close

درمان استرچ مارک با لیزر

درمان استرچ مارک با لیزر

درمان استرچ مارک با لیزر یکی از تأثیرگذارترین روش‌ها محسوب می‎شود. لیزر استرچ مارک به تقویت تولید کلاژن جدید کمک می‌کند. یکی از روش‌های مهم برای درمان قطعی استرچ مارک استفاده از لیزردرمانی است. به‌طورکلی لیزر موجب تحریک رشد کلاژن و الاستین می‌‎گردد. لیزردرمانی دارای انواع مختلفی است که مناسب‎‌ترین روش از طریق پزشک متخصص برای بیمار انتخاب می‌شود. برای ازبین‌بردن ترک‌های پوستی لیزردرمانی می‌تواند برای ترک‌های جدیدتر کارایی بیشتری داشته باشد. روش‌های مختلفی برای رفع استریا یا ترک‌های پوستی وجود دارد. نکته قابل‌توجه این است که پیش از درمان باید ابتدا دلیل ایجاد این عارضه را شناسایی نموده و سپس برای درمان آن اقدام به استفاده از  یک روش مناسب نمایید.

درمان قطعی ترک‌های پوستی

ترک‌های پوستی در اثر عوامل مختلفی رخ می‌دهد. برخی از این عوامل می‌تواند ژنتیکی، هورمونی و بعضی از آن‌ها به‌دلیل لاغری‌های ناگهانی و یا در اثر بارداری ایجاد شوند. به‌همین دلیل به‌طورقطعی نمی‌توان به یک روش برای رفع کامل ترک پوستی اشاره کرد. هرچند در بین روش‌های مختلف درمان استرچ مارک با لیزر بهترین گزینه تلقی می‌شود، زیرا علاوه‌بر ازبین‌بردن جای ترک بدن به روشن شدن پوست کمک بسیار می‌کند و ناحیه موردنظر را سفت‌تر خواهد کرد. به‌همین دلیل شما می‌توانید با استفاده از لیزر علاوه‌بر درمان قطعی استرچ مارک از دیگر کاربردهای آن نیز بهره ببرید.

شدت عارضه استرچ مارک (ترک بارداری یا چاقی، لاغری) به چه عواملی بستگی دارد؟

در ادامه قصد داریم به عوامل مؤثر در شدت ترک‌های پوستی اشاره کنیم:

  • عوامل موروثی و اختلالات ژنتیکی می‌تواند مؤثر باشد.
  • تغییرات هورمون و میزان شدت آن تأثیرگذار است.
  • میزان هورمون‌هایی که از طریق غدد فوق کلیوی ترشح شده و موجب ازبین‌رفتن حالت ارتجاعی پوست مانند کورتیزون می‌شود، بسیار مؤثر است.
  • جنسیت مهم است، چرا که این عارضه در اغلب مواقع در زنان دیده می‌شود.
  • داشتن اضافه‌وزن و یا چاقی بیش از اندازه تأثیرگذار است.
  • استفاده طولانی‌مدت از داروهای خاص از قبیل کورتون مؤثر است.

چه افرادی در معرض خطر استرچ مارک قرار می‌گیرند؟

تمام افراد به‌ویژه خانم‌ها در معرض خطر استرچ مارک هستند، اما اشخاصی که سطح هورمون شدیدی دارند (زنان باردار) و یا کسانی که سابق خانوادگی علائم کشیدگی داشته‌اند، بیشتر مستعد ترک‌های پوستی خواهند بود. به‌طورکلی بسیاری از نوجوانان در دوران رشد و با ایجاد تغییرات بدن آن‌ها دچار کشیدگی پوست می‌شوند. عضله‌سازی شدید و نوسانات وزن بدن امکان دارد موجب ایجاد استرچ مارک با تغییر در خط پوست شود. استفاده طولانی‌مدت از برخی داورها می‌تواند تأثیری در نازک شدن پوست داشته باشد از قبیل کورتیکواستروئیدها، همچنین امکان دارد موجب ایجاد استرچ مارک گردد.

 

درمان استرچ مارک با لیزر

 

انواع روش‌های درمان استرچ مارک

برای جوان‎سازی و ازبین‌بردن تر‌‎ک‌های پوستی روش‌های متعددی وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

کربوکسی‌تراپی

یکی از روش‌های جوان‎سازی پوست و درمان استرچ مارک، کربوکسی‌تراپی محسوب می‌شود. در این روش با تزریق گاز کربن‌دی‎اکسید اقدام به جوان‎سازی می‌شود. در این صورت هنگامی‌که این گاز وارد بدن شود، سلول‌های این منطقه دچار کمبود اکسیژن شده و سرعت ارسال مواد مغذی را بالا می‌برد.

درمان استرچ مارک با لیزر CO2 فرکشنال

یکی از بهترین روش‌ها برای درمان ترک پوستی، لیزر CO2 فرکشنال محسوب می‌شود. به‌طورکلی اصول اولیه و کارکرد این روش مشابه لیزر فرکسل است، اما به‌دلیل توان و قدرت بالا نتیجه فوق‌العاده‌ای در درمان زخم‌های سفیدرنگ دارد. این روش اغلب برای درمان قطعی استرچ مارک که در اکثر مواقع سفید بوده و رنگ روشنی دارند، مورداستفاده قرار می‌گیرد. استفاده از لیزر CO2 فرکشنال به صورتی است که نه‌تنها برای رفع جای زخم و ترک تأثیرگذار است، بلکه به سفت شدن پوست تحت درمان نیز کمک بسیاری می‌کند. به‌‎کارگیری این متد برای افرادی که دچار لاغری ناگهانی شده‌‎اند و حال پوست ترک‌خورده و شلی دارند، بسیار مؤثر است.

درمان استرچ مارک با لیزر فرکسل

رایج‌ترین متد برای درمان ترک‌های پوستی، لیزر فرکسل محسوب می‌شود. لیزر فرکسل یکی از مهم‎ترین متدهای جوان‎سازی و ترمیم پوست آسیب‌دیده به‌شمار می‌رود. استفاده از لیزر استرچ مارک برای پوست‌هایی که تغییر رنگ دید‌‏‎اند و بافت آن‌ها از بین رفته، بسیار مؤثر خواهد بود. در این روش تولید کلاژن و الاستین و تحریک پوست افزایش پیدا م‎ی‌کند.

درمان ترک پوست با دستگاه لیزر

به‌طورکلی یکی از بهترین روش‌ها برای درمان استرچ مارک با لیزر صورت می‌گیرد. بسیاری از پزشکان متخصص پوست و زیبایی از لیزر برای درمان ترک‌های برجسته و محو شده مورداستفاده قرار می‌دهند. لیزردرمانی برای ازبین‌بردن ترک‌های پوستی، یک روش کاملاً مؤثر برای کاهش ظاهر ترک‌ها از داخل به خارج است. ازآنجایی‌که لیزردرمانی به تقویت و تولید کلاژن جدید کمک می‌کند؛ بنابراین در این صورت ترک‌های پوستی پر شده، سفت و جمع می‌شوند و عمق و اندازه آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. پزشکان از لیزرهای عروقی برای ازبین‌بردن ترک‌های پوستی قرمز و یا صورتی تیره به‌کار می‌گیرند که روی رگ‌های خونی متورم یا آسیب‌دیده در داخل ترک‌های بدن فشرده می‌شوند. در این صورت هنگامی‌که اقدام به برداشت عروق داخل ترک‌های پوستی می‌شود، استرچ مارک‌ها محو می‌گردند و دیگر به‌سختی دیده خواهند شد. برای رفع ترک‌های پوستی از طریق لیزردرمانی نیاز به چندین جلسه خواهید داشت.

درمان استرچ مارک با جراحی ابدومینوپلاستی

در این متد برش‌هایی را برای برداشتن پوست‌های اضافی شکم و سفت کردن پوست‌های باقی‎مانده ایجاد می‌کنند. این روش اغلب برای افرادی که در دوران بارداری و در اثر کاهش وزن دچار افتادگی پوست شد‌‎اند، توصیه می‌‎شود. هرچند هزینه‌های جراحی نسبت به دیگر روش‌ها بیشتر است، اما جراحی پلاستیک یکی از سریع‌ترین و تأثیرگذارترین متدها برای درمان ترک پوستی محسوب می‌شود.

درمان ترک پوستی با میکرونیدلینگ

در این متد با واردکردن سوزن‌‎های کوچکی در لایه میانی پوست یا همان درم وارد می‌‎کنند تا موجب تحریک کلاژن‌سازی در آن ناحیه شود. در روش میکرونیدلینگ، سوراخ‌های ریز بسیار زیادی از طریق سوزن‌ها بر روی پوست ایجاد می‌شود که این زخم‌ها بعد از مدت کوتاهی محو می‌‎شوند. هرچه میزان کلاژن‌سازی در پوست افزایش یابد، ترک‎‌های پوستی کمتری دیده می‌شود. یکی از مزایای مهم این متد نسبت به سایر روش‌ها، صدمه نرسیدن به لایه سطحی پوست و نداشتن عوارض خاصی از قبیل زخم‌هایی پوستی است. میکرونیدلینگ یکی از روش‌های مؤثر برای درمان استرچ مارک با هر نوع رنگی است که نتایج کامل آن بعد از 5 تا 6 جلسه درمانی ظاهر می‌شود.

 

درمان استرچ مارک با لیزر

 

آیا می‌توانید برای جلوگیری از ایجاد علائم کششی یا استرچ مارک کاری انجام دهید؟

برای پاسخ به این سؤال باید گفت مرطوب نگه‌داشتن پوست و ممانعت از بالارفتن بیش از حد وزن ممکن است تنها راه‌حل مانع از آسیب دائمی به پوست باشد. تا به حال هنوز یک محصول مناسب برای ممانعت از ایجاد علائم کشیدگی پوست پیدا نشده است، اما امکان دارد بهترین گزینه برای حفظ سلامت و صاف جلوه‌دادن پوست کنترل تغییرات در بدن و وزن باشد.

هزینه درمان ترک‌های پوستی با لیزر

هزینه درمان لیزر استرچ مارک به عواملی مختلفی بستگی دارد. عوامل مؤثر در هزینه درمان ترک پوستی می‌توان به گستردگی ناحیه درمان، نوع لیزر، تغییر رنگ ایجاد شده، تعداد جلسات موردنیاز، کلینیک و پزشک متخصص زیبایی اشاره کرد. در این صورت به‌صورت دقیق نمی‌توان مقدار مشخصی برای هزینه رفع ترک‌های پوستی با استفاده از لیزر تعیین کرد.

آیا ترک‌های پوستی (استرچ مارک) خطرناک هستند؟

ترک‌های پوستی هیچ‌گونه خطر جسمانی ندارند و این علائم تهدیدی برای سلامت شما به‌‎شمار نمی‌روند، اما می‌توانند مشکلات ذهنی برای افراد ایجاد کنند و موجب اضطراب و افسردگی شوند. این علائم تنها در اثر افزایش و کاهش وزن ناگهانی اتفاق افتاده است که ما از پوست خود غافل بوده‌ایم. ترک‌های بدن در برخی از افراد یک نگرانی زیبایی محسوب می‌شود که در زندگی روزمره آن‌ها بسیار تأثیرگذار است.

توصیه‌هایی برای درمان و پیشگیری

برای درمان و پیشگیری از استریا توصیه‌های زیر را در دستور کار خود قرار دهید:

  • ماساژ منظم پوست موجب افزایش گردش خون می‌گردد، در نتیجه گردش خون سبب سرعت بخشیدن عملیات کلاژن‌سازی می‌گردد.
  • همواره پوست خود را مرطوب نگه‌دارید.
  • غذاهای سالم را در برنامه خود قرار دهید.
  • از رژیم‌های غیراصولی برای لاغری خودداری نمایید.
  • چنانچه قصد دارید با رژیم غذایی وزن خود را کاهش دهید باید به‌آرامی برنامه رژیمی خود را دنبال نمایید.
  • از کرم‌های مخصوص برای شکم در دوران بارداری مورداستفاده قرار دهید.
  • غذاهایی که دارای ویتامین C و D هستند را در برنامه خود قرار دهید.
  • وزن خود را ثابت نگه‌دارید.
  • به‌صورت منظم ورزش کنید.
  • روزانه بین 6 تا 8 لیوان آب مصرف کنید.

استریا در زنان شایع تر است یا مردان؟

به ‎طورکلی با تغییرات در سلول‌‌‌های خارج ماتریکس درم از قبیل فیبریلین، کلاژن و الاستین ایجاد می‌شود. این موارد به‌دلیل کشیدگی طولانی مدت پوست ایجاد می‌شود.

لایه دوم پوست دچار کشیدگی می‌شود، سپس اپیدرم و در نتیجه این کشیدگی‌ها به پوست آسیب می‌رسانند.

از مشخصات اتروفی به‌همراه نازک شدن کلاژن‌های موازی که به سطح پوست کشیده شده‌اند، است.

در اغلب موارد خطوط متقارن و چندگانه در بخش‌های خارجی ران، بازو، پستان‌ها، شکم و باسن زنان مشاهده می‌شود.

این خطوط در دوران بارداری با افزایش وزن بر روی شکم، بازو یا شانه‌ها مشاهده می‌شود.

استفاده از برخی از داروها مانند کورتیکراسترویید‌ها موضعی، استریاهایی که بر روی صورت، ناحیه تناسلی و نواحی جمع شونده و چین‌های بدن ایجاد می‌شود.

نوع شدید استریا در بیماری کوشینگ مشاهده می‌شود، البته در اغلب موارد به‌صوررت روبرا و ارغوانی رنگ است.

در  این مقاله سعی شد در رابطه با درمان استرچ مارک با لیزر بحث کنیم. لیزر استرچ مارک یکی از بهترین روش‌های درمان محسوب می‌شود که می‌توانید برای ترک‌های عمیق نیز استفاده نمایید.

 

 

همچنین شما می‌توانید برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود از روش زیر در تماس باشید.

لینک کوتاه مقاله : https://niklaser.com/?p=2916

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس
  • نشانی :
    تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به دوراهی قلهک – جنب بیمارستان ایرانمهر
  • شماره تماس :
    09380118810 - 021-22004102
    021-22610240 - 021-22610350
    021-22004103 - 09129640360
  • ایمیل :
    info@niklaser.com