close

نحوه ضد عفونی کردن دستگاه لیزر

ضد عفونی کردن دستگاه لیزر

ضد عفونی کردن دستگاه لیزر به دو بخش نواحی تماس با بدن بیمار و قسمت‌های غیرتماسی دسته‌بندی می‌شود.  مشخص است تنها نواحی تماس با بدن بیمار، قسمتی از هندل دستگاه خواهد بود. ضدعفونی دستگاه لیزر برای جلوگیری از انتشار ویروس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. توصیه می‌شود به‌صورت مرتب اقدام به تمیز کردن دستگاه لیزر ، به‌ویژه نمای بیرونی آن کنید. در حال حاضر یکی از چالش‌ها برای اغلب زنان و مردان در هنگام لیزر موهای زائد خود غیر قابل تعویض بودن هندپیس است. بعد از هر بار استفاده و در فواصل بین دو لیزر، هندپیس‌ها شست‌وشو و ضدعفونی می‌شوند، اما اغلب مراجعین تمایل دارند از دستگاهی استفاده نمایند که  هندپیس آن‌ها دارای قابلیت تعویض است. یکی از دستگاه‌هایی که قابلیت تعویض هندپیس را دارد، کندلا است. این دستگاه قابلیت تعویض بخش فوقانی هندپیس را که در مجاورت پوست افراد قرار می‌گیرد، دارد. افرادی که نسبت به ضدعفونی و تمیزکردن لیزر حساسیت بالایی دارند، می‌توانند بدون ترس از این نوع دستگاه استفاده نمایند. در این صورت نگرانی در رابطه با ضدعفونی کردن هندپیس برای لیزر نخواهند داشت.

تمیز کردن دستگاه لیزر چه تأثیری در عمر آن دارد؟

هنگامی‌که دستگاه لیزر بعد از استفاده تمیز نمی‌شود، دوده بر روی قطعات قرار می‌گیرد و کارکرد دستگاه با مشکلاتی مواجه می‌شود. وقتی‌که دوده‌های ایجاد شده از سوختن متریال بر روی آینه دستگاه قرار می‌گیرد به‌مرورزمان پرتو لیزر را با سرعت کمتری به عدسی لیزر می‌رساند. در این صورت عدسی با توان کمتری می‌تواند پرتو را دریافت کند و به متریال انتقال دهد. در چنین شرایطی تنها کاری که تکنسین می‌تواند انجام دهد این است که قدرت برش دستگاه لیزر را بیشتر کند. با بیشتر شدن قدرت برش دستگاه از عمر تیوب لیزر کاسته می‌شود. با کاهش عمر تیوب، طول عمر دستگاه لیزر نیز کاسته می‌شود. به‌طورکلی اگر ریل‌های دستگاه لیزر کثیف باشد، امکان دارد دستگاه از کالیبره خارج شود و برش‌ها به‌درستی انجام نشود. برای بهتر حرکت کردن و روان‌تر شدن ریل می‌توانید روی ریل‌ها صابون خشک بکشید. با این کار می‌توانید به‌صورت چشمگیری عمر دستگاه حکاکی و برش لیزر را افزایش دهید.

تولید سر یک‌بارمصرف دستگاه لیزر برای رفع دغدغه مراجعه‌کنندگان

در کلینیک‌های معتبر توسط تکنسین‌های آموزش‌دیده، ضدعفونی دستگاه لیزر و استریلیزاسیون باید به‌صورت مداوم انجام شود. اگر مراجعه‌کننده درخواست مجدد ضدعفونی را داشته باشد، اپراتور باید در حضور خود فرد این عمل را تکرار کند. دغدغه اغلب مراجعه‌کننده‌ها ممانعت از انتقال بیماری‌های تماسی نظیر (زگیل و تبخال تناسلی) است. استفاده از سر یک‌بارمصرف این نگرانی‌ها را رفع می‌کند.

آیا سر یک‌بارمصرف دستگاه لیزر ایمن است؟

براساس تحقیقات انجام شده استفاده از سر یک‌بارمصرف لیزر با متریال متفاوت کاملاً ایمن است. مراجعه‌کنندگان می‎‌توانند سر یک‌بارمصرف را از پذیرش دریافت کنند و در هنگام شروع کار به تکنسین لیزر تحویل دهند. در پایان کار، مراجعه‌کننده می‌تواند سری را پس گرفته و آن را دور بیندازد.

دسته‌بندی ابزار پزشکی برحسب ریسک انتقال عفونت

ریسک انتقال عفونت دستگاه مورداستفاده به‌عنوان‌مثال سطح ضدعفونی موردنیاز
 

بحرانی یا حیاتی

 

هرگونه ابزاری که به درون سیستم عروقی یا بافت‌های استریل وارد می‌شود.

وسایل جراحی، آرتروسکوپی و بیوپسی  

استریلیزاسیون

 

نیمه بحرانی یا نیمه حیاتی

وسایلی که در برخورد با غشاهای مخاطی، پوست آسیب‌دیده و غیر سالم قرار می‌گیرند. واژینال، اسپکولوم، آندوسکوپ و ابزار بیهوشی  

ضدعفونی سطح بالا

 

غیر بحرانی یا غیرحیاتی

 

دستگاهی که در تماس با پوست سالم هستند یا با بیمار تماس ندارند.

تختخواب‌ها، دستگاه فشارخون، پروب‌های لیزر تماس سطحی، پروب سونوگرافی  

ضدعفونی سطح متوسط یا پایین

ضد عفونی کردن دستگاه لیزر شامل چه مواردی می‌شود؟

نواحی تماسی (قسمتی از هندل)

طبق دسته‌بندی بالا نواحی تماسی هندل این دستگاه در گروه سوم (غیر بحرانی) قرار می‌گیرد و به‌همین دلیل از ضدعفونی‌کننده سطح پایین برای تمیزکردن آن استفاده می‌شود. در ادامه قصد داریم دو نوع ضدعفونی‌کننده دستگاه لیزر را برای شما معرفی کنیم:

الکل

الکل اتیلیک یا اتانول 70 درصد و ایزوپروپیل 60 تا 70 درصد (ایزوپروپانل) آنتی‌سپتیک‌ها و ضدعفونی‌کننده‌های تأثیرگذاری هستند که سرعت عمل مناسبی دارند. این نوع الکل‌ها به‌سرعت تبخیر می‌شوند و از خود اثری بر جای نمی‌گذارند. تأثیرگذاری الکل‌ها بر روی مایکوباکتریوم‌ها بیشتر است، اما اثری بر روی اسپورها ندارند. فعالیت و اثرگذاری الکل‌ها بر روی ویروس‌ها متغیر است. ویروس‌های بدون پوشش نظیر پولیو ویروس مقاومت بیشتری در مقایسه با الکل‌ها به‌ویژه ایزوپروپانل از خود نشان می‌دهند. برای استفاده از اتانول باید غلظت آن 70 درصد باشد، چراکه قدرت نفوذ و اثرگذاری آن در این غلظت از الکل مطلق بیشتر است. برای ضدعفونی‌کردن سریع سطوح تمیز و صاف و همچنین ترمومترها، پروب‌ها و لوازم الکتریکی که نمی‌توان آن‌ها را در مایعات ضدعفونی‌کننده قرار داد، در نتیجه از الکل استفاده می‌شود. برای ضد عفونی کردن دستگاه لیزر باید گاز استریل را به الکل 70 درصد آغشته کنید و اقدام به تمیز کردن سر هندل نمایید.

 

ضد عفونی کردن دستگاه لیزر

 

اسپری سولارسپت

برای تمیزکردن سطوح کوچک و تجهیزات الکترونیکی می‌توانید از محلول ضدعفونی‌کننده و پاک‌کننده استفاده نمایید. دکونکس سولارسپت محلول ضدعفونی‌کننده آماده مصرف است و تنها باید آن را اسپری کنید. این محلول قدرت اثرگذاری سریعی به‌صورت اسپری دارد و برای نابودکردن عوامل بیماری‌زا تنها نیاز به 2 دقیقه است. در این صورت محلول بلافاصله تبخیر شده و باعث می‌شود تا وسایل برای به‌کارگیری مجدد سریع آماده شود. یکی از شروط اصلی برای ازبین‌بردن کامل و مؤثر میکروب‌ها، مرطوب کردن سطوح موردنیاز است. برای ضدعفونی کردن هندل دستگاه لیزر حداکثر 1 میلی‌لیتر از این محلول موردنیاز است. بعد از اسپری کردن محلول روی سطح موردنظر بعد از گذشت 3 تا 5 دقیقه تبخیر می‌شود. اگر محدودیت زمانی وجود داشته باشد، در شرایط اورژانسی بعد از گذشت 2 دقیقه از زمان اسپری سطوح موردنظر را از طریق گاز استریل خشک کنید. در شرایط عادی نیاز به خشک‌کردن سطح بعد از اسپری نیست.

آیا امکان انتقال بیماری‌های عفونی از طریق دستگاه لیزر وجود دارد؟

برخی از ویروس‌ها نظیر تبخال و زگیل تناسلی، امکان سرایت از طریق دستگاه‌های آلوده وجود دارد. از جهتی دیگر سر اغلب دستگاه‌های لیزر قابلیت استریل کردن از طریق دستگاه‌های حرارتی را ندارند. برای ممانعت از انتقال بیماری‌های عفونی به‌ویژه زگیل تناسلی استفاده از سلفون‌های یک‌بارمصرف جهت پوشش هندپیس دستگاه ضروری است.

 

ضد عفونی کردن دستگاه لیزر

 

سلفون کشیدن روی دستگاه لیزر

امکان سلفون کشیدن روی دستگاه‌های لیزر نظیر الکساندرایت کندلا و دایود وجود دارد. استفاده از سلفون‌های یک‌بارمصرف در دستگاهی‌های IPL امکان‌پذیر نیست. برای لیزر تاحدامکان بهتر است از دستگاه‌های IPL استفاده نشود. اغلب مراکز غیرمعتبر برای حذف موهای زائد از دستگاه‌های IPL استفاده می‌کنند. بهتر است برای حذف موهای زائد به مراکز تخصصی مراجعه نمایید و به‌هیچ‌عنوان به‌خاطر هزینه سلامتی خود را به خطر نیندازید. اگر به سلامتی و بهداشت خود توجه نداشته باشید با عوارض بدی مواجه می‌شوید.

در این مقاله سعی شد در رابطه با ضد عفونی کردن دستگاه لیزر بحث کنیم. ضدعفونی دستگاه لیزر برای افرادی که اقدام به حذف موهای زائد می‌کنند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تکنسین‌ها برای ممانعت از انتقال و انتشار ویروس‌ها اقدام به استریل دستگاه لیزر می‌کنند. برخی از دستگاه‌های لیزر امکان تعویض هندپیس در آن‌ها وجود ندارد، در این صورت استفاده از این دستگاه‌ها برای مراجعه‌کنندگان چالش‌برانگیز است.

برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانید از روش زیر در تماس باشید.

 

لینک کوتاه مقاله : https://niklaser.com/?p=4014

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس
  • نشانی :
    تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به دوراهی قلهک – جنب بیمارستان ایرانمهر
  • شماره تماس :
    09380118810 - 021-22004102
    021-22610240 - 021-22610350
    021-22004103 - 09129640360
  • ایمیل :
    info@niklaser.com