close

مراقبت‌های بعد از اندولیفت برای جلوگیری از عوارض اندک احتمالی

مراقبت های بعد از اندولیفت

مراقبت‌های بعد از اندولیفت هنگامی آغاز می‌شوند که پزشک متخصص روند انجام اندولیفت را به‌خوبی به پایان برساند. این مراقبت‌ها که برای جلوگیری از عوارض اندولیفت لحاظ می‌شوند باید توسط خود فرد متقاضی‌ انجام بشود. در صورت عدم رعایت این موارد، دوره نقاهت بعد از عمل طولانی می‌شود و ممکن است برخی آسیب‌ها نیز به شخص وارد شود. ازجمله مواردی که به‌عنوان مراقبت‌های بعد از لیزر اندولیفت می‌تواند مدنظر قرار گیرد، نکاتی همچون استفاده از بسته‌های یخ برای ممانعت از تورم و کبودی در ناحیه تحت درمان، عدم مصرف مشروبات الکلی، عدم مصرف دخانیات، عدم مصرف خودسرانه داروها در چند روز ابتدای بعد از عمل و مصرف منظم داروهای تجویزشده توسط پزشک است. لازم به ذکر است که عوارضی که برای این روش در نظر گرفته می‌شود موارد بسیار نادری هستند که به‌شکل بسیار خفیف در برخی از افراد و برای کوتاه‌مدت ممکن است بروز کنند.

  اندولیفت، ساختار و اثرگذاری آن

اندولیفت یک روش درمانی است که در مجموعه عمل‌های غیرجراحی قرار می‌گیرد. این روش هیچ‌گونه اثر زخمی بر روی پوست باقی نگذاشته و به همراه آن درد و ناراحتی نخواهد بود. از این روش برای بازسازی و تقویت پوست و در نهایت مستحکم‌تر شدن آن استفاده می‌شود. این روش که امروزه به‌عنوان روشی جایگزین برای عمل‌های جراحی محسوب می‌شود، خطرات احتمالی و مشکلاتی که ممکن است بر اثر اعمال جراحی به وجود بیاید را ندارد و زمانی که افراد پس از انجام آن بهبودی پیدا می‌کنند نسبت به جراحی‌های اندام پوست کم‌تر است. اندولیفت از اشعه لیزر با طول‌موج ۱۴۷۰ نانومتر بهره می‌برد. این روش از دو جنبه بر پوست و استحکام آن اثر می‌گذارد که بر مراقبت های بعد از اندولیفت نیز اثرگذارند و عوارض اندولیفت را کاهش می‌دهند. یکی از این جنبه‌ها ازبین‌بردن یاخته‌های چربی است که از طریق حرارت ایجادشده در بافت‌های زیر بافت پیوندی صورت می‌گیرد و هسته‌های حلقه‌انگشتری آن را هدف قرار داده و با شکستن ساختار DNA یاخته، از بازسازی‌ آن ممانعت به عمل می‌آورد. نابودی سلول‌های بافت چربی باعث استحکام و کشیدگی پوست می‌شود.

دستگاه و روش اندولیفت یک تفاوت عمده با بسیاری از روش‌های لیزری دیگر در حوزه زیبایی دارد و آن این است که در این روش هندپیسی وجود ندارد که به‌صورت سطحی بخواهد بر روی پوست اثرگذاری داشته باشد بلکه در آن فیبرهای نوری بسیار نازکی که ابعادی در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میکرومتر برای نواحی صورت و ۴۰۰ تا ۶۰۰ میکرومتر برای نواحی بدنی دیگر دارند از محول ورودی بسیار نازکی در زیر پوست به درون آن فرستاده شده و بخش تولیدکننده انرژی آن که یک لیزر دایودی است انرژی موردنظر را به از طریق این فیبر به لایه‌های معینی از پوست ارسال می‌کند. همان‌طور که پیش‌تر نیز بیان شد این کار به دو هدف مشخص در پوست می‌انجامد که یکی از آن‌ها حذف بافت چربی و دیگری افزایش ساخت رشته‌های پروتئینی کلاژن و الاستین است. نتیجه نهایی همه این اتفاقات، انتقال انرژی N.IR لیزر و افزایش کیفیت لایه Dermis پوست و نیز ازبین‌بردن Cellulite پوستی خواهد بود.

 

مراقبت های بعد از اندولیفت

 

نحوه اثرگذاری روش درمانی اندولیفت:

برانگیختن یاخته‌های زیرپوست با سرعت و قدرت بالا برای بالابردن میزان متابولیسم بافت چربی صورت می‌گیرد که به این عمل لیپولیز نیز گفته می‌شود. لیپولیز می‌تواند اثربخشی مناسبی بر استحکام پوست داشته باشد. شلی و چین‌وچروک‌های پوستی بعضاً به دلیل جمع‌شدن اندک چربی در زیر آن است و بعد از انجام این عمل نیز باید مراقبت های بعد از لیزر اندولیفت را به‌خوبی رعایت کرد تا این مشکلات تکرار نشود.

در صورت وجود سطوح کم افتادگی پوست، از این روش می‌توان در نواحی صورت، بازوها و گردن استفاده کرد. راه دیگر افزایش استحکام پوست و بازسازی آن به کمک دستگاه اندولیفت، افزایش فرایند کلا‌ژن‌سازی و الاستین‌سازی از طریق تأثیر بر بافت همبند است که به آن Neocollagenesis نیز گفته می‌شود.

یکی از نکاتی که به مراقبت های بعد از اندولیفت نیز مرتبط می‌شود این است که اغلب سلول‌های بدن دارای بستره‌ای به نام ماتریکس خارج سلولی هستند که شامل مواد گوناگونی همانند آنزیم‌ها و پروتئین‌‌های مختلف است. هرکدام از پروتئین‌های ماتریکس به کار معینی مشغول‌اند و می‌توان با استفاده از اندولیفت عملکرد سوخت‌وسازی آن‌ها را درون ماتریکس افزایش داد. این تغییرات سبب می‌شود تا شادابی پوست زیاد شده و شکل ظاهری آن بهتر گردد. به‌طور دقیق‌تر، سازوکار این روش را این‌گونه می‌توان تشریح کرد که انرژی فتون‌های نوری به پوست برخورد کرده و لایه‌های آن را تا دمای مشخصی گرما می‌دهد. این انرژی فتون‌های نوری حاصل بازگشت الکترون‌های برانگیخته‌شده از لایه‌هایی اوربیتالی بالاتر به لایه‌های پایین‌تر است.

می‌توان یکی از مهم‌ترین سازوکارهای اثرگذاری این راه درمانی را که به‌نحوی سبب کاهش عوارض اندولیفت نیز می‌شود به این صورت تشریح کرد که زمانی که انرژی گرمایی در لایه معینی در پوست افزایش می‌یابد، حرارت در آن نقطه بالا می‌رود و این باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن به دو منظور خون‌رسانی را به آن نقطه افزایش دهد. یکی اینکه تعادل گرمایی را بازگرداند و دیگری اینکه التهاب به‌وجودآمده در آن مکان از بدن را کاهش دهد. از سوی دیگر می‌دانیم که جریان خون دارای مقدار زیادی مواد قندی و اکسیژن است که به‌عنوان ماده مصرفی یاخته‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. خون همچنین حاوی مقادیر زیادی از مواد دیگر دفعی و جذبی بدن مانند هورمون‌ها و دی‌اکسید کربن و … است.

هنگامی‌که مواد غذایی و اکسیژن به مقدار بیش‌تری به ناحیه تحت درمان برسد، قاعدتاً رشته‌های کلاژن و الاستین بیش‌تری نیز ساخته خواهد شد و این مسأله باعث افزایش استحکام پوست در ناحیه موردنظر می‌شود. روش اندولیفت همچنین می‌تواند بر روی رگ‌های دستگاه لنفاوی و غدد آن نیز اثر بگذارد و از این طریق به کشیدگی پوست کمک کند. کانتورینگ و استحکام‌بخشی و رفع سلولیت‌های پوستی از دیگر مزیت‌های استفاده از روش اندولیفت است.

اندولیفت تقریباً می‌تواند بر کل نقاط بدن اثرگذاری داشته باشد اما بیش‌تر مناطقی از بدن که تاکنون از این دستگاه برای بهبود وضعیتشان استفاده‌شده در صورت قرار دارند و مراقبت های بعد از اندولیفت نیز بیش‌تر تمرکزشان بر روی این ناحیه از بدن است. در میان نقاط مختلف موجود در صورت انسان، اندولیفت برای برطرف‌سازی افتادگی پوست و چین‌وچروک‌های آن و نیز رفع چربی‌های زائد در سومین بخش از صورت که همان چانه، غبغب و اطراف دهان و گردن است به مقدار بیش‌تری به کار می‌رود و مراقبت‌های بعد از لیزر ادولیفت نیز در این مناطق ضروری‌تر است. از اندولیفت همچنین می‌توان برای اصلاح افتادگی پوست در مناطقی که نزدیک پلک‌ها و گونه‌ها است بهره برد. حرارت ایجادشده بر اثر اندولیفت باعث ذوب‌شدن چربی‌های اضافی و منقبض‌شدن سریع ناحیه زیر عمل می‌شود. برخی از مناطق دیگر بدن که می‌توان اندولیفت را برای آن‌ها به کار برد شامل ران‌ها و مچ پا، اطراف شکم، زانوها و ماهیچه‌های سرینی است. لازم به ذکر است که فیبر اپتیکالی که برای این نواحی بدن استفاده می‌شود بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میکرومتر قطر دارد.

 

مراقبت های بعد از اندولیفت

 

مزیت‌های روش اندولیفت

از مزایای این روش درمانی که با کاهش عوارض اندولیفت نیز مرتبط است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم نیاز افراد به دوران نقاهت پس از انجام تحریک بافتی لیزر اندولیفت برای کشیدگی و ازبین‌بردن سلولیت پوست
  • انتخاب‌شدن دقیق بافت موردنظر برای درمان و نفوذ تعیین‌شده و مهندسی‌شده پرتو مادون‌قرمز به لایه‌های پوست
  • برخورداری این روش از ایمنی بسیار بالا و امنیت فرد متقاضی و پزشک متخصص از نظر امواج مورداستفاده
  • امکان استفاده ترکیبی از این روش درمانی در کنار سایر روش‌ها مانند هایفوتراپی
  • یک روش غیرتهاجمی (Non-Ablative) است که حداقل میزان تهاجم را دارد.
  • فعال‌سازی ساخت کلاژن‌ها و سازوکارهای میتوکندری در ماده زمینه‌ای آن
  • رگ‌‌سازی در نواحی تحت درمان که به دلیل افزایش حرارت اتفاق می‌افتد
  • کم‌بودن قیمت اندولیفت و کار با این دستگاه در قیاس با عمل جراحی
  • عدم وجود خون‌ریزی در این روش برخلاف روش‌های جراحی
  • عدم نیاز به انجام برش و بخیه‌های مرسوم در اعمال جراحی
  • عدم جمع‌شدن خون در بخش‌های خارج از عروق بدنی
  • عدم نیاز به بی‌هوشی و با استفاده از بی‌حسی موضعی
  • امکان استفاده از دو ترکیب اندولیفت و لایت‌اسکن
  • امکان تصحیح خطوط گردن و صورت و بازوها
  • دوره نقاهت بسیار کوتاه یا بدون دوره نقاهت
  • بهترین روش بلفاروپلاستی بینی و پلک
  • دیده‌شدن نتایج آن از همان جلسه اول
  • عدم ایجاد زخم یا اسکارهای پوستی

نتایج درمانی با استفاده از روش اندولیفت به‌سرعت امکان مشاهده‌شدن دارند و چندساعت بعد از عمل تأثیرات آن به مقدار زیادی دیده خواهد شد و این تأثیرات برای مدت‌زمان طولانی باقی خواهد ماند اما بهترین زمان برای دیدن نتایج درمانی آن ۶ ماه بعد از انجام عمل خواهد بود بنابراین سریع بودن امکان مشاهده نتایج درمانی از یک سو و از طرف دیگر طولانی‌مدت بودن بقای اثر آن از ویژگی‌های اصلی این روش است که البته با رعایت مراقبت های بعد از اندولیفت نیز می‌توان بر کیفیت این اثرگذاری افزود. برخی افراد متقاضی انجام اندولیفت از این می‌پرسند که نتایج بهینه این روش چه زمانی مشخص خواهد شد اما باید دانست که به دلیل متفاوت بودن بازه‌های زمانی‌ای که پروتئین‌های کلاژن و الاستین در لایه‌های عمیق پوست افراد مختلف ساخته می‌شوند و این مورد نیز با گذر زمان افزایش می‌یابد، رسیدن به سطح بهینه ساخت کلاژن و رفع سلولیت‌های پوستی در ‌افراد گوناگون متفاوت خواهد بود.

 

مراقبت های بعد از اندولیفت

 

عوارض جانبی اندولیفت

هرچند رعایت مراقبت های بعد از لیزر اندولیفت از اهمیت زیادی برخوردار است، استفاده از این روش دارای عوارض درمانی خاصی نیست و تنها می‌توان به این اشاره کرد که بعضی‌اوقات در برخی افرادی که از آن استفاده می‌کنند و در ناحیه‌ای از پوست که فیبر نوری بسیار نازک وارد بدن می‌شود مقدار بسیار اندکی تورم یا التهاب پوستی دیده می‌شود که اصلاً مشکل خاصی نبوده و در مدت‌زمان بسیار کمی در حد چند روز به‌طور کامل رفع خواهد شد.

 مراقبت‌ها و نکات بعد از درمان با روش اندولیفت

مدت‌زمانی که طول می‌کشد تا این راه زیباسازی در بدن افراد مختلف پاسخ دهد مقدار یکسانی نبوده و به وضعیت جسمانی هر متقاضی بستگی دارد اما مراقبت‌های درمانی برای همه یکسان است و سبب کاهش عوارض اندولیفت می‌شود. از مراقبت‌هایی که پس از انجام این راه درمانی می‌توان به آن اشاره کرد:

  • بهتر است برای مدت دو الی سه هفته از انجام فعالیت‌های بدنی سنگین پرهیز شود چون ممکن است سبب باعث ایجاد کبودی و بادکردگی شود.
  • مراجعین به خاطر شرایط بدنی متفاوت، دوره بهبودی یکسانی ندارند و نتیجه نهایی معمولاً بعد از دو تا چهار هفته دیده خواهد شد.
  • تورم یا التهاب یا کبودی احتمالی که در محل انجام عمل ممکن است تجربه شود نهایتاً ظرف دو هفته رفع خواهد شد.
  • قرمزی، تورم ملایم یا بی‌حسی از عوارضی است که ممکن است در برخی مراجعین دیده شده و زود از بین برود.
  • پانسمان اندکی که هنگام این عمل زیبایی بر روی صورت قرار می‌گیرد، بعدازآن برداشته خواهد شد.
  • هنگام خواب باید سر در مکانی بالاتر از مکان قفسه سینه و سایر نقاط بدن قرار بگیرد.
  • امکان انجام فعالیت‌های روزمره بلافاصله بعد از انجام این روش به‌طور کامل وجود دارد.

برخی از دیگر مراقبت‌های بعد از لیزر اندولیفت را می‌توان به‌صورت زیر بیان کرد:

i.     ضرورت حفظ پوست در برابر نور خورشید و آسیب‌های محیطی
ii.    ضرورت مرطوب نگه‌داشتن پوست به‌طور مداوم
iii.   ضرورت عدم استفاده از دخانیات یا الکل
iv.   ضرورت عدم استفاده از داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین
v.    ضرورت دور بودن از استرس برای مدت چند روز پس از انجام اندولیفت
vi.   ضرورت پرهیز از بی‌حرکتی و لزوم فعال بودن برای به جریان انداختن بیش‌تر خون در بدن
vii.  تمیز کردن پوست به‌آرامی و شست‌وشوی صورت با محلول آب‌نمک یا سرکه رقیق
viii. متوقف کردن استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی به‌ویژه محصولات دارای اسیدیته بالا تا
ix.  استفاده از یخ به‌ویژه بر روی پوست‌هایی که دارای تورم یا قرمزی هستند می‌تواند اثر نرم‌کنندگی داشته باشد
x.   ضرورت استفاده دقیق و مرتب از داروها یا کِرِم تجویزشده توسط پزشک

 

در این مقاله کوشیدیم تا با اشاره به مراقبت‌های بعد از اندولیفت و کارکردهای این روش درمانی و ویژگی‌هایش به و عوارض اندولیفت اشاره‌ کنیم. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیش‌تر در این زمینه به زبان اصلی به وب‌سایت eticlinic مراجعه کنید.

 

 

همچنین از طریق راه ارتباطی زیر می‌توانید با نظرها و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه مقاله : https://niklaser.com/?p=2022

2 thoughts on “مراقبت‌های بعد از اندولیفت برای جلوگیری از عوارض اندک احتمالی

Average
4.9 Based On 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس
  • نشانی :
    تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به دوراهی قلهک – جنب بیمارستان ایرانمهر
  • شماره تماس :
    09380118810 - 021-22004102
    021-22610240 - 021-22610350
    021-22004103 - 09129640360
  • ایمیل :
    info@niklaser.com