close

عوارض پلاسما جت چیست؟

عوارض پلاسما جت

عوارض پلاسما جت که یکی از روش‌های پیشرفته و نسبتاً جدید در درمان چین‌وچروک‌ها و دیگر ضایعات پوستی است ذهن بسیاری از افراد را که قصد انجام این عمل را دارند به خود مشغول کرده است. عوارض پلاسما تراپی که می‌تواند ذیل عناوینی چون عوارض پلاسما بینی یا به‌طورکلی عوارض پلاسما جت صورت تعریف شود مواردی را در بر می‌گیرد که نسبت به عوارض بسیاری از روش‌های تهاجمی کمتر بوده و در صورت رعایت موارد مراقبتی‌ای که توسط پزشک متخصص پس از عمل به فرد گفته خواهد شد به‌سرعت از میان خواهد رفت. عوارض پلاسما جت بینی یا سایر اندام‌های موجود در صورت یا بدن یا به‌صورت کلی عوارضی که بر اثر استفاده از روش‌های زیبایی ممکن است به وجود بیاید بیشتر تحت تأثیر دو عامل کلی است. یکی از این عوامل به استاندارد نبودن یا بالا نبودن کیفیت دستگاه‌هایی بازمی‌گردد که برخی از کلینیک‌ها یا مطب‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند و ممکن است مقدار بیش‌ازحدی از انرژی را به پوست اعمال کنند یا کالیبره نباشند و ویژگی‌های مشخص درمانی را نتوانند به‌خوبی در پوست ایجاد کنند و عامل دیگر نیز به میزان کیفیت و توانایی فرد متخصص در انجام و پیاده‌سازی این روش‌ها برمی‌گردد. متأسفانه گاهی شاهد آن بوده‌ایم که افراد غیرمتخصص در این زمینه مبادرت به انجام روش‌های درمانی مرتبط با زیبایی کرده‌اند و این سبب شده است که آسیب‌های بعضاً جبران‌ناپذیری به فرد متقاضی وارد شود. لذا پرداختن به عوارض این روش درمانی و چیستی آن و نیز کاربردهایی را که در صورت استفاده درست از آن می‌تواند نصیب متقاضیان شود در ادامه این مقاله موردبررسی بیشتر قرار خواهیم داد.

پلاسماجت و کاربردهای آن

پلاسماجت یک فناوری مدرن و پیشرو غیرتهاجمی است که برای سفت‌کردن پوست و کشیدگی آن به کار می‌رود. این روش را می‌توان برای کشیدن پلک‌ها، اطراف چشم‌ها، سفت‌سازی پوست ناحیه گردن و اطراف لب‌ها، جوان‌سازی پوست دست‌ها و بازوها و نیز برداشتن خال و لک پوستی و ازبین‌بردن زگیل و بهبود افتادگی پوست در نواحی مختلف بدن به کار برد. هندپیس دستگاه پلاسماجت این ویژگی را دارد که از جریان مستقیم الکتریکی به‌جای جریان متناوب استفاده می‌کند و به همین دلیل توانایی پایش نقطه‌به‌نقطه پوست را خواهد داشت. این نکته به معنای افزایش امکان استفاده از آن در نواحی مختلف پوست و بدون ایجاد آسیب‌های پوستی خواهد بود و نقاط پلاسما بر روی پوست نیز کوچک‌تر خواهند بود و نیز عمق ثابتی را بر روی پوست تخریب انتخابی می‌کنند. همچنین استفاده از این روش به دوره کمتری از نقاهت نسبت به برخی روش‌های دیگر جوان‌سازی نیاز دارد. این روش غیرتهاجمی می‌تواند برای موارد زیر مورداستفاده قرار گیرد:

کم کردن میزان افتادگی پوست و کاهش شل‌شدن آن کاهش لکه‌های رنگ‌دانه‌ای پوست
رفع شل‌شدگی پوست شکم به‌ویژه بالای ناف کاهش میزان شل‌شدگی پوست باسن
ازبین‌بردن لکه‌های پوستی، زگیل‌ و فیبروم پوستی جوان‌سازی پوست نواحی مختلف از جمله دست‌ها
لیفت پلک بدون جراحی (بلفاروپلاستی بدون جراحی) لیفت و کشیدگی پوست صورت به‌ویژه نواحی ابروها و اطراف چشم
بهبود جای زخم‌های آکنه‌ای ازبین‌بردن چین‌وچروک مربوط به خط خنده و کنار چشم

 

این روش علاوه بر اینکه پوست‌های زائد را در بدن کاهی می‌دهد، می‌تواند ماندگاری خود را از طریق افزایش میزان ساخت پروتئین ساختاری کلاژن در پوست نشان دهد. برای انجام این روش نیازی به بی‌هوشی وجود ندارد و طول پروسه عمل با این دستگاه‌ها می‌تواند در کمتر از ۶۰ دقیقه انجام شود و نتایج آن بعضاً تا چند سال ادامه داشته باشد.

 

عوارض پلاسما جت

 

آیا پلاسما جت درد دارد؟

این روش بدون هیچ دردی صورت می‌گیرد بنابراین افراد در حین عمل هیچ دردی را احساس نخواهند کرد. برای انجام آن معمولاً از بی‌حس‌‌کننده موضعی استفاده می‌شود و بسته به اینکه کدام بخش از بدن تحت درمان قرار خواهد گرفت ممکن است به‌صورت تزریقی یا به‌شکل کرِم بی‌حس‌کننده استعمال گردد. به‌عنوان‌مثال اگر قصد از پلاسماتراپی برداشتن خال باشد باید از تزریق مواد بی‌حسی موضعی استفاده شود و اگر برای بهبود چین‌وچروک‌های پلک مورداستفاده قرار گیرد بهتر است از کرم بی‌حس‌کننده برای آن ناحیه استفاده گردد. زمان استفاده از کرم بی‌حسی موضعی حدود نیم ساعت قبل از شروع درمان خواهد بود. هنگامی‌که پلاسما با پوست برخورد می‌کند ممکن است بر اثر گرمایی که ایجاد می‌کند باعث ایجاد احساس گرما شود. برخی افراد که آستانه درد کمتری دارند ممکن است دچار ناراحتی اندکی بشوند که به‌محض به پایان رسیدن عمل پلاسماتراپی این درد نیز به اتمام خواهد رسید. همچنین لازم به ذکر است که نواحی اطراف چشم، بینی و اطراف دهان به این دلیل که پوست حساس‌تری دارند ممکن است درد بیشتری را تحمل کنند. لازم به ذکر است که میزان درد لزوماً ربط و نسبت مستقیمی با میزان عوارض پلاسما جت بینی یا نواحی حساس دیگر که به آن‌ها اشاره شد، ندارد.

آیا پلاسما جت عوارض دارد؟

این روش یک روش کاملاً غیرتهاجمی شناخته می‌شود اما بااین‌وجود، همانند هر روش دیگری که در زمینه زیبایی مورداستفاده قرار می‌گیرد ازآنجایی‌که به تخریب بدن می‌پردازد دارای عوارضی خواهد بود. عوارض پلاسما تراپی این روش نیز ممکن است شامل متورم‌شدگی و سرخی منطقه تحت درمان باشد و این علائم برای مدت ۲ تا ۳ روز به طول بینجامد. فرایند بهبودی به‌وسیله این روش نیز حدود هفت روز به طول خواهد انجامید. اثرگذاری این روش ممکن است بین ۷ تا ۱۰ روز طول بکشد تا نتایج خود را نشان دهد. در طول این مدت نیز می‌توان از لوازم آرایشی استفاده کرد اما ضرورت دارد تا یک روز پس از درمان از هیچ نوع آرایش استفاده نشود. نتایج بهبودی با این روش نیز نهایتاً تا یک ماه پس از عمل قابل‌مشاهده خواهند شد.

عوارض جت پلاسما چیست؟

این روش یکی از ایمن‌ترین روش‌های درمانی و زیبایی محسوب می‌شود. اغلب متقاضیان به‌طورمعمول عوارض خاصی را از آن گزارش نمی‌کنند اما برای برخی از افرادی که از این روش استفاده می‌کنند ممکن است حدود یک هفته برخی عوارض پلاسما بینی یا سایر نقاط تحت عمل مشاهده شود که میزان آن فردبه‌فرد متفاوت خواهد بود. درصورتی‌که فرد قصد استفاده از این روش را داشته باشد بهتر است با یک پزشک متخصص در این مورد مشورت کند. عوارض کمتر این عمل درمانی و زیبایی تناظر مستقیم با میزان مهارت فردی دارد که این عمل را انجام می‌دهد و همچنین دستگاهی که از آن استفاده می‌کند. برخی از مشکلاتی که ممکن است برخی افراد دچار آن بشوند به شرح زیر خواهد بود:

Ü   تغییر رنگ پوست یا هایپرپیگمنتیشن Ü   دلمه بستن روی زخم‌های ناشی از پلاسماتراپی
Ü   ایجاد التهاب و قرمزشدگی در ناحیه تحت درمان Ü   احساس گرمای ناراحت‌کننده بر روی پوست
Ü   ایجاد زخم در ناحیه تحت درمان Ü   تورم در ناحیه تحت درمان

هایپرپیگمنتیشن از جمله مواردی است که بستگی به کیفیت و کالیبره بودن دستگاه پلاسماتراپی و نیز میزان مهارت پزشک در این زمینه دارد. گاهی پوست برخی افراد بر اثر انجام این روش دچار تحریک شده و مقدار ملانین موجود در پوست به‌صورت مقطعی دچار افزایش بیش‌ازحد می‌شود. این مورد پس از مدتی از بین خواهد رفت. همچنین هنگام پلاسماتراپی بر روی پوست زخم‌هایی به وجود می‌آید که باعث می‌شود بدن برای مقابله با التهاب موضعی آن نواحی دست به ساختن دلمه‌های پوستی بزند. این دلمه‌ها عمدتاً از پوست جدا شده و مدت اندکی پس از عمل خواهند افتاد. همچنین اگر بعد از انجام این روش در نواحی عمل‌شده تورم به وجود بیاید می‌توان بعضاً با استفاده از یخ مقدار بادکردگی پوست را در آن نواحی کاهش داد. همچنین در مورد گرمایی که هنگام این عمل ایجاد می‌شود نباید نگرانی داشت زیرا اصلاً به مقداری نیست که قابل‌تحمل نباشد. اگر در موقع عمل مقداری قرمزی و التهاب ایجاد شود این التهاب در حدود یک هفته پس از درمان از بین خواهد رفت. گاهی نیز پس از استفاده از این روش ممکن است برخی آکنه‌های پوستی یا عفونت دیده شود که البته این موارد از موردهای بسیار نادر عوارض پلاسما تراپی محسوب می‌شوند و در صورت ایجاد شدن می‌‌توان از توصیه‌های پزشکان در این زمینه بهره برد.

 

عوارض پلاسما جت

 

آیا استفاده از این روش برای همه مناسب است؟

قاعدتاً پاسخ این پرسش «نه» خواهد بود! پلاسماجت برای همه افراد مناسب نیست و هر روش زیبایی را نمی‌توان برای همه افراد به کار برد وگرنه ممکن است دچار انواع عوارض از جمله عوارض پلاسما جت بینی و سایر نواحی بدن شوند. برخی مسائل مرتبط با این موضوع در ذیل آورده شده است:

  • فرد متقاضی باید دارای سلامت کامل باشد و علائم سرماخوردگی یا آنفلوانزا نیز نباید در فرد باشد.
  • پوست مناطقی از بدن که قرار است تحت درمان قرار بگیرد نباید هیچ التهابی داشته باشد.
  • فرد متقاضی نباید دارای زخم‌های کلوئیدی باشد.
  • فرد نباید دارای مشکلات دیابتی باشد.
  • فرد نباید دارای مشکلات غدد لنفاوی باشد.
  • افرادی که پوستشان دچار آفتاب‌سوختگی شده نباید تا ۲ ماه بعدازاین مشکل پلاسماتراپی کنند.
  • افرادی که سابقه رنگ‌دانه‌ای شدن پوست را دارند نباید از این روش استفاده کنند.
  • افراد نباید در ناحیه تحت درمان هیچ نوعی از علائم ویروسی مانند هرپس داشته باشند.
  • فرد نباید در ناحیه تحت درمان خود دچار سوزش پوست باشد.
  • بانوان باردار نباید از این روش حین بارداری خود استفاده کنند.
  • بانوانی که نوزادان شیرخواره دارند نباید از این روش استفاده کنند.
  • افرادی که پوستشان دچار التهاب‌ شده است نباید از این روش استفاده کنند.
  • افرادی که از مژه مصنوعی یا اکستنشن مژه استفاده کرده‌اند باید مژه مصنوعی خود را برداشته و دو ماه صبر کنند و سپس از این روش بهره بجویند.
  • افرادی که در ناحیه تحت درمانشان دارای ایمپلنت‌های فلزی هستند نباید از این روش استفاده کنند.
  • افرادی که دارای انواع سرطان هستند نباید از این روش استفاده کنند.
  • افرادی که از دستگاه‌های ضربان‌ساز استفاده می‌کنند نباید از این روش استفاده کنند.
  • افرادی که دارای مشکل صرع هستند نباید از این روش استفاده کنند.

کارهایی که باید پیش از پلاسماجت انجام داد چیست؟

  • برخی از اقداماتی که پیش از انجام این روش درمانی و برای جلوگیری از عوارض پلاسما تراپی باید رعایت کرد به شرح زیر هستند:
  • حداقل یک تا دو هفته روز قبل از عمل نباید هیچ نوع داروی رقیق‌کننده خونی مانند آسپرین مصرف کرد. این مورد به‌ویژه در مورد عوارض پلاسما بینی اهمیت پیدا می‌کند.
  • دست‌کم یک هفته پیش از انجام این روش باید از مصرف الکل و سیگار پرهیز کرد.
  • مدتی پیش از انجام این عمل باید از قرارگرفتن در معرض نور خورشید پرهیز کرد.
  • پیش از این روش نباید از هیچ ماده آرایشی یا بهداشتی استفاده شود.

پس از درمان با این روش چه مواردی ممکن است مشاهده شود؟

بعد از انجام این روش ممکن است احساس سوزشی در پوست پدیدار شود که معمولاً تا انتهای همان روز درمان از بین خواهد رفت. درصورتی‌که این ناراحتی مدتی بیش از چند ساعت دوام داشته باشد می‌توان برای التیام درد یا سوزش از داروی ضدالتهاب مانند ایبوپروفن استفاده کرد.

محلی که تحت درمان با پلاسماتراپی قرار گرفته به‌ویژه اطراف چشم‌ها ممکن است پس از این عمل دچار تورم شود و این تورم نیز ممکن است چند روز ادامه داشته باشد. این تورم اگر در بینایی ایجاد مشکلاتی بکند می‌توان از داروهای ضدالتهاب مانند آنتی‌هیستامین استفاده کرد.

پوسته‌هایی که بعد از انجام پلاسماتراپی به وجود می‌آیند اغلب سیاه‌رنگ یا قهوه‌ای‌رنگ هستند و معمولاً در چند روز ابتدایی می‌ریزند اما برای اینکه به‌طور کامل از بین بروند نیاز به بیش از ۱۴ روز زمان است.

نتایجی که فرد متقاضی از انجام این روش بر روی پوست خود می‌گیرد به عواملی همچون مقدار اشکالی که در پوست او وجود دارد، شرایط کلی‌ای که سلامتی فرد از نظر پوستی دارد، سوابق بیماری‌هایی که دچار آن‌ها بوده و نیز مشکلات پوستی دیگر بستگی دارد.

کاهش چین‌وچروک‌های پوستی پس از عمل به‌‌سرعت اتفاق می‌افتد و پوسته‌پوسته شدن ناحیه تحت درمان نیز که امری طبیعی و رایج است باید به‌صورت طبیعی و بدون دست‌کاری بهبود یابند زیرا هرگونه دست‌کاری در این موارد ممکن است باعث بر جای ماندن جای زخم یا عفونت آن ناحیه از پوست شود.

 

عوارض پلاسما جت

 

مراقبت‌های بعد از پلاسما جت

بعد از هرگونه عمل یا انجام هر امری که موجب تغییر ساختار فیزیکی یا بیوشیمیایی بدن می‌شود باید به دستورالعمل‌هایی که توسط پزشکان تجویز می‌شود عمل کرد. برخی از این موارد که باید حتماً به آن‌ها عمل کرد به شرح زیر هستند:

  • ناحیه درمان‌شده باید تمیز و خشک نگه‌داشته شود.
  • ناحیه تحت درمان باید به‌وسیله کرم ضد آفتاب از نور خورشید محافظت شود.
  • از قرار گرفتن ناحیه تحت درمان در معرض گرمای شدید پرهیز شود.
  • از قرار گرفتن ناحیه تحت درمان در معرض سرمای شدید پرهیز شود.
  • تا مدتی نباید از لوازم‌آرایشی بر روی ناحیه موردنظر استفاده کرد تا از عوارض پلاسما جت صورت محفوظ ماند.
  • تا مدتی نباید هرگز از تنباکو یا مشروبات الکلی استفاده شود.
  • استفاده از رقیق‌کننده‌های خون به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.
  • از برنزه کردن پوست باید پرهیز کرد.
  • استفاده از روش‌های دیگر زیباسازی همراه یا بلافاصله پس از پلاسماتراپی به‌هیچ‌عنوان نباید انجام شود.
  • بعد از انجام این روش نباید به استخر یا سونا یا جکوزی رفت و به‌طورکلی نباید بر روی محل موردنظر آب ریخت.
  • انجام لیزرتراپی یا استفاده از شوینده‌های لایه‌بردار به مدت ۹۰ روز پیش از پلاسماتراپی ممنوع است.
  • استفاده از پرکننده‌ها یا بهره بردن از بوتاکس باید دست‌کم سه هفته پیش از پلاسماتراپی متوقف شود.
  • از کندن جای زخم‌ها یا دلمه‌های پوستی باید پرهیز شود.
  • استفاده از پانسمان در محل زخم برای جلوگیری از عوارض پلاسما جت بینی جایز نیست.
  • دست‌کم نباید تا دو روز بعد از انجام پلاسماتراپی، محل تحت درمان را با آب شست‌وشو داد.
  • در صورت نیاز به استفاده از یخ برای کاهش تورم نباید آن را مستقیماً بر روی پوست قرار داد.
  • حداقل تا سه روز پس از درمان باید سر را در محلی بالاتر از بدن قرار داد تا از عوارض پلاسما جت صورت در امان ماند.
  • هنگام رفتن به خارج از محل استراحت باید عینک آفتابی زد و از کلاه لبه‌دار استفاده کرد. این امر به کاهش احتمال عوارض پلاسما جت صورت کمک می‌کند.
  • هرگز نباید محلی که تحت درمان بوده را خاراند.
  • از انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی که باعث تعریق بدن می‌شود باید پرهیز کرد زیرا سبب التهاب می‌شود.
  • درصورتی‌که فرد پلاسما جت بینی انجام داده باشد نباید سرش را برای مدت طولانی به سمت پایین خم کند. این کار کمک می‌کند تا از عوارض پلاسما بینی در امان باشد.
  • نباید از داروهای ضد استروئیدی استفاده شود.

در این مقاله کوشیدیم تا با بیان برخی کاربردهای پلاسماجت به عوارض پلاسمای صورت و به‌طورکلی عوارض پلاسما جت نیز مراقبت‌هایی که باید برای آن در نظر گرفت اشاره کنیم. شما می‌توانید برای بیان نظرات و پیشنهادهای خود از طریق راه ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

لینک کوتاه مقاله : https://niklaser.com/?p=2212

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس
  • نشانی :
    تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به دوراهی قلهک – جنب بیمارستان ایرانمهر
  • شماره تماس :
    09380118810 - 021-22004102
    021-22610240 - 021-22610350
    021-22004103 - 09129640360
  • ایمیل :
    info@niklaser.com