close

عملکرد لیزر موهای زائد

عملکرد لیزر موهای زائد

عملکرد لیزر موهای زائد بر روی رنگ‌دانه‌های موجود در ریشه مو منعطف شده و نسبت به آن نواحی اثر می‌گذارد. استفاده از لیزر موهای زائد در جلسات متعدد موجب ازبین‌رفتن ریشه مو می‌شود. افرادی که دارای پوست‌های روشن، موی ضخیم و تیره هستند، لیزر بیشترین تأثیر را برای ازبین‌بردن موهای زائد دارد. تأثیرگذاری و عملکرد لیزر موی زائد در جلسات متعدد مشخص می‌شود. همچنین تأثیرگذاری لیزر در جلسات مختلف برای تمام افراد یکسان نیست و برای رسیدن به نتایج مطلوب نیاز به 8 تا 10 جلسه دارد. عملکرد لیزر برای رفع موهای زائد به عوامل مختلفی از جمله رنگ، تیپ پوستی، ضخامت مو، وضعیت هورمونی، مصرف دارو، میزان تماس پوست با نور آفتاب و نژاد افراد بستگی دارد. به‌طورکلی هدف لیزر، نازک و کرکی شدن و در نهایت کاهش رشد موها است.

نحوه عملکرد لیزر موهای زائد چگونه خواهد بود؟

بیشترین تأثیرگذاری و عملکرد لیزر موهای زائد بر روی پیاز مو با قدرت بالای دستگاه است. در این صورت اشعه لیزر پیاز مو را از بین می‌برد. اشعه لیزر از طریق پیگمنت‌هایی که در مو وجود دارد جذب شده و موجب ازبین‌رفتن موهای زائد می‌شود. در این صورت اشعه لیزر به نابودی موهای داخل پیاز مو کمک می‌کند. برای ازبین‌بردن موهای زائد می‌توانید از منابع نوری و لیزری مختلفی استفاده نمایید. تعداد جلسات لیزر می‌تواند در تأثیرپذیری برای کاهش رشد موها مؤثر باشد. تکرار و تعداد جلسات لیزر برای اندام و بخش‌های بدن بسیار متفاوت است. به‌طورکلی تفاوت‌هایی بین الگوی رشد صورت و دیگر نواحی بدن وجود دارد. به طور معمول تعداد جلسات بین 6 تا 10 جلسه است. با تکرار جلسات موهای زائد نواحی مختلف بدن کاهش می‌یابند. اگر افراد دچار مشکلات هورمونی باشند، توصیه می‌شود از این روش استفاده نکنند. ابتدا این افراد اقدام به رفع مشکلات هورمونی خود نمایند، سپس برای رفع موهای زائد خود از لیزر استفاده کنند.

 

عملکرد لیزر موهای زائد

 

ممنوعیت‌های استفاده از لیزر برای رفع موهای زائد

افرادی که دارای شرایط زیر هستند لیزر موهای زائد برای آن‌ها کارآمد نیست و توصیه می‌شود از این روش استفاده نکنند.

  • افرادی که دچار بیماری‌های پوستی هستند.
  • افرادی که دچار بیماری‌های پوستی مادرزادی هستند.
  • افرادی که باردار هستند.
  • افرادی که دوران بلوغ خود را پشت سر نگذاشته‌اند.
  • افرادی که پوست آن‌ها تیره بوده و به‌تازگی دچار آفتاب‌سوختگی شده‌اند.
  • افرادی که به بیماری‌های تیروئید یا سرطان لوزه دچار هستند.
  • افرادی که دچار بیماری‌های دیابت، عفونی، قلبی و عروقی هستند.

نحوه عملکرد لیزر موهای زائد صورت

به‌طورکلی در نزدیکی فولیکول‌های مو در بدن رنگ‌دانه‌های پوستی قرار دارند که باید رنگ طبیعی پوست را ایجاد کنند. لیزر موهای زائد بعد از برخورد با رنگ‌دانه‌های پوستی منجر به ازبین‌بردن فولیکول‌های مو و کاهش کارکرد آن‌ها می‌شود. وقتی‌که فولیکول مو در ملانین پوستی از بین می‌رود، دیگر توانایی ساخت تار مو را ندارد. همین‌طور می‌توان گفت لیزر موهای زائد به‌گونه‌ای طراحی شده که راندمان اصلی آن تأثیرگذاری مستقیم بر روی فولیکول‌های مو است. با برخورد دستگاه لیزر بر روی ناحیه موردنظر، لیزر منجر به داغ شدن پیاز مو شده و در ادامه موجب آسیب‌های بسیار زیادی به فولیکول مو می‌شود. فولیکول مو بخش‌های کوچکی در بدن است که مسئولیت تشکیل موهای بدن را برعهده دارد. در این صورت با آسیب رساندن و توقف کردن کارکرد فولیکول مو از طریق لیزر، برای مدت‌زمان طولانی رشد موهای زائد متوقف می‌شود. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که به‌کارگیری لیزر موهای زائد موجب کاهش و ازبین‌رفتن دائمی موها می‌شود. تأثیرگذاری این دستگاه در افراد مختلف متفاوت است، اما توانایی ازبین‌بردن 70 تا 80% موهای زائد بدن را دارد.

 

عملکرد لیزر موهای زائد

 

چگونه بعد از هر جلسه لیزر، به بهترین نتیجه برسیم؟

در ادامه قصد داریم برای رسیدن به بهترین عملکرد لیزر موهای زائد، برخی از نکات مهم را بیان کنیم:

  1. تا 6 هفته پیش از انجام جلسه لیزر از کندن مو از ریشه اجتناب نمایید. شما نباید از روش‌هایی مانند موچین یا وکس استفاده نمایید، چراکه با بیرون کشیدن مو از ریشه موجب می‌شود لیزر نتواند فولیکول‌ها را در چرخه رشد مورد هدف خود قرار دهد.
  2. پیش از انجام لیزر به‌هیچ‌عنوان از مواد آرایشی، عطر یا لوسیون‌های متنوع استفاده نکنید.
  3. 24 ساعت پیش از انجام لیزر از مصرف کافئین اجتناب نمایید. مصرف نکردن کافئین می‌تواند در هنگام استفاده از لیزر موجب شود که درد کمتری را احساس کنید.
  4. پوست خود را برنزه نکنید و از کرم ضدآفتاب استفاده نمایید. برای رسیدن به نتایج بهتر باید پوست خود را در روشن‌ترین حالت ممکن قرار دهید. همچنین اگر پوست شما دچار آفتاب‌سوختگی شده است، استفاده از لیزر موجب تحریک بیشتر پوست می‌شود. برای محافظت از پوست خود پیش از انجام لیزر و بعد از آن باید از کرم ضدآفتاب استفاده نمایید.
  5. در صورت مصرف داروی خاص باید آن را با پزشک متخصص در میان بگذارید.
  6. حداقل یک هفته پیش از انجام لیزر از مصرف مواد لایه‌بردار اجتناب نمایید.
  7. بخش تحت درمان قرار گرفته شده را نخارانید.
  8. از انجام فعالیت‌‎های ورزشی سنگین حداکثر تا 48 ساعت بعد از درمان اجتناب کنید. همچنین از تماس با آب داغ، ورود به سونا یا جکوزی اجتناب نمایید.
  9. در صورت ایجاد تورم یا درد بعد از لیزر می‌توانید از کیسه آب یخ استفاده نمایید. همچنین برای کاهش قرمزی می‌توانید در روز اول بعد از درمان از آلوئه‌ورا استفاده کنید.

معمولاً یک هفته بعد از انجام لیزر موها مجدداً شروع به رشد می‌کنند. به طور معمول این فرایند طبیعی است و موها در حال رشد و ریزش هستند. برای سرعت بخشیدن می‌توانید از یک لایه‌بردار خیلی ملایم استفاده نمایید. به‌هیچ‌عنوان از مواد خشن و قوی استفاده نکنید.

مکانیسم اثر لیزر

اصول اولیه در استفاده از لیزر مو برای ازبین‌بردن فوتوترمولیز انتخابی (حرارت دادن یک منطقه خاص با استفاده از یک اشعه نوری)، به‌کارگیری یک طول موج نوری و پالس مدت‌دار برای رسیدن به نتایج مطلوب در ساختار هدف و حداقل تأثیر منفی بر بافت اطراف است. لیزر برای رفع موهای زائد می‌تواند موجب آسیب موضعی و گرمایشی (ضعیف شدن ریشه مو و ازبین‌بردن آن) در نواحی تیره به نام رنگ‌دانه در ناحیه فولیکول مو که موجب رشد مو هستند، شود. این پدیده در حالی اتفاق می‌افتد که هنوز بقیه پوست گرم نشده است. نور از طریق نواحی تیره جذب می‌شود. در این صورت شدت جذب در نواحی تیره پوست با سرعت بیشتری انجام می‌شود. با مقیاس فیتزپاتریک (تعیین نوع پوست) می‌توان از میزان دسته‌بندی، درجه‌بندی یا روشنایی پوست و تحمل در مقابل نور خورشید اطلاعات دقیقی داشت. با استفاده از تیپ پوستی می‌توان میزان موفقیت و آسیب‌های احتمالی انواع لیزر موهای زائد بر روی پوست را شناسایی و همچنین مشخص کرد که کدام نوع لیزر برای پوست شما مناسب‌تر است. به‌طورکلی مهم‌ترین عملکرد نور لیزر ازبین‌بردن رنگ‌دانه‌های پیاز مو با استفاده از قدرت بسیار بالای این دستگاه است.

آیا عمل لیزر انتخاب مناسبی برای شما است؟

به‌طورکلی عموماً عملکرد لیزر برای رفع موهای زائد برای تمام افراد مناسب است. استفاده از لیزر برای ازبین‌بردن موهای زائد هر نوع تیپ پوستی مناسب است، هرچند در این رابطه استثنائاتی نیز وجود دارد. تکنولوژی لیزر این توانایی را ندارد که تفاوت موهای رنگی را نسبت به بافت اطراف تشخیص دهد. در این صورت لیزر تنها رنگ‌دانه موجود در فولیکول مو را مورد هدف قرار می‌دهد. افرادی که بالاترین تضاد را بین پوست و مو دارند (موهای مشکی، پوست روشن) بیشترین تأثیرگذاری را می‌بینند. با درنظرگرفتن این نکات باید گفت فناوری لیزر گزینه‌های متنوعی را برای ترکیب‌های مختلف پوست و مو برای رسیدن به بهترین نتایج معرفی می‌کند. به طور معمول افرادی که پوست و موهای روشن دارند با رنگ کردن پوست به رنگ تیره می‌توانند تأثیرگذاری بهتری از این روش مشاهده کنند. لیزر اِن دی یانگ به‌دلیل طول موج بالا، بهترین نتایج را برای افرادی که پوست و موی تیره دارند، به‌همراه خواهد داشت. همچنین افرادی که پوست تیره دارند باید این نکته را در نظر داشته باشند که ریسک استفاده از لیزر همچنان برای آن‌ها بیشتر است و امکان دارد عوارض جانبی مانند تغییر رنگ پوست، اسکار و دیگر عارضه‌ها را مشاهده کنند.

 

عملکرد لیزر موهای زائد

 

انتخاب دستگاه لیزر موهای زائد

به‌طورکلی عوامل بسیار زیادی می‌توانند در نحوه عملکرد لیزر موهای زائد تأثیرگذار باشند. این عوامل به نوع دستگاه، رنگ مو، تیپ پوستی، ضخامت مو و ناحیه درمان بستگی دارند. برای انتخاب نوع دستگاه لیزر باید به نکات زیر توجه شود:

  • نوع تکنولوژی دستگاه
  • نوع برند

دستگاه لیزر الکساندرایت و دایود دو تا از شناخته‌ترین دستگاه‌ها برای رفع موهای زائد هستند. همچنین دستگاه لیزر ان دی یانگ گزینه مناسبی است، اما زیاد شناخته شده نیست. دستگاه لیزر الکساندرایت با طول موج 755 نانومتر و دایود با طول موج 810 نانومتر و ان دی یانگ با طول موج 1064 نانومتر بهترین عملکرد را برای رفع موهای زائد دارند.

دستگاه لیزر الکساندرایت کندلا و سایناشور که قوی‌ترین نوع محصول کشور آمریکا است، جزء بهترین برندها محسوب می‌شوند. دیگر برندها از جمله آلما، دکا، کوتراو ونوبلکس محصول کشورهای چین کره یا اروپا هستند.

مقایسه سیستم الکساندرایت و دایود

دستگاه لیزر دایود نسبت به الکساندرایت دارای طول موج بیشتر و عمق نفوذ بیشتری است.

دستگاه لیزر الکساندرایت به‌دلیل سادگی کار، بدون درد و داشتن خنک‌کننده‌های قوی امکان افزایش توان دستگاه و جواب‌دهی بیشتری دارد.

برند کندلا نسبت به سایناشور به‌دلیل پرتاب یخ که موجب بی‌حسی و کاهش درد می‌شود، محبوبیت بیشتری دارد.

در این مقاله سعی شد در رابطه با عملکرد لیزر موهای زائد بحث کنیم. عملکرد لیزر برای رفع موهای زائد بسیار سریع است، اما باز باید برای رسیدن به نتایج بهتر صبور باشید. معمولاً برای رسیدن به بهترین نتایج نیاز به 4 تا 6 جلسه است. به‌طورکلی عملکرد لیزر برای ازبین‌بردن موهای زائد به عوامل مختلفی بستگی دارد. شما می‌توانید برای خرید و اجاره انواع دستگاه‌های لیزر با کارشناسان ما در فروشگاه نیک لیزر در ارتباط باشید.

همچنین برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانید از روش زیر در تماس باشید.

لینک کوتاه مقاله : https://niklaser.com/?p=3282

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس
  • نشانی :
    تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به دوراهی قلهک – جنب بیمارستان ایرانمهر
  • شماره تماس :
    09380118810 - 021-22004102
    021-22610240 - 021-22610350
    021-22004103 - 09129640360
  • ایمیل :
    info@niklaser.com