close

مراقبت بعد پلاسما جت به چه صورتی است؟

مراقبت بعد پلاسما جت

مراقبت بعد پلاسما جت بسیار مهم‌تر از روش انجام درمان آن است. مراقبت بعد از پلاسما جت از مواردی است که رعایت منظم و دقیق آن می‌تواند تأثیر مستقیمی در نتایج پلاسما جت داشته باشد. مراقبت بعد از درمان نه‌تنها راجع‌به تجهیزاتی که قوس الکتریکی ایجاد می‌کنند، بلکه در رابطه با لیزرها، لایه‎‌بردارهای آرایشی و چند درمان زیبایی دیگر نیز صدق می‌کنند. مراقبت‌های پس از انجام پلاسما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. معمولاً این مراقبت‌ها از طریق پزشک متخصص برای مراجعین ارائه می‌شود؛ به‌این‌ترتیب بیماران بتوانند دوره نقاهت آسانی را برای خود رقم بزنند. بعد از سپری شدن دوره نقاهت بتوانند از زیبایی‌های حاصل از این روش لذت ببرند.

یکی از مهم‌ترین نکات در رابطه با مراقبت های بعد از پلاسما جت صورت این است که تا 24 ساعت بعد از انجام این روش، به‌هیچ‌عنوان نباید از مواد آرایشی به‌ویژه بر روی ناحیه موردنظر استفاده کنند. در صورت نادیده‌گرفتن مراقبت‌های لازم ممکن است بعد از انجام پلاسما جت دچار مشکلات ریز و درشتی ‌شوند.

مراقبت های بعد از پلاسما جت صورت چیست؟

  • برای مراقبت بعد از پلاسما جت نباید ناحیه تحت درمان را تا 24 ساعت شستشو دهید و پوست جدا شده را بکنید. منتظر بمانید تا زخم‌ها به‌صورت کاملاً طبیعی ترمیم شوند تا از ایجاد جای زخم جلوگیری شود.
  • به‌صورت روزانه از کرم ضدآفتاب استفاده کنید و هنگامی‌که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید مراقبت‌های لازم را انجام دهید.
  • باید تا چند ماه پس از درمان از کرم مرطوب‌کننده و ضدآفتاب در ناحیه موردنظر استفاده کنید و لباس‌های آزاد و کلاه لبه‌دار جهت محافظت در مقابل نور خورشید بپوشید.
  • حداقل 2 هفته قبل از درمان از کرم ضدآفتاب به‌صورت روزانه استفاده کنید.
  • باید از محصولات تخصصی مراقبت پوستی با مواد تشکیل‌دهنده از جمله رتینول، آلفا هیدروکسی اسیدها، ترتینوئین یا هر مشتقی از ویتامین A خودداری کرد. اگر تجربه تاول‌های تبخالی داشته باشید، ممکن است داروهای ضدویروسی تجویز شود.
  • تا حداقل 4 روز بعد از درمان از لوازم آرایشی استفاده نکنید.
  • از پانسمان کردن محل درمان اجتناب کنید. اجازه دهید پوست خودبه‌خود درمان شود.
  • از ورزش‌کردن، شنا و سونا حمام داغ یا حمام بخار خودداری نمایید.
  • بعد از عمل پوسته‌ریزی‌هایی روی پوست ایجاد می‌شود که بعد از یک هفته از بین می‌رود و پوست به حالت طبیعی خود برمی‌گردد. بعد از انجام این روش، مشاوره لازم در رابطه با مراقبت بعد پلاسما جت به بیمار داده می‌شود؛ بنابراین بیمار مکلف به رعایت توصیه‌های پزشک است.

 

مراقبت بعد پلاسما جت

 

مهم‌ترین اقدامات پس از انجام پلاسما جت چیست؟

مهم‌ترین اقداماتی که باید بعد از پلاسما جت صورت گیرد شامل موارد زیر است:

  1. به‌هیچ‌عنوان نباید بعد از انجام پلاسما جت پوست خود را برنزه کنید. منظور از برنزه کردن تنها در معرض آفتاب قرارگرفتن نیست. برنزه کردن از طریق اسپری، تزریق‌کننده‌های برنزه، آفتاب گرفتن و غیره می‌تواند برای پوست شما بعدازاین روش درمانی بسیار خطرناک باشد.
  2. استفاده از دستگاه سولاریوم و همچنین هر تزریقی که رنگ پوست شما را تغییر دهد، بعدازاین فرایند به‌هیچ‌عنوان پیشنهاد نمی‌شود. اشعه فرابنفش موجود در نور خورشید، بعدازاین فرایند برای پوست شما بسیار مضر خواهد بود. بهتر است از قرارگیری در معرض تابش مستقیم و مستمر نور خورشید اجتناب کنید.
  3. از دیگر نکات برای مراقبت بعد پلاسما جت استفاده از کرم‌های ضدآفتاب با 50SPF است. استفاده از این کرم‌های ضدآفتاب کمک می‌کند پوست شما در زمان کوتاه‌تری از طریق خنثی‌کردن اشعه‌های مضر آفتاب بهبود پیدا کند. اگر به هر دلیلی ناچار هستید مدام بیرون از منزل باشید و وقت زیادی در معرض آفتاب بگذرانید، باید از ضدآفتاب‌های باکیفیت برای محافظت از پوست خود استفاده کنید. برای انتخاب ضدآفتاب مناسب پوست خود باید با پزشک متخصص خود مشورت کنید.
  4. بعد از انجام پلاسما به‌هیچ‌عنوان نباید از روش‌های دیگری از جمله لیزردرمانی، لایه‌برداری‌های شیمیایی، بوتاکس و تزریق فیلرها استفاده کنید. در حقیقت استفاده از این روش‌ها می‌تواند درمان شما را دچار اختلال کرده و موجب آسیب‌دیدگی پوست ناحیه‌ای که در آن پلاسما جت را انجام داده‌اید، شود. این روش نباید هم‌زمان با دیگر روش‌های زیبایی انجام شود. در این صورت عوارض جانبی بسیاری برای پوست شما ایجاد خواهد شد، البته با رعایت فاصله زمانی مناسب اختلالی در روند درمان شما وجود ندارد و شما می‌توانید در فاصله زمانی مشخص تمام این فرایندها را پشت سر بگذارید.
  5. تا 21 روز قبل و پس از آن نباید از بوتاکس یا پرکننده‌ها استفاده نمایید. همچنین لیزر و لایه‎برداری تا 90 روز قبل و بعدازاین روش ممنوع است، چراکه این امر می‌تواند مشکلاتی را در نواحی موردنظر ایجاد کند.

چرا استفاده منظم از ضدعفونی‌کننده‌ها در زمان مراقبت بعد پلاسما جت مهم است؟

اگر درمان زیبایی به‌درستی انجام شده باشد و هیچ‌گونه عفونتی در دوره نقاهت رخ ندهد، اما این ناحیه در معرض عواملی محیطی از جمله تماس با لباس‎های غیر استریل هنگام بهبودی قرار خواهد گرفت، درحالی‌که مشتری باید مطمئن شود از تمام خطرات ایجاد عفونت خودداری کند. گاهی اوقات تا حدودی از تماس با اشیاء یا لباس‌های غیر استریل نمی‌توان خودداری کرد؛ بنابراین ناحیه درمان باید تا زمان تشکیل پوست زخم‌ها به‌صورت دوره‌ای با ضدعفونی‌کننده مناسب تمیز شود. محلول‌های بنزالکونیم کلرید در صورت استفاده مناسب می‌تواند بهترین نتیجه را دربرداشته باشد. ترکیب ضدعفونی‌کننده فعالی که پیشنهاد می‌شود بعدازاین نوع درمان‌های زیبایی استفاده شود، بنزالکونیم کلرید است.

محلول‎های ضدعفونی‌کننده به‌صورت گسترده در بازار پیدا می‌شوند. معمولاً غلظت این محلول‌ها بین 0.17% تا 0.2% است. این محلول‌های ضدعفونی‌کننده باید در ناحیه درمان در هنگام صبح، اوایل بعدازظهر و شب قبل از خواب استفاده شود. از دیگر ضدعفونی‌کننده‌ها نباید استفاده شود. اگر از ضدعفونی‌کننده‌ها بر پایه الکل استفاده شود، ممکن است احتمال ایجاد اثرات نامطلوب را افزایش دهد. ناحیه درمان شده را دو بار در روز یکی هنگام صبح و دیگری قبل از خوابیدن با استفاده از محلول بنزالکونیم کلرید شستشو دهید.

  • در صورت نیاز دفعات شستشو را افزایش دهید.
  • با استفاده از حوله تمیز و به‌آرامی ناحیه موردنظر را خشک کنید.
  • استفاده از هرگونه پلاستر اجتناب کنید.

 

مراقبت بعد پلاسما جت

 

درمان عوارض ناشی بعد از پلاسما جت چگونه است؟

  • پس از انجام پلاسما جت ممکن است برخی از عوارض جانبی در ناحیه موردنظر مشاهده شود که برای درمان آن نیاز دارید مراقبت‌های خاصی را انجام دهید.
  • با توجه به این‌که درمان این روش به‌سرعت و در کمترین زمان ممکن انجام می‌گیرد، می‌تواند عوارض بعد از آن را کاهش دهد. در این صورت اگر مراقبت‌های لازم را جدی نگیرید این امر می‌تواند مشکلاتی را برای شما ایجاد کند، به همین علت انجام مراقبت‌‎های زیر می‌تواند این عوارض را درمان کند.
  • بعد از انجام پلاسما جت احتمالاً در ناحیه موردنظر احساس سوزش کنید، این امر طبیعی است و پس از گذشت چند ساعت خودبه‌خود از بین می‌رود. اگر این عوارض به مدت طولانی‌تری مشاهده شد می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید.
  • از دیگر عوارض این روش متورم شدن نواحی پوست است که برای رفع تورم در نواحی موردنظر می‌توانید کمپرس آب سرد روی پوست خود قرار دهید. توجه داشته باشید که به‌صورت مستقیم یخ را روی ناحیه موردنظر قرار ندهید، چراکه می‌تواند موجب ایجاد آسیب به بافت شود.
  • بعد از درمان با پلاسما جت باید از داروهای ضدالتهابی از جمله آسپرین، استروئید و ایبوپروفن اجتناب کنید. این داروها ضد رقیق شدن خون هستند و به همین دلیل، امکان خون‌ریزی در بدن شما را افزایش می‌دهد. مصرف الکل نیز موجب رقیق شدن خون می‌شود و ممکن است فرد دچار خون‌ریزی شود. بهتر است پس از انجام این روش درمانی حداقل تا یک هفته از مصرف الکل خودداری کنید.
  • در صورت تورم ناحیه تحت درمان برای کاهش این تورم از دست‌کاری و ماساژ دادن آن خودداری کنید. دست زدن و فشار دادن ناحیه موردنظر نه‌تنها طول درمان را بهتر نمی‌کند، بلکه موجب ماندگاری بیشتر تورم در بدن شما می‌شود، بهتر است از دست‌کاری این نقاط اجتناب کنید.
  • اگر پلاسما جت بینی انجام داده‌اید از قراردادن سر به سمت پایین در مدت طولانی خودداری کنید؛ چراکه این کار می‌تواند تورم در نواحی تحت درمان را افزایش دهد.

نکات اصلی مراقبت پس از درمان

نکات اصلی برای مراقبت بعد از پلاسما جت به‌صورت زیر است:

  1. ناحیه موردنظر را تمیز نگه‌دارید و از ایجاد عفونت تا تشکیل پوست زخم‌ها خودداری کنید.
  2. با تشکیل پوست زخم‌ها، آن‌ها را برندارید و اجازه دهید پوست‌های خشک‌شده خودشان بیفتند. اگر لایه پیر پوست در حال پوسته‌پوسته شدن است، به آن دست نزنید.
  3. استفاده از لوازم آرایشی تا اتمام پوسته‌پوسته شدن یا لایه‌برداری یا افتادن خودبه‌خود پوست زخم‌های ایجاد شده خودداری کنید.
  4. استفاده‌نکردن از پلاسترها (باندپیچی) در ناحیه درمان شده، چراکه این کار فرایند بهبود طبیعی پوست را به تأخیر می‌اندازد و ممکن است موجب افزایش ایجاد اثرات نامطلوب شود.
  5. خودداری از قرارگرفتن در مقابل نور خورشید و استفاده از ضدآفتاب قوی در ناحیه درمان شده، چراکه این کار باید پس از افتادن خودبه‌خود پوست‌های زخم ایجاد شده انجام شود. توجه داشته باشید که علی‌رغم استفاده از ضدآفتاب، از قرارگرفتن در معرض نور شدید تا پس از 3 ماه از آخرین درمان اجتناب کنید.

مراقبت‌های ضروری بعد از انجام پلاسما

  • مراقبت‌های ضروری بعد از انجام پلاسما شامل موارد زیر هستند:
  • دست‌کاری نکردن زخم‎‌ها
  • اجتناب از رانندگی بعد از پلاسما جت پلک به‌دلیل تورم و خارش
  • قرار نگرفتن در معرض نور آفتاب بدون استفاده از وسایل محافظتی
  • استفاده‌نکردن از اسکراب و یا شوینده‌های لایه‌بردار به مدت یک هفته بعد از عمل

بعد از پلاسماجت چه باید کرد؟

بعد از پلاسما جت باید یک‌سری مراقبت‌های لازم را برای ناحیه تحت درمان انجام داد. اگر مراقبت‌ها بعد از عمل به‌درستی انجام شوند طول درمان می‌تواند کاهش پیدا کند.

در این مقاله به روش‌های مراقبت بعد پلاسما جت و این‌که چرا مراقبت بعد از پلاسما جت بسیار اهمیت دارد، اشاره کردیم.

 

 

شما می‌توانید برای بیان پیشنهادات و نظرات خود در این رابطه از طریق راه ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

لینک کوتاه مقاله : https://niklaser.com/?p=2476

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس
  • نشانی :
    تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به دوراهی قلهک – جنب بیمارستان ایرانمهر
  • شماره تماس :
    09380118810 - 021-22004102
    021-22610240 - 021-22610350
    021-22004103 - 09129640360
  • ایمیل :
    info@niklaser.com