close

آیا برگشت موهای زائد بعد از لیزر امکان دارد؟

برگشت موهای زائد بعد از لیزر

برگشت موهای زائد بعد از لیزر در جلسات اولیه کاملاً طبیعی است. ازآنجایی‌که تمام فولیکول‌های مو در مرحله یکسانی از چرخه رشد قرار ندارند؛ بنابراین برگشت موها بعد از لیزر در برخی از موارد امکان‌پذیر است. افرادی که دچار مشکلاتی نظیر اختلالات هورمونی، کیست تخمدان، وراثت و ژنتیک هستند این موارد می‌توانند در زیاد شدن مو بعد از لیزر تأثیرگذار باشند. لیزر، رنگ‌دانه‌های درون فولیکول مو را مورد هدف قرار می‌دهد و در نهایت باعث ریزش آن می‌شود. در این روش بافت اطراف در طول فرایند لیزر کاملاً سالم می‌ماند. استفاده از دستگاه لیزر براساس مراحل رشد طبیعی موهای شما متفاوت است.

بعد از استفاده از لیزر، فولیکول‌های موی آسیب‌دیده، دیگر قادر به رشد مو نیستند. بااین‌حال، ممکن است برخی از فولیکول‌ها از درمان با لیزر جان سالم به در ببرند و در آینده قادر به رشد موهای جدید باشند. بعد از چند جلسه، سلول‌های زیادی از فولیکول مو از بین می‌روند. در این صورت فولیکول‌های مو در فاز فعال یا آناژن تحت‌تأثیر لیزر قرار می‌گیرند. اغلب بیماران درحالی‌که وارد فاز آناژن می‌شوند، به 4 تا 6 جلسه برای مقابله با فولیکول‌های موی خفته برای نتایج مطلوب نیاز دارند. پس از تکمیل جلسات اولیه، اغلب بیماران از نتایج طولانی‌مدت لذت می‌برند و تنها احتمالاً نیاز به یک جلسه به‌صورت سالانه دارند. اگر مقداری رشد مجدد مو را تجربه کنید، رنگ آن روشن‌تر و بافت نازک‌تری دارند.

چرا بعد از لیزر، موهای زائد به رشد خود ادامه می‌دهند؟

عوامل متعددی می‌تواند در برگشت موهای زائد بعد از لیزر تأثیرگذار باشد. نوع موهای تحت درمان عامل دیگری است که احتمالاً در رشد مجدد آن‌ها در آینده تأثیر می‌گذارد. پس از انجام لیزر، رشد موهای جدید کمتر موردتوجه قرار می‌گیرند. بااین‌حال، حتی اگر لیزردرمانی به فولیکول‌های مو آسیب برساند، آن‌ها به طور کامل از بین نمی‌روند. باگذشت زمان، فولیکول‌های درمان شده ممکن است از آسیب اولیه بهبودیافته و دوباره موها رشد کنند. ازبین‌بردن هر فولیکول مو در یک منطقه خاص نیاز به زمان طولانی دارد. ممکن است بعد از گذشت زمان متوجه مقدار کمی از رشد مجدد مو شوید. موهای شما چندین مرحله از یک چرخه رشد را طی می‌کنند. در طول فاز آناژن، ملانین اضافی در فولیکول موهای درحال‌رشد وجود دارد، در نتیجه لیزر روی این رنگ‌دانه تأثیر می‌گذارد. لیزر در هیچ یک از مراحل دیگر چرخه رشد مو، بافت پوست اطراف یا فولیکول‌های مو را نمی‌سوزاند.

 

برگشت موهای زائد بعد از لیزر

 

لیزر موهای زائد؛ نتایج دائمی یا موقت

اگر فولیکول‌های مو به‌صورت کامل تخریب شوند، لیزر موهای زائد دائمی است. در این صورت مو در نواحی دیگر رشد نمی‌کند، اما برخی از افراد تجربه برگشت موهای زائد را دارند. یکی از عوامل مهم در کاهش موهای زائد، تکرار جلسات درمان است که کمک می‌کند رشد آن‌ها به‌صورت کامل متوقف شود. برگشت دوباره مو به فاکتورهایی نظیر نوع مو و مهارت اپراتور لیزر بستگی دارد. نکته قابل‌توجه این است که موهایی که بعد از لیزر رشد می‌کنند، به‌مرورزمان نازک‌تر و کمتر از قبل می‌شوند. به‌طورکلی اگر فولیکول در طول لیزر تخریب نشود، حتماً دچار آسیب می‌شود. هنگامی‌که فولیکول آسیب می‌بیند و به‌صورت کامل از بین نمی‌رود، در نهایت رشد می‌کند. ازآنجایی‌که ازبین‌بردن هر واحد فولیکول کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است؛ بنابراین برخی از افراد رشد مجدد مو بعد از لیزر را تجربه می‌کنند. در چنین مواقعی، دوباره چند جلسه لیزر صورت می‌گیرد تا نتایج بهتری به دست آید.

آیا سرعت برگشت موهای زائد بعد از لیزر در برخی نواحی بدن بیشتر است؟

در برخی از نواحی بدن نظیر چانه، گردن یا سایر بخش‌های صورت سرعت برگشت موها بعد از لیزر بیشتر است. برگشت موهای زائد می‌تواند به‌‌دلیل تغییرات هورمونی و فعال‌شدن دوباره فولیکول‌ها از طریق آندروژن‌هایی نظیر تستوسترون باشد. در برخی از خانم‌ها، رشد دوباره مو در نواحی ذکر شده، می‌تواند به‌دلیل هم‌زمان شدن با یائسگی و کاهش سطح هورمون استروژن رخ دهد. در برخی از مواقع احتمال بازگشت دوباره مو در برخی از قسمت‌های بدن همانند پاها، زیربغل یا خط بیکینی امکان‌پذیر است. ضروری است که بدانید موهایی که دوباره شروع به رشد می‌کنند، به‌مراتب نازک‌تر و روشن‌تر از قبل می‌شوند.

چرخه رشد و زیاد شدن مو بعد از لیزر

در مورد برگشت موهای زائد بعد از لیزر ضروری است بدانید که موهای شما چرخه رشد دارند که تحت‌تأثیر لیزردرمانی قرار نمی‌گیرند. این چرخه رشد شامل دو مرحله اصلی آناژن و کاتاژن است. به مرحله رشد آناژن گفته می‌شود که بهترین زمان برای انجام لیزر به‌حساب می‌آید. از جهتی دیگر مراحل خاموش کاتاژن یا همان مرحله قبل از ریزش طبیعی مو است. دستگاه لیزر تنها می‌تواند فولیکول‌های مو را مجبور به سست شدن کند. در حقیقت آن‌ها فولیکول مو را تخریب نمی‌کنند و این مهم‌ترین دلایل بازگشت مو بعد از لیزر موهای زائد محسوب می‌شود. ازآنجایی‌که سرعت رشد دوباره مو از هر فردی نسبت به دیگری متفاوت است؛ بنابراین می‌توان گفت یکی از اصلی‌ترین عوامل که موجب رویش مجدد مو بعد از لیزر می‌شود، چرخه طبیعی مو خواهد بود.

 

برگشت موهای زائد بعد از لیزر

 

چرا رعایت تعداد و ترتیب جلسات لیزر برای ازبین‌بردن موی زائد اهمیت دارد؟

تعیین تعداد جلسات لیزر، برای هر فرد متفاوت است و با پارامترهای مختلفی نظیر تیپ پوستی، نژاد، نواحی تحت درمان، سن، حجم موهای زائد و نوع دستگاه به‌کار گرفته شده ارتباط مستقیمی دارد. به طور معمول تعداد جلسات لیزر برای خانم‌ها بین 6 تا 8 جلسه و برای آقایان 10 تا 12 جلسه در نظر گرفته می‌شود. فاصله مناسب جلسات بین 4 تا 6 هفته است. در تعداد و زمان جلسات، دستگاه و نوع تکنولوژی مؤثر است. بعد از هر جلسه، نتایج لیزر به‌تدریج مشخص می‌کند که موهای فرد نازک‌تر، روشن‌تر و کمتر می‌شود. افراد برای رسیدن به بهترین نتایج باید تمام جلسات را کامل کنند. اغلب افراد با کاهش حجم و نازک شدن مو، جلسات را تکمیل نمی‌کنند و درمان را نیمه‌کاره رها می‌کنند. در چنین شرایطی نزدیک به 70 درصد از موهای زائد تخریب شده و درمان به نتایج مؤثری نرسیده است.

دلایل زیاد شدن مو بعد از لیزر

در موارد کمی این اتفاق رخ می‌دهد که افراد بعد از لیزر، با زیادشدن مو روبه‌رو می‌شوند. افزایش مو بعد از لیزر، اغلب در قسمت‌های خاصی از بدن مانند صورت خانم‌ها و کمر، شانه و بازوی آقایان اتفاق می‌افتد. این اتفاق بیشتر برای افرادی که پوست تیره دارند، رخ می‌دهد. این مسئله می‌تواند به انتخاب دستگاه لیزر نامناسب برای رنگ پوست شما بستگی داشته باشد. میزان قدرت لیزر نیز یکی از عوامل تأثیرگذار بر روی حجم موهای زائد به‌شمار می‌رود. به عبارتی دیگر فولیکول مو، برای تخریب کامل باید در مقابل حرارت 65 درجه دستگاه لیزر قرار گیرد. به‌طورکلی هرچه میزان درجه دستگاه کمتر از این مقدار باشد، موجب تقویت فعالیت فولیکول مو و رشد آن می‌شود. در اغلب مواقع زیادشدن موهای زائد بعد از لیزر، به بیماری‌های هورمونی و تیروئیدی بستگی دارد. در برگشت و افزایش حجم مو عواملی نظیر کیست تخمدان و عوارضی به نام هایپرتریکوز پارادوکسی می‌توانند تأثیرگذار باشند. اگر سابقه ابتلا به بیماری‌های هورمونی و تیروئیدی دارید، باید قبل از استفاده از لیزر این مسئله را با پزشک در میان بگذارید. بهتر است در هنگام استفاده از دستگاه‌های لاغری، با پزشک متخصص مشورت نمایید.

چرا رعایت ترتیب جلسات لیزر اهمیت دارد؟

از نکات ضروری بررسی جلسات لیزر انجام شده برای رسیدن به حداکثر نتیجه است. تعداد جلسات لیزردرمانی در هر فرد متفاوت است. اغلب افراد بین 6 تا 8 جلسه لیزردرمانی نیاز دارند که براساس نوع دستگاه و تیپ پوستی متفاوت است. فاصله بین جلسات لیزر بهتر است بین 4 تا 6 هفته باشد. بعد از گذشت هر جلسه، به‌احتمال زیاد متوجه کاهش موهای خود خواهید شد. به‌طورکلی هر مویی که باقی می‌ماند یا دوباره رشد می‌کند، از لحاظ بافت نازک‌تر و روشن‌تر می‌شود. براساس آمار در جلسه ابتدایی بین 10 تا 25 درصد از تعداد موهای زائد کاهش پیدا می‌کند. همچنین برای رسیدن به نتایج بهتر نیاز به جلسات بیشتری خواهید داشت. تعداد جلسات کمک می‌کنند تا فولیکول‌های تخریب شده مجدداً رشد نکنند. براساس نیازهای هر فرد امکان دارد بعد از اتمام دوره اول لیزر نیاز به تمدید یک یا دو جلسه در سال باشد.

تأثیر رنگ پوست و مو در برگشت موها بعد از لیزر

افرادی که دارای پوست روشن‌تری هستند، سریع‌تر به نتایج موردنظر می‌رسند. به‌طورکلی تفاوت رنگ‌دانه‌ها موجب می‌شود که لیزر راحت‌تر مو را مورد هدف قرار دهد و به فولیکول برسد و اقدام به ازبین‌بردن آن کند. افرادی که پوست تیره با موهای روشنی دارند به تعداد جلسات بیشتری برای تخریب فولیکول مو دارند. این امکان وجود دارد که برگشت موهای زائد بیشتری را بعد از لیزر مشاهده نمایند. برای ازبین‌بردن دائمی موهای زائد، باید دستگاه لیزر براساس نوع رنگ مو و تیپ پوستی انتخاب شود.

 

برگشت موهای زائد بعد از لیزر

 

چه عواملی می‌تواند در بازگشت موهای زائد بعد از لیزر تأثیرگذار باشد؟

  • بارداری و ایجاد تغییرات در هورمون بدن
  • دوران یائسگی و ایجاد تغییرات زیاد هورمونی
  • افزایش وزن
  • استرس شدید یا طولانی‌مدت

در این مقاله سعی شد در رابطه با برگشت موهای زائد بعد از لیزر بحث کنیم. برگشت موها بعد از لیزر می‌تواند در اثر عوامل مختلفی باشد که مهم‌ترین آن تغییرات هورمونی است. برای ازبین‌بردن موهای زائد بدن باید به تیپ پوستی، نوع رنگ بدن و دستگاه لیزر توجه زیادی شود. اگر دستگاه لیزر براساس نوع تیپ پوستی و رنگ انتخاب نشود، امکان دارد فرد به نتایج دلخواه نرسد.

برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانید از روش زیر در تماس باشید.

لینک کوتاه مقاله : https://niklaser.com/?p=3929

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس
  • نشانی :
    تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به دوراهی قلهک – جنب بیمارستان ایرانمهر
  • شماره تماس :
    09380118810 - 021-22004102
    021-22610240 - 021-22610350
    021-22004103 - 09129640360
  • ایمیل :
    info@niklaser.com