close

پلاسما جت صورت چه کاربردی دارد؟

پلاسما جت صورت

پلاسما جت صورت یک فناوری جدید برای جوان‌سازی و مخصوصاً سفت کردن پوست صورت است. از پلاسمای صورت برای تحریک کلاژن‌سازی و انقباض پوست استفاده می‌شود تا پوست جوان و صاف به نظر برسد. از این درمان علاوه‌بر سفت کردن پوست برای رفع چین‌وچروک نواحی اطراف چشم، رفع افتادگی پلک بدون جراحی، زگیل و لک‌های پوستی نیز استفاده می‌شود. هزینه پلاسمای صورت متغیر بوده و بستگی به ناحیه تحت درمان دارد.

پلاسما چیست؟

پلاسما چهارمین حالت اصلی ماده بعد از جامد، مایع و گاز است. پلاسما یک گاز شبه خنثی است. نحوه به‌وجود‌آوردن پلاسما این‌گونه است که ابتدا ماده جامد با حرارت دادن به مایع تبدیل می‌شود. در ادامه مایع مجدداً حرارت داده می‌شود تا تبدیل به گاز شود. سپس اگر به گاز تشکیل شده بازهم حرارت بدهیم به پلاسما تبدیل می‌شود. پلاسما در صنایع مختلف از جمله پزشکی و زیبایی کاربردهای بسیار زیادی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

پلاسما جت چیست و چگونه عمل می‌کند؟

پلاسما جت نام دستگاهی است که با استفاده از پلاسما به درمان مشکلات پوستی به‌صورت غیرتهاجمی بدون نیاز به عمل جراحی می‌پردازد. دستگاه پلاسما جت گاز میان اپلیکاتور خود و پوست را یونیزه و تبدیل به پلاسما می‌کند. این عمل با حرارت زیادی همراه است. این دستگاه پس از تولید پلاسما، آن را به سطح میانی پوست یعنی درم انتقال می‌دهد که باعث تحریک تولیدکننده پروتئین‌های کلاژن و الاستین یعنی سلول فیبروپلاست می‌شود. تحریک سلول فیبروپلاست باعث افزایش تولید کلاژن و الاستین به‌صورت طبیعی می‌شود. کلاژن و الاستین دو پروتئین مهم در جوان‌سازی پوست هستند. با تولید بیشتر کلاژن و الاستین چین‌وچروک‌ها، لک‌ها و افتادگی‌های پوست تا حد زیادی از بین می‌روند. همچنین اپیدرم، لایه سطحی پوست که آسیب‌دیده است منقبض می‌شود که به سفت شدن و رفع افتادگی پوست کمک بسیاری می‌کند. پوست آسیب‌دیده طی یک هفته پوست‌پوست شده و می‌ریزد و اپیدرم جدیدی شکل می‌گیرد که عاری از لک، ترک و سایر مشکلات است.

درمان با پلاسما جت چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام پلاسما جت صورت ناحیه تحت درمان ابتدا تمیز شده و سپس از 30 دقیقه قبل با استفاده از کرم‌های موضعی بی‌حس می‌شود. پس از 30 دقیقه داروی بی‌حسی پاک‌شده و از ژل‌های خنک‌کننده به‌منظور جلوگیری از احساس سوزش استفاده می‌شود. نوک دستگاه پلاسما جت 2/0 میلی‌متر باید از سطح پوست فاصله داشته باشد تا آسیبی به آن وارد نکند. اگر دستگاه به‌صورت تصادفی پوست را لمس کند، بلافاصله متوقف می‌شود تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود. سپس پلاسما همان‌‌گونه که گفته شد، تولید و وارد درم می‌شود. انجام این عمل بسته به ناحیه تحت درمان ممکن است بین 10 تا 60 دقیقه به طول بینجامد که در طی این مدت احتمال دارد احساس گرما یا ناراحتی خفیفی بکنید. فقط از طریق تکنولوژی پلاسما جت می‌توان نقطه کنترل‌شده و دقیق 01/0 میلی‌متری را تحت درمان قرار داد. این روش شامل هیچ‌گونه بریدگی، تزریق یا جراحی بافت و پوست نمی‌شود. درمان با استفاده از این روش عموماً بین یک تا سه جلسه بسته به نوع عارضه زمان می‌برد.

 

پلاسما جت صورت

 

چه نقاطی از بدن را می‌توان با پلاسما جت درمان کرد؟

اکثر نقاط بدن با این روش قابل‌درمان هستند و صورت از میان آن‌ها مهم‌ترین ناحیه است. صورت از جمله مهم‌ترین قسمت‌های بدن است که علائم پیری را نشان می‌دهد. از مهم‌ترین عوامل ایجاد علائم پیری کم‌شدن میزان تولید کلاژن و الاستین در طول زمان بوده که یکی از شایع‌ترین دلایل آن قرارگرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید است، زیرا اشعه ماوراء بنفش موجود در آن به کلاژن‌های پوست آسیب می‌رساند. در صورت نقاط و مشکلات مختلفی وجود دارد که می‌تواند تحت درمان با روش پلاسما جت قرار بگیرد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

چشم

رفع افتادگی پلک بدون جراحی با روش پلاسما جت صورت بسیار محبوب است. در این روش هر دو پلک می‌تواند تحت درمان قرار بگیرد و افتادگی آن از بین برود. همچنین با این روش می‌توان چین‌وچروک‌های گوشه پلک را نیز از بین برد. یکی دیگر از کاربردهای این روش درمان زانتلاسما است. زانتالاسما یک چربی زردرنگ و نرم است که به‌دلیل کلسترول بالا در زیرپوست پلک یا چشم شکل می‌گیرد. این روش نتایج فوری و ایمنی برای درمان تمام این مشکلات ارائه می‌دهد و بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از جراحی است.

آکنه

آکنه به انواع مختلف لک‌های پوستی که می‌تواند شامل انواع جوش‌های چرکی، سرسیاه یا سرسفید نیز شود، گفته می‌شود. آکنه‌ها زمانی مشکل ایجاد می‌کنند که اثر آن‌ها روی پوست بماند و از بین نرود. با استفاده از روش پلاسما جت می‌توان تا حد زیادی این لک‌ها را از بین برد.

زگیل

زگیل به زائده پوستی گفته می‌شود که توسط ویروس اچ‌پی‌وی به‌وجود می‌آید. زگیل‌ها می‌توانند از طریق لمس کردن و تماس هم سرایت کنند، به‌همین دلیل عموماً در دست، پا یا صورت ایجاد می‌شوند. پوست صورت به‌دلیل ایجاد خراشیدگی توسط اصلاح و یا زخم‌های آکنه ممکن است بیش‌تر مستعد آسیب‌پذیری در برابر این ویروس قرار بگیرد. پلاسما جت یکی از راه‌های درمان این زگیل‌های پوستی است.

چین‌وچروک

با افزایش سن نقاط مختلف صورت مانند گوشه چشم، پیشانی و خط لبخند دچار چین‌وچروک می‌شوند. این عارضه به‌دلیل کم‌شدن کلاژن و الاستین بدن به‌وجود می‌آید، زیرا این دو پروتئین به پوست خاصیت ارتجاعی و سپس استحکام می‌دهند. با کاهش سطح کلاژن و الاستین بدن پس از تغییر حالت قادر به بازگشت به حالت سابق خود نخواهد بود و دچار چین‌وچروک می‌شود.

استریا

به ترک‌های پوستی گفته می‌شود که عموماً به‌دلیل تغییر وزن و کشش پوست به‌وجود می‌آیند. ترک‌ها در ابتدا به‌دلیل رگ‌های خونی زیرشان به رنگ‌های قرمز یا بنفش هستند و پس از گذشت زمان به سفید تغییر رنگ می‌دهند. ترک‌های قرمز که جوان هستند عموماً خیلی بیشتر از استریا‌های قدیمی سفیدرنگ به درمان با این روش پاسخ می‌دهند.

مراقبت‌های پس از پلاسما جت چیست؟

پس از انجام پلاسما جت صورت می‌توانید بلافاصله به زندگی روزمره خود بازگردید، زیرا دوره نقاهت اندکی دارد. پس از انجام این عمل تغییر رنگ، پوسته‌پوسته شدن، تورم، خارش یا درد در نقاط تحت درمان رخ می‌دهد که پس از 5 تا 7 روز بهبود می‌یابد. برای کاهش این اثرات می‌توانید از یخ و یا داروهای ضدالتهابی و ضد حساسیت استفاده کنید. توجه کنید که به‌هیچ‌عنوان پوسته‌ها را نکنید و بگذارید خودش بیفتد، در غیر این صورت منجر به بروز عفونت و زخم می‌شود. ناحیه تحت درمان باید خشک و تمیز نگه‌داشته شود. همچنین از قرارگرفتن در معرض مستقیم نور خورشید جلوگیری و در صورت لزوم از کرم ضدآفتاب استفاده شود.

 

پلاسما جت صورت

 

درمان با پلاسما جت چقدر دوام می‌آورد؟

درمان با پلاسما باعث انقباض فوری پوست و کلاژن‌سازی می‌شود که اتمام این فرایند و مشاهده نتیجه ممکن است تا 3 ماه به طول بینجامد. تأثیر پلاسمای صورت پس از گذشت این سه ماه نیز بسته به تعداد جلسات شخص و ناحیه تحت درمان بین 2 تا 5 سال دوام خواهد داشت. توجه کنید که شما هرساله پیرتر می‌شوید و پوست شما نیز علائم افزایش سن را دیریازود نشان خواهد داد و تنها با روش‌های مختلف جوان‌سازی پوست مانند پلاسما جت می‌توان این علائم را پس از بروز تا حد زیادی کم و روند پیری را کندتر کرد.

مزایا و معایب استفاده از روش پلاسما جت صورت چیست؟

برای درمان مشکلات پوستی و جوان‌سازی صورت روش‌های گوناگونی وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. در ادامه به تعدادی از مزایا و معایب پلاسمای صورت اشاره می‌کنیم.

مزایا پلاسما جت

  • تحریک کلاژن‌سازی
  • دسترسی آسان
  • مقرون‌به‌صرفه
  • عوارض کم
  • نقاهت کوتاه
  • ماندگاری

معایب پلاسما جت

معایب این روش عوارضی است که پس از انجام این روش تا یک هفته باقی می‌ماند و شامل قرمزی، خارش، تورم و درد می‌شود.

چه کسانی نباید از این روش درمان استفاده کنند؟

اگر از سلامت کلی برخوردار هستید مشکلی برای استفاده از این روش درمانی وجود ندارد، اما اگر مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای خاصی هستید، ابتدا با پزشک معالج خود مشورت کنید. در ادامه به تعدادی از مواردی که در آن نباید از این روش استفاده کرد، اشاره می‌کنیم.

  • در صورت داشتن دستگاه‌های الکتریکی کاشته شده در بدن مانند دستگاه ضربان‌ساز قلب
  • داشتن قطعات فلزی مانند میله، سیم، پین، پلاک، پیچ و غیره در بدن مخصوصاً در ناحیه تحت درمان
  • ابتلا به صرع
  • ابتلا به انواع بیماری‌های التهابی حاد
  • ابتلا به سرطان
  • ابتلا به خودایمنی
  • حساسیت داشتن به داروهای بی‌حسی
  • ابتلا به دیابت کنترل نشده
  • ابتلا به زخم باز یا عفونت در ناحیه تحت درمان
  • بارداری
  • شیردهی
  • داشتن پوست تیره

هزینه پلاسمای صورت چقدر است؟

ازآنجایی‌که سفت کردن پوست و رفع لک و چین‌وچروک صورت نوعی عمل زیبایی محسوب می‌شود، بیمه‌های درمانی آن را پوشش نمی‌دهد. پس هزینه پلاسمای صورت باید به‌صورت آزاد پرداخته شود و مبلغ آن هم با توجه به مرکز انتخابی، ناحیه تحت درمان، نوع عارضه و تعداد جلسات موردنیاز متغیر خواهد بود.

همان‌طور که مشخص شد پلاسما جت یک روش غیرتهاجمی بسیار مؤثر در جوان‌سازی پوست است. پلاسما جت می‌تواند با کم‌ترین عوارض به کاهش چشمگیر علائم پیری منجر شود. از پلاسما جت در نواحی مختلفی از بدن استفاده می‌کنند که مهم‌ترین آن صورت است. استفاده از پلاسما جت در صورت برای کاهش چین‌وچروک گوشه چشم و پیشانی و سایر اجزای صورت، افتادگی هر دو پلک و ازبین‌بردن لک‌، آکنه، ترک و زگیل بسیار مؤثر است. اگر تجربه استفاده از دستگاه‌ پلاسما جت صورت را دارید، دیدگاهتان را با شرکت تجهیزات پزشکی نیک لیزر به اشتراک بگذارید.

 

لینک کوتاه مقاله : https://niklaser.com/?p=2732

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس
  • نشانی :
    تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به دوراهی قلهک – جنب بیمارستان ایرانمهر
  • شماره تماس :
    09380118810 - 021-22004102
    021-22610240 - 021-22610350
    021-22004103 - 09129640360
  • ایمیل :
    info@niklaser.com