close

ارتباط تیروئید و لیزر موهای زائد

ارتباط تیروئید و لیزر موهای زائد

ارتباط تیروئید و لیزر موهای زائد یکی از سؤالات پرتکرار اغلب افراد برای انجام لیزر محسوب می‌شود. افرادی که قصد حذف موهای زائد را دارند، باید بدانند که بین لیزر و تیروئید ارتباط مستقیمی وجود دارد. افرادی که دچار اختلالات تیروئید هستند، مشکلات هورمونی می‌توانند موجب افزایش رشد موهای زائد شوند. عملکرد تیروئید می‌تواند نقش مهمی در رشد موهای زائد شما داشته باشد. هنگامی‌که مو در نواحی دیگر مانند صورت یا قفسه سینه موهای تیره یا ضخیم می‌روید، می‌تواند نشانه هیرسوتیسم (پرمویی در زنان) باشد. اگر دارای موهای زائد هستید ممکن است به‌دلیل مشکلات هورمونی باشد. موهای زائد بیش از 15 درصد از زنان به‌دلیل مشکلات هورمونی است. همچنین عدم تعادل هورمونی در حین لیزردرمانی می‌تواند موجب افزایش رشد مجدد مو شود.

آیا کم‌کاری تیروئید روی هورمون آندروژن و پرمویی تأثیر دارد؟

در بین خانم‌ها میزان هورمون آندروژن در حد نرمال قرار دارد. اگر میزان هورمون آندروژن افزایش بیش از اندازه داشته باشد، خانم‌ها دچار بیماری هیرسوتیسم (پرمویی) یا رشد بیش از حد موهای زائد در نواحی خاصی از بدن می‌شوند. افزایش رشد بی‌رویه هورمون آندروژن در بدن زنان، موجب رشد بیش از حد سلول‌های مو می‌شود. امکان دارد این مشکل بعد از مصرف داروهای درمانی برای کم‌کاری تیروئید رخ دهد.

 

ارتباط تیروئید و لیزر موهای زائد

 

چرا اختلال در ترشح غده تیروئید می‌تواند موجب پرمویی شود؟

یکی از پارامترهای مهم در کنترل رشد از طریق فولیکول مو، ترشح غده تیروئید است. اگر تیروئید به میزان کافی در بدن تولید نشود، فولیکول‌های مو به‌درستی کار نمی‌کنند. در این صورت امکان دارد افرادی که دچار کم‌کاری تیروئید هستند، دچار رشد بیش از حد موهای زائد یا ریزش شدید شوند.

چه افرادی باید بااحتیاط برای لیزر موی زائد اقدام کنند؟

در هنگام مراجعه به کلینیک لیزر یا مطب یک پرسشنامه در اختیار شما قرار داده می‌شود که در رابطه با احتمال سابقه بیماری مخصوصاً بیماری‌های پوستی سؤال پرسیده خواهد شد. در سراسر دنیا در کلینیک‌های لیزر محدودیت‌هایی برای مبتلایان به برخی از بیماری‌ها وجود دارد. این نوع محدودیت‌ها از طریق تکنسین و پزشک متخصص پوست به مراجعه‌کنندگان انتقال داده می‌شود. افرادی که دچار بیماری‌های زیر هستند، باید قبل از انجام لیزر موهای زائد با هر نوع دستگاه با متخصص مرتبط با بیماری خود و پوست و مو مشورت نمایید:

افرادی که دچار تیروئید کم‌کار و یا پرکار (اختلالات هورمونی) هستند، این مسئله می‌تواند در چگونگی رشد موهای بدن آن‌ها تأثیر بگذارد. این امکان وجود دارد تا درمان شدن اختلالات هورمونی نتایج موردنظر خود را از لیزر موهای زائد به دست نیاورند.

افرادی که دچار بیماری کک‌ومک یا لنتیگو هستند، اغلب از قرارگیری در مقابل نور آفتاب یا سولاریوم خودداری می‌کنند، چراکه تابش نور خورشید می‌تواند شدت بروز آن را افزایش دهد. در این صورت می‌توان گفت تابش لیزر برای ازبین‌بردن موهای زائد برای این گروه مناسب نیست. همچنین خانم‌هایی که به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک مبتلا هستند و یا دچار اختلالات هورمونی شده‌اند، برای لیزر موهای زائد خود ابتدا باید با پزشک مشورت نمایند. معمولاً پزشک متخصص توصیه می‌کند که بعد از درمان اختلالات هورمونی برای لیزر موهای زائد خود اقدام نمایید.

لیزر موهای زائد و تیروئید چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

شاید تصور کنید که غده تیروئید در نواحی گلو و گردن قرار دارد، در نتیجه لیزر موهای زائد تنها در ناحیه گردن می‌تواند به غده تیروئید شما آسیب برساند. همچنین فکر می‌کنند اگر دارای مشکلات تیروئید هستند، لیزر می‌تواند موجب وخیم شدن آن شود. این تصورات به‌دلیل نداشتن شناخت کافی از بافت‌های بدن و ناکافی بودن اطلاعات در رابطه با نحوه و اساس عملکرد لیزر موهای زائد است. در واقع این تصورات افراد درست نیست. در حقیقت غده تیروئید در جایی از بدن قرار دارد که نفوذ اشعه لیزر طی پروسه لیزر موهای زائد به آنجا امکان‌پذیر نیست. با توجه به قرارگیری غده تیروئید در لایه‌های عمیق بافت گردن، در هنگام لیزر خطری فرد را تهدید نمی‌کند.

تولیدکنندگان دستگاه لیزر معتقد هستند که استفاده از این دستگاه بی‌خطر است و اشعه لیزر طی پروسه تنها بر روی تخریب فولیکول‌های تار مو تمرکز می‌کند. با توجه به این‌که تارها در لایه سطحی پوست و نزدیک در سطح پوست قرار دارند، خطری متوجه غدد لنفاوی و تیروئیدی نمی‌شود. لیزر تنها می‌تواند در نتایج به‌دست‌آمده تأثیر بگذارد، یعنی تعداد جلسات موردنیاز برای رفع موهای زائد افزایش می‌یابد.  اگر دچار اختلالات غده تیروئید هستید برای انجام لیزر موهای زائد می‌توانید با متخصص غدد و پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

نتایج و اثربخشی لیزر موهای زائد در افراد تیروئیدی

اگر پرکاری و کم‌کاری تیروئید درمان شود، تأثیری در فرایند لیزر موهای زائد ندارد. افراد مبتلا به مشکلات تیروئیدی نسبت به دیگران در مدت‌زمان بیشتری می‌توانند به نتایج موردنظر برسند. در حقیقت می‌توان گفت افرادی که دچار اختلالات تیروئیدی هستند، ابتدا برای درمان اقدام نمایند، سپس پیشنهاد می‌شود از لیزر موهای زائد استفاده نمایند. یکی از عوامل افزایش سرعت رشد موهای زائد، اختلالات تیروئید محسوب می‌شود. تیروئید وظیفه تولید هورمون‌های داخل بدن را به عهده دارد که نقش کلیدی در تنظیم متابولیسم بدن ایفا می‌کند. در این صورت این امکان وجود دارد که اختلالات در هورمون‌ها موجب بیشتر شدن موهای زائد یا  افزایش سرعت رشد آن‌ها شود. لیزر با تأثیرگذاری بر روی فولیکول‌های مو، سرعت رشد موهای زائد را کنترل می‌کند. در این صورت افرادی که دچار اختلالات هورمونی هستند، برای حذف موهای زائد و یا کاهش رشد آن‌ها باید ابتدا اقدام به درمان کنند. این افراد می‌توانند با تکمیل شدن دوره درمان خود، اقدام به لیزر موهای زائد خود کنند.

آیا لیزر موهای زائد در ارتباط با تیروئید مؤثر است؟

هیرسوتیسم یا موهای زائد صورت و بدن، یک اختلال شایع و ناخوشایند است که بسیاری از زنان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. هورمون‌های مردانه و رشد بیش از حد مو در مردان امکان دارد ارثی یا ناشی از مصرف دارو باشد، اما در زنان به‌دلیل اختلال هورمون خواهد بود. دستگاه لیزر در حال حاضر مؤثرترین روش برای ازبین‌بردن موهای تیره نواحی مختلف صورت و بدن است. بااین‌حال، لیزر موهای زائد برای زنانی که عدم تعادل هورمونی دارند، نتایج مؤثری را به‌دنبال نخواهد داشت. این افراد تنها تا هنگامی‌که مشکل اصلی برطرف نشود، اثرات گذرا را احساس خواهند کرد.

هنگامی‌که عدم تعادل هورمونی برطرف شود، شروع درمان لیزر موهای زائد ممکن است نتایج طولانی‌مدتی به‌همراه داشته باشد. خانم‌هایی که موهای زائد صورت یا بدن آن‌ها زیاد است، باید قبل از انجام لیزر موهای زائد به پزشک مراجعه کنند تا مشخص شود مشکل هورمون دارند یا خیر. یک معاینه پزشکی برای تعیین این‌که آیا رشد ناگهانی شروع شده یا مشکلات زمینه‌ای سلامتی مانند آکنه، چاقی یا سابقه خانوادگی هیرسوتیسم وجود دارد، موردنیاز است. از‌آنجایی‌که لیزر موهای زائد امکان دارد عوارض جانبی را ایجاد کند، ضروری است که با یک متخصص مشورت کنید.

تأثیر هورمون در بی‌اثری لیزر موهای زائد

عدم تعادل هورمونی در حین انجام لیزردرمانی می‌تواند باعث افزایش رشد مجدد موها شود. لیزردرمانی ممکن است موهای موجود را از بین ببرد، اما هورمون‌های مردانه اضافی (تستوسترون) رشد مجدد را به‌سرعت تحریک می‌کند. زنان یا مردانی که در زمان برداشتن موهای زائد تحت درمان جایگزین هورمونی قرار می‌گیرند، ممکن است پس از درمان شاهد کاهش موها باشند، اما نسبت به افرادی که اقدام به رفع مشکلات هورمونی نمی‌کنند، مجدداً موهای زائد رشد بیشتری خواهند داشت. این می‌تواند در مورد برخی از افراد با عدم تعادل هورمونی دیگر نیز صادق باشد.

 

ارتباط تیروئید و لیزر موهای زائد

 

حفظ تعادل هورمونی برای حذف موهای زائد

هنگامی‌که اختلالات هورمونی اصلاح شود، افراد می‌توانند به نتایج بهتری برای حذف موهای زائد خود برسند. افرادی که تیروئید دارند، هنگامی‌که هورمون‌های خود را کنترل کنند، می‌‎توانند درمان لیزر موهای زائد را شروع نمایند. در این صورت بعد از اتمام دوره لیزردرمانی موهای زائد بسیار کمی برای او باقی می‌ماند. با درمان مشکلات هورمونی می‌توانید اقدام به حذف موهای زائد از طریق لیزر کنید. افراد با حذف موهای زائد خود می‌توانند اعتمادبه‎‌نفس بیشتری داشته باشند.

نکات بسیار مهم در رابطه با ارتباط تیروئید و لیزر موهای زائد

برای حداقل شدن و یا ازبین‌بردن احتمالات کم عوارض پوستی و یا آسیب‌های احتمالی، ضروری است که قبل از لیزر موهای زائد با پزشک متخصص مشورت کنید. برای مشخص‌کردن بهترین زمان درمان و رعایت قواعد علمی و ایمنی باید قبل از انجام لیزر موهای زائد با پزشک مشورت کنید. مشورت با پزشک می‌‎تواند تا حد بسیار زیادی عوارض و خطرات را کاهش دهد. افراد برای لیزر موهای زائد باید در یک جلسه مشاوره با پزشک متخصص شرکت نمایند تا اطمینان حاصل کنند این پروسه برای آن‌ها ایده‌آل است. پزشک با بررسی شرایط فرد، بهترین شرایط را در نظر می‌گیرد. اگر افراد از اختلالات هورمونی رنج می‌برند، مشورت با پزشک قبل از انجام لیزر موهای زائد یک مسئله مهم و اساسی به‌شمار می‌رود.

در این مقاله سعی شد در رابطه با ارتباط تیروئید و لیزر موهای زائد بحث کنیم. اگر افراد از مشکلات هورمونی رنج می‌برند، لیزر موهای زائد تنها می‌تواند در نتایج به‌دست‌آمده تأثیر بگذارد. لیزر موهای زائد نمی‌تواند تأثیری در مشکلات هورمونی داشته باشد. بهتر است برای انجام لیزر موهای زائد خود ابتدا با پزشک مشورت نمایید و در صورت نیاز آزمایش‌های لازم را انجام دهید. پزشک با بررسی آزمایش‌ها در صورت تعادل هورمون‌ها می‌تواند اقدام به لیزر موهای زائد شما کند. افرادی که سطح هورمون‌های آن‌ها تعادل ندارد، بهتر است ابتدا اقدام به درمان کنند. بعد از درمان می‌توانند برای لیزر موهای زائد خود اقدام کنند. در صورت تعادل نداشتن هورمون‌ها لیزر تنها برای مدت‌زمان کوتاهی می‌تواند در نتایج حذف موهای زائد تأثیرگذار باشد.

برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانید از روش زیر در تماس باشید.

لینک کوتاه مقاله : https://niklaser.com/?p=3976

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس
  • نشانی :
    تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به دوراهی قلهک – جنب بیمارستان ایرانمهر
  • شماره تماس :
    09380118810 - 021-22004102
    021-22610240 - 021-22610350
    021-22004103 - 09129640360
  • ایمیل :
    info@niklaser.com