close

لیزر ضایعات عروقی ؛ انواع و کاربرد‌های آن

لیزر ضایعات عروقی

لیزر ضایعات عروقی یکی از روش‌های درمانی مؤثر برای ازبین‌بردن ضایعات عروقی است. درواقع لیزر ضایعات عروقی به افرادی کمک می‌کند که در اثر ابتلا به مشکلات و عارضه‌های پوستی، زیبایی خود را ازدست‌داده‌اند و به دنبال روشی برای درمان و تجربه مجدد حس زیبایی خود هستند.

به‌طورکلی در ارتباط با ضایعات عروقی می‌توان گفت که هرجا رگ وجود دارد، احتمال بروز و ظهور ضایعات عروقی و پوستی نیز وجود دارد. به همین دلیل جریان خون در ظهور و میزان شدت این ضایعات پوستی نقش اساسی داشته و اغلب ضایعات عروقی سرخ‌رگ‌ها و سیاه‌رگ‌ها را درگیر می‌کنند.

ازاین‌رو درمان و رفع ضایعات عروقی همواره یکی از موضوعات مهمی بوده است که در سالیان اخیر هدف افراد بسیاری از مراجعه به مراکز، کلینیک‌ها و مجموعه‌های درمانی، ازبین‌بردن این ضایعات عروقی و پوستی بوده است و لیزر ضایعات عروقی یکی از روش‌های مناسبی است که پیش روی این افراد قرار دارد.

البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که معمولاً ممکن است فرد از بدو تولد یا سنین پس از آن، به ضایعات عروقی مبتلا شود و در برخی موارد مربوط به عارضه‌ها و ضایعات عروقی، درمان خودبه‌خود انجام می‌شود اما در سایر موارد فرد بیمار برای ازبین‌بردن ضایعات عروقی و پوستی به درمان نیاز پیدا می‌کند.

باتوجه‌به موارد گفته شده می‌توان نتیجه گرفت ظهور و بروز این ضایعات عروقی و پوستی برای افراد بسیاری ناخوشایند و آزاردهنده بوده و پیداکردن راهکاری مناسب برای درمان آن‌ها به دغدغه اصلی آن‌ها تبدیل شده است؛ بنابراین ما در این مقاله قصد داریم تا روش لیزر ضایعات عروقی برای درمان عارضه‌ها و ضایعات عروقی را مورد بررسی قرار دهیم.

ضایعات عروقی و پوستی چیست؟

در حقیقت ضایعات عروقی و پوستی بر اساس سن ابتلا به دودسته ضایعات مادرزادی و اکتسابی تقسیم می‌شوند. به طور معمول ضایعات پوستی مربوط به دسته اول یعنی ضایعات مادرزادی، از بدو تولد در فرد یا افراد وجود داشته، اما زمان دقیق بروز آن‌ها هرگز مشخص نیست.

همچنین در مورد ضایعات عروقی و پوستی دسته دوم یعنی ضایعات پوستی اکتسابی نیز می‌توان گفت همان‌طور که از نام آن‌ها پیدا است، در اثر تغییرات هورمونی، نور آفتاب و تروما ممکن است به‌مرورزمان مشکلاتی برای فرد ایجاد شود. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که این دسته از ضایعات با انجام درمان‌ها و مراقبت‌های لازم بهبود می‌یابند.

 

لیزر ضایعات عروقی

 

 

کدام عارضه‌های پوستی را می‌توان با لیزر ضایعات عروقی از بین برد؟

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، در شکل‌گیری و بروز انواع مختلفی از ضایعات پوستی، رگ‌های خونی و جریان خون نقش بسزایی ایفا می‌کنند و باتوجه‌به اینکه ضایعات عروقی و پوستی نیز به اشکال مختلفی روی پوست ظاهر می‌شوند، برای ازبین‌بردن تعدادی از این ضایعات پوستی می‌توان از روش لیزر ضایعات عروقی استفاده کرد.

البته در روش درمانی لیزر ضایعات عروقی باتوجه‌به شدت مربوط به هرکدام از عارضه‌ها و ضایعات پوستی انتظارات متفاوتی از نتایج این روش درمانی می‌توان داشت. چراکه در برخی موارد استفاده از این روش درمانی منجر به ازبین‌رفتن کامل این ضایعات شده، اما در سایر موارد این روش به کم‌رنگ‌شدن یا حداقل کوچک شدن آن عارضه یا ضایعه پوستی کمک کند.

به همین دلیل در ارتباط با موضوع ازبین‌بردن ضایعات عروقی و پوستی با استفاده از روش لیزر ضایعات عروقی منظور از ضایعات و عارضه‌های پوستی، عارضه‌هایی است که ناشی از افزایش سن هستند یا در اثر قرارگرفتن بیش از اندازه در معرض نور خورشید در افراد مستعد ایجاد می‌شوند و از جنبه داشتن ظاهری زیبا، درمان و ازبین‌بردن آن‌ها اهمیت فراوانی دارد.

بنابراین در اینجا قصد داریم تا سه نوع از ضایعات عروقی و پوستی را به شما معرفی کنیم که در درمان آن‌ها می‌توان از روش لیزر ضایعات عروقی استفاده کرد:

  • تلانژکتازی‌ها
  • آنژیوم‌های گیلاسی
  • پویکیلودرمای سیوات

کدام عارضه‌های پوستی را می‌توان با لیزر ضایعات عروقی از بین برد؟

درواقع تلانژکتازی‌ها رگ‌های خونی غیرطبیعی، کوچک و پهن در پوست هستند که به‌راحتی می‌توان آن‌ها را دید. به‌علاوه رنگ این رگ‌های خونی از قرمز روشن تا بنفش تیره متفاوت بوده و اغلب اعمال فشار روی آن‌ها سبب محو شدن آن‌ها می‌شود.

به‌طورکلی این رگ‌های خونی سطحی روی پوست نواحی گونه و اطراف بینی، ساق پاها و ران‌ها دیده می‌شوند و ظاهر پوست را ناخوشایند جلوه می‌دهند. همچنین تلانژکتازی‌ها به علل مختلفی ممکن ایجاد شوند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • علل ارثی و ژنتیکی
  • بیش از اندازه قرارگرفتن در معرض نور خورشید
  • سایر بیماری‌های پوستی
  • تغییرات هورمونی
  • برخی بیماری‌های داخلی

البته در برخی موارد ظهور این رگ‌های کوچک و ناخوشایند دلیل مهم و خاصی نداشته و علل دیگری مانند بیش از اندازه در معرض نور خورشید قرارگرفتن، علل ارثی و استفادة طولانی‌مدت از کورتون‌های موضعی سبب ایجاد چنین عارضه عروقی و پوستی می‌شود و درمان آن فقط از جنبه زیبایی اهمیت پیدا می‌کند.

 

لیزر ضایعات عروقی

 

موارد استفاده از لیزر ضایعات عروقی

درمان تلانژکتازی

ابتدا و قبل از انجام هر اقدامی نسبت به درمان تلانژکتازی‌های پوستی با استفاده از روش لیزر ضایعات عروقی بسیار مهم است که با یک پزشک و متخصص پوست و زیبایی مشورت کنید. چراکه یک متخصص به طور معمول بیماران مبتلا به عارضه عروقی و پوستی تلانژکتازی را ارزیابی کرده و سپس اقدامات لازم جهت درمان این بیماری را انجام می‌دهند.

درحقیقت ازآنجایی‌که تلانژکتازی روی پوست شما تأثیر می‌گذارد و سبب ایجاد منافذی روی آن می‌شود که مانند پنجره‌هایی رو به‌سلامت شما هستند، اثرات و علائم مربوط به تلانژکتازی ممکن است سلامتی شما را نیز به خطر بیندازد؛ بنابراین از جنبة دیگری مشورت با پزشک و متخصص اهمیت پیدا می‌کند که پزشک در صورت مشاهده علائم مشکوک به بیماری بافت همبند، شما را برای درمان به یک روماتولوژیست ارجاع خواهد داد.

باتوجه‌به موارد گفته شده در ارتباط با روش لیزر ضایعات عروقی برای درمان تلانژکتازی‌ها نیز باید بگوییم که در این روش درمانی، لیزر با طول موجی خاص در جهت گرم‌کردن انتخابی هموگلوبین (پروتئین مسئول رنگ قرمز خون) و پوشاندن رگ‌های خونی پهن و گشاد شده استفاده می‌شود.

به‌علاوه تلانژکتازی سطحی صورت نیز با روش لیزر ضایعات عروقی قابل‌درمان است. به عبارتی دیگر عارضه پوستی تلانژکتازی سطحی پوست که با نام اسکلرودرمی نیز شناخته می‌شود، به دلیل ضخیم شدن فیبرهای کلاژن، تلانژکتازی نسبت به لیزردرمانی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد اما با انجام این روش در چندین دوره درمانی، به شکل مؤثری می‌توان این ضایعه عروقی و پوستی را از بین برد.

در آخر استفاده از این روش درمانی برای درمان تلانژکتازی‌ها از شکل‌گیری و بروز مجدد آن‌ها هرگز جلوگیری نمی‌کند، به همین دلیل شما ممکن است برای حفظ اثرات مطلوب ناشی از این روش درمانی، به درمان‌های بعدی هم نیاز داشته باشید.

درمان آنژیوم گیلاسی

درواقع ازآنجایی‌که اغلب آنژیوم‌های گیلاسی به شکل خال‌های گوشتی روی پوست ظاهر می‌شوند، فرد بیمار نیاز چندانی به درمان آن‌ها پیدا نمی‌کند. چراکه در بیشتر موارد این خال‌های گوشتی خطرناک نبوده و تهدیدی برای سلامت فرد بیمار به‌حساب نمی‌آیند.

اما می‌توان گفت که هدف افراد بسیاری برای درمان و ازبین‌بردن این عارضه‌ها و ضایعات پوستی، بیشتر جنبه ظاهری و زیبایی داشته و ازاین‌رو روش‌های مختلفی پیش روی این افراد قرار دارد تا با استفاده از آن‌ها بتوانند این عارضه‌های پوستی را از بین ببرند.

درحقیقت روش لیزر ضایعات عروقی به‌عنوان روشی مفید و مؤثر برای ازبین‌بردن آنژیوم‌های گیلاسی بوده و به طور معمول در این روش برای درمان چنین ضایعات و عارضه‌های پوستی، پرتویی زردرنگ و بسیار غلیظ به سطح پوست تابیده می‌شود و با ایجاد گرمایی زیاد منجر به ازبین‌رفتن این ضایعه پوستی می‌شود.

به‌علاوه در این روش درمانی به بستری شدن فرد بیمار نیاز نیست و این عمل به‌صورت سرپایی نیز قابل انجام است.

درمان پویکیلودرمای سیوات

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، اغلب ضایعات و عارضه‌های پوستی خوش‌خیم بوده و تهدیدی جدی برای سلامت فرد بیمار به‌حساب نمی‌آیند، ازاین‌رو هدف افراد بسیاری که خواهان ازبین‌بردن عارضه‌ها و ضایعات پوستی خود هستند، به‌دست‌آوردن مجدد زیبایی از دست رفته‌شان است.

بنابراین روشی برای درمان این ضایعات پوستی ایده‌آل و مؤثر خواهد بود که نتایج مربوط به آن هیچ‌گونه جای زخمی روی پوست باقی نگذارد و استفاده از سبب ایجاد ناهماهنگی در رنگ پوست نشود. ازاین‌رو روش لیزر ضایعات عروقی با داشتن کم‌ترین عوارض ممکن، روشی مفید و مؤثر برای ازبین‌بردن کامل چنین ضایعات و عارضه‌های پوستی است.

 

لیزر ضایعات عروقی

 

بعد از لیزر هرکدام از این ضایعات عروقی چه شکلی پیدا می‌کنند؟

در ارتباط با تلانژکتازی‌ها، بلافاصله پس از لیزر، این احتمال وجود دارد که رگ‌های مزاحم محو شوند یا کم‌رنگ شوند یا حتی در محل آن‌ها خون‌مردگی ایجاد شود. درهرصورت اگر تلانژکتازی‌ها بلافاصله بعد از لیزر از بین نروند، در طول هفته بعد از لیزر به‌تدریج کم‌رنگ می‌شوند.

آنژیوم‌های گیلاسی نیز بلافاصله بعد از لیزر بنفش رنگ می‌شوند و ظرف مدت ۱ تا ۲ هفته بعد از درمان کم‌کم کوچک و کم‌رنگ می‌شوند.

در آخر

به‌عنوان نتیجه‌گیری و کلام پایانی، روش لیزر ضایعات عروقی، یکی از روش‌های درمانی مؤثر، کم عارضه و ایده‌آل برای ازبین‌بردن عارضه‌ها و ضایعات عروقی و پوستی مانند تلانژکتازی‌ها، ضایعات عروقی ناخوشایند، رگ‌های سطحی بدترکیب، آنژیوم‌های گیلاسی مانند خال‌های عروقی است.

لینک کوتاه مقاله : https://niklaser.com/?p=5081

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس
  • نشانی :
    تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به دوراهی قلهک – جنب بیمارستان ایرانمهر
  • شماره تماس :
    09380118810 - 021-22004102
    021-22610240 - 021-22610350
    021-22004103 - 09129640360
  • ایمیل :
    info@niklaser.com