close

رفع موهای زائد با لیزر دایود و معایب آن

رفع موهای زائد

رفع موهای زائد و خلاص شدن از شر آن‌ها برای همیشه، تنها با استفاده از یک دستگاه لیزر قدرتمند و سازگار با پوست و مو هر فرد، امکان‌پذیر است. ازاین‌رو درصورتی‌که به دنبال تهیه یا استفاده از دستگاه لیزری برای رفع موهای زائد خود هستید، دستگاه لیزر دایود گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

چراکه امروزه دستگاه لیزر دایود در کلینیک‌ها، مطب‌ها و مراکز پزشکی زیبایی بسیاری مورداستفاده قرار می‌گیرد و همچنین تاکنون افراد زیادی که تجربه استفاده از این دستگاه را برای رفع موهای زائد خود را دارند، نتایج مربوط به آن را مفید و مطلوب توصیف کرده‌اند.

به‌علاوه در مورد لیزر نیز می‌توانیم بگوییم که لیزرها تشعشعات تحریک شده و تقویت شده‌ای هستند که این تشعشعات طیف یکنواخت مونوکروماتیکی ایجاد می‌کنند که هرگز پراکنده نمی‌شوند.

به همین دلیل از این ویژگی لیزرها می‌توان برای متمرکز کردن نور و انرژی آن در سطوح بسیار کوچک استفاده کرد تا در عمق مناسبی نفوذ کرده و اثربخشی هدفمندی داشته باشد. ازاین‌رو در حال حاضر انواع مختلفی از لیزرها با اهداف و کاربردهای گوناگون بر اساس همین الگو و ساختار طراحی می‌شوند.

همچنین لیزرها علاوه بر کاربردهای مختلف، بر اساس نوع اشعه نوری که از خود ساطع می‌کنند نیز به انواع مختلفی مانند پالسی و پیوسته تقسیم می‌شوند. ضمناً در لیزرها از گاز، مواد جامد یا دایود به‌عنوان منبع تولید نور استفاده می‌شود.

به‌عنوان‌مثال لیزرهای دایود به طور معمول از شبه رساناهایی مانند گالیوم میکروسکوپی و چیپ‌های آرسنید به‌عنوان واسط استفاده می‌کنند، یکی از تکنولوژی‌های پیشرفته دستگاه‌ های لیزر به شمار می‌آیند که از آن‌ها به‌منظور لیزر رفع موهای زائد استفاده می‌شود.

بنابراین باتوجه‌به موارد گفته شده ما در این مقاله قصد داریم تا با نگاهی دقیق، مزایا و معایب استفاده از لیزر دایود برای رفع موهای زائد را مورد بررسی قرار دهیم و همچنین به نکات مهم دیگری در خصوص استفاده از لیزر دایود برای رفع موهای زائد نیز اشاره کنیم.

کاربرد لیزر دایود برای رفع موهای زائد

در حال حاضر استفاده از لیزر دایود برای رفع موهای زائد چند سالی است که متداول و رایج شده و دستگاه لیزر دایود در مقایسه با سایر دستگاه ‌های لیزر رفع موهای زائد، بسیار کوچک‌تر و ارزان‌قیمت‌تر است. اما درصورتی‌که از لیزرهای هلیوم نئون در این دستگاه‌ها به‌عنوان منبع تولید لیزر دایودی استفاده شود، اندازه دستگاه لیزر دایود 5 برابر بزرگ‌تر خواهد شد.

البته نکته جالب در مورد دستگاه‌ های لیزر دایود، کارکردن آن‌ها حتی با انرژی ورودی بسیار کم نسبت به سایر دستگاه ‌های لیزر است. به عبارتی دیگر دستگاه ‌های لیزر دایود برخلاف سایر دستگاه ‌های لیزر به فقط و فقط به چند کیلوولت انرژی نیاز داشته و حتی این دستگاه به کمک باتری‌های چند ولتی هم می‌تواند کار کند.

همچنین در خصوص کاربرد دستگاه لیزر دایود برای رفع موهای زائد نیز باید بگوییم که استفاده از دستگاه لیزر دایود برای رفع موهای زائد به‌صورت پالسی و با طول موج‌های 800 یا 810 نانومتر است. ازاین‌رو با جذب این طول موج‌ها توسط ملانین یا رنگ‌دانه‌های موجود در ریشه مو، حرارت و گرمای شدیدی در آن ناحیه ایجاد می‌شود که منجر به ازبین‌رفتن کامل مو می‌شود.

البته لازم به ذکر است که در مقایسه با دستگاه ‌های لیزر الکساندرایت، ملانین یا رنگ‌دانه‌های موجود در ریشه به میزان کم‌تری انرژی و طول موج ایجاد شده توسط دستگاه لیزر دایود را به خود جذب می‌کنند.

به‌علاوه ازآنجایی‌که تنظیمات طول پالس و انرژی دستگاه لیزر دایود برای رفع موهای زائد محدوده وسیعی دارد، استفاده از این دستگاه برای رفع موهای زائد افرادی که پوست تیره‌ای دارند نیز امکان‌پذیر است. ضمناً اگر اپراتوری که می‌خواهد از این دستگاه برای رفع موهای زائد افراد دارای پوست تیره استفاده کند، اگر آگاهی و تجربة کافی نسبت به این دستگاه را نداشته باشد، پوست فرد را ممکن است بسوزاند.

 

 

رفع موهای زائد

انواع دستگاه لیزر دایود برای رفع موهای زائد

به طور معمول دستگاه لیزر دایود با مکانیسم فوتوترمولیز کار می‌کند. به عبارتی دیگر در دستگاه لیزر دایود به‌عنوان یک منبع نوری به‌جای تحریک فلش لامپ که اساس کارکرد سایر دستگاه های لیزر مانند الکساندرایت، یاقوت و آی پی ال‌ها است، از شعاع‌های نور قرمز مطلق استفاده می‌شود که از جمله مؤثرترین نورها برای گرمازایی متمرکز در فولیکول مو هستند.

ازاین‌رو دستگاه لیزر دایود برای رفع موهای زائد این نور را به ریشه مو که محل اجتماع ملانین است، می‌تاباند و این نور تابیده شده توسط ملانین جذب می‌شود.

نوع دیگری از دستگاه لیزر دایود که قصد داریم در اینجا آن را مورد بررسی قرار دهیم، دستگاه لیزر الکس دایود است. البته ممکن است به دلیل نام این دستگاه لیزر، شما انتظار داشته باشید که دستگاه لیزر الکس دایود عملکرد دو دستگاه لیزر الکساندرایت و دایود را با یکدیگر ترکیب کند اما واقعیت این است که چنین کاری عملاً امکان‌پذیر نخواهد بود.

چراکه دستگاه لیزر الکس دایود از نوع نیمه‌هادی و دایودی بوده که تنها تفاوت آن با دستگاه‌های دایودی، مربوط به طول موج نوری است که در این دستگاه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

بنابراین همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، لیزر دایود با طول موج 800 تا 810 نانومتر کار می‌کند، اما درست برخلاف این دستگاه، ازآنجایی‌که در دستگاه لیزر الکس دایود به منبع دستگاه ناخالصی تزریق می‌شود، این دستگاه طول موج‌های متفاوتی از خود تولید می‌کند.

ازاین‌رو طول موج‌های تولید شده توسط دستگاه لیزر الکس دایود چیزی در حدود 755 نانومتر خواهد بود که این طول موج بسیار شبیه به طول موج تولید شده توسط دستگاه الکساندرایت بوده و ازاین‌جهت در نام‌گذاری این دستگاه از واژه الکس دایود استفاده شده است.

 مزایای لیزر دایود برای رفع موهای زائد

بسته به نوع دستگاه و نوع پوست و مو، استفاده از هر روش لیزری برای رفع موهای زائد عوارض و مزایایی می‌تواند در پی داشته باشد. ازاین‌رو باوجود چنین تفاوت‌هایی پزشک یا متخصص باید بسته به تراکم و حجم موهای زائد مربوط به ناحیه موردنظر، از دستگاه لیزری با میزان شدت خاصی استفاده کند.

بنابراین ما در ادامه قصد داریم تا مزایای مربوط به استفاده از لیزر دایود برای رفع موهای زائد را مورد بررسی قرار دهیم و شما را با نتایج مثبتی بیشتر آشنا کنیم که استفاده از این روش می‌تواند برای شما در پی داشته باشد.

  • روشی بدون درد

درواقع این ویژگی مربوط به طول موج بلندی است که توسط لیزر دایود تولید می‌شود و همچنین عدم برخورد و تمرکز نور لیزر روی پوست نواحی اطراف موهای زائد، استفاده از لیزر دایود برای رفع موهای زائد را به روشی بدون درد و سوزش تبدیل کرده‌اند.

البته لازم به ذکر است در برخی موارد افرادی که پوست حساسی دارند، استفاده از این روش روی پوست آن‌ها ممکن است تا حد بسیار کمی سوزش ایجاد کند، اما به طور معمول چنین سوزش‌هایی ظرف مدت کم‌تر از دو دقیقه رفع می‌شود.

  • اثربخشی بالا روی انواع پوست

ازآنجایی استفاده از این لیزر دایود برای رفع موهای زائد روی پوست‌های مختلف، هیچ‌گونه محدودیتی ندارد و حتی استفاده از این روش روی موها و پوست‌های تیره می‌تواند نتایج مطلوبی در پی داشته باشد، استفاده از لیزر دایود برای رفع موهای زائد انواع پوست آقایان و بانوان و همچنین تمام نواحی بدن همان نتایج را خواهد داشت.

  • سرعت عمل

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، در دستگاه لیزر دایود از دسته اشعه نوری استفاده شده است و به همین دلیل این دستگاه می‌تواند نواحی و مناطق وسیعی از پوست را تحت پوشش قرار دهد و در هر جلسه استفاده از این روش توسط اپراتور، به میزان زیادی لیزر جذب موها شده و تعداد بیشتری از آن‌ها از بین می‌رود.

پس در چنین شرایطی می‌توان گفت که استفاده از این روش با سرعت بالایی همراه خواهد بود و در عرض کم‌تر از نیم ساعت اپراتور می‌تواند موهای زائد مربوط به نواحی وسیعی از پوست را از بین ببرد.

 

رفع موهای زائد

 

  • تعداد جلسات کم و نتایج مطلوب

بنابراین باتوجه‌به اینکه با استفاده از لیزر دایود می‌توان سطح وسیعی از پوست را مورد هدف قرار داد و انجام این عمل با سرعت بالایی همراه است، فرد متقاضی به تعداد جلسات کم‌تری برای رفع کامل موهای زائد خود نیاز پیدا می‌کند.

البته لازم به ذکر است که عواملی دیگری مانند نوع، رنگ و ضخامت پوست و مو در تعیین میزان جلسات رفع موهای زائد نقش دارند اما منظور از تعداد جلسات کم در این روش درمانی این است که در تعداد جلسات کم فرد متقاضی می‌تواند نتایج مربوط به آن را مشاهده کند.

  • ازبین‌بردن دائمی موهای زائد

اغلب اثر لیزر دایود برای رفع موهای زائد دائمی بوده و انجام مستمر و منظم جلسات درمانی، می‌تواند برای همیشه شما را از شر موهای زائدتان خلاص کند.

عوارض و معایب لیزر دایود برای رفع موهای زائد

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، دستگاه لیزر دایود در میان انواع مختلفی از دستگاه‌های رفع موهای زائد ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی داشته و استفاده از آن روی انواع پوست‌ها، کم‌ترین عوارض ممکن برای افراد در پی دارد و در طولانی‌مدت بهترین نتیجه را به شما ارائه می‌دهد.

به‌علاوه در دستگاه لیزر دایود به دلیل استفاده از دسته اشعه نوری، با یک‌بار تماس لیزر این دستگاه با پوست ناحیه موردنظر، لیزر روی موهای زائد مربوط به آن ناحیه اثر می‌گذارد. ازاین‌رو استفاده از دستگاه لیزر دایود برای رفع موهای زائد نسبت به سایر دستگاه ‌های لیزر، معمولاً به تعداد جلسات کم‌تری نیاز دارد.

بنابراین باتوجه‌به موارد گفته شده از جمله مهم‌ترین عوارض و معایب دستگاه لیزر دایود برای رفع موهای زائد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازدهی کم

دستة اشعه‌های نوری ساطع شده از دستگاه لیزر دایود نسبت به سایر دستگاه‌ های لیزر همچون کندلا الکساندرایت همگرا نیست. چون در این دستگاه بر خلاف سایر دستگاه لیزر، نور لیزر دایود مستقیم و موازی نبوده و فواصل همگرایی بسیار کوتاهی دارد که سریعاً به سمت واگرایی تغییر وضعیت می‌دهد.

ازاین‌رو پزشک یا متخصص ممکن است در هنگام متمرکز کردن نور لیزر این دستگاه روی سلول‌های کوچک مو با مشکلاتی مواجه شود و این امر باعث شود تا انجام این عمل بازدهی کمی در جهت رفع موهای زائد داشته باشد.

 

رفع موهای زائد

 

  • هزینه بالای تعمیر و نگهداری

مواد نیمه‌هادی یا شبه رسانای استفاده شده در دستگاه لیزر دایود، حساسیت بیشتری از خود در برابر نوسانات و ناپایداری‌های منبع تأمین انرژی نشان می‌دهند و این امر سبب می‌شود تا این مواد به‌مرورزمان و به‌سرعت آسیب ببینند.

ازاین‌رو هرچند که قیمت دستگاه لیزر دایود نسبت به دستگاه لیزر کندلا الکساندرایت ارزان‌تر است اما هزینه مربوط به تعمیر و نگهداری آن به‌مراتب بسیار بیشتر خواهد بود.

  • کاهش کارایی باگذشت زمان

یکی دیگر از معایب مربوط به دستگاه لیزر دایود برای رفع موهای زائد، کاهش کارایی آن باگذشت زمان است. درواقع لیزر دایود ممکن است تا یک سال اول میزان اثربخشی بالا و فوق‌العاده‌ای داشته باشد اما بعد از گذشت این مدت‌زمان و پس از دو سال، لنزهای مولد اشعه لیزر به‌تدریج آسیب می‌بینند و چنین اتفاقی در نهایت منجر می‌شود که دستگاه اشعه لیزر نتواند به‌خوبی اشعه لیزر را متمرکز کند و به همان میزان گذشته کارایی داشته باشد.

  • عوارض جانبی شدید

از جمله شایع‌ترین و متداول‌ترین عوارض جانبی ناشی از لیزر دایود می‌توان به موارد همچون التهاب پوست، قرمزی، تورم و بی‌حسی برخی نواحی پوست اشاره کرد. اما به دلیل اینکه دستگاه دایود لیزر با طول موج بلندتری نسبت به دستگاه الکساندرایت، به‌منظور اثربخشی بیشتر تولید می‌کند، استفاده از این روش می‌تواند عوارض جانبی شدیدتری مانند تغییر در رنگ‌دانه پوست، سوختگی، تاول زدن، باقی‌ماندن جای زخم و ایجاد تغییراتی در بافت پوست را در پی داشته باشد.

  • ایمنی پایین

انواع مختلفی از دستگاه لیزر دایود می‌توانند آسیب‌های متفاوتی به پوست وارد کنند و به همین دلیل لیزر دایود از این قاعده مستثنی نیست. ازاین‌رو اگر این عمل توسط اپراتور کم‌تجربه‌ای انجام شود، این احتمال وجود دارد که پوست پس از رفع موهای زائد با لیزر دایود به آسیب‌هایی دچار شود.

در آخر

به‌عنوان نتیجه‌گیری و کلام پایانی، مجدداً باید به این نکته نیز اشاره کنیم که استفاده از دستگاه لیزر دایود برای رفع موهای زائد در کنار مزایا و ویژگی‌های فراوان، می‌تواند آسیب‌هایی به پوست بدن شما وارد کند و همچنین در برخی موارد، ابتلا به عوارض جانبی شدیدی در اثر استفاده از این روش را برای شما در پی داشته باشد.

لینک کوتاه مقاله : https://niklaser.com/?p=5180

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس
  • نشانی :
    تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به دوراهی قلهک – جنب بیمارستان ایرانمهر
  • شماره تماس :
    09380118810 - 021-22004102
    021-22610240 - 021-22610350
    021-22004103 - 09129640360
  • ایمیل :
    info@niklaser.com