close

لایه برداری پوست ؛ انواع روش های لایه برداری پوست

لایه برداری پوست

لایه برداری پوست یک فرایندی است که در آن سلول‌های مرده از سطح پوست جدا می‌شوند. یکی از تکنیک‌ها برای برداشتن سلول‌های مرده و ایجاد یک ظاهر مناسب در صورت لايه برداري پوست محسوب می‌شود. با استفاده از این روش می‌توانید علاوه‌بر برداشتن سلول‌های مرده پوست و ایجاد ظاهری زیبا نواقص پوست صورت را از بین ببرید. یکی از راهکارها برای داشتن پوستی شفاف، زیبا و بدون آکنه و جوش می‌توان به لایه بردار پوست اشاره کرد.

به‌طورکلی این کار از طریق دو روش فیزیکی و شیمیایی صورت می‌گیرد. در روش فیزیکی یا کلینیکی سطح پوست را از طریق متدهای منحصربه‌فردی ماساژ می‌دهند تا سلول‌های مرده از پوست جدا شوند. از طریق روش شیمیایی و با استفاده از لایه‌بردارهای شیمیایی می‌توان سلول‌های مرده را از پوست جدا کنند. این متد باید از طریق پزشک ماهر و متخصص صورت گیرد تا نتایج مورد رضایت واقع گردد. لایه‌برداری توسط لیزر با تحریک لایه زیرین پوست باعث تولید کلاژن می‌شود. همچنین می‌تواند از طریق کرم‌ها و محلول‌ها و یا شیوه‌های شیمیایی انجام شود.

اهمیت لایه برداری پوست

به‌طورکلی سلول‌های مرده پوست باید هر 30 روز یک‌بار با سلول‌های جدید جایگزین شوند. ازبین‌نرفتن سلول‌های مرده موجب ایجاد لکه و بسته‌شدن منافذ پوست می‌شود. با استفاده از لایه‌برداری می‌توانید مانع از بسته‌شدن منافذ باز و ایجاد لک در پوست خود شوید. براساس نظر آکادمی پوست آمریکا این فرایند، پوست شما را روشن‌تر نشان می‌دهد. همچنین می‌توانید با استفاده از لایه بردار پوست موجب افزایش جذب و اثرگذاری محصولات مراقبت از پوست شوید.

چنانچه لایه‌برداری به‌صورت منظم انجام شود مانع از انسداد منافذ پوست شده و در نتیجه جوش‌های کمتری را مشاهده خواهید کرد. لایه‌برداری در طولانی‌مدت موجب افزایش تولید کلاژن می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از این روش درخشندگی و شادابی بیشتری به پوست خود ببخشید. کلاژن خاصیت ارتجاعی پوست را بالا می‌برد و خطوط ریز و افتادگی‌ها را کم می‌کند. لایه‌برداری موجب حذف سلول‌های مرده پوست می‌شود و گردش خون را بهبود می‌بخشد. با افزایش گردش خون پوست روشن‌تر شده و امکان جذب مرطوب‌کننده‌ها و سرم‌ها بالا می‌رود.

لایه‌برداری چه مزایایی برای پوست دارد؟

لایه بردار پوست در درخشندگی پوست بسیار تأثیرگذار است و می‌تواند در جذب محصولات مراقبت از آن کمک بسیار کند. با ازبین‌رفتن سلول‌های مرده دیگر محصولات موضعی مراقبتی بهتر جذب پوست می‌شوند. انجام لایه برداری به‌صورت منظم موجب ممانعت از مسدود شدن منافذ پوستی و کاهش آکنه‌ها و جوش‌ها می‌گردد. در بلندمدت می‌تواند موجب افزایش تولید کلاژن در پوست شود. یکی از عوامل زیبایی، درخشش و جوانی پوست کلاژن محسوب می‌شود.

با افزایش کلاژن‌سازی موجب بهبود انعطاف‌پذیری پوست و کاهش خطوط ظریف و افتادگی آن می‌شود. با بالارفتن سن و کاهش تعویض سلولی پیلینگ صورت می‌تواند یکی از متدهای مؤثر برای ممانعت از رنگ‌پریدگی پوست باشد. در این صورت سلول‌های جدید تحریک و رشد می‌کنند و باعث شادابی و جوانی پوست می‌شوند. یکی از متدهای مؤثر برای کم‌شدن لکه‌های پوستی و جای جوش، ازبین‌رفتن جوش‌های سرسیاه روی پوست و نرم شدن صورت استفاده از پیلینگ صورت است.

لايه برداري پوست برای چه افرادی توصیه نمی‌شود؟

ازآنجایی‌که لايه برداري دارای مزایای بسیار زیادی است؛ بنابراین پزشکان برای برخی از افراد استفاده از این روش را توصیه نمی‌کنند. این افراد شامل گروه‌های زیر هستند:

  • افرادی که دارای پوست حساس هستند.
  • افرادی که پوست تیره دارند.
  • افرادی که به‌صورت مکرر دچار تب‌خال می‌شوند.
  • افرادی که به‌صورت مداوم در معرض آفتاب قرار می‌گیرند.
  • افرادی که با مصرف داروهایی پوست خود را نسبت به نور حساس می‌کنند.
  • افرادی که دچار وسواس شدید هستند.
  • در دوره‌هایی که راکوتان مصرف می‌کنید، توصیه نمی‌شود از این روش استفاده نمایید.

مراقبت‌های بعد از لایه برداری

در ادامه قصد داریم به مراقبت‌های بعد از لایه‌برداری بپردازیم:

  • پوست بعد از انجام این فرایند بسیار حساس است و باید از ضدآفتاب استفاده کنید. همچنین از قرارگیری در معرض نور خورشید جلوگیری نمایید.
  • از قرارگرفتن در معرض نور خورشید به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اجتناب کنید.
  • افرادی که دارای تب‌خال هستند، پیش از لایه‌برداری و بعد از آن با لایه‌برداری شیمیایی داری TCA و باید از داروهای ضدویروسی استفاده نمایند تا این ویروس به نقاط دیگر صورت انتشار پیدا نکند.
  • بعد از این فرایند باید حتماً بهداشت پوست را رعایت نمایید تا مانع از عفونت پوست شوید.
  • در ساعتی که نور خورشید بیشترین نفوذ را می‌تواند بر روی پوست شما داشته باشد، از خانه خارج نشوید.
  • لایه‌برداری لیزر باید تحت‌نظر متخصص پوست یا جراح زیبایی صورت گیرد تا درگیر عوارض متعدد لیزردرمانی نشوید.

بهترین زمان برای لایه برداری پوست

در فصل‌هایی که اشعه نور خورشید دارای نفوذ کمتری هستند، بهترین زمان برای استفاده از لایه بردار پوست است. در نتیجه پاییز و زمستان بهترین گزینه برای اقدام به این کار است. لایه‌برداری را باید بین  3 تا 6 ماه یک‌بار تکرار کنید تا پوست شما باطراوت شود و فرایند رشد سلول‌های جدید را بالا ببرد. برای ممانعت از مشکلات پوستی باید پاکسازی دوره‌ای انجام دهید. پاکسازی دوره‌ای موجب جوان ماندن پوست و ممانعت از بیماری‌های پوستی می‌شود.

شروع لایه بردار پوست از چه سنی است؟

بهتر است مراقبت‌های موردنیاز برای پوست را از سن نوجوانی و اوایل 20 سالگی شروع کنید، اما معمولاً لايه‌برداري‌های پوستی را در اوایل 30 سالگی و حتی در مواردی در سنین بالاتر انجام می‌دهند. پوست می‌تواند با استفاده از لایه‌برداری در بازه زمانی طولانی‌تر دوباره تولید شده و جایگزین شود و این کار به فرایند رشد و جایگزینی آن کمک می‌کند. در حقیقت تکرار لایه‌برداری برحسب نوع پوست در دوره‌های 1، 3 و 6 ماهه بهترین روش مراقبت محسوب می‌شود.

 

لایه برداری پوست

 

انواع روش های لایه برداری پوست

انواع روش های لایه برداری پوست برای بهبود و افزایش کیفیت پوست، جوان‌سازی و رفع مشکلات مورداستفاده قرار می‌گیرد. لایه‌برداری به معنی تفکیک لایه‌های بالایی و سطحی روی پوست است که از طریق این کار یک قشر نازک از سلول‌های مرده پوستی که شامل جوش‌های سرسیاه و سفید و لکه‌های پوستی کم‌رنگ هستند از روی پوست برداشته شده و با پاکسازی از بین می‌روند. در نهایت ضایعات پوستی مانند تیرگی و کدری، ناهمواری و زبری، چین‌وچروک‌های ظریف، منافذ باز پوستی محو و برطرف می‌شود و پوستی با ظاهری جوان، تازه و درخشان را برای فرد ایجاد می‌کند.

در لایه‌برداری لایه‌های بیرونی و آسیب‌دیده برداشته می‌شود. حاصل این فرایند ایجاد یک پوست جدید است که به‌مراتب زیباتر و شفاف‌تر از پوست آسیب‌دیده قبلی خواهد بود. به‌طورکلی با افزایش سن، آسیب‌ها و عوامل محیطی پوست انسان دچار کدری و تیرگی شده و شفافیت و درخشندگی خود را از دست می‌دهد. با مرور زمان و افزایش سن، پوست دچار تغییرات نامطلوبی از قبیل خشکی، لکه‌های پیری و اختلالات رنگ‌دانه‌ای، شلی و افتادگی می‌شود. برای توقف کردن علائم پیری و جوان‌سازی پوست از لایه‌برداری استفاده می‌شود.

از طریق روش‌های مختلفی می‌توانید سلول‌های مرده پوست را از بین ببرید. شما می‌توانید از متدهای طبیعی و خانگی برای لایه‌برداری استفاده نمایید. به‌طورکلی امروزه محصولات لایه‌برداری متنوعی در بازار وجود دارند و برای بهبود پوست بسیار تأثیرگذار هستند. همچنین می‌توانید از دستگاه‌های لایه‌بردار در کلینیک‌های معتبر زیر نظر پزشک متخصص زیبایی استفاده نمایید. تمام این متدها می‌توانند مفید و نتیجه‌بخش باشند. برای انتخاب بهترین روش بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید و بعد از بررسی و معاینه پوست شما متد مناسب را انتخاب نمایید.

  1. لایه برداری فیزیکی پوست

با استفاده از هر روش و یا هر محصولی که با اسکراب دستی یا مالش صورت گیرد، لایه‌برداری فیزیکی گفته می‌شود. امکان دارد شما از روش‌های فیزیکی بدون اطلاع استفاده کرده باشد. یکی از این روش‌ها استفاده از لیف یا سفیدآب در حمام محسوب می‌شود و از مهم‌ترین مزایای آن سهولت انجام آن است. توجه داشته باشید که استفاده نادرست از لایه‌برداری فیزیکی موجب تحریک پوست شما می‌شود. برای تأمین رطوبت پوست و کاهش سوزش بعد از لایه برداری پوست می‌توانید از روغن‌های مرطوب‌کننده یا سرم‌های پوستی استفاده نمایید.

انواع لایه‌بردار فیزیکی پوست شامل موارد زیر می‌شوند:

  • اسکراب‌های پاک‌کننده
  • دستکش‌های لایه‌بردار
  • لیف
  • سنگ‌پا
  • غلتک‌های میکرونیدلینگ خانگی
  1. لایه برداری شیمیایی پوست

لایه‌برداری یعنی تفکیک و تخریب مهار شده بخشی از پوست از طریق موارد و ترکیبات شیمیایی به‌منظور ازبین‌بردن نشانه‌های جامانده از آکنه و جوش، دانه‌های برجسته و قرمز ناشی از آبله مرغان و سرخک و لکه‌های پوستی استفاده می‌شود. لایه‌برداری شیمیایی برحسب عمق و تأثیرات آن از یک روز تا یک هفته طول می‌کشد و پس از پوسته ریزی، لایه تازه پوستی جای لایه تخریب شده را دربر می‌گیرد. از مواد شیمیایی ویژه این نوع لایه‌برداری می‌توان به اسیدلاکتیک، اسیدتری کلرواستیک، سالسیلیک اسید، اسید رتینوئیک و رزورسینول اشاره کرد.

در این روش از مواد شیمیایی متعددی از قبیل اسیدهیدروکسی، رتینول و آنزیم‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. تأثیرگذاری لایه‌بردار فیزیکی در درخشندگی نسبت به لایه‌برداری شیمیایی کمتر است. در این روش باید لایه‌برداری براساس اصول انجام شده تا موجب تحریک پوست نشود. چنانچه در رابطه با چگونگی استفاده مداوم از محصولات شیمیایی اطمینان ندارید، از متخصص پوست کمک بگیرید. به‌طورکلی لایه‌بردارهای شیمیایی به 3 گروه دسته‌بندی می‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • آلفاهیدروکسی اسیدها (AHA)

آلفاهیدروکسی اسیدها جزء اسیدهای محلول در آب به‌شمار می‌روند که اغلب از میوه‌های شیرین گرفته می‌شوند. این نوع اسید در موارد زیر تهیه و آماده می‌شود.

  • تهیه اسید گلیکولیک از نیشکر
  • اسیدلاکتیک موجود در شیر
  • اسیدسیتریک موجود در مرکبات
  • اسید تارتاریک موجود در انگور
  • اسید مالیک موجود در سیب

تمام این اسیدها موجب لایه برداری پوست شده و به ایجاد سلول‌های جدید و رنگ‌دانه کمک بسیار می‌کند. براساس نوع آلفاهیدروکسی اسید می‌توان به بهبود مشکلات پوستی کمک نمود.

  • هایپرپیگمانتاسیون خفیف مانند لکه‌های پیری و اسکار
  • منافذ بزرگ روی پوست
  • خطوط ریز و چین‌وچروک‌های سطحی
  • رنگ ناهموار پوست
  • بتاهیدروکسی اسیدها (BHA)

این نوع اسیدها محلول در روغن هستند. با واردشدن اسیدها در عمق فولیکول مو موجب ازبین‌رفتن چربی اضافی و سلول‌های مرده پوست می‌شوند. در این صورت منافذ پوست باز می‌شود. کاربرد این اسیدها در وهله اول برای درمان آکنه و آسیب ناشی از آفتاب است. سالیسیلیک اسید مهم‌ترین نوع بتاهیدروکسی اسیدها بوده که برای درمان آکنه مورداستفاده قرار می‌گیرد و در کاهش قرمزی و التهاب بسیار تأثیرگذار است.

 

 

  • رتینوئیدها

رتینوئیدها جزء داروها محسوب می‌شوند که از ویتامین A ساخته شده‌اند. برای تسکین پوست آسیب‌دیده در مقابل آفتاب، کاهش علائم پیری و درمان آکنه از این محصول مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نوع محصولات از پوست در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و موجب تولید کلاژن می‌شوند.

رتینوئیدهای موضعی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • رتینول
  • آداپالن
  • آلیترتینوئین
  • ترتینوئین
  • بکساروتن
  • تازاروتن

رتینوئیدها دارای غلظت متفاوتی هستند و امکان دارد استفاده از آن‌ها برای پوست شما تأثیرگذار نباشد و یا این‌که برخی از آن‌ها بسیار قوی عمل کنند. در نتیجه باید پیش از استفاده با متخصص پوست مشورت کنید و در رابطه با شیوه لايه برداري پوست سؤالات خود را بپرسید.

  1. لایه برداری مکانیکی

لايه برداري مکانیکی از طریق دستگاه‌های الکترومکانیکی خاصی انجام و در جریان آن پوست سوهان زده شده و ساییده می‌شود و در جهت پاکسازی اسکارهای عمقی آکنه و جوش استفاده بیشتری دارد. راهکارهای میکرودرم ابریژن نوع پیلینگ مکانیکی است که نتایج مفید و قابل‌توجهی بر روی بهبود وضعیت پوست دارد.

  1. لایه‌ برداری لیزری

امروزه استفاده از روش لایه‌برداری لیزری افزایش‌یافته است. همچنین از دو نوع لیزر، فرکشنال 2CO و لیزر اربیم برای پوست انداختن صورت به‌کار گرفته می‌شود که با استفاده از خاصیت خارج‌سازی و تبخیر آب میان رنگ‌دانه‌های پوست و نکروز (مرگ موضعی بافت‌های آسیب‌دیده) حرارتی عمل پیلینگ پوست صورت می‌گیرد.

  1. لایه برداری پوست با دستگاه

در این روش برای ازبین‌بردن لایه سطحی پوست باید از دستگاهی با چرخش سریع استفاده نمایید. بعد از لایه‌برداری، پوستی که مجدداً ایجاد می‌شود صاف و نرم خواهد بود. لایه‌برداری از طریق دستگاه نسبت به دو روش قبلی بسیار قوی‌تر بوده و باید از طریق متخصص مجرب صورت گیرد. در این حالت مشکلات پوستی از قبیل زخم‌های مرتبط با آکنه، زخم‌های جراحی، لکه‌های پیری و چین‌وچروک را بهبود می‌بخشد. لایه‌برداری با دستگاه از طریق چند تکنیک مختلف صورت می‌گیرد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • لایه برداری پوست با درم ابریژن

درم ابریژن، یکی از روش‌های لایه‌برداری که نسبت به میکرودرم ابریژن قوی‌تر است. در این متد از تیغه‌ای با سرعت بسیار بالا در حال چرخش استفاده می‌کنند و ناحیه موردنظر را می‌تراشند. در این صورت، لایه برداری پوست تا رسیدن عمق موردنظر باید ادامه پیدا کند. با توجه به این‌که در بسیاری از موارد، بخش بزرگی از ضخامت پوست باید تراشیده شود؛ در نتیجه امکان بروز عوارض از قبیل تغییرات رنگ‌دانه‌ای پوست وجود دارد.

در این روش پزشک یک دستگاه کوچک حاوی موتور با فشار ثابت و ملایم روی پوست حرکت می‌دهد. در این صورت با ایجاد حالت سایش بر روی پوست موجب ازبین‌رفتن لایه‌های خارجی آن می‌شود. این روش امکان دارد برحسب نوع پوست و میزان لایه‌برداری دوره درمان بین چند هفته تا یک سال به طول انجامد. چنانچه جای زخم داشته باشید یا پوست تحت درمان نیاز به لایه‌برداری زیادی داشته باشد، از این روش بیش از یک مرحله استفاده می‌شود.

در هنگام استفاده از درم ابریژن باید پوست تحت درمان باید با یک پانسمان مرطوب و غیرچسبنده پوشانده شود. همچنین امکان دارد پزشک داروهای مسکن تجویز نماید. بعد از استفاده از این روش درمانی پوست دچار قرمزی و تورم می‌شود. در این مواقع احساس درد طبیعی بوده و با شروع بهبودی پوسته‌پوسته شدن رخ می‌دهد. برای بهبود زخم‌های آکنه، علائم آکنه و زخم‌های ناشی از تصادف یا بیماری از روش درم ابریژن به‌کار گرفته می‌شود. این متد در اغلب مواقع برای افرادی که دارای پوست روشن هستند، مناسب است. این امکان وجود دارد در افراد با پوست تیره موجب ایجاد زخم یا تغییر رنگ شود.

  • لایه برداری پوست با میکرودرم ابریژن

در این متد نوعی کریستال بسیار ظریف از جنس اکسید آلومینیوم با فشار تعیین شده از طریق یک دستگاه منحصربه‌فرد با سطح پوست برخورد می‌کند و در لایه‌های بالایی پوست تراش بسیار سطحی ایجاد می‌کند. در این روش یک عمل مکیدن بر روی پوست صورت می‌گیرد که موجب متراکم شدن کریستال‌ها از سطح پوست و همچنین بهترشدن جریان خون به منطقه و فعال‌شدن سلول‌های فیبروبلاست و در نتیجه باعث ترمیم و طراوت پوست می‌شود.

اغلب افراد نگرانی‌های بسیاری در رابطه با جای جوش پوست خود دارند که از طریق داروهای شیمیایی به نتیجه نمی‌رسند. برای ازبین‌بردن جای جوش‌ها و درمان جای آکنه و آبله مرغان می‌توان روش میکرودرم ابریژن را به‌کار گرفت. برای استفاده از این روش جای زخم و اسکارها نباید زیاد عمقی باشند و در اغلب مواقع برای درمان براساس نوع اسکار و محل و عمق آن به چند جلسه هفتگی نیاز دارند. چنانچه جای جوش عمیق باشد می‌توانید از لیزر استفاده نمایید.

در این روش دستگاهی بر روی پوست قرار می‌گیرد و کریستال‌های ریزی روی پوست اسپری می‌شوند و در این حالت با حرکت دستگاه لایه خارجی پوست به‌آهستگی حذف می‌شود. این متد در مقایسه با روش درم ابریژن دارای تهاجم کمتری است و به بی‌حسی پیش از درمان نیازی ندارد. این روش در انواع رنگ پوست بسیار مؤثر است. میکرودرم ابریژن موجب تغییر پوست نمی‌شود و نمی‌تواند تأثیری در بهبود جای زخم، اسکار عمیق و چین‌وچروک داشته باشد.

 

لایه برداری پوست

 

  • هیدرودرم ابریژن

یکی از روش‌های غیرتهاجمی هیدرودرم ابریژن محسوب می‌شود که برای پاکسازی مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این صورت پوستی جذاب‌تر، شاداب‌تر و سالم‌تر خواهید داشت. برای انجام این روش ابتدا باید از یک سرم استفاده نمایید. ازآنجایی‌که این سرم دارای سالیسیلیک اسید و گلیکولیک اسید است؛ بنابراین بعد از لایه‌برداری پوسته‌پوسته رخ نمی‌دهد. برای پاکسازی بعد از لایه‌برداری متخصص از یک دستگاه مکش استفاده می‌کند. همچنین با مرطوب‌کننده پوست را تغذیه می‌کند. در نهایت سطح پوست با آنتی‌اکسیدان و پیتید اشباع شده و درخشندگی پوست به حداکثر می‌رسد. این روش بدون درد است و از سوزن یا ابزار سایشی به‌کار گرفته نمی‌شود. استفاده از هیدرودرم ابریژن برای ازبین‌بردن خطوط ظریف و چین‌وچروک، آکنه، منافذ بزرگ و چربی بیش از حد پوست مناسب است.

  • لایه‌برداری با درماپن

درماپن با ورود سوزن‌های به درون پوست موجب تخریب لایه سطحی پوست شده و اقدام به تحریک کلاژن‌سازی می‌کند. لایه‌برداری با درماپن برای توقف و معکوس کردن علائم پیری مؤثر است. همچنین آسیب‌هایی که در اثر آکنه یا جوش در پوست ظاهر می‌شوند، زخم‌ها، بیماری‌ها و دست‌کاری پوست باعث می‌شود که در پوست ضایعاتی ایجاد شود. با لایه‌برداری از طریق درماپن می‌توانید موجب بهبود این ضایعات شوید.

  • لایه برداری پوست با میکرونیدلینگ

از دیگر روش‌های لایه‌برداری میکرونیدلینگ به‌شمار می‌رود. این روش خاصیت خود التیامی پوست دارد تا نواقص آن را کاهش داده، آسیب‌های ناشی از آفتاب را بهبود بخشیده و پوست را نرم و شفاف کند. در روش میکرونیدلینگ برای ازبین‌بردن لایه‌های پوستی از تعداد بسیار زیادی سوزن کوتاه و ریز و ظریف، کانال‌های میکروسکوپی را در سطح پوست ایجاد می‌کند. این کانال‌ها با چشم غیرمسطح قابل‌مشاهده نیستند، اما پوست را اجبار می‌کند تا به‌صورت طبیعی نسبت به بهبود و درمان خود اقدام کند و کلاژن‌های جدید و سلول‌های پوستی و تازه و سالمی ایجاد نماید.

لایه‌برداری با IPL (نورپالسی باشدت بالا)

لایه‌برداری IPL مشابه روش لايه برداري لیزری است و از طریق نور پالسی با شدت بالا، مشکلات سطحی پوست مانند اختلالات رنگ‌دانه‌ای را رفع کرده و ظاهر پوست را بهتر می‌کند. در IPL برخلاف لیزر از پرتوهای نور با طول موج واحد و متمرکز استفاده می‌کند. همچنین طیف وسیعی از طول موج‌های متنوع نور به‌صورت پالسی به‌کار گرفته می‌شود. به‌همین دلیل تأثیرگذاری لیزر را ندارد. این نور پالسی از طریق دو روش به پوست کمک می‌کند. روش اول از طریق رنگ‌دانه‌های اضافی پوست (قرمز و قهوه‌ای) جذب می‌شود و امکان دارد موجب تخریب آن‌ها شود. روش دوم می‌تواند اقدام به تحریک کلاژن‌سازی در پوست شود. با توجه به این‌که IPL یک روش غیرتخریبی است و لایه‌های پوست را از بین نمی‌برد، پوست برای بهبود خود نیاز به زمان کمی دارد.

انواع لایه برداری پوست

انواع لايه برداري پوست عبارت‌اند از:

لایه‌برداری سطحی

پیلینگ سطحی بدون هیچ‌گونه بی‌حسی موضعی و به‌صورت ملایم و آرام با استفاده از محصولات و ترکیبات شامل یک اسید روان بر روی تمام نقاط هر نوع پوستی قابل انجام است. در این روش لایه بالایی پوست را مورد هدف قرار می‌دهند که برای ازبین‌بردن لکه‌های بارداری، چین‌وچروک‎های سطحی، جای آکنه و جوش اندک، کدری پوست، آفتاب‌سوختگی خفیف مورد هدف قرار می‌گیرد. در این روش پوسته ریزی مختصری از 3 تا 5 روز به‌وجود می‌آید و این روش هفت روز مجدداً باید برای به‌دست‌آوردن تأثیرات مطلوب تکرار شود.

لایه‌برداری متوسط

لایه‌بردار متوسط نسبت به سطحی اثربخش‌تر و عمیق‌تر است و لایه میانی پوست را مورد هدف خود قرار می‌دهد و بهبودی آن تا یک هفته طول می‌کشد و در صورت نیاز بعد از چند هفته آن را تکرار کنید. لایه‌برداری متوسط برای ازبین‌بردن چین‌وچروک سطحی تا نرمال، لکه‌های پوستی، اثرات بلندمدت نور آفتاب و عارضه‌های آن به طور نسبی و جدی کاربرد و کارایی دارد.

لایه‌برداری عمیق

لایه‌برداری عمیق یک نوع ماده تأثیرگذار شامل یکسری ترکیبات و مواد فنلی هستند که وارد سطوح عمقی پوست شده و به‌منظور ازبین‌بردن چین‌وچروک‌های شدید، اسکار و آکنه و جوش عمیق، ممانعت از ابتلا به پیری پوست در اثر نور خورشید انجام می‌گیرد. به‌طورکلی از 10 تا 14 روز بعد تشکیل لایه تازه پوستی شروع می‌شود. پوست تا مدت 15 روز دچار قرمزی و التهاب است و بازه زمانی درمان کامل آن امکان دارد چند ماه طول بکشد. لایه‌برداری عمیق دارای تأثیرگذاری بیشتری نسبت به دو نوع قبلی است و استفاده از آن تأثیرات جانبی بیشتر و جدی‌تری دارد.

در این مقاله سعی شما را انواع روش های لایه برداری پوست را برای شما بیان کنیم. هر یک از این روش‌ها کاربردهای خاص خود را دارند و تأثیرگذاری آن‌ها بر روی پوست متفاوت است. لايه برداري پوست برای ازبین‌بردن سلول‌های مرده و شادابی و درخشندگی پوست مورداستفاده می‌شود. شما می‌توانید برای انجام لایه‌برداری از پزشک متخصص یا جراح زیبایی مشورت نمایید و براساس نوع پوست خود گزینه مناسب را انتخاب کنید.

 

 

برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانید از طریق زیر در تماس باشید.

 

لینک کوتاه مقاله : https://niklaser.com/?p=3034

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس
  • نشانی :
    تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به دوراهی قلهک – جنب بیمارستان ایرانمهر
  • شماره تماس :
    09380118810 - 021-22004102
    021-22610240 - 021-22610350
    021-22004103 - 09129640360
  • ایمیل :
    info@niklaser.com