close

پاکسازی پوست با لیزر ؛ مزایا، معایب و مراقبت‌های بعد از آن

پاکسازی پوست با لیزر

پاکسازی پوست با لیزر به یکی از متدهای بسیار پرطرفدار به‌ویژه در بین خانم‌ها تبدیل شده است. لیزر پاکسازی پوست برای ترمیم و بهبود نواحی آسیب‌دیده و تغییر رنگ‌دانه‌های پوستی به‌کار گرفته می‌شود. همچنین برای ازبین‌بردن جای جوش، چین‌وچروک نواحی مختلف پوست، آکنه، جای ماه‌گرفتگی و اسکار ظریف، علائم مادرزادی و رفع لکه‌های رنگی از قبیل کک‌ومک از این روش استفاده می‌شود. برای جوان‌سازی و پاکسازی صورت با لیزر باید به پزشک متخصص زیبایی مراجعه نمایید. پزشک باید برحسب نوع و شدت عارضه پوستی درجه دستگاه را تنظیم کند. در این روش پرتوهای نور به‌صورت رندوم و ضربانی به تمام سطح پوست تابیده می‌شود. با این کار لایه‌های بیرونی و آسیب‌دیده پوست بخار و به‌صورت لایه‌لایه برداشته می‌شود. در این صورت پوست شما کاملاً یکنواخت و صاف و جوان می‌شود. با ازبین‌رفتن لایه خارجی پوست و حذف سلول‌های مرده، سلول‌های پوستی جدید تحریک و بازسازی می‌شوند.

پاکسازی پوست به روش لایه برداری از طریق لیزر

برای ترمیم و بهبود نواحی آسیب‌دیده و تغییر رنگ‌دانه‌های پوستی از روش پاکسازی با لیزر استفاده می‌شود. پاکسازی پوست از طریق لیزر کاربردهای بسیاری دارد. در اغلب مواقع برای لایه برداری سطحی پوست از لیزر یا لیزینگ استفاده می‌شود که نواحی آسیب‌دیده و مکان‌هایی که رنگ‌دانه‌های پوست آن‌ها تغییر یافته‌اند را با این روش ترمیم می‌کنند. پاکسازی پوست با لیزر موجب حذف خطوط ریز چروک می‌شود و صورت و گردن شما را صاف و شاداب می‌کند. چنانچه پوست شما دچار مشکلاتی از قبیل اسکار، کک‌ومک و لکه‌های قهوه‌ای شده می‌توانید از این روش استفاده کنید. بعد از لیزردرمانی این نکته را در نظر داشته باشید که باید به‌صورت مداوم و منظم از کرم ضدآفتاب استفاده نمایید.

این روش از انواع متنوعی نظیر لیزر دی‌اکسیدکربن، اربیوم، آر اف فرکشنال و کلاژن بهره می‌برد که انتخاب هریک از این موارد به نوع پوست شما و نظر پزشک متخصص بستگی دارد. در این متد پزشک بعد از تزریق موضع بی‌حس‌کننده در ناحیه موردنظر پوست را از انواع آلودگی‌ها و گردوغبار و چربی پاک‌کرده و اقدام به پاکسازی پوست می‌کند. در صورت استفاده از متد پیلینگ ضروری است که موارد زیر را در طول روند بهبود رعایت کنید:

  • استفاده از کرم‌های ضدآفتاب قوی قبل از قرارگرفتن در مقابل نور آفتاب
  • نخاراندن پوست و در صورت نیاز استفاده از داروهای ضد حساسیت
  • استفاده از کمپرس‌های سرد برای کاهش ناراحتی پوستی بعد از عمل
  • خودداری از مصرف عطر و ادکلن در چند روز ابتدایی

 

پاکسازی پوست با لیزر

 

انواع لیزر پاکسازی پوست

برای جوان‌سازی و پاکسازی صورت می‌توانید از انواع روش‌های لیزر استفاده نمایید که شامل موارد زیر هستند:

دستگاه لیزر RF فرکشنال

برای جوان‌سازی با دستگاه لیزر آر اف فرکشنال، امواج آن از طریق دستگاه دوقطبی رادیو فرکانسی ایجاد و به لایه‌های خارجی و میانی پوست وارد می‌شوند. در این صورت پوست تحریک شده و اقدام به بازسازی خود می‌کند و تولید کلاژن و الاستین در پوست افزایش می‌یابد و موجب شادابی و صاف شدن پوست صورت می‌شود. لیزر RF برای رفع چین‌وچروک‌های پوست، اثرات باقی‌مانده جوش و جای آفتاب‌سوختگی روشی تأثیرگذار و مناسب است.

دستگاه لیزر 2CO فرکشنال

یکی از روش‌های مؤثر برای رفع چین‌وچروک‌های عمیق صورت لیزر 2CO محسوب می‌‎شود. در این روش پاکسازی، لیزر پرتوهای نور و لایه‌های سطحی پوست را بدون این‌که به نواحی مجاور آسیب برساند از بین می‌برد. در حقیقت در این متد اشعه‌های نور با شعاع بسیار کوچک به صورت تابیده می‌شود.

دستگاه لیزر اربیوم

برای رفع خطوط سطحی و حتی عمیق و چین‌وچروک‌های ملایم می‌توانید از لیزر اربیوم استفاده نمایید. بعد از به‌کارگیری این متد پوست بلافاصله و در طول دوره کوتاهی بهبود می‌یابد.

دستگاه یولیزر کوانتا

این روش به‌صورت هم‌زمان از دو موج 2CO و اربیوم برای جوانسازی و پاکسازی پوست به‌‎کار گرفته می‌شود.

مزایای پاکسازی صورت با لیزر

یکی از روش‌های بسیار تأثیرگذار برای جوانسازی و پاکسازی صورت، لیزر محسوب می‌شود که دارای مزایای بسیاری است. برخی از مهم‌ترین مزایای این روش شامل موارد زیر می‌شوند:

  • صاف و روشن شدن پوست بعد از انجام لیزر باهدف جوانسازی صورت
  • ازبین‌بردن چین‌وچروک‌های پوست
  • مناسب برای رفع افتادگی و افزایش استحکام پوست
  • رفع جای آفتاب‌سوختگی، آکنه و زخم‌های جراحی
  • بهبود منافذ باز پوست
  • دوره نقاهت بسیار کوتاه و انجام فعالیت‌های روزانه خود بعد از انجام لیزر
  • به حداقل رسیدن امکان عفونت در روش لیزر برای جوانسازی و پاکسازی صورت
  • بهبود بافت پوست در طولانی‌مدت با استفاده از لیزر

 

پاکسازی پوست با لیزر

 

معایب پاکسازی صورت با لیزر

پاکسازی و جوانسازی پوست از طریق لیزر دارای مزایای بسیاری است، اما معایبی نیز دارد. در ادامه به برخی از معایب این روش اشاره می‌کنیم:

  • چنانچه اختلالاتی مانند حساسیت‌های پوستی و تاول تبخالی دارید، ممکن است با به‌کارگیری لیزر شدت آن را بیشتر کنید.
  • در برخی از موارد این امکان وجود دارد بعد از استفاده از لیزر، چروک‌هایی که به‌سبب حرکت ماهیچه‌ها در پوست ایجاد شده‌اند، مجدداً ظاهر شوند.
  • برای کاهش میزان بروز عوارض این روش می‌توانید از طریق یک پزشک متخصص و در کلینیک‌های مجهز اقدام نمایید.

مراقبت‌های بعد از پاکسازی پوست با لیزر

برای رسیدن به بهترین نتیجه و کاهش عوارض احتمالی باید مراقبت‌های زیر را در دستور کار خود قرار دهید:

  • بهبود و کاهش سوزش ناحیه درمان با استفاده از کمپرس سرد
  • استفاده منظم از کرم‌های موضعی تجویز شده توسط پزشک معالج
  • اجتناب از خاراندن پوست صورت
  • استفاده مداوم و منظم از کرم ضدآفتاب قوی بعد از پاکسازی صورت

انواع روش‌های پاکسازی پوست صورت

پاکسازی صورت با متدهای مختلفی انجام می‌شود. انتخاب متدی که متناسب با نوع پوست و صورت شما باشد می‌تواند بیشترین تأثیر را در بهبود نواحی آسیب‌دیده داشته باشد. به طور معمول روش‌های پاکسازی صورت در 3 دسته قرار می‌گیرند که شامل موارد زیر می‌شوند:

روش‌های تهاجمی پاکسازی صورت

روش‌های تهاجمی برای جوانسازی و پاکسازی پوست نیاز به جراحی دارند. این روش‌ها شامل جراحی پلاستیک و کشیدن پوست صورت است. در این روش ضروری است که فرد برای پاکسازی پوست خود از طریق جراحی در بیمارستان بستری و دوره نقاطت طولانی‌مدتی را بگذراند. در برخی از موارد این امکان وجود دارد که عوارض و خطراتی نیز به‌دنبال داشته باشد. همچنین هزینه این روش نسبت به دیگر متدها بیشتر است.

روش‌های کم تهاجمی جوانسازی

روش‌های کم تهاجمی شامل اندولیفت، هایفوتراپی و لیزر هستند. از لحاظ هزینه این روش نسبت به شیوه‌های تهاجمی مقرون‌به‌صرفه است و عوارض و خطرات کمتری را دارد و درعین‌حال اثربخشی بالاتری خواهد داشت.

روش‌های غیرتهاجمی جوانسازی

این روش شامل مراقبت‌های پوست از قبیل استفاده از کرم‌های ضدچروک و متدهای جوانسازی و پاکسازی خانگی است. روش‌های غیرتهاجمی برای جوان‌سازی و پاکسازی پوست بسیار کم‌خطر، ساده و ارزان هستند و شما می‌توانید برخی از آن‌ها را در خانه انجام دهید. این روش نمی‌تواند تأثیر چشمگیری در پوست شما داشته باشد و نیاز به تکرار و استفاده مداوم دارد.

 

پاکسازی پوست با لیزر

 

در چه سنی باید برای جوانسازی و پاکسازی پوست با لیزر اقدام کرد؟

به طور معمول اثرات پیری پوست صورت از قبیل چین‌وچروک با بالارفتن سن به‌آرامی خود را نشان می‌دهد. با ورود به دهه سوم زندگی چروک‌های ریزی در پوست مشاهده، خطوط صورت عمیق‌تر و لکه‌های قهوه‌ای ظاهر شده و حتی به‌مرور افتادگی صورت به آن‌ها نیز افزوده می‌شود. در خانم‌ها با گذر از 40 سالگی و نزدیک شدن به دوران یائسگی، به‌دلیل تغییرات شدید هورمونی سرعت ظاهرشدن اثرات پیری بر روی چهره افزایش می‌یابد.

بهترین اقدام برای پیشگیری و کند شدن این فرایند انجام برخی فعالیت‌ها است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • از کرم‌های ضدآفتاب مناسب با نوع پوست خود استفاده نمایید.
  • تغذیه سالم و سرشار از میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
  • به طور منظم و مداوم پوست صورت خود را تمیز نگه‌دارید.
  • برای آب‌رسانی مداوم پوست صورت از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده نمایید.
  • ورزش را در برنامه هفتگی خود قرار دهید.
  • ماساژ صورت را فراموش نکنید.

چنانچه علائم پیری را در پوست خود مشاهده نمودید، بهتر است که هرچه سریع‌تر نسبت به پاکسازی و برای بهبود ساختار آن از طریق لیزر اقدام نمایید.

بهترین زمان لایه برداری پوست

بهترین زمان برای انجام لایه برداری و پاکسازی پوست فصل پاییز یا زمستان و یا اوایل بهار است. در این فصل‌ها اشعه نور خورشید از نفوذ کمتری بهره می‌برد، چراکه دوره ترمیم و بازسازی سلول‌های پوستی 30 روزه است. به طور معمول در فصل پاییز باید نسبت به پوست و مراقبت از آن توجه بیشتری داشته باشید. برای جوانی و طراوت مداوم پوست، تکرار پاکسازی هر 3 تا 6 ماه توصیه می‌شود. لیزر پاکسازی پوست به‌صورت منظم فرایند رشد سلول‌های جدید را افزایش می‌دهد. پاکسازی پوست به‌صورت دوره‌ای از مهم‌ترین تکنیک‌ها برای مراقبت است. در پاکسازی دوره‌ای علاوه‌بر ممانعت از بسیاری از مشکلات پوستی، موجب می‌شود تا همواره پوستی زیبا و شفاف داشته باشید. همچنین نیازی کمتری برای به‌کارگیری کرم، کانسیلر و سایر مواد آرایشی دارند.

دستورالعمل‌های قبل از جوانسازی و پاکسازی صورت با دستگاه لیزر

پیش از اقدام به استفاده از روش پاکسازی پوست با دستگاه لیزر باید برخی از دستورالعمل‌ها را انجام دهید که شامل موارد زیر هستند:

  • قرار نگرفتن در مقابل آفتاب به‌صورت مستقیم دوهفته پیش از انجام پاکسازی پوست
  • استفاده‌نکردن چند هفته پیش از درمان از محصولاتی مانند گلیکولیک اسید و رتینوئیک اسید
  • استفاده مداوم از کرم ضدآفتاب مناسب با پوست خود
  • اجتناب از لایه برداری پوست به مدت 14 روز قبل از پاکسازی پوست از طریق لیزر
  • مجاز نبودن استفاده از محصولات آرایشی پیش از انجام جوان سازی و پاکسازی پوست از طریق لیزر

در این مقاله سعی شد به برخی از نکات در رابطه با پاکسازی پوست با لیزر بپردازیم. لیزر پاکسازی پوست یکی از مواردی است که برای تمام افراد مهم بوده و موجب افزایش اعتمادبه‌نفس در خانم‌ها می‌شود. روش‌های مختلفی برای پاکسازی و جوانسازی پوست وجود دارد که لیزر جزء مهم‌ترین متدها محسوب می‌شود و دارای ماندگاری بسیار بالایی است.

 

 

برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانید از روش زیر در تماس باشید.

لینک کوتاه مقاله : https://niklaser.com/?p=3089

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس
  • نشانی :
    تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به دوراهی قلهک – جنب بیمارستان ایرانمهر
  • شماره تماس :
    09380118810 - 021-22004102
    021-22610240 - 021-22610350
    021-22004103 - 09129640360
  • ایمیل :
    info@niklaser.com