close

جوش زدن بعد از لیزر ؛ دلایل، درمان و روش های پیشگیری

جوش زدن بعد از لیزر

جوش زدن بعد از لیزر را می‌توان جزء عوارض موقت این روش دانست. از عوارض بسیار آزاردهنده بعد از لیزر که امکان دارد در برخی از افراد ایجاد شود، جوش زدن نواحی بوده که اشعه لیزر روی آن قرار گرفته است. جوش زدن بعد از لیزر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به‌طورکلی عوارض لیزر برای حذف موهای زائد نظیر جوش زدن موقتی و گذرا است و بعد از گذشت مدت‌زمان کوتاهی از بین می‌رود. گاهی اوقات افراد دچار جوش‌های ریزی روی سطح پوست خود می‌شوند و ممکن است این مسئله برای آن‌ها نگران‌کننده باشد و برای درمان اقدام نمایند. توجه داشته باشید که عوامل مختلفی می‌توانند موجب ایجاد جوش‌های روی سطح پوست بعد از لیزر شوند. بهتر است ابتدا اقدامات لازم را برای شناسایی این عوامل انجام دهید تا از به‌وجودآمدن آن‌ها ممانعت نمایید. به طور معمول اگر جوش‌ها درمان نشوند و یا از طریق فرد دست‌کاری شوند، در این صورت می‌توانند آثار ماندگار بدی را روی پوست باقی بگذارند.

 

جوش زدن بعد از لیزر

 

دلایل جوش زدن بعد از لیزر

جوش زدن پوست بعد از لیزر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که شامل موارد زیر می‌شوند:

ماهر نبودن تکنسین

پزشک و تکنسینی که اقدام به لیزر موهای زائد صورت و بدن می‌کند، باید برای انجام این کار مهارت کافی داشته باشد. اپراتور برای لیزر موهای زائد باید صبر و حوصله داشته باشد، چراکه کندن موها باعجله می‌تواند موجب ورم پوست شود. در این صورت فولیکول مو که محل خارج‌شدن ترشحات چربی و مو از پوست است، مسدود می‌شود و ترشحات چربی در این نواحی جمع شده و باعث بروز جوش در سطح پوست خواهد شد. به طور معمول برای کاهش عارضه پوستی مهارت تکنسین بسیار تأثیرگذار است. برای ازبین‌بردن موهای زائد، پرتو لیزر از سطح پوست عبور کرده و در ریشه مو جذب می‌شود و بعد از آن اقدام به سوزاندن فولیکول مو می‌کند. بعد از سوزاندن فولیکول مو دیگر موهای زائد رشد نمی‌کنند. اگر تکنسین مهارت لازم را برای تنظیم دستگاه لیزر، تعداد و زمان پالس را نداشته باشد، پوست جوش می‌زند و دچار التهاب شدید پوستی می‌شود.

غیراستاندارد بودن دستگاه لیزر

اگر تنظیمات دستگاه لیزر به‌خوبی انجام نشود و یا این‌که غیراستاندارد باشد، باعث ایجاد التهاب، جوش و حتی در برخی از مواقع زخم‌های عمیقی در سطح پوست ظاهر می‌شود.

حساس بودن پوست

برخی از افراد پوست آن‌ها بسیار حساس است و با کم‌ترین تحریک دچار التهاب و جوش می‌شوند. این افراد بعد از انجام لیزر دچار جوش می‌شوند، چراکه دستگاه لیزر با کندن مو موجب تحریک پوست خواهد شد. به‌طورکلی پوست‌های روشن نسبت به تیره امکان بروز جوش بعد از لیزر افزایش می‌یابد. دستگاه لیزر با کندن مو باعث تحریک پوست شده و غدد چربی بیشتری را در زیرپوست ترشح می‌کند. پزشکان برای افرادی که دارای پوست حساس هستند، راهکارهای مؤثری را در اختیار تکنسین‌ها قرار می‌دهد که بعد از لیزر موهای زائد دچار جوش نشوند.

پوست‌های چرب

افرادی که تیپ پوستی چربی دارند، منافذ پوست آن‌ها بسته است. ازآنجایی‌که لیزر موهای زائد پوست را تحریک می‌کند؛ بنابراین غدد چربی زیرپوست، چربی بیشتری را ترشح خواهد کرد. در این صورت هرچه پوست چربی بیشتری را تولید کند، جوش‌های ایجاد شده بر روی سطح پوست افزایش می‌یابد. افرادی که پوست چربی دارند، بعد از لیزر بیشتر دچار عوارض جوش روی سطح پوست می‌شوند. در حال حاضر پزشکان برای پوست‌های چرب راهکارهای بسیار زیادی دارند و بعد از لیزر به آن‌ها توصیه‌های بسیار مهمی می‌کنند.

 

جوش زدن بعد از لیزر

 

ابتلا به بیماری‌های خاص

براساس مطالعات انجام شده در رابطه با عوارض جانبی لیزر برای رفع موهای زائد، افرادی که دچار بیماری خاص هستند، بیشتر مستعد جوش زدن خواهند بود. افرادی که به بیماری‌های خاصی نظیر دیابت، انواع عفونت‌های پوستی و اختلال در سیستم ایمنی بدن مبتلا هستند، برای استفاده از دستگاه لیزر باید با پزشک متخصص زیبایی مشورت نمایند. بهتر است اگر دچار بیماری خاص هستید یا داروهای هورمونی مصرف می‌کنید، با پزشک متخصص در میان بگذارید.

آلودگی محیط و بهداشتی نبودن هندپیس لیزر

بهداشتی نبودن محیطی که لیزر در آن انجام می‌شود، مخصوصاً آلودگی هندپیس یکی از دلایل جوش زدن بعد از لیزر به‌حساب می‌‎آید. هنگامی‌که به کلینیک زیبایی مراجعه می‌کنید، باید از تمیز و بهداشتی بودن آن اطمینان حاصل نمایید. برای اطمینان بیشتر می‌توانید از تکنسین لیزر بخواهید که قبل از شروع، هندپیس دستگاه را تعویض کند. برای استفاده از دستگاه لیزر الکساندرایت کندلا باید برای هر بیمار هندپیس تعویض شود. این نکته را در نظر داشته باشید که محیط و مکانی که در آن لیزر انجام می‌شود، باید بهداشتی باشد و از کاورها، دستکش‌ها و ملحفه‌های یک‌بارمصرف استفاده شود. همچنین از عینک محافظ چشم برای محافظت از سلامت چشم‌های خود در برابر  اشعه لیزر استفاده نمایید.

رعایت‌نکردن اصول بهداشتی در حین انجام لیزر

یکی از دلایل جوش زدن پس از لیزر، رعایت‌نکردن اصول بهداشتی درست بعد از لیزر است. در صورت آلوده بودن محیط و رعایت‌نکردن اصول بهداشتی از طریق تکنسین می‌تواند شدت عوارض پوستی را افزایش دهد. بعد از اتمام جلسات لیزر، باید براساس توصیه‌های تکنسین عمل کنید. این توصیه‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خودداری از قرارگیری در معرض نور آفتاب
  • استفاده از کرم ضدآفتاب
  • خودداری از دوش با آب داغ
  • ممنوع بودن سونا بعد از لیزر

رعایت موارد توصیه شده در رابطه با مراقبت‌های بعد از لیزر، نه‌تنها برای سلامت پوست شما اهمیت دارد، بلکه موجب کاهش احتمال جوش می‌شود.

رعایت‌نکردن توصیه‌ها و مراقبت‌های بعد از لیزر

افراد باید پیش از استفاده از لیزر برای حذف موهای زائد از توصیه‌ها و مراقبت‌های قبل و بعد از آن اطلاع داشته باشد. با شناسایی توصیه‌های ضروری و رعایت آن‌ها می‌توانید از پوست خود در مقابل عوارض احتمالی مراقبت کنید. بی‌توجهی به توصیه‌ها و نکات قبل و بعد از لیزر می‌تواند تأثیر بسزایی در افزایش عوارض و بروز جوش داشته باشد. برای ممانعت از ایجاد جوش در سطح پوست می‌توانید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. همچنین نباید نواحی لیزر را دست‌کاری کنید.

راه‌های کاهش جوش زدن بعد از لیزر موهای زائد

برای ممانعت از جوش زدن در هنگام استفاده از دستگاه لیزر باید در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید. در صورت خروج از منزل باید از کرم‌های ضدآفتاب استفاده نمایید. حمام آفتاب، برنزه کردن و سولاریوم می‌تواند موجب افزایش التهابات پوستی و جوش شود. به‌طورکلی بعد از لیزر تا 48 ساعت حرارت برای پوست مضر است.

 

جوش زدن بعد از لیزر

 

راهکارهای مناسب برای جلوگیری از جوش زدن بعد از لیزر

برای پیشگیری از جوش زدن راهکارهای منحصربه‌فردی وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  1. بعد از لیزر نباید در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرید. اگر بعد از لیزر مجبور هستید از خانه خارج شوید، باید از کرم ضدآفتاب با SPF بالاتر از 30 استفاده نمایید.
  2. به‌هیچ‌عنوان پوست خود را با استفاده از مواد شیمیایی تحریک نکنید. در برخی از موارد، مواد شیمیایی نظیر کلر پوست نواحی لیزر شده را تحریک می‌کند و تماس آن‌ها با پوست بعد از لیزر موجب جوش می‌شود. برخی از شوینده‌ها می‌توانند پوست لیزر شده را حساس کنند.
  3. بعد از استفاده از دستگاه لیزر تا 24 ساعت نمی‌توانید از شوینده‌های صابونی برای شست‌وشوی صورت خود به‌کار بگیرید.
  4. پیشنهاد می‌شود تا 24 ساعت از محصولات آرایشی صورت استفاده نکنید.
  5. ازآنجایی‌که آب استخر دارای کلر است؛ بنابراین بعد از لیزر موهای زائد خود نمی‌توانید به استخر بروید. اگر بعد از لیزر به استخر بروید، پوست شما تحریک می‌شود.

درمان جوش‌های ایجاد شده پس از لیزر موهای زائد

به‌طورکلی جوش‌های ایجاد شده بعد از گذشت چند روز از بین می‌روند. اگر جوش‌های روی سطح پوست آزاردهنده نیستند، توصیه می‌شود اقدامات خاصی را در این رابطه انجام ندهید و منتظر بمانید باگذشت زمان خودبه‌خود از بین بروند. اگر پوست شما دچار سوزش و خارش شدید شد، می‌توانید برای کاهش التهابات پوستی از کمپرس سرد استفاده نمایید. همچنین می‌توانید با استفاده از یک‌لایه نازک از کرم‌ها و پمادهای ضد جوش نظیر زینک اکسید یا آلفا هیدروکسی روی پوست خود قرار دهید تا جوش‌ها و التهابات پوستی کاهش یابند.

اگر پوست شما چرب و منافذ آن بسته است، امکان جوش زدن پس از لیزر افزایش می‌یابد. برای باز کردن منافذ پوستی می‌توانید از بخور بابونه و رزماری استفاده نمایید. این گیاهان دارویی با داشتن خاصیت ضدعفونی‌کنندگی، چربی‌های اضافی را از پوست پاک و جوش‌ها را از بین می‌برند. پوست‌هایی که دچار التهاب شده‌اند، تأثیرگذارترین تسکین‌دهنده برای آن‌ها ژل طبیعی آلوئه‌ورا است. برای این کار می‌توانید گیاه آلوئه‌ورا را در یخچال قرار دهید تا کاملاً خنک شود. سپس برگ گیاه را خارج کنید و ژل را روی پوست خود قرار دهید.

مدت‌زمان ماندگاری جای جوش بعد از لیزر موهای زائد

به‌طورکلی پوست‌های حساس نسبت به لیزر مستعد جوش هستند. مهارت کافی نداشتن تکنسین و استفاده از دستگاه نامناسب موجب ایجاد جوش در سطح پوست افراد می‌شود. این نوع جوش‌ها طبیعی هستند و بعد از گذشت 3 تا 10 روز از بین می‌روند. اگر پزشک معالج داروهایی برای نواحی لیزر شده تجویز کرد، باید از آن استفاده نمایید. در صورت تشدید جوش‌ها و زمان‌بر بودن دوره درمان، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید.

در این مقاله سعی شد در رابطه با جوش زدن بعد از لیزر بحث کنیم. استفاده از دستگاه نامناسب، رعایت‌نکردن اصول بهداشت فردی، بیماری‌های خاص، آلوده بودن محیط و هندپیس لیزر، مهارت نداشتن تکنسین و افرادی که پوست حساس دارند، تمام این موارد می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در بروز جوش در سطح پوست افراد داشته باشند. افرادی که قصد انجام لیزر موهای زائد خود را دارید، ابتدا از بهداشتی و معتبر بودن کلینیک زیبایی اطمینان حاصل نمایید.

برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانید از روش زیر در تماس باشید.

لینک کوتاه مقاله : https://niklaser.com/?p=3957

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس
  • نشانی :
    تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به دوراهی قلهک – جنب بیمارستان ایرانمهر
  • شماره تماس :
    09380118810 - 021-22004102
    021-22610240 - 021-22610350
    021-22004103 - 09129640360
  • ایمیل :
    info@niklaser.com