close

آیا لیزر موهای کرکی صورت و بدن موثر است؟

لیزر موهای کرکی

لیزر موهای کرکی خانم‌ها به یکی از موضوعات چالش‌برانگیز تبدیل شده است. در صورت رعایت تمام نکات مهم، استفاده از دستگاه مناسب و انتخاب پزشک متخصص، لیزر موی کرکی می‌تواند بهترین گزینه درمان باشد. اگر مو تیره و دارای رنگ‌دانه باشد، لیزر موهای زائد کرکی تأثیرگذار است. یکی از بهترین روش‌ها برای خلاصی از شر موهای زائد، لیزر است، اما برخی معتقد هستند که این روش درمانی بر روی موهای کرکی تأثیری ندارد. به‌طورکلی تأثیرگذاری لیزر بر روی موهای تیره و پوست‌های روشن بیشتر است، به‌همین دلیل افراد برای استفاده از این روش درمانی برای موهای کرکی با چالش بزرگی مواجه هستند. نگران نباشید! در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از دستگاه روز دنیا، حذف موهای کرکی امکان‌پذیر است.

دستگاه مناسب برای لیزر موهای کرکی

براساس نتایج، تأثیرگذاری لیزر برای رفع موهای تیره و ضخیم مؤثرتر است. لیزر برای رفع موهای روشن، نازک و کرکی تأثیر کمتری دارد. اساس کار لیزر برای حذف موهای زائد، جذب انرژی از طریق ملانین (رنگ‌دانه‌ها) است. در این صورت هرچه موها ضخیم‌تر و تیره‌تر باشند، تأثیرگذاری لیزر افزایش می‌یابد. با توجه به این‌که موهای نازک و روشن انرژی کمتری را جذب می‌کنند؛ بنابراین ازبین‌بردن آن‌ها از طریق لیزر مشکل است. شاید لیزر به‌صورت قطعی موهای کرکی را رفع نکند، اما برخی از دستگاه‌ها نظیر الکساندرایت کندلا با تنظیمات خاصی می‌تواند آن‌ها را به‌صورت کامل از بین ببرد. اغلب متخصصان از دستگاه‌های جدید برای رفع موهای کرکی استفاده می‌کنند. دستگاه‌های جدید به سامانه Q-Switched مجهز شده‌اند، در نتیجه پالس‌های انرژی بسیار کوتاه و سریعی ایجاد می‌کنند. در این صورت تأثیرگذاری و سرعت عمل این روش افزایش می‌یابد. این دستگاه به بافت‌های سالم آسیب کمتری وارد می‌کند، در نتیجه خطر کمتری ایجاد می‌شود.

لیزر موهای زائد کرکی صورت و بدن

امکان دارد برخی از افراد در ناحیه صورت دچار رویش موهای زائد شوند که نمی‌تواند طبیعی باشد. ممکن است موهای زائد در اثر عوامل مختلفی به وجود آید که شامل موارد زیر می‌شود:

  • مشکلات تیروئید
  • مشکلات هورمونی
  • داشتن کیست تخمدان
  • نامنظم بودن عادت ماهانه
  • تنبلی تخمدان (پلی‌کیستیک)
  • کم‌کاری یا پرکاری تیروئید

نکته مهم در رابطه با لیزر موی کرکی صورت این‌که باید پیش از شروع جلسات آزمایش‌های لازم را انجام دهید. اگر مشکلی وجود نداشت، شما می‌توانید اقدامات لازم را برای لیزر موهای صورت انجام دهید. به‌طورکلی لیزر از طریق یک پرتو با شدت بالا، فولیکول مو را مورد هدف قرار می‌دهد و آن را از بین می‌برد و به سایر بافت‌ها آسیبی وارد نمی‌کند. برای متوقف شدن کامل رشد موها، باید فولیکول کاملاً از بین برود. در برخی از موارد فولیکول از بین نمی‌رود تنها ضعیف شده، در نتیجه رشد موها کندتر و ضعیف می‌شود. در این صورت بعد از گذشت مدتی از درمان با لیزر، رشد موها کاهش‌یافته و ضخامت آن‌ها نازک‌تر می‌شود.

آیا تمام دستگاه‌های لیزر می‌توانند موهای کرکی را از بین ببرند؟

دستگاه‌های لیزر شامل انواع مختلفی مانند الکساندرایت کندلا، دایود و ان دیاگ هستند. این دستگاه‌ها هرکدام دارای کارکرد بسیار خوبی برای ازبین‌بردن موهای تیره و ضخیم هستند. از طریق این دستگاه‌ها انرژی نوری به‌سادگی جذب ملانین شده و فولیکول را می‌سوزاند. برای موهای کرکی و روشن بهترین گزینه دستگاه لیزر الکساندرایت کندلا است، چراکه از جدیدترین فناوری برخوردار بوده و بهترین انتخاب محسوب می‌شود. دستگاه الکساندرایت کندلا با تولید پالس‌های بسیار سریع و کوتاه، نور به داخل فولیکول‌‎ها نفوذ می‌کند و موجب ایجاد اختلال در کارکرد رشد موها می‌شود. موهای کرکی در این روش نیاز به شیو کردن ندارند و امکان دارد بعد از چند جلسه روشن‌تر شوند، اما سرانجام نازک‌تر شده و شاهد ریزش تمام موهای نازک می‌شوید. با گذراندن چندین جلسه لیزر با استفاده از دستگاه کندلا تمام موهای کرکی به‌صورت کامل و برای مدت‌زمان طولانی از بین می‌روند.

حداقل جلسات درمانی موردنیاز برای لیزر موهای کرکی

تعداد جلسات موردنیاز برای ازبین‌بردن موهای کرکی از طریق دستگاه کندلا نسبت به لیزر موهای ضخیم و تیره افزایش می‌یابد. جلسات موردنیاز برای ازبین‌بردن موهای کرکی از طریق این دستگاه حداقل بین 8 تا 12 جلسه است. ازآنجایی‌که حجم موهای زائد کرکی صورت و بدن در افراد مختلف، متفاوت است؛ بنابراین امکان دارد نیاز به جلسات بیشتری باشد. برای حذف موهای زائد از طریق لیزر کندلا، توصیه می‌شود فاصله جلسات بین 2 تا 4 هفته باشد. از نکات بسیار مهم لیزر موهای کرکی توسط دستگاه الکساندرایت کندلا برای تعیین فاصله جلسات، تشخیص چرخه رشد موها است. در این صورت پزشک متخصص پوست با تشخیص میزان رشد موهای کرکی، فاصله بین جلسات را تنظیم می‌کند. ازآنجایی‌که دستگاه پیشرفته لیزر الکساندرایت کندلا به سیستم خنک‌کننده با اسپری کریوژن مجهز است؛ بنابراین بعد از هر پالس بلافاصله هوای خنک می‌دمد و تأثیر قابل‌توجهی در کاهش درد دارد. معمولاً توصیف بیماران از لیزر روی موهای کرکی، داشتن احساس سوزش خفیفی است.

 

لیزر موهای کرکی

 

آیا لیزر موهای زائد کرکی بلوند، قرمز یا خاکستری امکان‌پذیر است؟

به‌طورکلی لیزر موهای نازک و کرکی تنها برای موهایی که تیره هستند، می‌توانند نتایج مؤثری به‌همراه داشته باشند. ازآنجایی‌که موهای قرمز و خاکستری برای جذب انرژی لیزر ملانین کافی ندارند؛ بنابراین نمی‌توانند نتایج مثبتی برای افراد به‌همراه داشته باشند. در برخی از موارد لیزر موهای روشن تنها می‌تواند سرعت رشد آن‌ها را کم کند. این افراد به‌هیچ‌عنوان نباید انتظار حذف کامل موهای خود را داشته باشند.

تفاوت الکترولیز با لیزر در ازبین‌بردن موهای کرکی

از روش‌های رایج برای حذف موهای زائد کرکی می‌توان به الکترولیز و لیزر اشاره کرد. به‌طورکلی این دو روش تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. دستگاه لیزر ترکیبی از فرکانس رادیو و لیزر است و به‌جای رنگ‌دانه‌ها، سلول‌های موجود در فولیکول را از بین می‌برد. در این صورت رنگ و ضخامت پوست مدنظر نیست و افراد می‌توانند با هر نوع تیپ پوستی از آن استفاده نمایند. مدت‌زمان جلسات درمانی الکترولیز بسیار طولانی است. دستگاه لیزر برای جذب انرژی از طریق رنگ‌دانه‌ها اقدام می‌کند. بدین منظور رنگ و ضخامت پوست اهمیت دارد و نوع تیپ پوستی می‌تواند در نتیجه لیزر تأثیرگذار باشد. افرادی که پوست روشن و موهای تیره دارند، می‌توانند به نتایج بهتری دست پیدا کنند. سرعت لیزر نسبت به الکترولیز بیشتر است و راحت‌تر انجام می‌شود.

چرا موهای نازک دیرتر از موهای ضخیم به لیزر جواب می‌دهند؟

جذب انرژی از طریق رنگ‌دانه مو، اساس کار لیزر است. اگر مو رنگ‌دانه بیشتری داشته باشد، انرژی برای جذب افزایش می‌یابد، در نتیجه نسبت به لیزر واکنش سریع‌تر و بهتری از خود نشان می‌دهد. در ادامه قصد داریم یک مثال را برای شما بیان کنیم؛ وقتی که در فصل گرما در مقابل نور مستقیم آفتاب با لباس روشن و یا مشکی قرار بگیرید، مطمئناً لباس مشکی سریع‌تر گرما را به خود جذب می‌کند. در لیزر نیز انرژی از طریق رنگ‌دانه‌ها جذب می‌شود و با افزایش حرارت داخلی فولیکول، موجب ازبین‌رفتن مو و تخریب پیاز آن خواهد شد. در این صورت هرچه مو تیره‌تر و ضخیم‌تر (ملانین بیشتر) باشد، انرژی بیشتری را جذب می‌کند و پاسخ بهتری به لیزر می‌دهد. ازآنجایی‌که موی نازک و کرکی میزان رنگ‌دانه کمتری دارد؛ بنابراین لیزر نیاز به مدت‌زمان و تعداد جلسات بیشتری خواهد داشت. انتخاب کلینیک زیبایی و دستگاه لیزر می‌تواند در حذف موهای زائد بسیار تأثیرگذار باشد.

آیا لیزر موی کرکی باعث ضخیم‌تر و تیره‌تر موها می‌شود؟

لیزر تنها در صورتی می‌تواند موجب ضخیم شدن موهای کرکی شود که اپراتور تجربه کافی برای کار با دستگاه را نداشته باشد. به‌طورکلی موهای ضخیم و تیره نسبت به موی کرکی و نازک بازدهی بیشتری در برابر دستگاه لیزر دارند. بااین‌حال، لیزر می‌تواند با تنظیمات خاص و تعداد جلسات بیشتر روی موهای کرکی تأثیر بگذارد. درصورتی‌که اپراتور لیزر به‌درستی شدت انرژی، فرکانس و تعداد پالس‌ها را برای موهای کرکی و نازک تنظیم نکند، امکان دارد نتیجه عکس دهد. به‌همین علت توصیه می‌شود قبل از اقدام به لیزر با یک متخصص پوست مشورت نمایید.

 

لیزر موهای کرکی

 

 

توصیه‌ها و مراقبت‌های قبل و بعد از لیزر روی موهای کرکی

نکات مهم قبل از استفاده از لیزر شامل موارد زیر می‌شود:

  • خودداری از اپیلاسیون و اپیدمی پیش از انجام لیزر
  • شیو کردن موها 24 ساعت قبل از انجام لیزر
  • خودداری از مصرف کرم‌های لایه‌بردار 1 هفته پیش از لیزر
  • اجتناب از برنزه کردن پوست
  • خودداری از قرارگیری در مقابل نور آفتاب
  • منع مصرف کافئین و دارو

نکات مهم بعد از استفاده از لیزر شامل موارد زیر می‌شود:

  • خودداری از برنز کردن و قرارگیری در مقابل نور آفتاب تا 24 ساعت بعد از استفاده از لیزر
  • استفاده از کمپرس یخ برای کاهش درد و سوزش
  • خودداری از انجام ورزش‌های سنگین
  • خودداری از صدمات احتمالی
  • اجتناب از گرم‌شدن پوست
  • منع مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی 24 تا 48 ساعت
  • نوشیدن آب فراوان

عوارض لیزر موهای زائد نازک

استفاده از لیزر برای ازبین‌بردن موهای زائد ممکن است موجب سوختگی جزئی شود. وقتی که رنگ موها تیره است، پرتو انرژی لیزر به‌سبب وجود مقدار زیاد ملانین بلافاصله جذب موهای زائد می‌شود. اگر رنگ موهای کرکی روشن باشد، در این صورت پرتو نور، رنگ‌دانه‌ای را پیدا نمی‌کند و امکان دارد بعد از چند جلسه موجب سوختگی شود. برای رسیدن به بهترین نتایج از طریق لیزر، بهتر است تنها درصورتی‌که موهای کرکی تیره دارید از آن استفاده نمایید. این امکان وجود دارد سوختگی‌ها به‌دلیل افزایش شدت تابش نور لیزر باشد، البته شما می‌توانید سوختگی‌های سطحی ایجاد شده را توسط کرم‌ها و پمادهای ترمیم‌کننده رفع کنید. به‌طورکلی لیزر رنگ‌دانه‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد و اگر رنگ‌دانه‌های موهای کرکی کم باشد، موجب عدم نتیجه درست و امکان سوختگی و زخم دائمی روی پوست وجود دارد. توصیه می‌شود پیش از انجام لیزر با پزشک متخصص مشورت نمایید.

دیگر عوارض جانبی لیزر موهای زائد شامل موارد زیر است:

قرمزی کبودی جزئی
تورم و خارش افزایش یا کاهش رنگ‌دانه‌ها در برخی از افراد
پوسته‌پوسته شدن پوست زخم و تاول

 

در این مقاله سعی شد در رابطه با لیزر موهای کرکی بحث کنیم. توصیه می‌شود برای انجام لیزر موی کرکی آزمایش‌های موردنیاز را انجام دهید، در صورت نداشتن مشکلات هورمونی و غیره اقدام نمایید. برای حذف موهای کرکی و نازک باید از طریق پزشک متخصص و دستگاه‌های مناسب اقدامات لازم را انجام دهید.

برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانید از روش زیر در تماس باشید.

لینک کوتاه مقاله : https://niklaser.com/?p=3900

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس
  • نشانی :
    تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به دوراهی قلهک – جنب بیمارستان ایرانمهر
  • شماره تماس :
    09380118810 - 021-22004102
    021-22610240 - 021-22610350
    021-22004103 - 09129640360
  • ایمیل :
    info@niklaser.com