close

لیزر جای زخم و بخیه؛ روشی تأثیرگذار در ترمیم و درمان

لیزر جای زخم

لیزر جای زخم یکی از روش‌های درمانی برای کم‌رنگ کردن و یا محو اسکار مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌طورکلی هر چه تفاوت رنگ اسکار با پوست شما افزایش یابد، روند از بین بردن جای زخم با لیزر سخت‌تر می‌شود. با استفاده از پرتوهای متمرکز شده نور لیزر می‌توان تغییرات بسیار زیادی در پوست اعمال کرد. این امکان وجود دارد که جای زخم در اثر عوامل متعددی از قبیل تصادف، پارگی با ابزارهای مختلف، جای بخیه و برش در عمل جراحی ایجاد شود. درمان جای زخم با لیزر یکی از متدهای درمانی محسوب می‌شود که امروزه موردتوجه افراد بسیاری قرار گرفته است. از مهم‌ترین عوامل مؤثر در گسترش استفاده از لیزر تأثیرگذاری بالای این متد است. لیزر با تأثیراتی که در سطح پوست دارد می‌تواند به بهبود بافت پوستی کمک کند.

مزایای درمان جای جوش و زخم با لیزر و مقایسه آن با سایر روش‌ها

مزایای لیزر جای زخم شامل موارد زیر می‌شود:

زیباتر شدن پوست

زخم‌ها و جای جوش می‌توانند در زیبایی پوست بسیار تأثیرگذار باشند و حتی با مرور زمان نیز بدتر شوند. شما می‌توانید جای زخم و جوش‌ها را تا حد بسیار زیادی با لیزر از بین ببرید و حتی گاهی اوقات پوست کامل صاف می‌شود. استفاده از این روش می‌تواند پوستی بدن لک و بدون کوچک‌ترین ردی از زخم یا جای جوش را برای شما به ارمغان بیاورد.

حداقل ناراحتی

نوع جای زخم و جوش می‌تواند در حداقل ناراحتی فرد بسیار تأثیرگذار باشد. در این روش برای درمان جای جوش بیمار حداقل درد و ناراحتی را می‌تواند تحمل کند. پزشک برای استفاده از لیزر برای ازبین‌بردن جای زخم با توجه به صلاح دید خود بی‌حسی را اعمال می‌کند تا بیمار در طول عمل کاملاً احساس راحتی نماید.

دوران بهبود بسیار کوتاه و عدم نیاز به استراحت بعد از عمل

در اغلب مواقع لیزر جای زخم نیازی به استراحت ندارد و بیمار می‌تواند به کارهای روزمره خود بپردازد. استفاده از لیزر برای رفع جای جوش و زخم نمی‌تواند خللی در زندگی روزمره بیمار ایجاد کند.

درمان با لیزر فرکشنال دی‌اکسیدکربن

یکی مهم‌ترین روش‌ها برای درمان و رفع جای جوش و زخم استفاده از لیزر فرکشنال 2CO است. در این روش در هر بار تنها بخش کوچکی از پوست را ترمیم می‌کند و آسیبی به بافت پیرامون آن وارد نمی‌کند تا جریان التیام تسریع شود. این لیزر منافذ بسیار ریز میکروسکوپی را در پوست به شکلی ایجاد می‌کند که این منافذ از لایه اپیدرم عبور کند و لایه درم برسد تا با تولید کلاژن جدید، تورفتگی‌های پر شود و پوستی جوان‌تر و صاف‌تر شکل بگیرد. اغلب بیماران تنها با یک جلسه به نتیجه موردنظر می‌رسند. لیزر فرکشنال 2CO درمانی ایمن برای رفع جای جوش و زخم با هر نوع پوست است.

لیزر اربیوم YAG

لیزر اربیوم نسبت به فرکشنال 2CO قدرت کمتری دارد و برای ازبین‌بردن جای زخم و سوختگی و بخیه کم‌عمق‌تر به‌کار گرفته می‌شود و به بی‌حسی کمتری نیاز است.

لیزردرمانی به روش IPL

از بین بردن جای زخم با لیزردرمانی پالس شدید نور یا همان IPL در مقایسه با دیگر روش‌ها قوی‌تر است. نحوی کار این روش تابش متمرکز پرتوهای نوری به ناحیه موردنظر است. در این روش پالس شدید نور امواج نوری از طریق یک دستگاه دستی روی محل موردنظر تابانده می‌شود. امواج نوری موجب کاستن و کوچک‌شدن رگ‌های خونی در محل جراحت می‌شوند. استفاده لیزردرمانی به روش IPL برای تاثیرگذاری نیاز به 2 تا 3 جلسه دارد. به این نکته توجه داشته باشید که بعد از لیزر IPL این امکان وجود دارد که پوست نواحی اطراف محل موردنظر دچار کبودی شود که بعد از دو روز از بین می‌رود. استفاده از این روش باید از طریق پزشک متخصص انجام شود.

 

لیزر جای زخم

 

درمان جای جوش و زخم

برای ازبین‌بردن جای زخم از روی سطح پوست می‌توانید از لیزر استفاده نمایید. لیزردرمانی با تأثیرگذاری عمیق بر روی لایه‌های پوست می‌تواند سلول‌های پوست و کلاژن جدید را به بازسازی و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده تحریک کند. برای تأثیرگذاری بیشتر و رسیدن به یک نتیجه بهتر بیش از یک منبع لیزر استفاده نمایید تا به روش گزینشی و مؤثر به عمق‌های مختلف درگیر دسترسی یابد تا سطح پوست به حالت طبیعی خود برگردد و کلاژن جدید تولید کند.

از طریق لیزر اربیوم کنترل عمق فرایندهای ترمیم و تبخیر، منابع لیزر دی‌اکسید‌کربن امکان‌پذیر است. استفاده از این روش موجب صاف شدن لبه‌های جای جوش می‌شود. منبع لیزر دی‌اکسیدکربن با استفاده از تکنولوژی اسمارت پالس موجب تحریک و تولید کلاژن جدید می‌شود و نه‌تنها در بخش بیرونی بلکه به عمق ضایعه اثر می‌گذارد.

روش‌های درمان جای بخیه، زخم و سوختگی

برای درمان جای زخم می‌توانید از شیوه‌های مختلفی استفاده نمایید که شامل موارد زیر هستند:

با استفاده از تزریق استروئید می‌توانید امکان درد را کاهش دهید و اندازه کلوئید و دیگر زخم‌ها را کوچک‌تر کنید.

برای کاهش اندازه زخم‌های کلوئیدی و افزایش حرکت اندام و همچنین برای ازبین‌بردن بافت اسکار می‌توانید از جراحی استفاده نمایید.

لیزر جای زخم می‌تواند قرمزی، درد و سختی کلوئید و دیگر زخم‌ها را کم کند.

برای درمان اسکارهای ناشی از جراحات، به‌ویژه برش‌های بعد از جراحی لیزر گزینه مناسبی به‌شمار می‌رود. به‌طورکلی جای زخم‌های جدید نسبت به قدیمی پاسخ‌دهی مناسب و بهتری در مدت‌زمان کوتاه‌تری دارند و در مواردی امکان دارد از طریق روش‌های متفاوتی صورت گیرد. برای بهبود روند ترمیم زخم و پیشگیری و درمان اسکارهای هیپرتروفیک و کلوئید از لیزرهای مختلفی می‌توانید استفاده نمایید. در سال‌های اخیر مطالعات بسیاری بر روی درمان جای زخم با لیزر انجام شده است. امروزه شما می‌توانید بعد از جراحی برای ایجاد تغییرات مثبت در فرایند فیزیولوژی ترمیم زخم و تغییر مسیر ترمیم و بازسازی بافت از لیزر استفاده نمایید. استفاده از انرژی حرارتی لیزر فرایند ترمیم زخم موجب ایجاد تغییرات اساسی در جریان ترمیم می‌شود.

چه عواملی در موفقیت درمان جای زخم با لیزر تأثیرگذار است؟

دلایل متعددی در موفقیت درمان جای زخم از طریق لیزر مؤثر است. عوامل مختلفی که در موفقیت لیزر جای زخم تأثیرگذار هستند شامل موارد زیر می‌شوند:

سن

با افزایش روند سن ترمیم پوست نیز سخت‌تر می‌شود و امکان دارد لیزر تأثیرات مناسبی را بر روی پوست شما نداشته باشد. این امکان وجود دارد براساس میزان موفقیت پوست، سن پوست فرد با سن واقعی تفاوت زیادی داشته باشد. این امکان هست که فرد جوان است اما به دلایل عدم مراقبت صحیح از پوست خود دچار پیری زودرس شده باشد.

رنگ پوست

پوست‌های روشن نسبت به پوست‌های تیره به‌راحتی دچار لک و اسکارهای شدید می‌شوند. پوست‌های تیره‌تر کمتر دچار زخم و لک می‌شوند. از جهتی دیگر میزان انرژی لیزر نیز در پوست‌های روشن کمتر از پوست‌های تیره است.

رنگ اسکار پوستی

روند از بین بردن جای زخم با لیزر در صورت افزایش اختلاف رنگ اسکار با پوست شما سخت‌تر خواهد بود.

 

لیزر جای زخم

 

نوع بافت پوست

میزان تأثیرگذاری لیزر به عواملی از قبیل نرمی و زبری پوست، میزان الاستین و کلاژن در پوست و داشتن حالت سفت و کشسانی یا شل و وارفته بودن آن بستگی دارد.

گرایش بدن به ایجاد اسکار پوستی

برخی از پوست‌ها سریع دچار اسکار می‌شوند و جای زخم در آن‌ها به‌سادگی ترمیم نمی‌شود. معمولاً به این نوع پوست‌های بد زخم می‌گویند. روند بهبود بعد از لیزر در این پوست‌ها طولانی‌تر می‌شود.

چه نوع زخم‌هایی از طریق لیزر ترمیم می‌شوند؟

درمان جای زخم از طریق لیزر امکان‌پذیر است. معمولاً جای جوش و آکنه بر روی پوست با استفاده از این تکنیک قابل‌درمان است. به طور معمول اسکارهای پوستی دارای عمق زیادی نیستند و با استفاده از این روش درمان می‌شوند. به‌طورکلی ترمیم اسکار با لیزر نمی‌توان گفت 100 درصد امکان‌پذیر است و برای بازدهی بهتر این روش باید از متدهای دیگری نیز به‌کار گرفته شود. معمولاً برای افزایش درصد بهبودی جای زخم و اسکارهای پوستی، از تزریق فیلر و ژل نیز به‌کار گرفته می‌شود. با استفاده از لیزر می‌توانید به درمان جای زخم، جای جوش، زخم‌های ناشی از جراحی، سوختگی و بریدگی‌ها بپردازید.

درمان جای زخم با لیزر چگونه انجام می‌شود؟

برای درمان جای زخم توسط لیزر باید ابتدا پزشک متخصص مشکل شما را بررسی و وضعیت اسکار پوستی را با یک قلم خاص علامت‌گذاری کند. براساس تشخیص پزشک، نور لیزری که برای اسکار پوستی شما مناسب و بهتر است، انتخاب می‌شود. پزشکان در برخی از موارد برای این‌که احساس دردی نداشته باشید از پماد بی‌حسی یا آمپول بی‌حس‌کننده استفاده می‌کنند.

چنانچه جای زخم در ناحیه صورت فرد باشد، برای وارد نشدن آسیب اشعه لیزر به بینایی فرد از عینک بر روی چشم‌ها استفاده می‌کنند. غالباً جهت ممانعت از آسیب و تأثیر لیزر در نواحی اطراف اسکار پوستی، از حوله مرطوب یا گاز استریل به‌کار گرفته می‌شود. از دستگاه کولینگ برای کاستن درد در ناحیه لیزر استفاده می‌شود تا محل موردنظر را خنک کند.

بعد از اتمام استفاده از لیزر، ناحیه موردنظر باید از طریق مواد ضدعفونی‌کننده پاک شود و از قرارگرفتن پماد بر روی نواحی تخت درمان باید پانسمان انجام شود. درصورتی‌که برای ناحیه موردنظر نیاز به پماد ترمیمی داشته باشید، پزشک شما اقدام به تجویز آن می‌کند. مراقبت‌های بعد از لیزر می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در روند درمان شما داشته باشد.

در این مقاله سعی شد روش‌های لیزر جای زخم، جوش، بخیه و اسکار را برای شما بیان کنیم. در صورت افزایش اختلاف رنگ اسکار با پوست شما امکان از بین بردن جای زخم با لیزر سخت می‌شود. شما می‌توانید برای درمان جای زخم و سوختگی بلافاصله اقدام کنید تا به نتایج مؤثری دست پیدا کنید.

برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانید از طریق زیر در تماس باشید.

 

لینک کوتاه مقاله : https://niklaser.com/?p=3037

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس
  • نشانی :
    تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به دوراهی قلهک – جنب بیمارستان ایرانمهر
  • شماره تماس :
    09380118810 - 021-22004102
    021-22610240 - 021-22610350
    021-22004103 - 09129640360
  • ایمیل :
    info@niklaser.com