close

قیمت هایفوتراپی تابع چه عواملی است؟

قیمت هایفوتراپی

 

قیمت هایفوتراپی که به‌اختصار آن را قیمت هایفو نیز می‌گویند همانند قیمت سایر روش‌های درمانی و زیباسازی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ناحیه‌ای از بدن که تحت درمان قرار می‌گیرد، تعداد جلسات درمانی یا زیباسازی موردنیاز، میزان مهارت و تجربه‌ای که متخصص هایفوتراپی دارد و محلی که هایفوتراپی در آن انجام می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال مطب پزشکان، بیمارستان‌ها یا کلینیک‌های خصوصی و دولتی اشاره کرد. همچنین برخی از مراکز درمانی، به‌ویژه مراکزی که تازه شروع به کار کرده‌اند، ترجیح می‌دهند که برای سرشکن کردن هزینه هایفوتراپی به‌جای خرید دستگاه‌های با فناوری بالا در زمینه پزشکی (مثل دستگاه‌های هایفو) که قیمت نسبتاً بالایی نیز دارند، آن‌ها را کرایه کنند. کرایه این دستگاه همچنین در مقدار هزینه‌ای که مراجعین می‌پردازند به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم اثرگذار است. به‌طورکلی می‌توان گفت که هزینه‌های این عمل کم‌تر از هزینه روش‌های دیگر جوان‌سازی پوست مانند لیفتینگ است. از سوی دیگر، گاهی مشاهده می‌شود که هزینه روش هایفوتراپی انجام‌شده توسط برخی مراکز، به‌شکل عجیبی کمتر از دیگر مراکز است. نکته‌ای که باید در اینجا به آن دقت کرد این است که دستگاه‌های هایفو شامل دو بخش کلی دستگاه‌های بالینی و غیربالینی (اصطلاحاً خانگی) می‌شود که استفاده از دستگاه‌های خانگی، کیفیت هایفوتراپی انجام‌شده توسط دستگاه‌های بالینی را ندارد و اصولاً استفاده از دستگاه‌های بالینی هایفوتراپی جز توسط پزشک متخصص در این زمینه غیرقانونی و غیرمجاز است.

هایفو، سابقه تاریخی، کاربردهای درمانی و زیباسازی آن

هایفو مخفف عبارت (High-Intensity Focused Ultrasound) به معنای امواج متمرکزشده ماورای صوت با شدت بالاست که کاربردی از امواج ماورای صوت در درمان‌های پزشکی و زیباسازی است. در زمینه کاربردهای درمانی آن، این فنّاوری پزشکی در مراحل پژوهشی گوناگونی قرار دارد تا برای طیف‌های زیادی از اختلال‌های جسمی مورداستفاده قرار گیرد. ممکن است قیمت هایفوتراپی برای هرکدام از این کاربردهای جداگانه آن متفاوت باشد. اگر به‌طور خلاصه بخواهیم سازوکار فنّاوری پیشرفته به‌‌کاررفته در این دستگاه که ارتباط مستقیمی با قیمت هایفو دارد را توضیح دهیم، باید اشاره‌کنیم که همان‌طور که ذره‌بین نور را برای ایجاد حرارت در یک نقطه کانونی مشخص همگرا می‌کند، در هایفو نیز امواج ماورای صوت در نقطه مشخصی متمرکز می‌شوند و با استفاده از انرژی صوتی متمرکزشده، حرارت ایجاد می‌کنند. استفاده از روش‌های تصویربرداری مانند ام‌آر‌آی یا سونوگرافی برای طراحی مراحل درمان یا زیباسازی با هایفو و نیز کنترل آن امری رایج و ضروری است.

به عبارت دقیق‌تر، اثر کانونیِ تبدیلی که در فناوری هایفو مورداستفاده قرار می‌گیرد، این امکان را فراهم می‌کند تا فشارهای صوتی بالا بدون اینکه به بافت‌های دیگر آسیب ناخواسته وارد شود، به نقطه کانونی منتقل گردد. این افزایش فشار می‌تواند اثرات زیادی از جمله گرمایش و حفره‌زایی (Caviation) ایجاد کند.

از منابع تولید امواج ماورای صوتی ممکن است برای ایجاد گرمایش ناحیه‌ای مشخص و به‌منظور تغییرات مکانیکی در بافت زیستی، به‌عنوان‌مثال در درمان سرطان استفاده شود. امواج ماورای صوتی تمرکزیافته ممکن است برای تولید گرما با دقت بسیار بالا برای درمان کیست‌ها و تومورهای خوش‌خیم یا بدخیم مورداستفاده قرار گیرند. این مسأله با اینکه هزینه ی هایفوتراپی چقدر است ربط‌ونسبت مستقیم دارد. این مورد مشخص، به‌عنوان امواج متمرکزِ هدایت‌شده با خاصیت تشدید مغناطیسی (MRgFUS) یا امواج صوتی متمرکز با شدت بالا شناخته می‌شود. در این روش‌ها معمولاً از فرکانس‌های پایین‌تری (از 25/0 مگاهرتز تا 2 مگاهرتز) که به‌طور قابل‌توجهی انرژی‌ بالاتری نسبت به امواج صوتیِ تشخیصیِ پزشکی دارند، استفاده می‌شود. این امواج ممکن است برای شکستن سنگ‌های کلیه توسط لیتوتریپسی (Lithotripsy) و نیز درمان آب‌مروارید به‌وسیله روش فکومولسیفیکاسیون (Phacoemulsification) استفاده شود. در سال 2015، سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از دو دستگاه ساخته‌شده بر اساس هایفو را مجاز اعلام کرد.

 

قیمت هایفوتراپی

 

کاربردهای پزشکی

در مورد مرزهای هایفو و قاعدتاً قیمت هایفوتراپی و سایر شکل‌های امواج ماورای صوتی درمانی اتفاق‌نظر روشنی وجود ندارد. در ادبیات دانشگاهی، هایفو معمولاً به مقادیر بالای انرژی موردنیاز برای ازبین‌بردن بافت از طریق کَندوسوز (Ablation) یا حفره‌زایی اشاره دارد، اگرچه گاهی اوقات برای توصیف کاربردهای با شدت کم‌‌‌تر مانند کاردرمانی و فیزیوتراپی نیز استفاده می‌شود. درهرصورت، هایفوتراپی برای گرم‌کردن غیرتهاجمی بافت در اعماق بدن و بدون نیاز به برش استفاده می‌شود. عمده‌ترین کاربردهای آن در تخریب بافت، افزایش پرفیوژن و فیزیوتراپی است. استفاده از امواج ماورای صوت در درمان شرایط اسکلتی عضلانی یکی دیگر از موارد استفاده‌شده در فیزیوتراپی است.

اختلال‌های عصبی

یکی از اولین کاربردهای هایفو، روش کمکی برای درمان بیماری پارکینسون در دهه 1940 بود و پس از آن، قیمت هایفو تحت تأثیر پیشرفت‌های بعدی قرار گرفت. سیستم امواج ماورای صوت تمرکزیافته در کانادا، اتحادیه اروپا، کره جنوبی و روسیه برای درمان لرزش اساسی (Essential Tremor)، دردهای نوروپاتیک (Neuropathic Pain) و لرزش‌های پارکینسون (Parkinsonian Tremor) مورد تأیید قرارگرفته است. این روش، درمان مغز را بدون برش یا استفاده از تابش امواج آسیب‌زا امکان‌پذیر می‌سازد. در سال 2016، سازمان غذا و داروی آمریکا سیستم Exablate Neuro مربوط به کمپانی Insightec را برای درمان لرزش اساسی تأیید کرد. درمان سایر نامنظمی‌های ریتمیک تالاموکورتیکال و شرایط روان‌شناختی تحت بررسی است.

آدنومیوز رحم و فیبروم (Uterine Adenomyosis and Fibroids)

درمان فیبروئیدهای رحمی علامت‌دار اولین کاربرد تأییدشده هایفو توسط سازمان غذا و داروی آمریکا بود که در اکتبر 2004 تأیید شد. مطالعات نشان داده است که هایفوتراپی ایمن و مؤثر است و بیماران پس‌ازآن، علائم بهبودیافته پایداری از خود نشان می‌دهند و حداقل به مدت دو سال خطری که ناشی از عوارض جراحی یا سایر روش‌های تهاجمی باشد، آن‌ها را تهدید نکرده است. البته شانزده تا بیست درصد بیماران نیز به درمان‌های تکمیلی نیاز دارند.

 

قیمت هایفوتراپی

 

سرطان‌ها

هایفو گزینه جذابی برای درمان تومورها در بخش‌هایی از بدن است که دسترسی به آن‌ها دشوار است و یا قابل‌بُرش نیستند. نمونه‌های موردتوجه ویژه، سرطان روده و سرطان مغز است. هنگام توصیه‌های درمانی، حتماً باید با یک پزشک کلینیک مشاوره شود و حضور او ضروری است؛ و همچنین اطلاع دقیق از مسائل مختلف هایفو از جمله قیمت هایفوتراپی در این موارد از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

سرطان پروستات

امروزه اثرات هایفوتراپی بر مردان مبتلا به سرطان پروستات در حال مطالعه است. کاربرد ایمن هایفوتراپی برای برداشتن بافت‌های پروستات در ایالات‌متحده در سال 2015 تأیید شد و هایفو همچنین برای کَندوسوز سرطان پروستات استفاده می‌شود. این یکی دیگر از مواردی است که هزینه هایفوتراپی را معقول می‌سازد.

سرطان کبد

کاربرد هایفو در درمان سرطان کبد به‌خوبی مطالعه شده است و در بسیاری از مطالعات، میزان پاسخ‌دهی بالا و نتایج مثبتی از آن گزارش شده‌است.

اثر ابسکوپال (Abscopal Effect)

در طی درمان سرطان کبد متاستازشده با هایفو، پاسخ‌های ایمنی در مکان‌هایی که از منطقه کانونی دور هستند مشاهده شده‌است. اگرچه سازوكار این پاسخ سیستمیك ناشناخته است، اما تصور می‌شود كه با ترشح آنتی‌ژن‌های تومور، ایمنی‌زایی حفظ‌شده از طریق هیستوتریپسی (histotripsy) ایجاد شود.

سرطان‌های دیگر

هایفو با موفقیت در درمان سرطان برای ازبین‌بردن تومورهای جامدِ استخوان، مغز، پستان، لوزالمعده، راست‌روده، کلیه، بیضه‌ها و پروستات مورداستفاده قرارگرفته است.

مراقبت تسکینی و موقتی

مشخص ‌شده است که هایفو دارای اثرات تسکینی موقتی است. نشان مجوز سی‌ای (CE) در استفاده از هایفوتراپی برای درمان تسکینی متاستاز استخوان توسط نهادهای ذی‌ربط اروپایی صادر شده‌است. ضمناً قابل‌ذکر است که اثری تسکینی برای هایفوتراپی در مورد سرطان پیشرفته لوزالمعده نیز به‌طور تجربی مشاهده شده‌است.

بزرگ‌شدن پروستات

درمان بزرگ‌شدن پروستات (هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات) توسط هایفوتراپی از داخل روده (ترانس‌رِکتال) نتایج مثبتی از خود نشان نداده است. هرچند در برخی از کشورها و البته نه در آمریکا، روش هایفوتراپی از داخل پروستات به‌عنوان یک روش درمانی که از طریق کاتتر (Catheter) در مجرای پیشاب‌راه صورت می‌گیرد، ارائه شده‌است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد قیمت هایفو می‌تواند متأثر از محلی در بدن برای آن استفاده می‌شود قرار گیرد.

مکانیسم هایفوتراپی

از نظر حرارتی، دمای بافت در نقطه کانونی بین 65 تا 85 درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد و باعث ازبین‌رفتن بافت بیمار توسط نکروز انعقادی (Coagulative Necrosis) می‌شود. در این روش اگر بافت بیش از 1 ثانیه در دمایی بالاتر از آستانه 60 درجه سانتی‌گراد قرار داشته باشد، این روند برگشت‌پذیر نخواهد بود. برای جلوگیری از جوشیدن مایعات داخل بافت معمولاً از بالاتر بردن دما جلوگیری می‌شود. بخشی از آنچه قیمت هایفوتراپی را معقول می‌سازد نیاز به استفاده از متخصصینی در این زمینه است که توانایی کنترل شرایط حفاظتی مورداشاره در بالا را داشته باشند.

از نظر مکانیکی، در شدت‌های صوتی به‌اندازه کافی بالا، ممکن است حفره (حباب‌های ریز شکل‌دهنده و دارای تعامل با امواج ماورای صوتی) ایجاد شود. میکروحباب‌های تولیدشده در میدان مغناطیسی (به ‌دلیل عواملی از جمله انتشار همسوشده) نوسان و رشد می‌کنند و در نهایت می‌توانند منشعب شوند (حفره‌زایی گذرا).

امواج صوتی برای نخستین بار در حوالی سال‌های ۱۹۴۰ به‌شکل پژوهشی در درمان بیماری‌های سیستم عصبی مرکزی به‌صورت تحقیقاتی استفاده شد. اولین دستگاه هایفو که به‌صورت تجاری و در سطح وسیع مورداستفاده قرار گرفت، در ایالات‌متحده تولید شد و اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۴ مجوز استفاده از آن را برای درمان بیماری Benign prostatic hyperplasia  (هایپرپلازی خوش‌خیم غده پروستات) صادر کرد. بعدازآن، ابزارهای متنوعی چه در بخش پژوهشی و چه در بخش تجاری به‌ویژه با تأکید بر درمان سرطان یا مصارف زیباسازی در زمینه هایفوتراپی تولید شد. البته همه این دستگاه‌های ساخته‌شده تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را کسب نکردند.

 

کاربردها و نتایج هایفوتراپی

از کاربردها و نتایج هایفوتراپی که به هزینه هایفوتراپی نیز مرتبط است به‌طور خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

کاربردها:

از بین رفتن خط‌های فک از بین رفتن چین‌وچروک‌های پوست اطراف دهان
بهبودی پوست‌های نازک‌شده در نواحی سر و گردن سفت‌شدن بخش‌های شل‌شده پوست در گونه‌ها و پلک‌ها

 

نتایج:

لیفت‌کردن ابروها ازبین‌بردن غبغب
لیفت‌کردن صورت و گردن سفت‌سازی پوست صورت و گردن
ازبین‌بردن افتادگی پلک‌ها ازبین‌بردن چین‌و‌چروک‌های اطراف چشم‌ها
رفع چین‌و‌چروک‌های صورت و بالای گردن رفع افتادگی‌های زیر چانه
ازبین‌بردن خطوط خنده و گریه تمام موارد بالا بدون عمل جراحی صورت می‌گیرد!

عوامل مؤثر بر قیمت و ارزش هایفوتراپی

قیمت یک جلسه هایفوتراپی می‌تواند تحت تأثیر عوامل متعدی قرار گیرد که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 ناحیه‌ عمل هایفوتراپی

یکی از عواملی که بر قیمت هایفوتراپی اثر می‌گذارد، مساحت بخشی از صورت و بدن است که مورد عمل هایفوتراپی قرار می‌گیرد. پزشکان عموماً با بررسی وضعیت مناطقی از پوست که احتمالاً نیاز به هایفوتراپی دارند، آن‌ها را مشخص می‌کنند. این‌طور نیست که همه مراجعین هایفوتراپی، نیازمند استفاده از خدمات کامل آن باشند و گاهی تنها بخش‌های کوچکی از صورتِ فرد تحت هایفوتراپی قرار می‌گیرد.

مهارت تکنسین یا پزشک انجام‌دهنده هایفوتراپی

مهارت و توانایی فرد انجام‌دهنده عمل هایفوتراپی اثر زیادی بر نتایج آن دارد نیازی به توضیح ندارد که هرچه دانش، مهارت و تجربه در این زمینه بیشتر باشد، دستمزد عمل هایفوتراپی و قیمت هایفو بیشتر خواهد بود. این عامل تأثیر خود را از طریق موارد زیر نشان می‌دهد:

 

ضرورت انجام هایفوتراپی توسط فرد کاملاً متخصص ضرورت عدم انجام هایفوتراپی برای برخی افراد
ضرورت عدم انجام هایفوتراپی در برخی زمان‌ها صداقت گفتار و عمل فرد متخصص و اثر آن بر نتیجه عمل

مدل و برند دستگاه هایفوتراپی

یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار در امر هزینه‌ها نیز مدل دستگاه هایفو است. دستگاه‌های هایفوتراپی دارای کارتریج‌هایی هستند که بر اساس تعداد کارتریج‌هایشان تعداد مشخصی شلیک (اصطلاحاً شات) انجام می‌دهند. کارتریج‌ها پس از انجام تعداد مشخصی شات باید تعویض شوند. هایفوتراپی بخش‌های مختلف بدن و صورت با کارتریج‌های یکسان صورت نمی‌گیرد و هرچه تنوع تعداد کارتریج‌ها بیشتر باشد، طبیعتاً هزینه انجام عمل بالاتر خواهد رفت.

در این مقاله سعی نمودیم تا شما را با چیستی هایفوتراپی و کاربردهای آن به‌اختصار آشنا سازیم و به عوامل اثرگذار بر هزینه هایفوتراپی اشاره کنیم. امکان ارائه میزان دقیق قیمت‌های این روش و سایر روش‌های درمانی وزیباسازی با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مسأله نوسانات ارزی امکان‌پذیر نیست اما شرکت تجهیزات پزشکی نیک لیزر این امکان را فراهم آورده است که متقاضیان علاوه بر امکان خرید برترین محصولات در زمینه هایفو، از امکان اجاره هایفو نیز برخوردار باشند. شما همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در این زمینه با مشاورین نیک لیزر تماس بگیرید.

همچنین شما می‌توانید با مراجعه به مجله معتبر American Journal of Roentgenology که در سال ۲۰۰۸ به چاپ رسیده است در زمینه سازوکار و عوامل مؤثر بر قیمت هایفوتراپی اطلاعات بیش‌تری کسب کنید.

 

 

ضمناً برای بیان نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانید از طریق راه ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

 

لینک کوتاه مقاله : https://niklaser.com/?p=1542

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس
  • نشانی :
    تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به دوراهی قلهک – جنب بیمارستان ایرانمهر
  • شماره تماس :
    09380118810 - 021-22004102
    021-22610240 - 021-22610350
    021-22004103 - 09129640360
  • ایمیل :
    info@niklaser.com