close

عوارض لیزر واژن چیست؟

عوارض لیزر واژن

عوارض لیزر واژن ممکن است موجب تغییر در بافت پوست، تورم و قرمزی آن هم به‌صورت جزئی باشد. عوارض لیزر ناحیه تناسلی یکی از موضوعاتی است که برخی از افراد از انجام این روش زیبایی دغدغه‌‎های بسیاری دارند. درصورتی‌که لیزر ناحیه بیکینی به‌صورت کاملاً بهداشتی، غیرتماسی و اصولی صورت گیرد، خطراتی را به‌دنبال ندارد. اشعه لیزر می‌تواند تأثیر بسیاری بر روی فولیکول‎ها داشته باشد. به‌همین دلیل در زمان استفاده از لیزر برای ازبین‌بردن موهای زائد بیکینی در برخی از افراد ممکن است عوارضی از جمله خارش موقت، قرمزی و یا تورم ایجاد شود، البته این عوارض بسیار ناچیز هستند و هیچ‌گونه نگرانی در این رابطه وجود ندارد؛ بنابراین، برای ممانعت از عوارض لیزر واژینال باید به مراکز مجهز و معتبر مراجعه نمایید و سعی کنید وسایل شخصی خود را به‌همراه داشته باشید. در برخی از موارد حتی ممکن است منجر به سوختگی پوست ناحیه تناسلی شود، البته این مسئله گاهی اوقات به سبب ظریف بودن پوست و یا ماهر نبودن پزشک انتخاب شده رخ می‌دهد.

آیا لیزر واژن خطر دارد؟

معمولاً خانم‌هایی که تحت درمان لیزر واژن قرار می‌گیرند احتمالاً بعد از درمان و یا در طی لیزر دچار علائمی از جمله سوزش، خارش، قرمزی شوند. به‌طورکلی عوارض جانبی این روش بیش از 24 تا 48 ساعت بیشتر طول نمی‌کشد و تابه‌حال گزارشی در رابطه با تأثیرات طولانی‌مدت یا عوارض مرتبط با لیزر موهای زائد داده نشده است. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید خانم‎ها به آن توجه کنند نظافت و سلامت ناحیه تناسلی است. امروزه متأسفانه به نظافت و سلامت این ناحیه اهمیت چندانی داده نمی‌شود. برخی از بیماری‌های ممکن است به‌دلیل رعایت نشدن نظافت در این قسمت ایجاد شوند. هرچند برخی از بیماری‌ها از طریق رابطه جنسی انتقال داده می‌شود، اما رعایت نظافت می‎تواند جلوگیری از ابتلا به برخی از بیماری‌ها مؤثر باشد.

یکی از ساده‌ترین کارها برای نظافت و تمیز نگه‌داشتن ناحیه تناسلی ازبین‌بردن موهای زائد است. برای ممانعت از ابتلا به انواع بیماری‌های تناسلی باید تمام افراد نظافت را رعایت کنند. برای ازبین‌بردن موهای این بخش شیوه‌های متعددی از جمله شیو، وکس و اپیلاسیون وجود دارد، اما بهترین روش استفاده از لیزر است. استفاده از دیگر روش‌ها، رشد موها را به‌صورت موقت متوقف می‎کند، اما استفاده از لیزر رشد موها را تنها پس از چندین جلسه به‌‍‌‌‌‌صورت کامل از بین می‌برد. انجام لیزر بیکینی برای افرادی که به یک کلینیک مجهز و پزشک متخصص زیبایی مراجعه می‌کنند، خطری به‌همراه ندارد.

 

عوارض لیزر واژن

 

عوارض و خطرات لیزر بیکینی

استفاده از هر روش درمانی دارای عوارض است، اما اگر لیزر به‌صورت درست و اصولی انجام شود خطراتی به‌همراه نخواهد داشت. استفاده از تیغ برای شیو می‎تواند موجب بروز عوارضی از قبیل قرمزی، زخم، بریدگی، افزایش عفونت‌های پوستی و تب‌خال و زگیل تناسلی شود. استفاده از این روش علاوه‌بر این عوارض موجب ایجاد جوش و موی زیرپوستی می‌شود، اما لیزر این عوارض را ندارد.

لیزر می‌تواند بر روی فولیکول‌های پوست تأثیرگذار باشد و آن‌ها را دچار تغییر کند. استفاده از لیزر برای ناحیه بیکینی می‌تواند عوارضی از جمله قرمزی پوست را به‌همراه داشته باشد. ممکن است در برخی از موارد البته به‌ندرت موجب سوختگی شود. در مواردی دیگر ممکن است پوست شما بعد از انجام لیزر دچار خارش شود، البته خاراندن این ناحیه می‌تواند تأثیرات بدی به‌دنبال داشته باشد و موجب قرمزی ناحیه موردنظر شود.

از دیگر عوارض لیزر واژن می‌توان به احساس درد اشاره کرد، البته عوارض لیزر موهای زائد موقت است و سریع از بین خواهد رفت. افرادی که از لیزر برای ازبین‌بردن موهای زائد خود از جمله ناحیه بیکینی استفاده می‌کنند، همواره این نگرانی را دارند که اشعه لیزر به‎دلیل نفوذ به اندام‌های داخلی و ساختار سلولی بدن بتواند باعث ایجاد ناباروری شود. براساس تحقیقات انجام شده پرتوهایی که در جریان این روش زیبایی استفاده می‌شوند انتشار داده نمی‌شوند و نمی‌تواند به هیچ یکی از اعضای داخلی بدن نفوذ کرده و در نتیجه به آن صدمه برسانند.

عوارض احتمالی لیزر ناحیه تناسلی

عوارض لیزر ناحیه تناسلی می‎تواند شامل موارد زیر باشد:

  • قرمزی و التهاب
  • خارش
  • التهاب و تورم جزئی فولیکول مو
  • تاول یا پوسته‌پوسته شدن
  • تغییر در رنگ پوست

در روش‌های لیزردرمانی تورم و قرمزی پوست جزء جدایی‌ناپذیری این متدها محسوب می‌شود و ممکن است این عوارض به حساسیت پوستی شما ارتباط داشته باشد. این امکان وجود دارد در طول جلسه احساس سوزش و یا ناراحتی داشته باشید. برخی از تکنسین‌ها پیش از شروع کار، از کرم‌های بی‌حس‌کننده استفاده می‌کنند.

نکته: توجه داشته باشید هرچند لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی بدون خطر است، اما پزشکان استفاده از این روش را برای زنان باردار توصیه نمی‌کنند و پیشنهاد می‌کنند درمان را بعد از دوران حاملگی موکول نمایند.

عوارضی که در موارد فوق ذکر شد کاملاً طبیعی و اغلب بین 1 تا 2 روز از بین می‌رود و به‌مرور موهای زائد شروع به نازک و کم شدن می‌کنند.

عوامل مؤثر در کاهش عوارض لیزر واژینال

عوامل مؤثر در کاهش عوارض لیزر شامل موارد زیر است:

  • انتخاب یک مرکز زیبایی معتبر و مجهز به پیشرفته‌ترین دستگاه لیزر
  • مراقبت قبل از لیزردرمانی
  • مراقبت بعد از لیزردرمانی
  • مراقبت بین جلسات مراجعه

 

عوارض لیزر واژن

 

عوارض لیزر واژن در دوران بارداری

پزشکان به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنند خانم‌ها در دوران بارداری برای ازبین‌بردن موهای زائد ناحیه تناسلی از لیزر استفاده کنند. دلیل استفاده‌نکردن از آن این است که هنوز هیچ‌گونه تحقیق و پژوهشی اثبات نکرده است که لیزر موهای زائد در دوران بارداری برای مادر و جنین ضرری ندارد. ازآنجایی‌که در دوران بارداری هورمون‌ها در حال تغییر هستند؛ بنابراین بهتر است از این روش استفاده نشود. اگر قصد استفاده از روش لیزر برای ازبین‌بردن موهای زائد ناحیه بیکینی خود هستید، بهتر است تا زمان تولد فرزند خود صبر کنید. معمولاً پزشکان پیشنهاد می‌کنند برای استفاده از لیزردرمانی چند هفته بعد از به‌دنیاآمدن فرزند خود صبر کنند تا پروسه لیزر کردن کاملاً ایمن و بدون خطر باشد.

عوارض لیزر ناحیه تناسلی برای دختر مجرد

معمولاً ممکن است در برخی از دختران این نگرانی وجود داشته باشد که استفاده از لیزر برای ازبین‌بردن موهای زائد به‌دلیل نفوذ اشعه‌های آن در زیرپوست موجب ناباروری و ایجاد آسیب شود. امروزه اغلب دخترانی که از لیزردرمانی برای ازبین‌بردن موهای زائد ناحیه تناسلی خود استفاده می‌کنند، دریافته‌اند این روش بسیار ایمن و درد چندانی ندارد. به نظر نمی‎رسد خطرات و یا آسیب‎های بلندمدتی در این مورد با این روند وجود داشته باشد. به‌طورکلی ممکن است در برخی از افراد بعد از لیزر موهای زائد عوارض جانبی و جزئی را تجربه کنند.

عوارض لیزر واژن شامل موارد زیر است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. سوزش پوست

بعد از لیزر موهای زائد امکان ایجاد علائمی از قرمزی، تورم و ناراحتی موقتی وجود دارد، اما به طور معمول هرگونه علائم بعد از گذشت مدت کوتاهی از بین می‌روند. ممکن است این تغییرات موقتی یا دائمی باشند.

  1. تغییر رنگ‌دانه

استفاده از لیزردرمانی برای ازبین‌بردن موهای زائد ممکن است پوست آسیب‌دیده را تیره‌تر یا روشن‌تر کند. روشن‌تر شدن پوست برای افرادی که قبل یا بعد از لیزر در مقابل نور خورشید زیاد قرار می‌گیرند و یا افرادی که دارای پوست تیره‌ای دارند، تأثیرگذار است. به‌ندرت ممکن است بعد از لیزر موهای زائد عوارضی از جمله تاول، پوسته‌پوسته شدن، جای زخم و یا دیگر تغییرات در بافت پوست ایجاد شود. از دیگر عوارض جانبی این روش می‌توان به تغییر رنگ موهای لیزر شده و یا رشد بیش از حد مجاز مو در اطراف ناحیه تحت لیزر، به‌ویژه در پوست‌های تیره اغلب این علائم رویت می‌شود.

مراقبت‌های بعد از لیزر موهای زائد بیکینی شامل چه مواردی است؟

استفاده از محصولات مراقبتی بعد از لیزر به مدت 3 تا 5 روز الزامی است. محصولات مراقبتی باید تا یک هفته بعد از درمان استفاده شوند تا با رفع موهای زائد و از بین رفته برای جداشدن از پوست به کمک نیاز دارند ریسک رشد موهای زائد زیرسطح پوست را کاهش دهند و نتایج مؤثری داشته باشند. به مدت 24 ساعت از دوش آب داغ، سونا و هر نوع فعالیتی که دمای بدن را بالا می‌برد، اجتناب کنید. قرارگرفتن در معرض نور آفتاب بعد از لیزر می‌تواند موجب تغییر رنگ پوست آن ناحیه شود؛ بنابراین از قرارگرفتن در مقابل نور آفتاب اجتناب کنید. از انجام فعالیت‌های سنگین تا 24 ساعت بعد از لیزر خودداری کنید. از خاراندن و یا دست‌کاری کردن ناحیه موردنظر خودداری کنید. در فواصل بین درمان از تیغ یا ژیلت برای شیو کردن استفاده نمایید. برای خارج شدن موها از پوست از لایه‌بردار ملایم به مدت یک هفته بعد از درمان استفاده نمایید.

ممنوعیت استفاده از لیزر بیکینی

افرادی که به عفونت‌هایی از جمله زگیل تناسلی یا تب‌خال تناسلی مبتلا هستند نباید از تیغ استفاده کنند. متأسفانه امروزه به‌سبب هزینه بالای این روش، لیزر موهای زائد از طریق مراکز غیراستاندارد صورت می‌گیرد و این مسئله موجب بروز عوارض مختلفی در بیماران شده است. عوارض لیزر واژن اغلب به‌خاطر نبود رعایت نکات ایمنی لیزر پزشکی در مراکز غیراستاندارد دیده می‌شود.

معمولاً عوارض لیزر در مراکز غیراستاندارد انتقال بیماری زگیل تناسلی زنان است. ممکن است فرد دچار ویروس HPV شده باشد و تحت لیزر موهای زائد قرار گیرد، در این صورت علاوه‌بر گسترش بیماری در خود فرد، احتمال آلود شدن دستگاه لیزر نیز وجود دارد. در صورت رعایت‌نکردن نکات ایمنی و ضدعفونی مناسب دستگاه، احتمالاً انتقال بیماری به نفر بعد وجود خواهد داشت. در صورت رعایت‌نکردن نکات ایمنی این امکان وجود دارد سوختگی و لکه‎های دائمی بر روی اندام تناسلی ایجاد شود. امروزه لیزر ناحیه بیکینی یکی از پرطرفدارترین روش‎ها محسوب می‎شود و روند روبه‎رشد دارد. عوارض لیزر واژینال بسیار ناچیز است و طی 25 سال گذشته روزبه‌روز استفاده از این روش افزایش می‎یابد.

در این مقاله سعی شد عوارض لیزر واژن را برای شما بیان کنیم. عوارض لیزر ناحیه تناسلی بسیار ناچیز و جزئی است و خطری برای فرد به‌همراه ندارد. شما می‌توانید به یک مرکز معتبر و مجهز به پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها مراجعه کنید و با اطمینان خاطر بیشتری از این روش برای ازبین‌بردن موهای زائد ناحیه بیکینی استفاده کنید.

 

 

شما می‌توانید برای ثبت نظرات و پیشنهادهای خود و ارتباط با ما از روش زیر در تماس باشید.

لینک کوتاه مقاله : https://niklaser.com/?p=2594

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس
  • نشانی :
    تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به دوراهی قلهک – جنب بیمارستان ایرانمهر
  • شماره تماس :
    09380118810 - 021-22004102
    021-22610240 - 021-22610350
    021-22004103 - 09129640360
  • ایمیل :
    info@niklaser.com