close

بستن منافذ پوست صورت و روش های درمان

پاکسازی پوست

بستن منافذ پوست راهکارهای بسیاری دارد که در وهله اول مهم‌ترین آن پیشگیری از ایجاد آن به‌شمار می‌رود. امروزه از روش‌های بسیار زیادی برای درمان منافذ باز پوست استفاده می‌شود که برخی از آن‌ها زمان‌بر یا هیچ‌گونه تأثیر مثبتی ندارد. یکی از دلایل مهم ایجاد منافذ باز پوست افزایش سن و ضعیف شدن پوست و کاهش تولید کلاژن و الاستین است. به‌طورکلی منافذ بسیار زیادی بر روی پوست صورت وجود دارد و در اغلب مواقع در نواحی بینی و پیشانی بیشتر دیده می‌شود. چنانچه منافذ بزرگ باشند، با چشم قابل‌مشاهده و معمولاً بر روی پوست‌های چرب و ترکیبی قابل رویت هستند، چراکه این نوع پوست‌ها مقدار سبوم بیشتری را تولید می‌کنند. با استفاده از روش‌های خانگی و شیمیایی می‌توانید برای بستن منافذ باز پوست صورت اقدام نمایید.

راه‌های درمان منافذ باز پوست

ابتدا باید برای درمان تمرکز خود را بر روی کاهش تولید چربی، جوان‌سازی پوست، ازبین‌بردن موهای زائد و یا کاهش اندازه فولیکول‌ها بگذارید. براساس مطالعات صورت‌گرفته درمان منفذ باز بسیار محدود است و اغلب روش‌های درمانی در حال حاضر به‌کار گرفته می‌شوند، به‌صورت دقیق نتایج آن‌ها ثابت نشده‌اند. در ادامه به روش‌هایی که به‌صورت قطعی منافذ باز پوستی را درمان می‌کنند، می‌پردازیم:

دستگاه اندولیفت برای بستن منافذ پوست

به‌کارگیری متدهای تهاجمی به یکی از تأثیرگذارترین شیوه‌های درمان برای بستن منفذ باز پوست تبدیل شده است، اما دوره بهبود، ایجاد زخم و تیره شدن ناحیه درمان، امکان دارد استفاده از آن را محدود کند. دستگاه اندولیفت یکی از جدیدترین روش‌های به‌کارگرفته‌شده برای درمان جوان‌سازی پوست و بستن منفذ پوست محسوب می‌شود. این دستگاه رضایت قابل‌توجهی از بیماران را جلب کرده است. استفاده از این روش دارای یک دوره نقاهت کوتاه‌مدت است و این متد بدون ایجاد ناراحتی برای بیمار صورت می‌گیرد.

امواج اولتراسوند باانرژی و فرکانس مشخصی در ناحیه موردنظر وارد لایه‌های عمیق پوست می‌شود و با ایجاد حرارت موجب کشیدگی و لیفت پوست و تحریک کلاژن‌سازی خواهد شد. در این روش برای ازبین‌بردن منفذ باز پوستی با اندولیفت از یک فیبر نوری بسیار نازک مورداستفاده قرار می‌گیرد که به هایپودرمی سطحی وارد می‌شود. در این ناحیه انرژی لیزر انتقال داده می‌شود تا لایه‌های عمیق و سطحی پوست را برای استحکام کردن و تجمع لایه پیوندی تحریک شوند. این انرژی، سلول‌هایی که وظیفه ایجاد کلاژن پوستی جدید را دارند را تحریک کرده و چربی بیش از حد را کاهش می‌دهد.

درمان با لیزر

لیزر تراپی یکی از متدهای جوان‌سازی پوست صورت محسوب می‌شود. ازآنجایی‌که لیزر به‌عنوان یک روش درمانی همه‌کاره شناخته شده است؛ بنابراین محبوبیت بسیار زیادی در بین دیگر متدها دارد. برای کاهش اندازه‌های منافذ باز و بستن منفذ ناشی از افزایش سن می‌توانید از طریق لیزر اقدام کنید و تأثیرات مثبت آن را بر روی ظاهر پوست خود مشاهده نمایید. این راهکار از پالس‌های نور بسیار هدفمند برای تحریک تولید کلاژن، شادابی رنگ پوست و کاهش هایپرپیگمانتاسیون به‌کار گرفته می‌شود.

روش میکرونیدلینگ

از دیگر روش‌های درمانی مؤثر برای بستن منافذ باز پوست می‌توان به میکرونیدلینگ اشاره کرد. این روش کمک می‌کند که سبوم را سرکوب کند و اندازه منافذ باز را کاهش دهد و یک متد تأثیرگذار برای درمان منفذ باز پوست صورت به‌شمار رود. این متد از طریق ابزارهایی از قبیل درمارولر، درماپن و درما استمپ صورت می‌گیرد. استفاده از درمارولر نسبت به دیگر ابزارها رایج‌تر است. این ابزار دارای سوزن‌های بسیار ریزی است که با چرخاندن آن روی پوست صورت فرو می‌رود. هر سوزن بسیار ظریف بوده و زخم ایجاد شده بسیار ریز هستند و امکان دارد با چشم غیرمسلح دیده نشوند. به‌طورکلی جلسات درمان دسته‌بندی و در طول یک ماه و یا بیشتر انجام می‌شود. نتایج این روش به طور تقریبی 6 هفته بعد از شروع، پوست صاف و درخشان‌تر می‌شود.

 

پاکسازی پوست

 

روش میکرودرم ابریژن

یکی از روش‌های مؤثر درمان مشکلات پوستی و برای ازبین‌بردن منافذ باز پوست میکرودرم ابریژن به‌شمار می‌رود. استفاده از این متد بسیار کارآمد بوده و تغییر بسیار زیادی در ظاهر پوست ایجاد می‌کند. این متد یک راه درمانی سریع، ایمن و مؤثر است که در تمام سنین برای جوان‌سازی پوست کارآمد بوده و رنگ پوست را بهبود می‌بخشد. این متد با توجه به اهداف بیمار می‌تواند تنها 20 دقیقه به طول انجامد و پوستی صاف و جوان را برای شما به ارمغان آورد.

نیدلینگ (سوزن زدن پوست با درمارولر)

در روش نیدلینگ برای جبران کاهش کلاژن و تولید مجدد آن از طریق واکنش التیام‌بخش طبیعی بدن خود مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این صورت پوست بلافاصله التیام می‌یابد و پوست آسیب‌دیده مجدداً بازیابی می‌شود. برای بازیابی و جوانی پوست نیدلینگ یک روش درمانی بسیار کارآمد بوده و برای رفع جای جوش و جای زخم‌های جراحی و برای ازبین‌بردن چروک و ترک‌های پوستی مؤثر است. به‌طورکلی نیدلینگ پوست به‌صورت طبیعی اقدام به تحریک تولید کلاژن می‌کند تا در نهایت تعادل پوستی برقرار شود. رویکرد میکرونیدلینگ به‌مرور زمان بافت پوست را هموار می‌نماید و بعد از چند جلسه منافذ را کوچک‌تر می‌کند و کمتر در معرض دید و توجه قرار می‌گیرد. تعداد جلسات درمانی به عواملی نظیر سن و میزان بازشدن و بزرگی منافذ بستگی دارد.

استفاده از روش FRF یا آر اف فرکشنال

یکی از دستگاه‌های جدید برای روش آراف فرکشنال، ویواس محسوب می‌شود. این سیستم از طریق حسگر هوشمند برای تنظیم دستگاه اطلاعات ضروری را به دست می‌آورد و برحسب سرعت، قدرت و عمق نفوذ را شناسایی می‌کند. از این روش برای بستن منافذ پوست مورداستفاده قرار می‌گیرد. آراف فرکشنال از تابش مقطعی نور لیزر، به‌همراه فرورفتن سوزن‌های بسیار ظریف بهره‌مند می‌شود. این روش از ترکیب میکرونیدلینگ با لیزر به‌وجود آمده و برای بستن منافذ باز پوست بسیار کارآمد و مؤثر است.

روش درمانی نور پهن باند برای رفع منافذ باز پوست

نور پهن باند یکی از روش‌های درمانی با دوره نقاهت کوتاه‌مدت و تأثیرگذاری بالایی بوده که امروزه موردتوجه افراد بسیار قرار گرفته است. این متد تأثیرگذاری بسیار بالایی در فعالیت‌های فیبروپلاست‌ها، هیپرپلازی فیبروبلاست‌ها، بازسازی دوباره رشته‌های کلاژن و الاستین دارد. تحریک هم‌زمان حرارتی بافت‌های اطراف به‌سبب جذب نور از طریق خون می‌تواند موجب ترمیم محل موردنظر شود که امکان دارد با ترشح سبوم ارتباط داشته باشد.

درمان منافذ صورت براساس دلایل ایجاد شده

درصورتی‌که منافذ پوست شما به‌علت ترشح بیش از حد سموم بزرگ باشد، در این صورت برای درمان باید از طریق لیزر دایود 1450 نانومتر اقدام شود. دیگر روش‌های درمانی از قبیل میکرونیدل RF فرکشنال، الکتروترمولیز انتخابی، لیزر دایود 800 نانومتری با نانوپارتیکل‌ها یا لیزر دایود 810 نانومتری از طریق یک فیبر نوری می‌شود. افرادی که به‌دلیل کاهش شلی پوست منافذ صورت آن‌ها باز شده است باید در وهله اول برای درمان از طریق لیزر اقدام کنند. یکی از روش‌ها برای درمان منافذ باز پوست لیزر با پالش بالا نظیر IPL است که از طریق مکش سلول‌های مرده پوست و آلودگی‌ها به‌عنوان یک درمان فوتوپنوماتیک شناخته شده‌اند. برای پاک‌سازی می‌توانید از طریق مکش اقدام کنید و سپس جهت بهبود منفذ و رفع مشکل پوست لایه‌برداری شیمیایی ملایم روی آن انجام می‌شود.

امروزه یکی از مهم‌ترین روش‌های لیزردرمانی برای بستن منافذ پوست لیزر فرکسل است که با افزایش سطح کلاژن پوست، تحریک پوست به کلاژن‌سازی موجب بهبود منافذ صورت می‌شود. نکته قابل‌توجه این‌که استفاده از هر متدی برای درمان و پیشگیری از فرایند سریع بازشدن دوباره منافذ پوست، مراقبت خاص در مقابل اشعه نور خورشید با استفاده از پوشش مناسب و مصرف مداوم و منظم ضدآفتاب ضروری است. در حقیقت نمی‌توان گفت با استفاده از یک روش درمانی و بهبود منافذ پوست نیازی به اقدامات خاص و مراقبت نیست، بلکه درصورتی‌که مراقبت به‌صورت درست انجام نشود امکان دارد شرایط پوست خود نسبت به گذشته بدتر شود.

 

پاکسازی پوست

 

روش‌های پیشگیری از منافذ باز پوست

برای ممانعت از بازشدن منافذ پوست استفاده درست از کرم‌های ضدآفتاب و پوشش مناسب پوست صورت در برابر نور آفتاب یکی از تکنیک‌های مهم محسوب می‌شود. یکی از مهم‌ترین دلایل تخریب کلاژن قرارگیری مستقیم در مقابل نور خورشید است و همین علت موجب بزرگ‌تر شدن منفذ پوست می‌شود.

نتایج درمان منافذ پوستی چه زمانی قابل‌مشاهده است؟

مدت‌زمان بهبود درمان از طریق روش‌های مختلف متفاوت است. نوع درمان و روش استفاده شده برای بهبود منافذ صورت براساس مطالعات انجام شده دارای میانگین زمان‌های متفاوتی است. به‌طورکلی با استفاده از لیزر فرکشنال 2 هفته پس از انجام درمان قابل رویت است. طول دوره و روند بهبود تا 6 ماه با استفاده از روش‌های RF و اندولیفت که با ایجاد رشته‌های کلاژن جدید می‌تواند ادامه داشته باشد.

راهکارهای خانگی برای بستن منافذ پوست

روش‌های خانگی بسیاری برای بستن منفذ باز پوست وجود دارد که دوره درمان آن‌ها طولانی‌مدت است و شاید از حوصله بیماری خارج باشد. در ادامه قصد داریم به برخی از این راهکارهای خانگی بپردازیم:

مصرف آب کافی استفاده از پاک‌کننده‌ها بر پایه ژل
استفاده از کمپرس یخ ترکیب شیر و ژلاتین
ترکیب ماست و نمک استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده
استفاده از ماسک رژیم غذایی مناسب و سالم
آرایش اصولی ورزش
اسکراب صورت مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها
بخور پوست استفاده از روغن‌های گیاهی

 

به‌طورکلی از طریق این روش‌ها تنها می‌توانید از بزرگ‌شدن منافذ باز جلوگیری کنید و یا این‌که برای مدت کوتاهی از شر منافذ باز پوست خلاص شوید.

در این مقاله سعی شد در رابطه با راهکارهایی برای بستن منافذ پوست اشاره کنیم. روش‌های متعددی برای درمان منافذ باز پوست وجود دارد که شما می‌توانید با مراجعه به پزشک متخصص براساس نوع پوست و مشکل شما متد موردنیاز برای شما انتخاب شود.

 

 

همچنین شما می‌توانید برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود از روش زیر در تماس باشید.

لینک کوتاه مقاله : https://niklaser.com/?p=3027

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس
  • نشانی :
    تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به دوراهی قلهک – جنب بیمارستان ایرانمهر
  • شماره تماس :
    09380118810 - 021-22004102
    021-22610240 - 021-22610350
    021-22004103 - 09129640360
  • ایمیل :
    info@niklaser.com