر نیمه‌رسانا

لیزر جامد

در لیزرهای جامد ماده فعال ایجادکننده جریان فوتونی که سبب ایجاد لیزر می‌شود، یک ماده جامد است که به‌وسیله یون‌های فلزی عناصر واسطه لانتانیدی آلایش یافته است. آلایش در اینجا به معنای قرارگرفتن یون‌های فلزی با غلظت کم در داخل ماده جامد بلوری یا غیربلوری است. ازمهم‌ترین لیزرهای حالت جامد می‌توان به لیزر یاقوتی که یک لیزر سه‌ترازی است و نیز لیزرهای نئودیمیم (Nd:glass و Nd:YAG) نام برد. نئودیمیم (Nd) نام یک عنصر واسطه با عدد اتمی ۶۰ در جدول تناوبی عناصر است.

لیزر نیمه‌رسانا

لیزرهای نیمه‌رسانا نیز که به لیزر دایود یا تزریقی نیز معروف هستند، از دو ماده که یکی کمبود الکترون داشته (نیم‌رسانای نوی پی/p) و دیگری که الکترون اضافی دارد (نیم‌رسانای نوع ان/n) تشکیل شده‌اند. این دو ماده به‌شکل خاصی به یکدیگر متصل می‌شوند، و در محل اتصال ناحیه‌ای به نام ناحیه اتصال p-n ایجاد که دارای ویژگی‌های فیزیکی مشخص و خاصی است که لیزر در آن رخ می‌دهد. اگر دو انتهای منطقه اتصال n و p صیقل داده شوند، آنگاه یک کاواک لیزری (نوعی تشدیدکننده بز لیزری) به‌وجود خواهد آمد. این مدل از لیزرها به‌شکلی ساخته می‌شوند که با استفاده از کارکردهای ترکیبی ضریب شکست موج در دو منطقه p و n کار تشدید فوتونی برای ایجاد لیزر انجام شود. لیزرهای دیودی نسبت به تغییرات دما بسیار حساس هستند زیرا با تغییر دمای محیط، مقدار ضریب شکست و به‌تبع آن، خواص پرتو ایجادشده تغییر خواهد کرد.

لیزر الکساندرایت برخلاف لیزرهای دایود که جزء خانواده لیزرهای نیمه‌هادی بوده و طول موجی بین ۷۵۰ تا 1064 نانومتر را از خود ساطع می‌کنند، از خانواده لیزرهای حالت جامد است و پرتوی که توسط آن ساطع می‌شود دارای طول موج پایدار ۷۵۵ نانومتر است. لیزرهای الکساندرایت در حالت Q-switched نیز موجود هستند. سوئیچینگ Q به تکنیک ساخت لیزر برای تولید پرتوی با شدت بالا در پالس‌های بسیار کوتاه اشاره دارد. طول موج نور پرانرژی که توسط لیزر ساطع می‌شود به انرژی گرمایی تبدیل شده و این حرارت ایجادشده منطقه هدف بر روی پوست را تخریب می‌کند. بنابراین لیزرهای الكساندریت با فرآیند فتوترمولیز (Photothermolysis) كار می‌كنند: این به معنای استفاده از نور (Photo) برای گرم‌كردن (Thermo) یك منطقه انتخاب‌شده برای تخریب (Lysis) است. لیزرهای الکس کندلا باعث تخریبِ بافتیِ بسیار دقیق در ناحیه معین‌شده می‌شوند و بافت‌های موجود در منطقه اطراف را بدون آسیب باقی می‌گذارند.

 

لیزر الکس کندلا

 

کاربردهای درمانی

سازمان غذا و داروی آمریكا (FDA) طیف وسیعی از دستگاه‌های لیزر الكساندریت را كه نور مادون قرمز ساطع می‌كنند برای استفاده در انواعی از اختلالات پوستی تأیید كرده است. دستگاه‌های لیزر مبتنی بر فناوری لیزر الکساندرایت به‌شکل جداگانه ممکن است به‌طور خاصی برای تمرکز بر روی مشکلات پوستی مشخصی طراحی شده باشند. اختلالات پوستی زیر می‌توانند توسط لیزر الکس درمان شوند:

ضایعات عروقی

  • رگ‌های عنکبوتی و نخی در صورت و پاها، برخی از علائم عروقی و پوستی مادرزادی مانند (ناهنجاری های عروقی مویرگی) از جمله این ضایعات می‌باشند.
  • برای درمان آن‌ها، پالس‌های نور رنگ‌دانه قرمز (هموگلوبین) را هدف قرار می‌دهند.

ضایعات رنگی

  • پوست انسان ممکن است به دلیل وجود ملانین و هموگلوبین، رنگ‌های واردشده به شکم از طریق بلع مانند کاروتن یا برخی رنگ‌های نقره‌ای یا رنگ‌های با منشأ بیرونی مانند خال‌کوبی رنگ‌دانه‌ای شوند.
  • از ضایعات رنگی پوستی می‌توان به مواردی همچون لکه‌های پوستی (لنتیژین‌هایی که بر اثر تابش خورشید ایجاد می‌شوند)، کک و مک، نشانه‌های پوستی مسطح رنگی مادرزادی (مانند خال‌های رنگ‌دانه‌ای مادرزادی)، لکه‌های رنگی مادرزادی درون چشم (Nevus of Ota) و ملانوسیتوز پوستی (لکه مغولی) اکتسابی اشاره کرد.
  • برای درمان آن‌ها، پالس‌های نور ملانین را در عمق متغیر درون یا روی پوست هدف قرار می‌دهند.

برداشتن مو

  • پالس‌های نور ، فولیکول مو را هدف قرار می‌دهند و باعث ریزش مو می‌شوند و رشد را به حداقل می‌رسانند.
  • ممکن است در هر نقطه‌ای از بدن از جمله زیر بغل، خط بیکینی، صورت، گردن، باسن، سینه و پاها برای ازبین‌بردن مو استفاده شود.
  • به‌طور کلی برای موهای رنگ روشن بی‌اثر است، اما برای درمان موهای تیره در بیمارانی که در مقیاس فیتزپاتریک (Fitzpatrick Scale) شامل نوع I تا III می‌شوند و احتمالاً رنگ روشن نوع IV مفید است.
  • تنظیمات معمول به‌کاررفته شامل مدت زمان پالس 2 تا 20 میلی‌ثانیه و شارش 10 تا 40 j/cm2 است.
  • توصیه می‌شود که مراجعینی که دارای پوست برنزه هستند، احتیاط بسیار زیادی در استفاده از این روش داشته باشند زیرا لیزر می‌تواند ملانین را از بین ببرد و در نتیجه لکه‌های سفید پوستی ایجاد کند.

رفع خال‌کوبی

  • استفاده از لیزرهای الكساندرایت کندلا که دارای خاصیت Q-Switched هستند، روند حذف خال‌کوبی را بهبود بخشیده است و امروزه به‌عنوان استاندارد مراقبتی محسوب می‌شود.
  • از لیزر الكساندرایت برای ازبین‌بردن رنگ‌دانه‌های سیاه، آبی و سبز استفاده می‌شود.
  • لیزردرمانی شامل تخریب انتخابی مولکول‌های جوهر است که سپس توسط ماکروفاژها جذب شده و از بین می‌رود. مدت زمان پالس کوتاه 50 تا 100 نانوثانیه‌ای باعث می‌شود که انرژی لیزر به طور مؤثرتری نسبت به لیزر پالس طولانی‌تر در ذره تاتو (تقریباً 0.1 میکرومتر) محدود شود.
  • برای اینکه رنگ‌دانه تجزیه شود، در طول هر پالس لیزر باید انرژی کافی تحویل داده شود زیرا بدون داشتن انرژی کافی در هر ضربه، تجزیه رنگ‌دانه‌ها و حذف خال‌کوبی وجود نخواهد داشت.
  • خال‌کوبی‌هایی که توسط سایر روش‌های درمانی به‌طور مؤثری برداشته نشده‌اند، ممکن است به‌خوبی به لیزردرمانی پاسخ دهند، به‌شرط آنکه تلاش‌های قبلی برداشتن خال‌کوبی باعث ایجاد زخم یا آسیب پوستی بیش‌ازحد نشده باشد.
  • همچنین از لیزر الکساندرایت ممکن است بتوان برای بهبود چین‌وچروک در پوست‌هایی که بر اثر در معرض آفتاب بودن دچار کهنگی و سختی شده‌اند، استفاده کرد.

لیزر الکساندرایت

موارد مهم در حین و پس از استفاده از درمان با لیزر

مهم است که تشخیص صحیح توسط پزشک به‌ویژه هنگامی که قرار است ضایعات رنگی مورد هدف قرار بگیرند، قبل از لیزرتراپی انجام شود تا از اثرات سوء احتمالی یا سرطان‌های پوست مانند ملانوم جلوگیری گردد. مراجع یا بیمار  باید در طول جلسه درمان از محافظ چشم متشکل از یک پوشش مات یا عینک استفاده کند. درمان شامل قراردادن یک هندپیس در برابر سطح پوست و فعال‌سازی لیزر است. بسیاری از مراجعین برخورد پالس‌های لیزری به پوست را مانند برخورد یک بند لاستیکی به پوست توصیف می‌کنند.  به همین جهت، ممکن است بی‌حسی موضعی در ناحیه مورد نظر استفاده شود اما معمولاً لازم نیست.

خنک‌سازی سطح پوست در تمام مراحل ازبین‌بردن مو اعمال می‌شود. بعضی از لیزرها دارای دستگاه‌های خنک‌کننده داخلی هستند. بلافاصله پس از درمان، ممکن است از کیسه یخ برای تسکین ناحیه تحت درمان استفاده شود. در چند روز اول پس از درمان باید مراقبت شود تا از مالش ناحیه و یا استفاده از پاک‌کننده‌های ساینده پوست جلوگیری شود. به همین منظور ممکن است از یک باند یا پچ برای  جلوگیری از سایش ناحیه تحت درمان مورد استفاده قرار گیرد. در طول دوره درمان، بیماران باید منطقه‌ای از بدن که لیزردرمانی برای آن استفاده شده را از قرارگرفتن در معرض آفتاب محافظت کنند تا خطر رنگ‌دانه‌سازی بعد از التهاب کاهش یابد. مزایای استفاده از لیزر الکس کندلا به‌طور کلی موارد زیر هستند:

مزایای استفاده از دستگاه الکساندرایت کندلا

حذف موهای زائد

برداشتن خال و اثر خال‌کوبی

درمان واریس

درمان جای بخیه سزارین

در این مقاله به کاربردها و برخی از موارد علمی و اساس تولید و گسیل القایی به‌کاررفته در دستگاه لیزر الکس کندلا اشاره کردیم. برای بررسی و کسب اطلاعات بیشتر به زبان اصلی پیرامون دستگاه لیزر الکساندرایت کندلا می‌توانید به مقاله نوشته‌شده در سایت dermnetnz مراجعه نمایید.

همچنین می‌توانید برای ارتباط با ما و بیان پیشنهادها یا نقطه‌نظرات خود از راه ارتباطی زیر استفاده کنید.

 

اطلاعات تماس
  • نشانی :
    تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به دوراهی قلهک – جنب بیمارستان ایرانمهر
  • شماره تماس :
    09380118810 - 021-22004102
    021-22610240 - 021-22610350
    021-22004103 - 09129640360
  • ایمیل :
    info@niklaser.com