close

فناوری‌های نوین پلاسما در خدمت درمان و زیباسازی

فناوری‌های نوین پلاسما

فناوری‌های نوین پلاسما از جدیدترین روش‌های جوان‌سازی پوست می‌باشد که تحت عنوان پلاسماتراپی انجام می‌شود. پلاسما که نوع چهارم ماده نامیده شده‌است، به‌وسیله برانگیخته‌شدن جریانی از گازهای در حال عبور مانند هلیوم، آرگون یا برخی گازهای نجیب دیگر ایجاد شده و از محل خروج‌شان به‌شکل جتِ پلاسمایی خارج می‌شود. در فناوری ایجاد پلاسمای جت از اختلاف پتانسیل AC استفاده می‌شود. اشاره به یک نکته در ابتدای بحث فناوری‌های نوین پلاسما ضروری‌ به‌نظر می‌رسد و آن این است که واژگان پلاسمای جت، پلاسما پلکسر و پلکسر پلاس در ادبیات رایج سازمان‌های بهداشتی و مراکز فروش در ایران معمولاً به یک معنا به‌کار رفته‌اند و این در حالی‌ست که این واژگان در عین ارتباط تنگاتنگی که با یکدیگر دارند، معانی کاملاً یکسانی ندارند. هر سه این دستگاه‌ها از عملکردی مشابه به نام پلاسما برای از بین‌ بردن افتادگی‌ها و چروک‌های پوستی بهره می‌برند اما در مورد قدرت عمل و مسأله هزینه‌ها تفاوت عمده‌ای با یکدیگر دارند. عموماً می‌توان چنین گفت که هزینه استفاده از پلاسما اسپارک چندین برابر هزینه استفاده از جت‌پلاسما می‌باشد. با واردشدن فناوری پلاسما به حوزه تجهیزات پزشکی و زیبایی، اصطلاح جراحی نرم به عرصه پزشکی و زیبایی وارد شد. در صورتی که تمایل داشته باشید تا پیرامون این فناوری‌های درمانی-بهداشتی اطلاعات بیشتری به‌دست آورید، می‌تواند به مقاله خرید دستگاه پلاسما پلانیک مراجعه کنید.

پلاسما جت

 

فناوری پلاسما چیست؟

عادت داریم تا حالت‌های مواد را تنها به سه شکل گاز، مایع و جامد تقلیل دهیم اما پلاسما حالت چهارم ماده است!. پلاسما را می‌توان با تقریب نسبتاً خوبی به‌عنوان گازی خنثی که شامل ذره‌های باردار و خنثی است و رفتار جمعی از خود نشان می‌دهد تعریف کرد. پلاسما در مورد گاز یونیزه‌شده‌ای به‌کار می‌رود که همه یا بخش زیادی از اتم‌های آن یک یا چند الکترون از دست داده‌ و به کاتیون تبدیل شده‌اند. تعریف دیگری که برای پلاسما می‌توان به‌کار برد، گازی است که به‌شدت یونیده شده باشد به‌طوری که تعداد الکترون‌های آزاد آن به‌طور تقریبی برابر با تعداد یون‌های مثبت آن است. پلاسما در صنایع برش‌کاری، جوش‌کاری و اخیراً مهندسی پزشکی کاربردهای فراوانی پیدا کرده‌است. به‌عبارت دیگر، اگریک گاز به مقدار مشخص و کافی گرم شود و یا در یک میدان الکتریکی قوی قرار گیرد، اتم‌های آن انرژی گرفته و برانگیخته شده و شتاب می­گیرند و با اتم­ها و مولکول­های گاز برخورد می­کند و این امر خود باعث می‌شود که الکترون‌های بیشتری آزاد شوند و همین اتفاق است که باعث یونیزه‌شدن و ایجاد حالت پلاسما می‌گردد. وجود الکترون‌های آزاد و یون‌های فراوان در حالت پلاسما امکانات زیادی را در مهندسی پزشکی ایجاد کرده است. انرژی‌های الکتریکی گوناگون، شرایط محیطی متفاوت و همچنین نحوه قرارگرفتن الکترودها سبب شده تا پلاسما دارای انواع متفاوتی باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به پلاسماهای جت گرم (که به اسپارک‌پلاسما معروف است) و سرد و نیز پلاسمای حاصل از تخلیه دی‌الکتریک الکترود شناور (FEDBD) اشاره کرد.

ایمنی استفاده از فناوری پلاسما از فناوری‌های نوین دیگری که باعث ایجاد جریان الکتریکی در زیر پوست می‌شوند بیشتر است زیرا هنگام ایجاد قوس پلاسما بر روی پوست، سیمی برای اتصال به بدن به‌کار نمی‌رود و به همین خاطر در زیر نقاطی از بدن که دارای حساسیت بیشتری هستند مانند نقاط نزدیک به چشم‌ها، جریان الکتریکی ایجاد نمی‌شود.

استفاده از کمینه‌مقدار پلاسما برای انجام روش‌های زیباسازی‌ای مثل بلفاروپلاستی به‌خصوص در نقاط داخلی پلک‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید به این نکته اشاره کرد که همه دستگاه‌های موجود در بازار از کیفیت و دقت لازم در این زمینه برخوردار نیستند. از طرف دیگر، بیشترین مقدار پلاسما تنها در مورد ازبین‌بردن خال‌ها استفاده می‌شود و نباید از پلاسمای پرقدرت که عمق نفوذ زیادی دارد، در نقاط حساس استفاده شود زیرا این امکان وجود دارد که فرد را دچار عوارضی مانند اسکارهای پوستی کند. فناوری استفاده‌شده در پلاسمای اسپارک به‌شکلی است که اگر سر الکترود با پوست تماس مستقیم داشته باشد، جریان پلاسما به‌طور خودکار قطع خواهدشد.

پلاسما اسپارک یا پلاسمای گرم چیست؟

پلاسمای اسپارک جریانی از گاز یونیزه‌شده و الکترون‌های آزاد است که بر اثر پدیدآمدن حالت ویژه‌ای، از اختلاف ولتاژ زیاد میان الکترود مخصوص و سطح پوست ایجاد می‌شود. با اینکه این نوع از پلاسما دارای دمای بسیار زیادی است اما با نظر به این‌که به صورت کاملاً کنترل‌شده توسط دستگاه ایجاد می‌شود، فقط سبب ایجاد سوختگی‌های بسیار ریزی روی پوست می‌گردد که قادر نیست به لایه‌های زیرین پوست آسیب برساند و به همین خاطر در جوان‌سازی پوست کارکردهای خاص و گسترده‌ای یافته است.

هنگامی که جریان پلاسما بر روی بافت‌های زنده قرار می‌گیرد، واکنش‌های خاصی رخ می‌دهد که به واکنش‌های انعکاسی معروف هستند و همین واکنش‌ها سبب لایه‌برداری‌های مؤثری بر روی پوست می‌شوند. استفاده از دستگاه پلاسمای اسپارک اثرات خود را به‌شکل بسیار سریعی بر روی پوست نشان می‌دهد و زمان تقریبی آن را می‌توان بین سه روز تا نهایتاً یک هفته تخمین زد.

نحوه ایجاد و اثر پلاسمای گرم

هنگامی که بین الکترود و سطح پوست پلاسما ایجاد می‌شود، جریانی الکترونی در آن ناحیه اتفاق می‌افتد. از آنجا که به‌طور طبیعی سلول‌های بدن در مقابل عبور جریان الکتریکی از خود مقاومت نشان می‌دهند، با عبور جریان الکتریکی تولیدشده از پوست، سلول‌هایی که پلاسما به آن‌ها اصابت می‌کند تبخیر می‌شوند و همین مسأله باعث ایجاد سوختگی‌های ریزی در آن ناحیه می‌گردد. این سلسله از اتفاقات باعث منتقل‌شدن انرژی از سطح پوست به لایه‌های زیرین آن شده و این به نوبه خود در آن نواحی هم سبب ایجاد لیفت ایجاد می‌شود و هم سلول‌های جدید تولیدشده سبب ترمیم و جوان‌شدن پوست در ناحیه تحت پلاسما می‌گردد. برای برداشتن خال و ضایعات پوستی می‌توان از متمرکزکردن انرژی ایجادشده توسط پلاسمای اسپارک در نقطه‌ای مشخص استفاده کرد. هوای بین الکترود و سطح پوست در موقع فرایند ساخت پلاسما یونیزه می‌گردد و همین مسأله باعث می‌شود تا اگر موقع برداشتن ضایعه‌های پوستی یا خال‌های گوشتی، زخمی در آن ناحیه ایجاد شود، نسبت به سایر روش‌ها سریع‌تر ترمیم گردد و چون این فرایند در لایه‌های عمیق پوست اتفاق نمی‌افتد و در سطح پوست روی می‌دهد، نسبت به روش‌های دیگر در محل عمل زخم کمتری به جای می‌گذارد.

کاربردها، مشخصات و مزایای استفاده از پلاسمای گرم

کاربردهای پلاسماتراپی با سرعت روزافزونی در حال افزایش است. به‌عنوان مثال، مواردی مانند لیفتینگ پوست و شکل‌دهی بینی توسط پلاسما عملاً نتایج بسیار مثبتی از خود نشان داده است. این روش همچنین به‌صورت ترکیبی با سایر روش‌های درمانی و زیباسازی انجام می‌شود که کارایی و نتیجه‌بخشی موردنظر مراجعین را به‌شکل قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. از کاربردهای پلاسمای گرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

لیفت و شکل‌دهی به بینی لیفت‌کردن و جمع‌سازی پوست
برداشتن آنژیوم، خال، زگیل، میخچه و … رفع جوش و آکنه و کُرک
پاک‌سازی نسبی تَتو و میکروپگمنتیشن رفع جای بخیه، تَرَک‌های حاصل چاقی و زخم
جوان‌سازی پوست و رفع چین‌وچروک پوست برداشتن بافت لثه برای ایمپلنت و اعمال زیبایی
محوسازی رگ‌های پوستی ایجادشده در اثر واریس بلفاروپلاستی بدون نیاز به عمل جراحی

از مزایای پلاسمای گرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غیرتهاجمی‌بودن عمل پلاسماتراپی
  • سرعت‌عمل بالای این روش نسبت به سایر روش‌های پیش از خود
  • عدم وجود دوره نقاهت پس از عمل
  • متغیربودن تعداد جلسات موردنیاز برای رفع چین‌وچروک‌ها از یک تا سه جلسه با فواصل یک ماهه
  • عدم منع استفاده از این روش جز در موارد وجود عفونت یا التهاب در ناحیه موردنظر
  • امکان استفاده در تمامی چروک‌های صورت به‌ویژه چروک‌های پاکلاغی دور چشم و دور دهان
  • عدم وجود عارضه خاص در این روش (وجود تورم و سوختگی‌های ریز در این روش تا حدود نهایتاً یک هفته طبیعی است)
  • مفیدبودن این روش در درمان چین‌های دور چشم همه افراد (با زمان‌های متغیر نسبت به عمق چروک)
  • عدم نیاز به بی‌هوشی و بی‌حسی موضعی و انجام عمل در کلینیک با بی‌حسی حاصل از کِرِم بی‌حسی
  • عدم استفاده از برش‌های جراحی برای برداشتن پوست یا چربی پلک و استفاده از پلاسما برای تصعید لایه سطحی پوست به‌جای آن (تبدیل جامد به گاز که سبب جمع‌شدن لایه‌های زیرین پوست می‌شود)
  • امکان مشاهده نتیجه فرایند پلاسماتراپی بلافاصله پس از درمان
  • کم‌بودن تعداد جلسات موردنیاز از یک تا سه جلسه
  • تصعید لایه سطحی بدون آسیب به لایه بازال پوست و رفع‌شدن سوختگی‌های ریز طی سه تا هفت روز
  • عدم وجود خون‌ریزی در حین انجام عمل عملکرد طبیعی پلک‌ها بلافاصله پس از عمل
  • عدم ورود هیچ‌گونه ماده شیمیایی به بدن حین عمل
  • بالابودن ایمنی دستگاه پلاسما برای مراجع و تکنسین
  • پایین‌بودن نسبی قیمت دستگاه

دستگاه پلاسما جت گرم توانی در حدود ۶ وات دارد که با اختلاف پتانسیل ورودی ۲۲۰ ولت و خروجی ۳ کیلوولت کار می‌کند. بسامد دستگاه ۸ کیلوهرتز بوده و میزان عمق نفوذ آن در پوست، بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ میکرومتر می‌باشد.

پلاسما پلکسر سرد چیست؟

دو نوع از دستگاه‌های پلاسمای سرد، دستگاه جت‌پلاسما و نیز دستگاه پلاسمای حاصل از تخلیه دی‌الکتریک الکترود شناور (FEDBD) هستند که در پزشکی کاربردهای وسیعی یافته‌اند. پلاسمای جت از طریق تحت‌تأثیر قرار گرفتن جریان گازهای نجیب مانند هلیوم توسط میدان الکتریکی در هنگام عبور از محل خروج، ایجاد می‌شود. دستگاه پلاسمای حاصل از تخلیه دی‌الکتریک شناور همان‌طور که از نامش پیداست، نیازی به عبور جریان گاز از نازل ندارد و عامل ایجاد آن، اعمال اختلاف ولتاژ بین سطح پوست و لایه دی‌الکتریکِ الکترود دستگاه است. علت نام‌گذاری این نوع از دستگاه‌های پلاسما به «پلاسمای سرد»، عدم تغییر دمای محیط ایجاد آن‌ها نسبت به دمای اتاق که چیزی حدود ۲۵ درجه سانتی‌گراد است، می‌باشد.

پلاسما پلکسر

مشخصات و مزایای استفاده از پلاسما اسپارک سرد

برداشت ایمن جوش‌های فعال پوستی
افزایش نفوذپذیری در پوست سفیدسازی دندان‌ها و رفع لکه‌های دهانی
بهبود و ترمیم زخم‌ها کمک به انعقاد خون مؤثر
از میان برداشتن قارچ‌ها و میکرواُرگانیسم‌های پوستی از بین‌بردن سلول‌های سرطانی

دستگاه جت‌پلاسمای سرد توانی در حدود 12 وات دارد و همانند نوع گرم خود، با اختلاف پتانسیل ورودی ۲۲۰ ولت کار می‌کند و توان ایجاد ولتاژ خروجی خروجی تا ۶ کیلوولت را دارد. بسامد دستگاه در حدود 10 کیلوهرتز بوده و میزان عمق نفوذ آن در پوست، بین 300 تا 1000 میکرومتر می‌باشد.

در این مقاله به‌صورت مختصری به فناوری‌های نوین پلاسما، مزایا، ویژگی‌ها و همچنین برخی مشخصات کاربردهای آن‌ها در حوزه‌های درمان و نیز موارد زیباسازی اشاره کردیم. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و به زبان اصلی در زمینه به وب‌سایت‌های iraniansurgery و medicalio مراجعه بفرماید.

 

ضمناً برای بیان نقطه‌نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانید از طریق راه زیر با ما در ارتباط باشید.

 

 

لینک کوتاه مقاله : https://niklaser.com/?p=1303

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس
  • نشانی :
    تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به دوراهی قلهک – جنب بیمارستان ایرانمهر
  • شماره تماس :
    09380118810 - 021-22004102
    021-22610240 - 021-22610350
    021-22004103 - 09129640360
  • ایمیل :
    info@niklaser.com