close

عوارض لایه برداری پوست صورت

عوارض لایه برداری پوست

عوارض لایه برداری پوست از طریق روش‌های مختلف، متفاوت است. عوارض لایه برداری زیاد پوست شامل قرمزی دائم، حساس به لمس و التهاب است. خطرات لایه برداری پوست می‌تواند شامل زخم، عفونت، تورم، تبخال و تغییر رنگ پوست باشد. به‌طورکلی اگر لایه برداری پوست به‌صورت اصولی و با رعایت نکات مهم انجام شود، هیچ‌گونه عوارضی را نمی‌تواند به‌همراه داشته باشد. لایه برداری پوست صورت به‌ندرت موجب ایجاد عوارض جانبی می‌شود، اما ممکن است خطرات مشخصی در این روش وجود داشته باشد. لایه برداری پوست صورت از طریق روش‌های فیزیکی، شیمیایی و دستگاه انجام می‌شود. بااین‌حال از طریق این روش‌ها می‌توانید لایه برداری پوست را به‌صورت سطحی، متوسط و عمیق انجام دهید. در حال حاضر افراد به‌دنبال یافتن تکنیکی برای زیبایی و جوان‌سازی پوست خود هستند. برای ازبین‌بردن سلول‌های مرده پوست می‌توانید از طریق روش‌های مختلف لایه برداری اقدام نمایید. برای انتخاب بهترین روش و ممانعت از هرگونه عوارض لایه برداری، می‌توانید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه نمایید.

عوارض لایه برداری به روش فیزیکی

به‌طورکلی لایه برداری فیزیکی به هر محصول یا روشی که با اسکراب دستی یا مالش انجام گیرد، گفته می‌شود. یکی از روش‌های لایه برداری فیزیکی، استفاده از لیف و یا سفیدآب در حمام است. مهم‌ترین مزایای این روش سهولت در انجام آن است. این نکته را در نظر داشته باشید که انجام نادرست و غیراصولی لایه برداری فیزیکی موجب تحریک پوست می‌شود. برای کاهش سوزش بعد از لایه برداری می‌توانید از روغن‌های مرطوب‌کننده یا سرم‌های پوستی استفاده نمایید. لایه برداری‌های فیزیکی شامل موارد زیر هستند:

  • اسکراب‌های پاک‌کننده
  • دستکش‌های لایه بردار
  • لیف
  • سنگ‌پا
  • غلتک‌های میکرونیدلینگ خانگی

اگر در این روش، لایه برداری به‌صورت اصولی و براساس تیپ پوستی انجام شود، امکان عوارض تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. همچنین درصورتی‌که لایه برداری به‌صورت عمیق و به‌صورت غیراصولی انجام شود، پوست دچار قرمزی، خارش و پوسته‌پوسته شدن می‌شود. در این صورت باید تا زمان ریکاوری از هیچ روشی برای لایه برداری استفاده نکنید. در این روش عوارض لایه برداری زیاد پوست به‌صورت نادر موجب زخم شدگی می‌شود.

 

عوارض لایه برداری پوست

 

عوارض لایه برداری پوست صورت به روش شیمیایی

قرمزی

یکی از عوارض جانبی و شایع لایه برداری پوست، قرمزی است. لایه برداری به‌صورت عمیق موجب قرمزی شدید پوست می‌شود. به‌طورکلی میزان قرمزی و مدت‌زمان طولانی شدن آن به نوع پوست افراد ارتباط دارد. همچنین قدرت محصول نقش کلیدی در میزان قرمزی پوست دارد.

تغییر در رنگ پوست

از دیگر خطرات لایه برداری پوست به روش شیمیایی می‌توان به تغییر رنگ پوست اشاره کرد. در این صورت رنگ پوست از حالت طبیعی تیره‌تر یا روشن‌تر می‌شود.

لایه برداری پوست

پوسته‌پوسته شدن

یکی از واکنش‌های پوستی در روش لایه برداری شیمیایی، پوسته‌پوسته شدن پوست است. پوسته‌پوسته شدن پوست ممکن است باعث ایجاد زخم شود. در این صورت امکان حساس شدن سطح پوست شما وجود دارد.

حساسیت به نور

لایه برداری شیمیایی حساسیت پوست افراد به نور آفتاب را بیشتر می‌کند. به‌همین دلیل ضروری است بعد از لایه برداری از کرم ضدآفتاب با 30SPF به بالا استفاده نمایید.

زخم

بعد از لایه برداری پوست از طریق روش شیمیایی، در موارد نادر امکان ایجاد زخم روی پوست وجود دارد. معمولاً برای بهبود زخم‌های ایجاد شده پزشکان استفاده از داروهایی نظیر آنتی‌بیوتیک استروئید را توصیه می‌کنند.

عفونت

در برخی از موارد لایه برداری شیمیایی می‌تواند عواملی برای ویروس هرپس باشد. ویروس هرپس خود جزء عواملی برای ایجاد عفونت باکتریایی و قارچی محسوب می‌شود.

پولکی شدن و ناهمواری پوست

یکی از عوارض جانبی که می‌تواند به‌صورت کوتاه‌مدت و خفیف رخ دهد، پولکی شدن و ناهمواری پوست صورت است. در صورت بیرون زدن پوسته‌های صورت نباید آن‌ها را لمس کنید، چراکه موجب بدتر شدن وضعیت پوست می‌شود و می‌تواند عامل ایجاد زخم و عفونت شود.

 

عوارض لایه برداری پوست

 

عوارض لایه برداری پوست با دستگاه

  1. دستگاه لیزر

معمولاً عوارض لایه برداری از طریق دستگاه لیزر جزئی است و بعد از گذشت مدت‌زمان اندکی از بین می‌رود. برای رسیدن به موفقیت بعد از لایه برداری باید در دوران بهبودی به توصیه‌های پزشک خود عمل نمایید. عوارض جانبی لایه برداری پوست صورت توسط دستگاه لیزر شامل موارد زیر می‌شود:

سوزش آکنه

شما می‌توانید با پرهیز غذایی اقدام به درمان آن کنید.

عفونت باکتری

پزشک متخصص باید قبل و بعد از لایه برداری آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

ظاهرشدن تبخال

اگر لایه برداری پوست در اطراف دهان انجام شود، امکان ایجاد تبخال وجود دارد. در صورت داشتن سابقه تبخال، این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید. برای ممانعت از بروز تبخال می‌توانید قبل و بعد از لایه برداری آنتی‌بیوتیک مصرف نمایید.

هایپرپیگمنتیشن

این امکان وجود دارد بعد از لایه برداری پوست صورت نواحی درمان دچار تیرگی شوند. امکان دارد پزشک متخصص اقدام به تجویز محلول سفیدکننده کند. همین‌طور می‌توان گفت احتمال هایپرپیگمنتیشن یا روشن شدن پوست وجود دارد.

میلیا

جوش‌های سفید کوچک در هنگام درمان از طریق لایه برداری پوست رویت می‌شود. این جوش‌های سفید کوچک را می‌توانید از طریق لیف یا پاک‌کننده ملایم رفع کنید.

قرمزی طولانی‌مدت

در برخی از افراد امکان دارد قرمزی ایجاد شده در پوست دیرتر از بین رود.

جوشگاه

امکان اتفاق افتادن جوشگاه به‌ندرت وجود دارد.

تورم

اگر در نواحی چشم‌ها لایه برداری از طریق لیزر انجام شود، پزشکان برای درمان تورم، توصیه می‌کنند استروئید خوراکی مصرف کنید.

  1. درم ابریژن

عوارض لایه برداری از طریق درم ابریژن بسیار جزئی است. بعد از استفاده از این روش پوست دچار قرمزی و تورم می‌شود. در هنگام استفاده از این روش افراد کمی احساس درد دارند که طبیعی بوده و با شروع بهبودی پوسته‌پوسته شدن رخ می‌دهد.

 

عوارض لایه برداری پوست

 

عوارض لایه برداری زیاد پوست

معمولاً افرادی که دارای پوست حساس هستند، لایه برداری بیش از حد از نظر شیمیایی یا فیزیکی موجب التهاب می‌شود. به‌طورکلی زیاده‌روی در هر کاری، می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را به‌همراه داشته باشد. لایه برداری زیاد موجب عوارض و آسیب به پوست می‌شود. اگر بیش از حد لایه برداری انجام شود، پوست دائم دچار قرمزی شده و بسیار حساس به لمس است. همچنین هر زمان که محصولی را روی پوست قرار داده می‌شود، می‌سوزد. همین‌طور می‌توان گفت خارجی‌ترین لایه پوست اپیدرم بوده و دارای سد رطوبتی است که به‌عنوان گوشته اسیدی شناخته می‌شود. به طور طبیعی پوست اسیدی است و PH آن در محدوده پنج قرار دارد. پوست سالم همانند یک فیلتر عمل می‌کند و به برخی چیزها اجازه می‌دهد وارد پوست شوند و باقی را از آن دور نگه دارند. وقتی که گوشته اسیدی پوست به خطر افتد، می‌تواند ترک‌های نامرئی یا پارگی در گوشته ایجاد نماید که مشابه لب‌های ترک‌خورده است. در این صورت رطوبت از بین می‌رود و محرک‌ها ساده‌تر وارد پوست خواهند شد. این نکته را در نظر داشته باشید که ترمیم آسیب ناشی از لایه برداری زیاد پوست می‌تواند بسیار ساده باشد. تأثیرگذاری لایه برداری تنها بر روی سلول‌های مرده پوست شما است و تفاوتی در نواحی فعال پوست ایجاد نمی‌کند.

مضرات لایه برداری پوست صورت

این امکان وجود دارد که لایه برداری پوست صورت در ظاهر موجب درخشندگی آن شود، اما این محصولات می‌توانند آسیب جبران‌ناپذیری را به‌همراه داشته باشند. در لایه برداری شیمیایی، اساس کار این محصولات اسیدی است. در این صورت با قرارگرفتن اسید بر روی پوست، لایه بیرونی دچار تخریب می‌شود. با تخریب شدن لایه بیرونی پوست، لایه جدید جایگزین می‌شود. اگر غلظت اسیدی محصولات شیمیایی بالا باشد، پوست دچار سوختگی خواهد شد. درصورتی‎‌که لایه جدید پوست در معرض نور آفتاب قرار گیرید، دچار زخم و لکه‌های پوستی می‌شود. استفاده طولانی‌مدت از ماسک‌های شیمیایی و محلول‌های لایه‌برداری موجب ایجاد مشکلات بسیار زیادی در پوست خواهد شد. همچنین شما می‌توانید با استفاده از ماساژ صورت، پاک‌کننده‌های طبیعی و سرم ویتامین C را جایگزین روش‌های لایه برداری شیمیایی کنید. این روش هرچند نمی‌تواند تأثیرگذاری بسیار زیادی داشته باشد، اما می‌تواند به زیبایی پوست کمک کند.

خطرات لایه برداری پوست توسط کرم‌های لایه‌بردار

به‌طورکلی استفاده بیش از حد از کرم‌های لایه بردار می‌تواند حساسیت و واکنش‌های پوستی را به‌همراه داشته باشد. در حقیقت استفاده از این کرم‌ها، باعث حساسیت بیشتر پوست نسبت به نور آفتاب می‌شود. اگر بعد از لایه برداری پوست از طریق این روش، از کرم ضدآفتاب استفاده نشود، امکان دارد نتایج معکوس به‌همراه داشته باشد و وضعیت پوست وخیم‌تر شود. افرادی که پوست آن‌ها خشک است، استفاده از این روش موجب خشکی بیشتر پوست می‌شود. بهتر است این افراد برای انجام لایه برداری با پزشک متخصص پوست مشورت کنند. همچنین امکان ایجاد تبخال وجود دارد. اگر سابقه تبخال دارید، بهتر است این مسئله را با پزشک در میان بگذارید تا از روش‌های پیشگیری‌کننده استفاده شود. اگر به این مسئله توجه نشود، امکان ایجاد جوشگاه و انتقال آن وجود دارد.

در این مقاله سعی شد در رابطه با عوارض لایه برداری پوست صورت بحث کنیم. خطرات لایه برداری پوست در صورتی امکان‌پذیر است که به‌صورت غیراصولی و بیش از حد انجام شود. بهتر است ابتدا به پزشک متخصص مراجعه کنید و براساس تیپ پوستی و مشکلات اقدام به لایه برداری کنید. اگر لایه برداری از طریق روش‌ها و محیط‌های نامعتبر انجام شود، امکان دارد خطرات جبران‌ناپذیری را به‌همراه داشته باشد. درصورتی‌که لایه برداری پوست صورت به‌صورت درست انجام شود، می‌تواند تمام مشکلات را از بین ببرد. برای انجام لایه برداری پوست صورت فریب تبلیغات را نخورید و این کار را زیر نظر پزشک متخصص و ماهر انجام دهید. لایه برداری پوست از طریق لیزر می‌تواند گزینه مناسبی باشد، درصورتی‌که در یک کلینیک زیبایی معتبر انجام شود.

برای ارتباط با ثبت نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانید از روش زیر در تماس باشید.

لینک کوتاه مقاله : https://niklaser.com/?p=4072

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس
  • نشانی :
    تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به دوراهی قلهک – جنب بیمارستان ایرانمهر
  • شماره تماس :
    09380118810 - 021-22004102
    021-22610240 - 021-22610350
    021-22004103 - 09129640360
  • ایمیل :
    info@niklaser.com