close

لیزر موهای سفید ؛ آیا لیزر روی موهای سفید تاثیرگذار است؟

لیزر موهای سفید

لیزر موهای سفید یکی از چالش‌هایی است که اغلب خانم‌ها و آقایان با آن مواجه هستند. در حال حاضر برای ازبین‌بردن موهای سفید از طریق سایت‌های تبلیغاتی عناوین جالبی برای خداحافظی همیشگی با موهای رنگی از طریق لیزر برای جلب مشتری مشاهده می‌شود. به‌طورکلی هیچ‌گونه روش رضایت‌بخش و کارآمدی برای حذف کامل و طولانی‌مدت موهای سفید وجود ندارد. استفاده از دستگاه‌های قدیمی لیزر برای حذف موهای روشن، سفید، خاکستری و قرمز مناسب نیست، چراکه ملانین موجود در آن‌ها وجود ندارد. اگرچه لیزر معمولاً روی موهای بلوند، قرمز، خاکستری و سفید چندان مؤثر نیست، اما پیشرفت‌هایی در این فناوری برای رفع نیازهای موهای روشن صورت‌گرفته است. متأسفانه برای حذف و ازبین‌بردن موهای سفید در نواحی مختلف بدن روش طولانی‌مدت و ماندگاری وجود ندارد. لیزر تنها می‌تواند تا حدودی مانع رشد موهای سفید شود.

رابطه ملانین با لیزر موهای زائد

برای تعیین رنگ پوست و مو، بدن رنگ‌دانه‌ای به نام ملانین تولید می‌کند که میزان آن در افراد مختلف متفاوت است. معمولاً موهای زائد ملانین بسیار زیادی دارند (به‌غیراز سفید و بور) و در اغلب مواقع برای حذف آن‌ها از طریق لیزر مشکل خاصی رخ نمی‌دهد. با افزایش سن، تولید ملانین کاهش می‌یابد و رنگ موها در نقاط مختلف بدن خاکستری مایل به سفید می‌شود. دستگاه‌های لیزر نظیر کندلا به کمک ملانین موجود در فولیکول‌های مو موجب ازبین‌رفتن موهای زائد می‌شود. به‌طورکلی انرژی متمرکز در پرتوی نور لیزر از طریق رنگ‌دانه یا بخش مولکولی که به موها رنگ می‌دهد، جذب می‌شود. در این صورت به‌سبب نبود ملانین موردنیاز در موهای سفید نمی‌توان گفت با لیزر از بین می‌روند، در نتیجه لیزر روش قطعی برای حذف موهای سفید نیست. برای ازبین‌بردن موهای سفید روش‌های متعددی روی دستگاه لیزر مو امتحان شده است، اما می‌توان گفت هیچ‌کدام از آن‌ها صددرصد مؤثر نیستند.

 

لیزر موهای سفید

 

آیا موی سفید باعث اختلال در لیزر می‌شود؟

به‌طورکلی موهای سفید از لحاظ جنس و ظاهر با سایر موها تفاوتی ندارد، اما به‌دلیل نبود ملانین در ریشه مو، امکان دارد استفاده از لیزر موجب ایجاد اختلال شود. در صورت ایجاد اختلال در ریشه موهای سفید به‌دلیل نداشتن ملانین لازم، عملکرد لیزر تأثیرگذار نیست. انرژی اشعه لیزر از طریق ملانین و یا بخش رنگ‌دانه ساز فولیکول مو جذب و موجب ازبین‌رفتن ریشه مو می‌شود. هنگامی‌که ملانین موردنیاز برای جذب انرژی اشعه لیزر وجود ندارد، در نتیجه تأثیر در حذف موهای زائد سفید نمی‌تواند داشته باشد. در نهایت گرما و حرارت لیزر از طریق پوست جذب و امکان سوختگی افزایش می‌یابد.

بهترین دستگاه لیزر موهای سفید

با توجه به پیشرفت روزافزون دستگاه‌های لیزر و به جود آمدن دستگاه‌های مختلف در این زمینه، تا به امروزه دستگاهی ساخته نشده که بتوان از طریق آن اقدام به رفع کامل موهای سفید کرد. به‌همین دلیل به‌جای لیزر موهای سفید باید از روش‌های کم تهاجمی دیگری استفاده شود. به‌طورکلی هیچ‌کدام از این روش‌ها دائم و ماندگار نیستند و به‌صورت موقت موهای زائد شما را رفع می‌کنند. الکترولیز یک روش دائمی برای حذف موهای زائد است که می‌تواند بهترین گزینه برای خانم‌هایی باشد که موهای سفید و پرپشتی دارند. یکی از روش‌های درمانی که می‌توانید توسط متخصص پوست یا متخصص زیبایی آموزش‌دیده انجام دهید، الکترولیز است. در این روش، یک سوزن ظریف از طریق دستگاه الکترولیز به فولیکول مو متصل می‌شود. سپس جریانی الکتریکی به‌وسیله انرژی شیمیایی یا گرمایی را به فولیکول می‌رساند و ریشه مو را به‌خوبی از بین می‌برد. برای ازبین‌بردن کامل موهای سفید صورت خود باید چندین جلسه الکترولیز انجام دهید و ممکن است برای شما کمی هزینه داشته باشد، اما نتایج طولانی‌مدت واقعاً ارزشش را دارد.

نکات مهم قبل از الکترولیز موهای سفید

قبل از اقدام به استفاده از الکترولیز برای ازبین‌بردن موهای زائد سفید باید نکات مهم را در نظر بگیرید. مهم‌ترین نکات در رابطه با الکترولیز شامل موارد زیر می‌شوند:

دائمی بودن، یکی از مهم‌ترین نکات در رابطه با الکترولیز است. برای ازبین‌بردن موهای سفید به‌صورت همیشگی می‌توانید از این روش استفاده نمایید.

استفاده از دستگاه الکترولیز در بخش‌های حساس پوست نظیر بالای لب، امکان دارد کمی با درد همراه باشد که باید از قبل آمادگی آن را داشته باشید.

پیش از انجام این روش باید از نحوه کار آن اطلاع داشته باشید. استفاده از دستگاه الکترولیز بسیار زمان‌بر است. درصورتی‌که تعداد موهای زائد سفید شما زیاد است، برای ازبین‌‎بردن آن‌ها تقریباً دو یا چند سال به طول می‌انجامد. این روش نسبت به لیزر هزینه قابل‌توجهی دارد، چراکه الکترولیز تخصصی‌تر بوده و نیاز به زمان طولانی خواهد داشت.

نکاتی که باید قبل از لیزر موهای سفید خود بدانید

یکی از روش‌های کنترل‌کننده برای حذف موهای سفید، لیزر محسوب می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید اگر قصد دارید بدانید که لیزر بر روی موهای سفید تأثیر مثبتی دارد یا خیر، بهتر است ابتدا این مسئله را با پزشک متخصص پوست و مو در میان بگذارید. در این صورت ابتدا پزشک متخصص اقدام به معاینه و ارزیابی موهای سفید شما می‌کند. در حقیقت هرگونه اقدام خودسرانه و بدون اطلاعات قبلی می‌تواند عواقب غیرقابل جبرانی را در پی داشته باشد. اگر تمایل داشته باشید، می‌توانید به‌سادگی مانع این عوارض شوید. فرایند سفید شدن موها به‌غیر از کهولت سن می‌تواند ناشی از موارد مختلفی باشد. وراثت و برخی از بیماری‌های زمینه‌ای می‌توانند نقش مهمی در سفید شدن موها داشته باشند. به‌طورکلی ملانین موجود در مو که رنگ‌دانه‌های مو را تقویت می‌کند و باعث تغییر رنگ آن‌ها می‌شود، می‌تواند در تثبیت و تیرگی موها نقش کلیدی را ایفا کند. همچنین در صورت کاهش ملانین موجب سفید و در مواردی خاکستری شدن موها می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که رنگ کردن و استفاده از مواد شیمیایی به‌مرورزمان می‌تواند سبب سوختگی پوست شود. بهتر است لیزر موهای سفید با حساسیت خاصی انجام شود و حتماً به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

 

لیزر موهای سفید

 

علت مؤثر نبودن لیزر موهای زائد بر موهای سفید

کارکرد تمام دستگاه‌های لیزر، ارتباط مستقیمی با ملانین موجود در فولیکول‌های مو دارد. ملانین یا رنگ‌دانه مو باعث جذب انرژی لیزر می‌شود و از آسیب‌دیدن و سوختگی پوست نواحی اطراف آن خودداری می‌کند. به‌همین دلیل اغلب از دستگاه لیزر برای درمان مشکلاتی نظیر لکه‌های ناشی از افزایش سن به‌کار گرفته می‌شود. رنگ‌دانه‌های ملانین باعث می‌شوند دستگاه‌های لیزر بدون آسیب به دیگر بافت‌های بدن، اقدام به حذف موهای زائد کنند و مانع رویش مجدد آن‌ها شوند. در این صورت لیزر موهای زائد می‌تواند نتایج مثبتی را به‌همراه داشته باشد. اگر میزان رنگ‌دانه پوست برای جذب گرما و انرژی لیزر کافی نباشد، نه‌تنها موجب حذف موهای زائد نمی‌شود، بلکه می‌تواند به پوست بیمار صدمه بزند و سبب سوختگی شود. با توجه به نکات گفته شده، افرادی که رنگ موهای آن‌ها بلوند، خاکستری یا سفید است، برای رفع موهای زائد خود می‌توانند از لیزر استفاده کنند، اما انتظار نتایج شگفت‌انگیزی نداشته باشند. معمولاً رنگ‌دانه موجود در فولیکول‌های مو در نواحی مختلفی نظیر زیربغل، پاها، بیکینی و دیگر بخش‌های بدن به میزان کافی وجود دارد. به‌همین دلیل شما برای ازبین‌بردن موهای زائد خود می‌توانید از لیزر استفاده نمایید.

آیا از بین بردن موهای سفید، قرمز و خاکستری با لیزر امکان‌پذیر است؟

به‌طورکلی میزان تأثیرپذیری لیزر به تفاوت رنگ پوست و مو ارتباط دارد و به‌همین دلیل برای حذف موهای زائد سیاه یا قهوه‌ای تیره دارای اثرگذاری بیشتری است. دلیل این‌که لیزر نمی‌تواند موهای خاکستری، سفید، بلوند یا قرمز را از بین ببرد این است که در این روش تنها ملانین موها را مورد هدف قرار می‌دهند. این رنگ‌ها رنگ‌دانه کمی دارند و به‌اندازه کافی تیره نیستند که توانایی جذب اشعه‌های لیزر را داشته باشند. افرادی که موهای قرمزی دارند، برای استفاده از لیزر گزینه مناسبی نیستند و نتایج دلخواه را به‌دنبال ندارند. این نکته را در نظر داشته باشید که این موارد برای تمام افراد صدق نمی‎‌کند. لیزر الکسانداریت این قابلیت را دارد که روی موهای قرمز برخی از قسمت‌های بدن تأثیرگذار باشد و موهای زائد را حذف کند.

برای این‌که مشخص شود شما کاندید مناسبی برای لیزر موهای زائد هستید، باید میزان تراکم موی بدن، ملانین موهای بخش موردنظر و رنگ پوست را در نظر بگیرید. از دلایل این‌که لیزر، موهای زائد قرمز را از بین نمی‌برد، مکانیسم عمل اشعه‌های پرانرژی است. اشعه‌های لیزر که برای حذف موهای زائد استفاده می‌شوند، طبق تفاوت بین رنگ مو و پوست اثر می‌کنند. مکانیسم عمل لیزر الکساندرایت کندلا به این شکل است که ملانین ریشه موها را هدف قرار می‌دهد. در این صورت موها از بین می‌روند، اما پوست نواحی اطراف دچار آسیب نمی‌شوند. اگر لیزر به‌درستی تفاوت رنگ‌دانه مو با پوست را تشخیص ندهد، لیزر تأثیرگذار نخواهد بود و موهای زائد از بین نمی‌روند.

آیا لیزر موهای سفید تأثیرگذار است؟

به‌طورکلی نتایج اشعه دستگاه‌های لیزر براساس تفاوت بین رنگ پوست و مو در نظر گرفته می‌شود. دستگاه‌های مختلف لیزر دارای طول موج متفاوتی هستند. همچنین همین طول موج، تعیین‌کننده دستگاه مناسب برای هرکدام از تیپ‌های پوستی است. به‌همین دلیل هر دستگاه لیزری نمی‌تواند انتخابی مناسب برای حذف موهای زائد نظیر سفید، قرمز، خاکستری و بلوند باشد. لیزر الکساندرایت کندلا تنها دستگاهی است که در حال حاضر توانایی متوسطی در حذف این نوع موها را دارد. موهای قرمز یا خاکستری تفاوت رنگی چندانی با پوست ندارند، در نتیجه نمی‌توانید این اختلاف رنگ را به‌خوبی تشخیص دهند. همین‌طور می‌توان گفت امکان آسیب‌دیدگی پوست برای افرادی که موهای سفید دارند، بیشتر است.

در این مقاله سعی شد در رابطه با لیزر موهای سفید بحث کنیم. برای ازبین‌بردن موهای سفید باید گفت با وجود پیشرفت‌های روزافزون دستگاه‌های لیزر، اما باز حذف موهای سفید به‌وسیله لیزر کار سخت و حتی در اغلب موارد غیرممکن است. اگر قصد ازبین‌بردن موهای سفید خود را دارید، ابتدا به متخصص پوست مراجعه نمایید تا تمام تکنیک‌های درمانی را براساس شرایط شما بررسی کنند. در این صورت پزشک متخصص تشخیص می‌دهد که موهای شما به‌اندازه کافی رنگدانه برای استفاده از لیزر را دارد یا خیر.

برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانید از روش زیر در تماس باشید.

 

لینک کوتاه مقاله : https://niklaser.com/?p=3913

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس
  • نشانی :
    تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به دوراهی قلهک – جنب بیمارستان ایرانمهر
  • شماره تماس :
    09380118810 - 021-22004102
    021-22610240 - 021-22610350
    021-22004103 - 09129640360
  • ایمیل :
    info@niklaser.com