close

لیزر واریس پا ؛ شایع‌ترین درمان درون رگی

لیزر واریس

لیزر واریس یکی از روش‌های جدید برای درمان این بیماری به‌شمار می‌رود. درمان واریس با لیزر بلافاصله انجام می‌شود و بین 30 تا 60 دقیقه به طول می‌انجامد. درمان واریس پا با لیزر به‌شکل سرپایی است و نیازی به بستری شدن ندارد. برای درمان این بیماری با لیزر باید ابتدا ناحیه موردنظر از پا که رگ‌های اضافی دارد بی‌حسی موضعی تزریق شود. لیزر برای درمان رگ‌های واریسی به‌کار گرفته می‌شود. حرارت تولید شده از طریق لیزر موجب ازبین‌رفتن رگ واریسی می‌شود. این روش موجب ایجاد خراش در بافت داخلی پوست می‌شود و به‌عنوان یک سد در مسیر رگ قرار می‌گیرد. در نتیجه منبع خونی رگ قطع شده و باعث ازبین‌رفتن آن می‌شود. لیزر هیچ‌گونه آسیبی از جمله سوختگی، لک و زخم به پوست وارد نمی‌کند. برای درمان واریس از روی سطح پوست توسط لیزر به‌سادگی انجام می‌شود. همچنین می‌تواند رگ‌های عنکبوتی و واریس را در زیرسطح پوست بهینه‌سازی کند.

آیا لیزر واریس پا بهترین روش درمان است؟

به‌طورکلی درمان واریس پا از طریق 3 روش انجام می‌شود که شامل موارد زیر هستند:

  1. شیوه‌های درون رگی نیازی به برش جراحی و بیهوشی ندارند.
  2. روش‌های جراحی که دارای انواع مختلفی هستند.
  3. درمان‌های حمایتی مانند استفاده از جوراب واریس، پمادها و قرص‌ها، درمان‌های خانگی و سنتی است.

یکی از روش‌های درون رگی لیزردرمانی محسوب می‌شود. ازآنجایی‌که لیزر و روش RF فرکشنال دارای مزایای بسیار زیادی هستند؛ بنابراین شایع‌ترین درمان‌های واریس به‌شمار می‌روند. برای استفاده از این دو روش باید شدت پیچیدگی و قطر ورید واریسی را در نظر بگیرید. از مزایای این دو روش می‌توان به درمان سرپایی، سریع بودن و این‌که بیمار نیازی به استراحت و دوره نقاهت طولانی‌مدت ندارد، اشاره کرد. در گذشته برای درمان واریس از جراحی استفاده می‌کردند، اما امروز از این روش کمتر استفاده می‌کنند، هرچند برخی از افراد جراحی را به دیگر متدها ترجیح می‌دهند. افرادی که دچار گشادی گسترده در ناحیه استامپ یا ریشه ورید (رگ) هستند، بهترین گزینه جراحی هستند. پزشک می‌تواند با توجه به چگونگی وضعیت بیمار برای درمان واریس بهترین گزینه را در نظر بگیرد.

چه نوع واریسی را می‌توان با لیزر درمان کرد؟

با بالارفتن سطح آگاهی افراد از عوارض جبران‌ناپذیری برخی از بیماری‌ها و توجه به زیبایی پوست باعث شده بیماران نسبت به گذشته بیشتر به واریس توجه کنند و به‌دنبال روشی برای ازبین‌بردن این وضعیت باشند. امروزه افراد می‌توانند لیزر را برای هر نوع واریس و رفع شکل ظاهری این بیماری استفاده نمایند.

لیزر واریس برای افرادی که دارای شرایط زیر هستند با محدودیت‌هایی انجام می‌شود:

مادران باردار و شیرده توصیه نمی‌شود برای درمان واریس با لیزر اقدام نمایند.

بیمارانی که دارای مشکلات کبدی هستند باید براساس نظر پزشک برای درمان اقدام کنند.

 

لیزر واریس

 

انواع درمان واریس

درمان واریس از طریق روش‌های غیرتهاجمی به دو صورت انجام می‌شود که شامل موارد زیر هستند:

درمان با لیزر

یکی از بهترین روش‌های درمان واریس استفاده از دستگاه لیزر است که با کمترین تهاجم و خونریزی همراه است. در این متد پزشک می‌تواند به‌صورت مستقیم ناحیه موردنظر را مشاهده و تمام فرایندها را با نظارت خود پیش ببرد. در این روش رگ‌های عنکبوتی و توده رگ‌های طنابی بلافاصله از بین می‌روند. جلسه درمان در این متد بسیار کوتاه است و بیمار حداقل درد را تجربه می‌کند. این درمان به‌صورت سرپایی و نیازی به بستری ندارد. لیزر یکی از روش‌های غیرتهاجمی برای افرادی که دچار مشکلات خفیف هستند و می‌خواهند ظاهر پوست آن‌ها زیباتر باشد، بسیار مؤثر و عالی است. در این روش عفونت خاصی رخ نمی‌دهد و فرد بلافاصله بهبود می‌یابد. استفاده از لیزر برای درمان واریس موجب می‌شود جای هیچ زخمی باقی نماند و اصلاً مشخص نباشد.

درمان با امواج رادیو فرکانسی RF

یکی از بهترین روش‌ها با حداقل میزان تهاجم برای درمان واریس می‌توان به لیزر آر اف فرکشنال اشاره کرد. این روش نیازی به بیهوشی ندارد و تنها در ناحیه موردنظر بی‌حسی موضعی تزریق می‌شود. در کلینیک‌های زیبایی لیزر با امواج رادیویی یا همان رادیو فرکانسی به‌صورت سرپایی انجام می‌شود و نیازی نیست در بیمارستان بستری شوند. در این روش هیچ‌گونه عوارض خاصی به‌همراه ندارد و فرد قادر است بلافاصله به کارهای روزمره خود بپردازد. لیزر واریس از طریق امواج رادیو فرکانسی، سوزن‌های بسیار ظریف وارد پوست می‌شود و جای هیچ‌گونه بخیه یا برشی بر روی پوست باقی نمی‌ماند. این امکان وجود دارد استفاده از این روش احتمال عود کردن واریس بسیار پایین باشد. برای این‌که در هنگام استفاده از این روش هزینه‌های خود را کاهش دهید می‌توانید از طریق بیمه‌های تکمیلی درمان انجام دهید. آر اف فرکشنال نسبت به لیزر دارای قدرت بالاتری بوده و هزینه‌‎های درمان آن نیز مناسب است.

 

لیزر واریس

 

مراحل لیزر واریس پا

ابتدا پزشک با معاینه و انجام سونوگرافی در حالت ایستاده درمان را شروع می‌کند. سونوگرافی باهدف ترسیم نقشه درمان صورت می‌گیرد، سپس در شرایط استریل آماده شده و بر روی تخت قرار می‌گیرد.

فرایند انجام کار دارای 4 مرحله است:

  • دسترسی به رگ
  • جاگذاری فیبر
  • بی‌حسی موضعی
  • تابش اشعه لیزر به جداره رگ و مسدود شدن رگ واریسی

دسترسی به رگ

در این مرحله پزشک با استفاده از بی‌حسی موضعی (لیدوکائین) و با کمک سونوگرافی، آنژیوکت و در نهایت شیت مخصوص را وارد رگ می‌کند. شیت همانند ریل عمل می‌‎کند. مدت‌زمان استفاده از این مرحله بین 1 تا 5 دقیقه است.

جاگذاری فیبر

از طریق شیت یا ریل درون رگ فیبر نازک و منعطف لیزر جاگذاری می‌شود. برای جاگذاری فیبر در وریدهای پیچ‌در‌پیچ نیاز به راهکارهای منحصربه‌فردی است. درازکشیدن طولانی‌مدت موجب متراکم شدن رگ می‌شود و به‌همین دلیل سرعت عمل در این مرحله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مدت‌زمان استفاده از این مرحله بین 2 تا 5 دقیقه است.

مرحله بی‌حسی موضعی

لیزر، حرارتی برابر با 120 درجه سانتی‌گراد ایجاد می‌کند که موجب تخریب رگ‌ها می‌شود. مایع شامل بی‌حسی موضعی باید به‌صورت کامل و به‌شکل بالشتکی رگ را احاطه کند، در این صورت حرارت لیزر تنها موجب تخریب دیواره رگ شده و فرد دردی احساس نمی‌کند. همچنین به بافت‌های مجاور رگ صدمه‌ای وارد نمی‌شود. مدت‌زمان استفاده از این روش بین 5 تا 10 دقیقه است.

مرحله تابش لیزر

مهم‌ترین مرحله برای درمان نهایی این بیماری می‌توان به تابش لیزر اشاره کرد. دوز دقیقی از اشعه لیزر در فاصله زمانی مشخص به دیواره رگ تابانده می‌شود. این مرحله با توجه به طول رگ مدت زمانی بین 5 تا 25 دقیقه نیاز دارد. چنانچه نیاز به اقدام تکمیلی دیگری نباشد، بیمار در همان حالی که روی تخت قرار دارد، جوراب واریس فشار 2 (2CCL) را می‌پوشد و روی جوراب بانداژ می‌شود. در انتها بیمار سریع شروع به پیاده‌روی می‌کند.

 

لیزر واریس

 

بعد از درمان واریس پا با لیزر چه اتفاقاتی می‌افتد؟

بعد از درمان با لیزر پزشک این امکان را به شما می‌دهد که سریع به خانه برگردید. در این مواقع اصلاً توصیه نمی‌شود رانندگی کنید. پیشنهاد می‌شود تا دوهفته از جوراب مخصوص استفاده نمایید و همچنین در رابطه با حمام کردن باید به شما دستورالعمل‌های خاصی داده شود. سعی کنید سریع کارهای روزانه خود انجام دهید و در اغلب مواقع به فعالیت‌های معمول بپردازید. توصیه در رابطه با استفاده از جوراب ساق بلند این‌که نباید شنا کنید یا پاهای خود را خیس نمایید. در اغلب موارد افراد احساس سفت شدن وریدهای تحت درمان را در طول مسیر دارند و برخی از آن‌ها تا یک هفته در همان ناحیه دچار درد می‌شوند، هرچند خفیف است. برای تسکین این دردها می‌توانید از داروهای ضدالتهابی از قبیل ایبوپروفن استفاده نمایید.

مراقبت‌های بعد از درمان رگ‌های واریسی

بعد از درمان واریس با لیزر باید تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید. داشتن یک سبک زندگی سالم می‌تواند مانع از بروز دوباره واریس و رگ‌های عنکبوتی شود. مراقبت‌هایی که باید همواره در دستور کار خود قرار دهید شامل ورزش، تغذیه سالم، نپوشیدن کفش پاشنه بلند در مدت طولانی و کنترل وزن می‌شود. در ادامه قصد داریم به برخی نکات در این مورد بپردازیم:

  • بعد از درمان شما بلافاصله می‌توانید به منزل خود برگردید. توصیه نمی‌شود رانندگی کنید می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمایید.
  • اغلب بیماران در هنگام استفاده از این روش احساس سفت شدن طولی رگ‌های تحت درمان را تجربه می‌کنند. برخی از افراد بعد از 5 روز احساس درد در ناحیه موردنظر را دارند که معمولاً خفیف و گذرا است. داروهای ضدالتهاب طبیعی برای تسکین این‌گونه دردها کافی هستند.
  • در هفته اول بعد از درمان با لیزر باید آب و مایعات بیشتری نوشیده شود.
  • براساس دستور پزشک باید آنتی‌بیوتیک تجویز شده مصرف شود.
  • در رابطه با پانسمان، جوراب طبی و بانداژ، دستوراتی مناسب با کار انجام شده به فرد داده می‌شود.
  • درصورتی‌که در روزهای ابتدایی بعد از درمان بیمار باید راهی سفر شود، توصیه می‌شود تحرک مناسبی داشته باشد. چنانچه امکان پیاده‌روی وجود دارد باید انجام شود در غیر این صورت ورزش‌های سفر الزامی است.
  • تا مدت دوهفته بهتر است بیمار برای استحمام از آب خیلی گرم استفاده نکند. بهتر است آب دارای درجه حرارت ملایم‌تری باشد.
  • برای ورزش سنگین نیاز است 5 تا 7 روز به خود زمان دهید و بعدازاین مدت می‌توانید فعالیت‌های خود را شروع کنید.
  • بعد از درمان واریس پا با لیزر ضروری است بیمار هر روز یک‌زمان را به پیاده‌روی اختصاص دهد. پیاده‌روی در درمان و بهبودی کامل آن تأثیر بسیاری دارد. بهتر است فرد در روز بین 3 تا 4 بار و زمان 20 دقیقه اقدام به پیاده‌روی نماید.

در این مقاله سعی شد در مورد لیزر واریس بحث کنیم. روش‌های مختلفی برای درمان واریس وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها لیزر است. درمان واریس با لیزر به‌صورت سرپایی است و نیازی به طول دوره درمان و بستری شدن ندارد. شما با استفاده از این روش بلافاصله می‌توانید به کارهای روزانه خود بپردازید و با رعایت برخی نکات سریع بیماری واریس را بهبود بخشید.

 

 

برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانید از روش زیر در تماس باشید.

لینک کوتاه مقاله : https://niklaser.com/?p=3086

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس
  • نشانی :
    تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به دوراهی قلهک – جنب بیمارستان ایرانمهر
  • شماره تماس :
    09380118810 - 021-22004102
    021-22610240 - 021-22610350
    021-22004103 - 09129640360
  • ایمیل :
    info@niklaser.com