close

عوارض آر اف فرکشنال چیست؟

عوارض آر اف فرکشنال

عوارض آر اف فرکشنال شامل درد، سوزش صورت، حساسیت جزئی، خشکی صورت و کمی التهاب است. به طور معمول عوارض لیزر آر اف فرکشنال کم و کوتاه‌مدت است. به‌طورکلی این دستگاه بسته به درمان، ممکن است تورم ملایم و موقت، قرمزی و سوزش در فرد ایجاد کند. در زیباسازی یا هر نوع درمانی، هیچ روش کاملاً ایمن و بی‌خطری وجود ندارد. هر روشی می‌تواند عوارض خاص خود را داشته باشد که درجه آن ممکن است کم یا زیاد باشد. البته این عوارض دائمی نبوده و به‌مرورزمان رفع می‌شود. درمان RF موجب عوارض جانبی می‌شود که از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما می‌توان به‌سادگی با اقدامات احتیاطی مناسب مانع از ایجاد این عوارض جانبی شد. ممکن است کبودی نیز به‌عنوان یکی از عوارض جانبی آر اف فرکشنال دیده شود، البته علائم هر یک از افراد متفاوت است.

کارشناسان توصیه می‎کنند بعد از درمان آر اف فرکشنال از محلول‌های موضعی پوست استفاده نشود تا احتمال عوارض جانبی کاهش یابد. در این درمان میزان تابش نیز تأثیرگذار است. کارشناسان معتقدند که میزان تابش موجب آسیب نمی‌شود، اما ممکن است پوست برخی از افراد حساس باشند. افرادی که حساس هستند درد را تجربه می‌کنند. این درمان برای سفت شدن پوست نسبت به درمان‌های دیگر تأثیر بیشتری دارد، اما نتیجه این درمان همواره قابل‌پیش‌بینی نیست.

آر اف فرکشنال چیست؟

یکی از روش‌های جوان‌سازی پوست استفاده از دستگاه آر اف فرکشنال است. آر اف فرکشنال از امواج رادیویی استفاده می‌کند و اشعه دیگری به‌کار نمی‌گیرد. این دستگاه در حقیقت از ترکیب دو روش آر اف و میکرونیدلینگ ایجاد شده است، این روش موجب تولید کلاژن و سفت شدن پوست می‌شود. در آر اف فرکشنال انرژی RF توسط سوزن‌های بسیار ظریف میکرونیدلینگ به درم (لایه‌ای از پوست که در زیر اپیدرم قرار دارد) می‌رسد و بدون این‌که تأثیری بر آن داشته باشد موجب گرم‌شدن درم می‌شود. این عمل ازیک‌طرف موجب سفتی پوست و از طرف دیگر موجب تولید الاستین و کلاژن می‌شود که این امر موجب از‌بین‌رفتن چین‌وچروک و داشتن پوستی صاف خواهد شد.

نازک شدن لایه‌های اپیدرم و درم، پوسته‌پوسته شدن پوست، ایجاد چین‌وچروک، تغییر رنگ پوست و بافت‌ها و کاهش کلاژن نشان‌دهنده پیری پوست است. پوسته‌پوسته شدن براساس آسیب وارده به درم است. استفاده از آر اف فرکشنال موجب تخریب جزئی پوست و در نتیجه تحریک آن ناحیه برای ایجاد کلاژن‌سازی جدید می‌شود. آسیب به درم موجب فعال‌شدن آنزیم‌هایی مانند متالوپروتئینازها و کلاژناز می‌شود. کار این دو آنزیم تحریک سلول‌ها برای کلاژن‌سازی است. آر اف فرکشنال برخلاف لیزر به‌جای این‎که روی تمام ناحیه اثر بگذارد از طریق حرارتی که در درم ایجاد می‌کند موجب تحریک درم برای ایجاد کلاژن می‌شود. این عمل موجب کاهش مشاهده عوارض جانبی و بهبود سریع زخم‌ها می‌شود و همچنین زمان بهبودی را کاهش می‌دهد.

 

عوارض آر اف فرکشنال

 

کاربردهای آر اف فرکشنال

آر اف فرکشنال دارای کاربردهای درمانی و زیبایی بسیاری است. تأثیرات این روش درمانی شامل موارد زیر است:

  1. سفت کردن و جوان‌سازی پوست:

آر اف فرکشنال موجب حجم‌دهی، سفت و صاف کردن بافت پوستی می‌شود، به‌همین دلیل می‌تواند هم‌زمان با ازبین‌بردن خطوط و چین‌وچروک‌های صورت، رنگ و بافت سطحی پوست را بهبود بخشد.

  1. محو کردن جای زخم، اسکارها و ترک بدن:

عملکرد اصلی آر اف فرکشنال، تحریک کلاژن‌سازی در بافت پوست است، بنابراین بعد از درمان، پوست شما ظاهری سالم‌تر، زیباتر و یک‌دست خواهد داشت. استفاده از این دستگاه برای ازبین‌بردن جای آکنه و جوش و همچنین ترک‌های ناشی از چاقی و لاغر شدن تأثیر بسیاری دارد.

  1. بهبود منافذ پوستی باز:

اندازه منافذ پوستی پس از 2 تا 5 جلسه درمان به‌شکل چشمگیری کم می‎شود.

  1. سفت کردن غبغب و ناحیه فک

یکی از مهم‌ترین کاربردهای میکرونیدل آر اف سفت کردن غبغب و ناحیه فک است. این تأثیر آر اف بر پوست، به‌ویژه در خانم‌ها بسیار شگفت‌انگیز است به‌طوری‌که پس از یک یا دو جلسه نتایج آن قابل‌مشاهده است. ارزش کار هنگامی مشخص می‌شود که این اثر را با لیزر لیپولیز مقایسه نمایید. ازآنجایی‌که لیزر لیپولیز یک عمل تهاجمی است و احتمال عوارض نیز در آن وجود دارد، آر اف یک روش کاملاً غیرتهاجمی و بدون عارضه بسیار مناسبی است. آر اف یک روش بسیار عالی برای سفت کردن پوست گردن است. با توجه به نازکی پوست گردن می‌توان گفت این روش برای سفت کردن پوست گردن رقیبی ندارد.

  1. کنترل بیش از حد ترشح چربی پوست

از دیگر کاربردهای آر اف فرکشنال می‌توان به درمان ترشح بیش از حد چربی پوست اشاره کرد. در بررسی‌های انجام‌شده، کاهش حدود 70 تا 80 درصد ترشح چربی صورت تنها پس از یک جلسه آر اف مشاهده شده است.

با توجه به تأثیرات درمانی آر اف فرکشنال، این روش برای رفع و درمان موارد زیر مؤثر خواهد بود:

  • پوست افتاده یا شل‌شده
  • آکنه کیستی
  • خطوط و چین‌وچروک‌های ظریف
  • مشکلات رنگ و بافت سطحی پوست

آیا لیزر آر اف فرکشنال عوارض دارد؟

آر اف فرکشنال تکنیکی پیشرفته برای جوان‌سازی پوست و صورت است که با استفاده از امواج فرکانس رادیویی در بخش‌های عمده پوست ایجاد حرارت شده و این حرارت موجب تحریک کلاژن‌سازی، سفت شدن پوست و لیفت صورت خواهد شد. امروزه دستگاه آر اف فرکشنال در اغلب مراکز زیبایی و لیزر پوست ایران و جهان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ممکن است بعد از جلسات درمانی آر اف فرکشنال، به‌صورت مختصر قرمزی و یا خشکی پوست را احساس کنید که این نشانه‌ها طی مدت کوتاهی با استفاده از کرم‌های ضدالتهاب و یا ترمیم‌کننده و مرطوب‌کننده‌ها از بین خواهد رفت. آر اف فرکشنال یک روش غیرتهاجمی بوده و امواج رادیو فرکانسی که در زمان درمان تابیده می‌شود هیچ‌گونه ضرری ندارد.

این روش به‌هیچ‌وجه موجب سوختگی و ایجاد زخم در پوست نمی‌شود.

لکه‌های تیره و روشن روی پوست ایجاد نمی‌شود.

علاوه‌براین تأثیرات درمانی آن مانند رفع چین‌وچروک، رفع افتادگی و شل شدن پوست بسیار مؤثرتر از کرم‌های موضعی و پمادهای ضدچروک موجود در بازار است.

عوارض لیزر RF فرکشنال چیست؟

در هر جلسه یک ساعت پیش از درمان، بی‌حسی موضعی انجام می‌شود به‌همین خاطر بعد از انجام درمان دردی وجود نخواهد داشت. روش میکرونیدلینگ آر اف روشی بسیار ایمن و بی‌خطر است، چراکه انرژی را از لایه‌های سطحی پوست دور کرده و میزان اثرات جانبی به حداقل می‌رساند. هنگامی‌که از میکرونیدل‌های عایق استفاده می‌گردد، انرژی به لایه‌های بالایی پوست انتقال داده نمی‌شود. به‌هرحال ممکن است عوارضی نیز در افراد دیده شود. این عوارض شامل موارد زیر هستند:

  • برخی از بیماران دچار اریتم یا قرمزی پوست طی مدت یک تا سه روز می‌شوند.
  • برخی اوقات حالت کبودی درصورتی‌که سوزن به‌صورت عمیق‌تر استفاده شده باشد، مشاهده می‌شود.
  • برخی از بیماران ممکن است دچار التهابات هایپرپیگمنتاسیون (تیرگی پوست) شوند که باید با داروهای سفیدکننده موضعی درمان شوند.

 

عوارض لیزر فرکشنال

 

عوارض لیزر آر اف فرکشنال شامل چه مواردی است؟

معمولاً عوارض جانبی آر اف فرکشنال کم و کوتاه‌مدت است و بسته به درمان امکان دارد دچار تورم ملایم موقت، قرمزی و سوزش شود. این درمان می‌تواند با ایمنی در کنار درمان‌های تزریقی، میکرونیدلینگ و دیگر درمان‌های کم‌تر تهاجمی انجام شود. دیگر عوارض احتمالی آر اف فرکشنال که همه موقت هستند شامل موارد زیر است:

درد:

در ابتدا دستگاه‌های آر اف فرکشنال درد بسیاری داشتند، اما امروزه درد در این روش به حداقل رسیده و دیگر نیازی به داروی بی‌حسی نیست.

قرمزی پوست:

اریتم یا قرمز شدن پوست در برخی از افراد دیده می‌شود که پس از 24 ساعت از بین می‌رود.

تورم:

دستگاه آر اف فرکشنال می‌تواند موجب تورم گردد که البته در تمام افراد دیده نمی‌شود و نهایتاً تا 24 ساعت بعد خوب می‌شود، البته ممکن است در برخی از موارد تا یک هفته این تورم باقی بماند.

 

عوارض حاصل از درمان به کمک دستگاه آر اف فرکشنال سوزنی

به‌طورکلی به‌دلیل غیرتهاجمی بودن، این روش عوارض چندانی ندارد، اما ممکن است در برخی از موارد عوارض جزئی و کوچکی داشته باشد. ناگفته نماند برای این کار باید به کلینیک و پزشک قابل‌اعتماد مراجعه کنید. تمام عوارض آر اف فرکشنال سوزنی تا حداکثر یک هفته رفع خواهد شد.

رایج‎ترین عوارض دستگاه آر اف فرکشنال سوزنی شامل موارد زیر است:

  • ورم خفیف پوست
  • التهابات جزئی
  • قرمزی رنگ پوست
  • زخم‌های کوچک ناشی از جای سوزن‌ها
  • کبودی مختصر در زمان ورود سوزن‌ها به پوست
  • پوسته‌پوسته شدن پوست چند روز پس از جلسه درمانی

تمام این عوارض ناچیز و خفیف بوده و پس از بهبودی، شاهد پوستی جوان‌تر و شاداب‌تر خواهید بود.

آیا عوارض آر اف برای لاغری زیاد است؟

دستگاه آر اف فرکشنال امروزه یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های موجود در بازار است. استفاده از کاویتاسیون اولتراسوند و فرکانس رادیویی در درمان RF، برای لاغری انجام شده و با این روش، بدن شما سلول‎های چربی را از بین می‌برد، سپس این سلول‌ها توسط فرایند حذف طبیعی از طرف بدن شما، متابولیزه می‌شوند. برخلاف لیپوساکشن سنتی، روش RF از هیچ‌گونه تزریق، بی‌هوشی و روش تهاجمی استفاده نمی‌کند و می‌توان گفت این روش، درمان مناسبی برای حذف چربی و سلولیت است. از این روش برای چربی‌های شکم، ران، بازو، لگن، چانه و چربی پشت استفاده می‌شود. این روش نتایج بسیار خوبی برای لاغری ارائه می‌دهد و موجب تناسب‌اندام و ظاهری جوان‌تر می‌شود. به این خاطر برای رسیدن به اندامی زیبا، سفت شدن پوست، افزایش تولید کلاژن و چربی‌سوزی، از این روش غیرتهاجمی و بدون درد استفاده نمایید.

در این مقاله سعی شد شما را با عوارض آر اف فرکشنال آشنا کنیم. استفاده از این روش دارای عوارض جانبی بسیار کم و کوتاه‌مدت است. لذا برای جوان‌سازی پوست استفاده از آر اف فرکشنال یک روش بسیار کاربردی است.

شما می‌توانید برای ثبت نظرات و پیشنهادی خود از راه ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

لینک کوتاه مقاله : https://niklaser.com/?p=2226

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس
  • نشانی :
    تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به دوراهی قلهک – جنب بیمارستان ایرانمهر
  • شماره تماس :
    09380118810 - 021-22004102
    021-22610240 - 021-22610350
    021-22004103 - 09129640360
  • ایمیل :
    info@niklaser.com