close

آر اف فرکشنال و میکرونیدلینگ تفاوت ها

آر اف فرکشنال و میکرونیدلینگ

آر اف فرکشنال و میکرونیدلینگ درحقیقت دو روش درمانی جوانسازی پوست هستند که امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی و ظهور فناوری‌ها، دستگاه‌ها و تجهیزات جدید، در جهت جوانسازی و زیباسازی پوست توسط افراد بسیاری مورداستفاده قرار می‌گیرند.

اما نباید این واقعیت را نادیده بگیریم که روند طبیعی افزایش سن و پیری غیر قابل مهار بوده و همچنین عوامل محیطی بسیاری مانند بیش از اندازه قرارگرفتن در معرض نور خورشید وجود دارد که روی سلامت پوست تأثیرگذارند.

به‌علاوه نباید تغییرات ناشی از افزایش سن و پیری را فقط محدود به پوست و ظاهر بدانیم، چراکه در اثر افزایش سن، تغییراتی نیز در سیستم بدن ایجاد می‌شود که از جمله رایج‌ترین علائم و نشانه‌های آن در سایر قسمت‌های بدن می‌توان به ظهور چین‌وچروک روی صورت، افتادگی پلک‌ها و ایجاد لک روی صورت اشاره کرد.

به همین دلیل می‌توان گفت که امروزه داشتن پوستی شاداب و باطراوات، به دغدغة افراد بسیاری فارغ از سن و جنس آن‌ها تبدیل شده است. ازاین‌رو خبر خوبی که می‌توانیم در ارتباط با این موضوع به این افراد بدهیم، پاسخی است که علم پزشکی پیش روی آن‌ها قرار می‌دهد و آن استفاده از روش‌های درمانی مختلف آر اف فرکشنال و میکرونیدلینگ برای جوانسازی پوست است.

البته لازم به ذکر است پزشکان و متخصصان پوست از روش‌های دیگری برای جوانسازی و پاکسازی پوست نیز استفاده می‌کنند اما آر اف فرکشنال و میکرونیدلینگ از جمله روش‌های درمانی قابل‌اطمینان و ایمنی هستند که برای جوانسازی و پاکسازی پوست بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرند.

 

آر اف فرکشنال و میکرونیدلینگ چیست؟

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، پزشکان و متخصصان پوست از روش‌ها و تجهیزات مخصوص و مجهزی برای رفع اثرات ایجاد شده روی پوست در اثر افزایش سن یا عوامل محیطی استفاده می‌کنند که آر اف فرکشنال و میکرونیدلینگ از جمله روش‌های درمانی رایجی هستند که به رفع این مشکلات کمک فراوانی می‌کنند.

اما در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که این دو روش درمانی جوانسازی پوست اگرچه تا حدی با یکدیگر شباهت‌هایی دارند اما وجود تفاوت‌هایی میان آن‌ها موجب شده تا پزشکان و متخصصان پوست، آر اف فرکشنال و میکرونیدلینگ را کاملاً مجزا از یکدیگر بدانند.

به‌عنوان‌مثال در روش میکرونیدلینگ از دستگاهی به نام کارتریج استفاده می‌شود که در آن سوزن‌های بسیاری ریزی از جنس نانو به‌کاررفته است که از آن‌ها به‌منظور نفوذ به داخل پوست استفاده می‌شود.

درحقیقت این سوزن‌ها به‌محض ورود به داخل پوست، شروع به حرکت مدور روی پوست کرده و به‌اصطلاح عمل لایه‌برداری را انجام می‌دهند. همچنین در حین انجام این فرایند، آمپولی حاوی مواد تقویتی و مغذی که برای پوست مفید هستند، روی پوست ریخته می‌شود تا از طریق منافذ ایجاد شده توسط سوزن‌های دستگاه کارتریج به عمق پوست نفوذ کنند.

اما در ارتباط با دیگر روش درمانی جوانسازی پوست یعنی آر اف فرکشنال نیز باید به این نکته اشاره کنیم که این روش از جمله روش‌های غیرتهاجمی جوانسازی پوست به‌حساب می‌آید.

در حقیقت در روش آر اف فرکشنال، امواج رادیوفرکوئنسی یا به‌عبارت‌دیگر امواج آر اف فرکشنال از طریق سوزن‌های ریزی که در این دستگاه وجود دارد به پوست منتقل می‌شوند و در اثر نفوذ این امواج به عمق پوست، عمل کلاژن‌سازی انجام می‌شود.

 

آر اف فرکشنال و میکرونیدلینگ

 

آر اف فرکشنال و میکرونیدلینگ به چه روشی انجام می‌شود؟

به‌طورکلی می‌توان گفت که در روش میکرونیدلینگ، در اثر نفوذ مواد تقویتی و مغذی که اغلب حاوی ویتامین C اسید هیالورونیک هستند، از طریق منافذ ایجاد شده توسط سوزن‌های نانوی بسیار ریز دستگاه کارتریج، روند کلاژن‌سازی و ساخت الاستین و ترمیم پوست آغاز می‌شود.

ازاین‌رو تجمع کلاژن و الاستین، به کشیده‌شدن و افزایش میزان استحکام پوست کمک می‌کند که این امر منجر به کم‌شدن آثار مربوط به خطوط ریز و چین‌وچروک‌ها و حتی ازبین‌رفتن جای زخم و در نهایت جوانسازی پوست می‌شود.

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم سوزن‌های ریز به‌کاررفته در دستگاه آر اف فرکشنال وظیفه انتقال امواج رادیوفرکوئنسی به داخل و عمق پوست را به عهده دارند. ازاین‌رو 25 سوزن به‌کاررفته در این دستگاه، به‌محض ورود به پوست، گرما از خود آزاد می‌کنند. درواقع این گرم‌شدن لایه‌های زیرین پوست کمک می‌کند تا پوست کلاژن بیشتری ساخته و افزایش سطح کلاژن منجر به تقویت و بهبود ظاهر پوست می‌شود.

آر اف فرکشنال و میکرونیدلینگ چه مزایایی دارد ؟

ازآنجایی‌که این دو روش درمانی آر اف فرکشنال و میکرونیدلینگ هر دو عمل جوانسازی و پاکسازی پوست را به‌صورت عمقی انجام می‌دهند و به‌وضوح می‌توان گفت که این دو روش کارکرد و عملکرد مشابهی در مقایسه با یکدیگر دارند اما در اینجا باید بگوییم که باوجود این وجه تشابه، این دو روش تفاوت بسیاری در میزان تأثیرگذاری دارند.

ازاین‌رو تجمع کلاژن و الاستین، به کشیده‌شدن و افزایش میزان استحکام پوست کمک می‌کند که این امر منجر به کم‌شدن آثار مربوط به خطوط ریز و چین‌وچروک‌ها و حتی ازبین‌رفتن جای زخم و در نهایت جوانسازی پوست می‌شود.

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم سوزن‌های ریز به‌کاررفته در دستگاه آر اف فرکشنال وظیفه انتقال امواج رادیوفرکوئنسی به داخل و عمق پوست را به عهده دارند. ازاین‌رو 25 سوزن به‌کاررفته در این دستگاه، به‌محض ورود به پوست، گرما از خود آزاد می‌کنند. درواقع این گرم‌شدن لایه‌های زیرین پوست کمک می‌کند تا پوست کلاژن بیشتری ساخته و افزایش سطح کلاژن منجر به تقویت و بهبود ظاهر پوست می‌شود.

 

آر اف فرکشنال و میکرونیدلینگ

 

عوارض جانبی آر اف فرکشنال و میکرونیدلینگ چیست؟

از جمله عوارض جانبی شایع و رایج مربوط به روش درمانی جوانسازی پوست میکرونیدلینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • التهاب و قرمزی پوست تا چند روز پس از انجام عمل میکرونیدلینگ
  • قبل از انجام این عمل بیمار نباید در هیچ نقطه‌ای از بدن خود عفونت داشته باشد، چون انجام میکرونیدلینگ موجب تشدید عفونت‌های بدن می‌شود.
  • اگر در هنگام انجام این عمل، پزشک معالج فشاری بیش از اندازه به دستگاه وارد کند، این امر می‌تواند تیرگی پوست را در پی داشته باشد.

از جمله عوارض جانبی شایع و رایج مربوط به روش درمانی جوانسازی پوست آر اف فرکشنال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باقی‌ماندن آثار مربوط به قرمزی، تورم و نقاط تیره‌رنگ روی پوست به مدت دو تا سه هفته
  • احساس داغی در ناحیه‌ای از پوست که عمل روی آن انجام شده است.

البته لازم به ذکر است که موارد گفته شده در ارتباط با عوارض جانبی عمل جوانسازی پوست آر اف فرکشنال هرگز دائمی نبوده و بیماران نباید در مورد آن‌ها نگران باشند.

انواع کاربردهای آر اف فرکشنال و میکرونیدلینگ کدام‌اند؟

انواع کاربردهای میکرونیدلینگ:

  • درمان پیری زودرس پوست و صورت
  • رفع آثار زخم و انواع جراحت‌ها
  • ازبین‌بردن آثار مربوط به کشیدگی پوست
  • درمان ضایعات ناشی از رنگ‌دانه‌های پوستی
  • ازبین‌بردن لکه‌های ناشی از افزایش سن و پیری
  • ازبین‌بردن آکنه

انواع کاربردهای آر اف فرکشنال:

  • لیفت ابرو و رفع افتادگی پلک
  • افزایش میزان استحکام پوست گردن و دست‌ها
  • ازبین‌بردن چین و چروک‌های اطراف چشم
  • ازبین‌بردن چروک‌های سطحی پوست
  • درمان آکنه و جای جوش
  • لیفت و کشیدگی پوست
  • درمان تعریق بیش از اندازه
  • رفع و درمان ترک‌های پوستی

 

آر اف فرکشنال و میکرونیدلینگ

 

آر اف فرکشنال و میکرونیدلینگ چه تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند؟

  • میکرونیدلینگ ماندگاری و اثری دائمی‌تر نسبت به آر اف فرکشنال دارد.
  • میکرونیدلینگ در درمان آسیب‌های عمیق پوستی مورداستفاده قرار می‌گیرد اما آر اف فرکشنال تنها به ازبین‌بردن چروک‌ها و آسیب‌های سطحی پوستی کمک می‌کند.
  • میکرونیدلینگ با هزینه کم‌تری نسبت به آر اف فرکشنال انجام می‌شود.
  • 48 ساعت پس از میکرونیدلینگ ممکن است پوست دچار خون‌مردگی شود اما در اثر آر اف فرکشنال هرگز پوست دچار خون‌مردگی نمی‌شود.
  • در روش میکرونیدلینگ درمان با استفاده از ایجاد منافذ با سوزن انجام می‌شود اما در روش آر اف فرکشنال امواج رادیوفرکوئنسی به زیرپوست نفوذ پیدا می‌کند.

سخن آخر

به‌عنوان نتیجه‌گیری و سخن پایانی، شما بسته به نیاز و شرایط خود از هر دو روش آر اف فرکشنال و میکرونیدلینگ برای جوانسازی و پاکسازی پوست خود استفاده کنید. اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که شما نمی‌توانید فقط با یک نگاه ظاهری متوجه شرایط فعلی ظاهری خود شوید.

ازاین‌رو قبل از هر اقدامی مراجعه به یک پزشک و متخصص پوست خیلی می‌تواند در جهت شناسایی و تشخیص شرایط فعلی پوستتان به شما کمک کند. چراکه در مواردی ممکن است شما برای درمان و رفع مشکلات پوستی خود نیاز به استفاده از هر دو روش آر اف فرکشنال و میکرونیدلینگ داشته باشید.

لینک کوتاه مقاله : https://niklaser.com/?p=5071

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس
  • نشانی :
    تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به دوراهی قلهک – جنب بیمارستان ایرانمهر
  • شماره تماس :
    09380118810 - 021-22004102
    021-22610240 - 021-22610350
    021-22004103 - 09129640360
  • ایمیل :
    info@niklaser.com